PSA 1,6HDI - Knastkæde
Fra : Anders Majland

Dato : 07-03-11 12:27

Vel, her gik jeg og troede at jeg havde gjort hjemmarbejdet da jeg i 2007
købte en 1,6HDI - Serviceintervallet på tandremmen er nemlig hele 10år pg
240.000km. Det er jo ellers en servicepost af de dyre at skifte såden noget
stads så fint med et langt interval.

Nå men fredag i uge 7 fik vi et stort stenslag - shit happens - men i løbet
af weekenden blev det til revne der voksede og voksede ...

Mandag i uge 8 fik jeg så booket tid til at få en ny ryde i om fredagen, og
onsdag skulle bilen så lige have sit første syn da den snart bliver 4år.
Synet gav heller ikke de store anmærkninger - den sodede dog lidt meget men
holdt sig lige indenfor grænsen. Den kører også mest bykørsel så det tænkte
vi ikke mere over - den kunne jo have fået en frisk motorvejsudtyr hvis det
havde været nødvendigt. Det bliver fredag morgen og vi skal have skiftet
ruden.

Midt på formiddagen ringer fruen hjem (det er hende der kører mest - og
hender der kørte da hun fik stenslaget så mest rimeligt at hun kørte op med
den til et rudeskift) - Mekanikeren siger at motoren lyder forkert. Der er
en raslen i toppen og han synes ikke vi skal køre nogen steder i den - og
slet ikke på ferie ! Når man sidder i bilen hører man det ikke, og det er jo
yderste sjældent at vi står udenfor med motoren igang ...

Søndag i uge 8 skulle vi ellers afsted på vinterferie - så nu var gode dyr
rådne ... Godt nok har vi igennem forsikringen mulighed for at leje en lille
bil til lav pris - Meeen det var ikke så realistisk at pakke 4mand med
vinterrtøj og skiudstyr ned i en peugeot 206. Der er jo en grund til at vi
kører c5 stationcar. Den store knægt rager i højden som sin far (der ar
sædet helt tilbage) og den lille i autostolen fylder jo også - og så dur vi
ikke til at pakke light ...

Når vi har bilen til ordinært service deroppe lejer vi også en lille bil -
men så skulle der til at tænkes kreativt. De havde en ny c5 demobil som vi
fik lov at leje - men så skulle der også lige trylles nogle vinterdæk frem.
Vores 16" fra den gamle passede ikke på. Det gav også lidt stress på
værkstedet men det lykkedes, så et par timer senere end planlagt kom fruen
hjemad i denne:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/c5/20-hdi-163-comfort-tourer/640050
Og lejeprisen var overordentlig fair (for at sige det på jysk) - jeg havde
været ved at ringe til Hertz og Avis mens deres sælger regnede på demo
bilen.

Kørecomputeren hade ikke være nulstillet siden bilen forlod samlebåndet og
brændstoføkonomien stod på 11km/l... Men som demo havde den nok kørt mange
korte ture og så har folk vel også brugt de 160hk.

Vel hjemme lagde vi vore egne måtter i og noget skånebetræk over
sæderyggene. Destnæst fandt jeg ud af at mine thule lastholdere ikke var
lange nok - så hu hej i thansen efter nogel længere og søndag morgen afsted
på skiferie
Vi kørte 14km/l(kompenseret for fejlvisning) med topboks og kælke på taget.
Men stykket til Hirtshals hvor man må køre 130km/t trak gevaldigt ned. Tror
vi i norge lå med et snit over 16km/l og det var de 700 af de 1000km. Men
nu kørte jeg jo stortset kun med skrammel på taget - måske jeg skulle låne
den igen en dag og prøve hvad motoren kan. Men nu var det jo i Norge i den
og der har jeg (også) respekt for fartgrænserne selvom de tit virker meget
lave, så jeg kørte stort set efter lovens bogstav med hastigheden efter GPS
og på fartpilot (speedo og km tæller viste 11-12% for meget - sikkert pga de
vinterdæk der skulle fremskaffes i en fart)

Vi havde også en super ferie med masser af sne og solskin - og jeg de nye
michelin alpin pa4 i 225/45-17 (tror jeg det var) stod rigtig godt fast op i
hytterområdet. Jeg havde kæder med men brugte dem ikke - og der var mange
andre der ikke kom op uden kæder.

Rigtig lækker bil men den mangler stadig en ordentlig kopholder og den føles
meget mindre end den gamle II'er

Så bare for at gentage - STOR APPLAUS til Citroen Års (Kjærsgaard Auto) for
at lade os leje en demobil. Det gav også dem extra stress den fredag hvor vi
ellers bare skulle have skiftet en rude, men istedet kørte derfra i en
1800km ny C5 på "fremtryllede" vinterdæk for at tage på skiferie... Det er
den slags service der er blevet langt imellem.

(Og bestemt ikke sikkert at jeg overhovedet havde kunnet fremskaffe en
lejebil fra de store udlejningsselskaber med så kort varsel og på vinterdæk)

Så hvis det ikke lige var for årsagen til at vi var ude og køre i den så
ville jeg da være fristet af spørge til en byttepris - nok omkring 200 af de
lange ... Men de sælger også Nissan - Måske vi skulle kigge nærmere på en
qasqau+2 (kan ikke staves når vi nu er trætte af en fransk bil ?

Tilbage til den gamle C%

Den 1,6hdi motor har både en tandrem og en knastkæde der kun sidder i
toppen. Og det var kæden i toppen der var blevet for løs og skramlede mod
dækslet. Det er lige præcist sådan noget man frygter ved at køre PSA når der
intet kulance er at hente på en bil der endnu ikke er 4år, kun har gået
90.000km og har fulgt service på autoriseret værksted til punkt og prikke
,,, Det hjælper ikke meget at bygge en motor hvor tandremmen kan holde 10år
og 240.000km hvis knastkæden så skal skiftes 2 gangen inden.

Nogen der har kendskab til samme fejl på andre 1,6HDI'er ? Og hvorvidt de
fik noget dækket per kulance ?

Nu da den var åben opdagede de også at den havde sodet voldsomt på den ene
cylinder. Og efter test kontateret at dysen var defekt. Mekanikkeren mente
det var utroligt at den var kommet igennem synets emissionstest. Så da altid
noget at det også blev ordnet nu motoren var åbnet ...

Fra : Anders Majland

Dato : 08-03-11 19:58

> [...]

> Nu da den var åben opdagede de også at den havde sodet voldsomt på den ene
> cylinder. Og efter test kontateret at dysen var defekt.

facit 17772,38 kr

Til næste bil vil jeg kigge grundigt på biler med 3, 5 eller 7års garanti og
så ikke planlægge at beholde bilen længere end det.

Alternativt tegne en service/garanti aftale i en tilsvarende periode. Når
sælger så som forventet siger at det er unødvendigt da der der ikke kommer
noget uforudset så skulle det jo heller ikke koste noget særligt ekstra ...

/A

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-03-11 20:14

> [...]
> noget uforudset så skulle det jo heller ikke koste noget særligt ekstra

Tænkte nok, at det ville blive bekosteligt, da du nævnte noget om defekt
dyse.

Min C3 var nået en streg over 100.000 km og to streger over de 2 år, da den
begyndte at lugte af dieseludstødning i kabinen, når bilen holdt stille,
mens man kunne høre en svag tikken fra 3. cylinder.
Det var pakningen ved dyse 3, der skulle skiftes.
Sammen med 4 standarddæk på tilbud lød regningen på over 16 kilo.

Det kan godt være, at det hedder "Forførende Fransk", men man ender op med
ondt i bagen effter en ordentlig omgang mekaniker-græsk

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ole Sørensen

Dato : 08-03-11 21:30

> Det kan godt være, at det hedder "Forførende Fransk", men man ender op med
> ondt i bagen effter en ordentlig omgang mekaniker-græsk

:P

Fra : Anders Majland

Dato : 08-03-11 23:29

> Det kan godt være, at det hedder "Forførende Fransk", men man ender op med
> ondt i bagen effter en ordentlig omgang mekaniker-græsk

Også hørt som 3år i himlen og resten i helvede ...

/A

Fra : KASO

Dato : 08-03-11 20:55

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> facit 17772,38 kr
>
> Til næste bil vil jeg kigge grundigt på biler med 3, 5 eller 7års garanti
> og så ikke planlægge at beholde bilen længere end det.

I dette tilfælde ville du højst sandsynligt få at vide, at det var en
sliddel - og egenbetaling, så det havde næppe hjulpet. Jeg har da set
eksempler på en Kia med godt 30.000km på tælleren, hvor et defekt hjulleje
blev kaldt "sliddel" - de 7 års "garanti" var værdiløs.

1.6HDI bruges i et hav af biler - fra PSA, Ford, Volvo, Mazda m.fl. - lige
fra småbiler til Volvo V70. Jeg har ikke umiddelbart hørt om samme fejl før
(kæden) - så mon ikke blot du har været uheldig? (Meget uheldig - desværre
)

Fra : Anders Majland

Dato : 08-03-11 23:50

> [...]
> eksempler på en Kia med godt 30.000km på tælleren, hvor et defekt hjulleje
> blev kaldt "sliddel" - de 7 års "garanti" var værdiløs.

Derfor kombinationen lang garanti OG en serviceaftale.

Et hurtigt overslag: Jeg kan lease en ny passat for samme månedlige ydelse
som C5'en har kostet (dog er der med i C5'en vinterdæk og dinitrol) - Men på
75000km i en ny passat passer det nok med blot et sæt vinterdæk så ikke
noget der flytter det store ...

Fra : KASO

Dato : 09-03-11 06:39

> Derfor kombinationen lang garanti OG en serviceaftale.

Nej - serviceaftalen er nok.

> [...]
> på 75000km i en ny passat passer det nok med blot et sæt vinterdæk så ikke

Men når leasingperioden er slut, har du ingenting, mens din C5 repræsenterer
en værdi, der indgår i handlen med den næste bil. Hvor stor en startydelse
skal du lægge for Passat'en?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-03-11 00:35

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> fra småbiler til Volvo V70. Jeg har ikke umiddelbart hørt om samme fejl
> før (kæden) - så mon ikke blot du har været uheldig? (Meget uheldig -
Dyse fænomenet er ret udbredt - desværre. På 1,4 HDI'en er det mere mere
regelen end undtagelsen, at pakningen går til omkring de 100 - 150.000 km
Jeg har iøvrigt fra en mekaniker, at man skal være opmærksom på turboen på
1,6'eren.
PSA har sænket serviceintervallet fra 30 til 20.000 km på motoren pga.
tilsmudsning eller tilslagning af smørekanaler på turboen. Det er ikke
synderligt betryggende, når man tænker på, at motoren sidder i næsten 30% af
alle biler sogt i dag i Danmark.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-03-11 06:02

> [...]
>eksempler på en Kia med godt 30.000km på tælleren, hvor et defekt hjulleje
>blev kaldt "sliddel" - de 7 års "garanti" var værdiløs.

De kan jo kalde det hvad de vil, men et hjulleje slides ikke på 30kkm
og skal derfor dækkes af garantien.

//Martin

Fra : KASO

Dato : 09-03-11 06:42

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> De kan jo kalde det hvad de vil, men et hjulleje slides ikke på 30kkm
> og skal derfor dækkes af garantien.
>
> //Martin

Helt enig - men det blev det så ikke (og det var ikke min bil - jeg var nok
blevet ret "besværlig", hvis de havde prøvet med mig ). Med den
holdning (jeg har set en del lign. eksempler fra Kia), giver jeg ikke meget
for "7 års garanti".

Jeg har fået 5 års garanti med, da jeg købte min Renault. Jeg er dog ikke
nået til at afprøve den, da der (endnu) ikke har været fejl.

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-03-11 17:22

>blevet ret "besværlig", hvis de havde prøvet med mig ). Med den
>holdning (jeg har set en del lign. eksempler fra Kia), giver jeg ikke meget
>for "7 års garanti".

Kia kan have en stejl holdning, det opleves i miljøet.

7-9-13 har de ikke været stejle over for os - der er bare blevet
udbedret hvad vi bad om.

Mit indtryk er, at Kia i Tyskland er noget mere medgørlig - herhjemme
skal vi selv opdage ting og klage over det - ved sidste service i
Flensborg undersøgte de selv en masse "standardfejl" og gjorde os
opmærksom på dette.... Vi havde dog lige fået udbedret dem, så de
fandt selvfølgelig intet.

Det er en skam Kia DK vil være sådan over for mange - det skaber et
meget dårligt ry og..ja... hvad er garantien så værd hvis de stejler?

//Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 14-03-11 07:28

> Jeg har fået 5 års garanti med, da jeg købte min Renault. Jeg er dog ikke
> nået til at afprøve den, da der (endnu) ikke har været fejl.

Vi har brugt weekenden på at se på biler. Det kan godt være at alt fornuft
giver at vi bør køre videre for at afskrive extraregningen, men specielt
fruen (der er daglig bruger af c5'en) er ved at være træt af den ...

Min holdning er så _IKKE_MERE_FRANSK_ - medmindre at det kan gøres med både
garanti og service inkluderet. Der var Renault Grand Megane faktisk
interssant. Men han havde ikke aktuelle priser endnu på hverken garanti'en
eller en serviceaftale. Men efter nogle andre modeller koster grantien fra
3-5år (og 100.000km) til ~10000kr. Men Renault'en er temmelig billig
sammenlignet med en c4 grand picasso og 5008.

Sjovt nok giver peugeot nu også 200.000km motorgaranti - også på den maskine
vi lige har været uheldig med. Motorgarantien dækker dog kun det indvendige
i motoren. Ikke turbo og generator etc. Kombinerer man derimod mod en
serviceaftale (29øre/km ved 4år 100.000km) så er der både livrem og seler.

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 14-03-11 15:09

> [...]
> indvendige i motoren. Ikke turbo og generator etc. Kombinerer man derimod

Dét vidner imo om at man netop har erkendt, at der er et problem med motoren
(konstruktionen). Var det mig som netop havde fået din bon, ville jeg bede
Pøsjø DK om noget kullance tilbagebetaling! Jeg tror nemlig de ville stå ret
dårligt i en evt. sag, hvis det blev kørt i retten, og de pludselig skulle
forsvare den forlængede garanti - på det indre...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : KASO

Dato : 14-03-11 21:50

> Dét vidner imo om at man netop har erkendt, at der er et problem med
> motoren

Er det derfor, at Saab yder sølle 2 års garanti - og kun 10 års rustgaranti?
- fordi de ved, at det er noget bras, de sælger?

> [...]
> ret dårligt i en evt. sag, hvis det blev kørt i retten, og de pludselig
> skulle forsvare den forlængede garanti - på det indre...

Måske skulle du slå ordet "kulance" op i ordbogen?

Man kan ikke "forlange" kulance - og da slet ikke føre sag om det.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-03-11 22:25

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Er det derfor, at Saab yder sølle 2 års garanti - og kun 10 års
> rustgaranti?
> - fordi de ved, at det er noget bras, de sælger?

Huske at læse op på ting, inden du kommer med postulater! Saab 9-5 årgang
'98 - '03 har 8 års motorgaranti.
I USA kører Saab generelt med 5 års garanti. Da det (stadig) ikke er et
afgørende konkurrenceparameter i DK, så ser de nok ikke nogen grund til det.
Du har jo selv diskussionen med Martin, om hvor meget Kia's "garanti" er
værd.

> Man kan ikke "forlange" kulance - og da slet ikke føre sag om det.

Så kan de sgu få hele regningen! Franske pis...

Fra : KASO

Dato : 15-03-11 07:14

> [...]
> I USA kører Saab generelt med 5 års garanti. Da det (stadig) ikke er et
> afgørende konkurrenceparameter i DK, så ser de nok ikke nogen grund til

Jeg læser Saab (DK) hjemmeside - og de yder 2 års garanti + 10 år mod
gennemtæring. Ligesom du, tager jeg udgangspunkt i garantien i DK - og
bruger dit eget argument. Ergo er Saab ikke meget bevendt - med din egen
logik. (Men din logik gælder selvfølgelig kun sydlandske mærker - spøjst
egenlig, for hvordan forklarer du så Fiats 5 års garanti på Croma?)

> Du har jo selv diskussionen med Martin, om hvor meget Kia's "garanti" er
> værd.

Jeps - så du siger altså, at den kortvarige, 8-års garanti, Saab havde på
motoren i en enkelt model, ikke var noget værd?

Du har ikke helt styr på dine argumenter - men dine principper svinger jo
også meget, afhængig af nationaliteten på den bil, du udtaler dig om....

> Så kan de sgu få hele regningen! Franske pis...

Hvad så med det elendige, "Svenske" p.. (Saab 9.5), som koster 2-3 gange så
meget og konstant står på værksted?

Moral er godt - dobbeltmoral er dobbelt så godt!

Fra : Henrik B.

Dato : 15-03-11 14:43

> "KASO" skrev i meddelelsen

<snip>Vrøvl på vrøvl på vrøvl</snip>

Kan du overhovedet vrøvle mere end du gør..?

Jeg er nået til det punkt, KASO, hvor jeg ikke længere gider at gå ind i
dine diskussioner! De bringer INTET nyt - ud over det ene formål, at holde
gang i en masse sludder og ordkløveri. Såååeee....ha' det så pænt.

Fra : KASO

Dato : 15-03-11 21:05

> [...]
> dine diskussioner! De bringer INTET nyt - ud over det ene formål, at holde
> gang i en masse sludder og ordkløveri. Såååeee....ha' det så pænt.

Tag en tudekiks!

Du er om nogen leverandør af det værste vrøvl i denne gruppe, som du spammer
med dine gamle fordomme om franske biler - og dine urealistiske drømme om
det svensk/hollandske fallitbo.

Hvis en fransk bil har en fejl, er det fordi alle franske biler er
elendige - har en Saab bunker af fejl, er det helt tilgiveligt og naturligt.
Har en fransk bil en garanti, der ikke dækker ALT, er det fordi de erkender,
at bilen er fuld af fejl. Har Saab en sølle garanti, er det af
markedsmæssige årsager og har intet med bilens (manglende) kvalitet at gøre.
Du ævler løs med de mest absurde påstande hhv. bortforklaringer, så det må
gøre helt ondt. Tag dig sammen og vågn op til virkeligheden!!!!!

Hvad angår ordkløveri, må jeg minde om, at du selv startede ordkløveriet om
diesel vs. benzin - en latterlig, ligegyldig og tåbelig argumentation - blot
for at du igen kunne ride en af dine talrige kæpheste: At du ikke kan lide
dieselmotorer (for dem må Saab jo købe af Fiat)!

Søg hjælp!!!!!

Fra : Anders Majland

Dato : 15-03-11 15:20

> Dét vidner imo om at man netop har erkendt, at der er et problem med
> motoren (konstruktionen). Var det mig som netop havde fået din bon, ville
> jeg bede Pøsjø DK om noget kullance tilbagebetaling!

Desværre ligger min 1.6hdi ikke i en Peugeot, men i en Citroen

Og der var ikke umiddelbart noget kulance at hente på trods af fuld
servicebog på autoriseret værksted

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 15-03-11 15:40

> "Anders Majland" skrev i meddelelsen
>
> Desværre ligger min 1.6hdi ikke i en Peugeot, men i en Citroen

Come si, come sa. (PSA)

> Og der var ikke umiddelbart noget kulance at hente på trods af fuld
> servicebog på autoriseret værksted

Nææææh. Jeg oplever mange, som falder for bilens billige pris. De oplever så
nogle få fejl (nogle en del flere), men bliver så skræmt væk fra mærkerne
via rigtig, rigtig dårlig service fra værkstederne.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-03-11 18:08

> Nææææh. Jeg oplever mange, som falder for bilens billige pris. De oplever
> så nogle få fejl (nogle en del flere), men bliver så skræmt væk fra
> mærkerne via rigtig, rigtig dårlig service fra værkstederne.

Og ikke mindst importøren ...

Forstår såmend godt "mit" citroen værksted der "blot" har lavet 40000km,
60000km, 80000km og 2 gange Dinitrol ikke selv vil æde en regning på fejl i
motoren som ikke er deres skyld... Det er der de har brug for at importøren
vil spille med ... Godt nok er der mange arbejdstimer i det, men der er også
for mange penge stumper (rem, remstrammer, dyse, olie, filter og en flere
renseprodukter til at fjerne sod) - og ikke mindst lejebilen der jo også
tynger i regnskabet ...

Den ramme de brugte til den nye forrude havde nogle hakker i gummiet ned mod
ruden - hele vejen rundt med ~5cm afstand. Den skifter de selvfølgelig igen
ub. da de burde have opdaget det inden montering.

Smarten ser heller ikke autoriseret service mere. Dvs den fik første gang -
jeg turde ikke andet efter at det tog 4 forsøg og ~3 uger at få den til at
køre ved 6-7000km. Og så måtte jeg endda selv spænde generatorremmen - det
var hurtigere end at køre på værkstedet en 5. gang. Andet service lod jeg en
"smart-interesseret-mekaniker-med-test-udstyr" om at foretage. En
bilforhandler ude vestpå der også tidligere har parallelimporteret smart'en.
Jeg har ikke længere derud end til autoriseret service

Men der var regningen så også væsenligt højere end lovet ved købet af bilen
(2300kr for et olieskift service mod ca 1000 plus moms). Men det
væsentligste årsag til ikke at bruge værkstedet var at jeg følte
ligegyldighed overfor min lille potte... F.eks at de i mangel af den rigtige
bolt smider en for lille bolt med noget bitumen klister omkring i
instrumentbrædtet ...
http://www.smartklubdanmark.dk/smart/forum/viewtopic.php?f=8&t=4143&hilit=bolt
<<< Se billedet et stykke nede.

Jeg er i syv sind - overvejer at taget tabet på C5'en nu - Fruen er træt af
den ... Og så kan jeg højest udsætte udskiftningen lidt (De bytte priser jeg
har fået giver at den har tabt 2kr/km )

Men det er svært at finde en bil der er ligeså rummelig som en C5 II - Som
stationcar er en superb oplagt. Den har samme længde, bedre kabineplads
men 10cm smallere bagagerum. Den har ruderne højt så der er flere liter
under ruderne, men til loft er den væsenligt mindre. En peugeot 3005 kunne
også være interessant på trods af at den er fransk. Motorgarantien er måske
der gør at jeg alligevel tør købe PSA igen - i givet fald kombineret med en
dyr serviceaftale (livrem og seler -kombinatioen af garanti og service/rep
aftale skulle gerne tage ALT hvad der måtte komme). Men afskrivningen er
jeg stadig lidt nervøs for...

Andre gode ideer på en ny bil der er lige så rummelig som blåhvalen (C5 II
Weekend) med mindst samme udstyrniveau (elegance < 2zone klima, fartpilot,
visker automatik)

Fra : Ivan Madsen

Dato : 15-03-11 21:24

On Tue, 15 Mar 2011 18:07:33 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

<...>
>Andre gode ideer på en ny bil der er lige så rummelig som blåhvalen (C5 II
>Weekend) med mindst samme udstyrniveau (elegance < 2zone klima, fartpilot,
>visker automatik)

du bliver nok ikke billigere kørende i den størrelse bil end ved at
beholde den. Du har i den grad betalt for at køre ny bil - for hvis
man ser hvad C5 og lignende størrelser koster i afskrivning de første
3 år er det jo fuldstændig vanvittigt.
Det er jo nok firmabilerne, der typisk ryger efter 3 år der skaber
problemet. Jeg sad på et tidspunkt og studerede salgspriser på Mondeo,
Avensis, C5 mfl. efter 3 år/ca. 100000 km. De var jo på halv pris
eller derunder i forhold til den oplyste nypris (jeg ved godt,
leasingselskaberne har andre priser - og nogle private har fået gode
rabatter eller fede indbytningspriser).

Men at købe noget andet nu, hvor den er "næsten intet" værd.
Afskrivningen på en ny kan sagtens betale mekanikerregninger og
lejebiler de næste 5 år )

Fra : Armand

Dato : 15-03-11 16:41

Den 14-03-2011 15:08, Henrik B. skrev:

> [...]
> nemlig de ville stå ret dårligt i en evt. sag, hvis det blev kørt i
> retten, og de pludselig skulle forsvare den forlængede garanti - på det

Øhh?
Blot fordi Peugeot kører med samme motor som Majlands Citron, kan man jo
ikke klandre Peugeot for en motorskade i Citronen!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-03-11 16:45

> "Armand" skrev i meddelelsen
> Øhh?
> Blot fordi Peugeot kører med samme motor som Majlands Citron, kan man jo
> ikke klandre Peugeot for en motorskade i Citronen!

Jeg forholdt mig blot til overskriften - og det faktum at Pøsjø tidligere er
nævnt.
Du skulle måske forholde dig til løsningen, i stedet for ligegyldige
detaljer. Så havde du nok selv kunnet komme frem til. at ersatte Pøsjø med
Citroen.

Fra : Armand

Dato : 15-03-11 16:58

Den 15-03-2011 16:45, Henrik B. skrev:

> [...]
> Du skulle måske forholde dig til løsningen, i stedet for ligegyldige
> detaljer. Så havde du nok selv kunnet komme frem til. at ersatte Pøsjø

Tjaeh :-/
Og jeg syntes at du argumenterede på et temmeligt forkert grundlag, når
nu du ligefrem lod Anders' indlæg stå tilbage som quote!
Men sådan er det jo så forskelligt :-|

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 15-03-11 21:07

> Tjaeh :-/
> Og jeg syntes at du argumenterede på et temmeligt forkert grundlag, når nu
> du ligefrem lod Anders' indlæg stå tilbage som quote!
> Men sådan er det jo så forskelligt :-|

Du overser, at Henrik er den eneste med ret til ordkløveri her i gruppen
Desuden skal han jo af med sine fordomme i alle tråde - fakta bekymrer han
sig ikke så meget om....

Fra : Armand

Dato : 09-03-11 13:40

Den 09-03-2011 06:01, Martin [6000] skrev:

> De kan jo kalde det hvad de vil, men et hjulleje slides ikke på 30kkm
> og skal derfor dækkes af garantien.

Tjaeh :-/
Både 206'erens bære og styre -kugle er færdige og jeg har lagt mærke til
at bremsen i samme side piver ved højredrejning, hvilket
erfaringsmæssigt er første pip fra et færdigt forhjulsleje.
Hvordan kan dé tre punkter gå næsten samtidig ved 100.000km?
Personligt har jeg grum mistanke til voldspuling med højttryk-renser da
den fik undervognsbehandling for 2½ år siden :-/

Der hvor jeg vil hen er at der findes altså alternative årsager udenfor
garantirammen, der kan skade et hjulleje!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-11 14:40

> [...]
> Personligt har jeg grum mistanke til voldspuling med højttryk-renser da
> den fik undervognsbehandling for 2½ år siden :-/

Nøøøh, det er vist helt normalt at de ting ikke holder længere, på de
slæder....

Fra : Armand

Dato : 08-03-11 21:53

Den 08-03-2011 19:57, Anders Majland skrev:

> facit 17772,38 kr

Hvor meget for dysen alene?

I det mindste er du sluppet for Peugeots taktik med at kyse ejerne til
prematurt tandrems-skifte (på de modeller de ikke nåede at sænke
service-intervallet (fra ny) på, forøvrigt som de eneste i Europa). med
snart 6 år og over 100.000km på min kan jeg godt blive lidt klam ved
alle deres skrækhistorier, men på den anden side fik min svigerinde
skiftet sit tandremsskadede Fiat-topstykke med ophugs-stumper til ca.
det dobbelte af hvad tandremmen alene koster ved Pu'gøjt.

> Til næste bil vil jeg kigge grundigt på biler med 3, 5 eller 7års
> garanti og så ikke planlægge at beholde bilen længere end det.

Pu'gøjt bruger begrebet 'fortsat motorgaranti' til at sælge
serviceeftersyn til biler over deres første ungdom, men jeg undrer mig
over hvad begrebet dækker, for tandremmen vil de tilsyneladende ikke
garantere noget ved :-|

> [...]
> Når sælger så som forventet siger at det er unødvendigt da der der ikke
> kommer noget uforudset så skulle det jo heller ikke koste noget særligt

Dét lyder som en god ide, og faktisk har netop Citroen (af nød?)
serviceaftale inkluderet i kampagneprisen på nogle(?) af deres modeller
lige nu!

--
Armand.
(der for nyligt har surfet på C-dk's hjemmeside alene p.g.a. en

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-03-11 01:04

> Hvor meget for dysen alene?

Hvis jeg kender Citroen godt nok, har de skiftet alle fire. Til lige under
10.000 kr.

> [...]
> tandremsskadede Fiat-topstykke med ophugs-stumper til ca. det dobbelte af
> hvad tandremmen alene koster ved Pu'gøjt.

Med PSA 1,4 motoren kan tandremsskiftintervallet være ligegyldigt.
Vandpumpen holder også kun 100.000 km, så at taktremmen først skal skiftes
ved 200.000 km er en ren illusion, for når vandpumpen skal skiftes, skifter
man også ruller og rem, mens bukserne alligevel er nede.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Armand

Dato : 09-03-11 13:33

Den 09-03-2011 01:04, Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> skiftes ved 200.000 km er en ren illusion, for når vandpumpen skal
> skiftes, skifter man også ruller og rem, mens bukserne alligevel er nede.

Netop p.g.a. at jeg syntes at 5.000,- var pebret for et tandremsskifte,
spurgte jeg til om det bl.a. skyldtes at der løb en vandpumpe oveni -
Svaret var at man endnu ikke havde set vandpumpeskader inden for de to
tandremsskifts som er normen for udskiftning af pumpen!

:-/

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-03-11 08:48

> Hvis jeg kender Citroen godt nok, har de skiftet alle fire. Til lige under
> 10.000 kr.

De har testet dem alle og kun skiftet den ene (test kostede så vist 1200,-)

/A

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-03-11 00:06

On Mar 9, 12:35 am, "Frodo Nifinger" <j...@GIRAFfiber.dk> wrote:

> Dyse f nomenet er ret udbredt - desv rre. P 1,4 HDI'en er det mere mere
> regelen end undtagelsen, at pakningen g r til omkring de 100 - 150.000 km
> Jeg har i vrigt fra en mekaniker, at man skal v re opm rksom p turboen p
> 1,6'eren.
> PSA har s nket serviceintervallet fra 30 til 20.000 km p motoren pga.
> tilsmudsning eller tilslagning af sm rekanaler p turboen. Det er ikke
> synderligt betryggende, n r man t nker p , at motoren sidder i n sten 30% af
> [...]

Godt med en tråd til at huske mig på, hvorfor jeg ikke kører diesel
eller benzin med diverse trykladning...

Leo

Fra : TGJ

Dato : 09-03-11 10:22

"Leo Jensen" skrev i meddelelsen

Godt med en tråd til at huske mig på, hvorfor jeg ikke kører diesel
eller benzin med diverse trykladning...

Hvad kører du så, Schulstad 5 korns?

;)
/Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-11 12:36

> "Leo Jensen" skrev i meddelelsen
>
> Godt med en tråd til at huske mig på, hvorfor jeg ikke kører diesel
> eller benzin med diverse trykladning...

Dén kritik var da helt forfejlet!!

Fra : Leo Jensen

Dato : 11-03-11 02:24

On Mar 10, 5:02 pm, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> Tjoh - men s kan du jo sammenligne med en MB C250CDI (2.1l) med 500Nm v.
> 1600rpm og 19.6km/l

> Den var svjh. heller ikke helt standard......

> Det har jeg s 'n set heller ikke gjort, men du klippede jo p nt delen med
> "for sammenlignelige" v k.....
>
> Du kan jo pr ve at finde en standardbil med ca. 200hk/2.1l benzin, der
> matcher ovenst ende MB p moment og forbrug.....

Og da tråden går på uhyrlige reparationspriser forventer jeg, at
ovenstående vidunder ikke medfører værkstedsregninger i 50.000 kr-
klassen, når dyser, turbo, gearkasse osv står af ??

MVH Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 11-03-11 14:43

> [...]
> ovenstående vidunder ikke medfører værkstedsregninger i 50.000 kr-
> klassen, når dyser, turbo, gearkasse osv står af ??

Hvorfor skulle det?
Der er rigtig mange km i de motorer - også for sliddelene....

Fra : KASO

Dato : 12-03-11 12:46

> [...]

ovenstående vidunder ikke medfører værkstedsregninger i 50.000 kr-
klassen, når dyser, turbo, gearkasse osv står af ??

Nej - den er sikkert billigere at holde kørende end 2 Jaguarer, hvoraf den
ene holder konstant på værksted

Fra : Leo Jensen

Dato : 11-03-11 12:22

On 11 Mar., 14:43, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Hvorfor skulle det?
> Der er rigtig mange km i de motorer - ogs for sliddelene....

Fint nok. PSA og VAG er bare ikke for gode til det, men det kan da
godt være at Mæcedes er så meget bedre, at det faktisk er brugbart ved
alm brug, dvs også ved småture, masser af koldstarter osv.

MVH Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 13-03-11 17:55

> [...]
> godt være at Mæcedes er så meget bedre, at det faktisk er brugbart ved
> alm brug, dvs også ved småture, masser af koldstarter osv.

Ved f.eks. PSA får du også hvad du betaler for! Ved en MB f.eks. er alt
dimensioneret på en helt anden måde.
Det kørselsmønster du nævner er mig bekendt heller intet problem ved Saab,
Volvo og flere andre...

Fra : Leo Jensen

Dato : 12-03-11 13:57

On 12 Mar., 12:45, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> Og da tr den g r p uhyrlige reparationspriser forventer jeg, at
> ovenst ende vidunder ikke medf rer v rkstedsregninger i 50.000 kr-
> klassen, n r dyser, turbo, gearkasse osv st r af ??
>
> MVH Leo
> ---------------------------------------------------------------------------­-------
>
> Nej - den er sikkert billigere at holde k rende end 2 Jaguarer, hvoraf den
> ene holder konstant p v rksted

Jeg er ikke så sikker som dig. Min Jaguar har da været billigere i
vedligehold og rep end hvad jeg ellers har haft af biler, og en enkelt
'sygedag' er da heller ikke voldsomt. Den ligger vel på 15-20 øre/km
over 5½ år og 100000 km, og afskrivningen (i kroner, ikke i procent)
er formentlig også markant under hvad en nyere tilsvarende Mercedes
e.l. kan præstere. Jeg ville ikke bytte, heller ikke selv om mine 300
Nm først kommer der hvor dieselbiler snart brækker sig...

MVH Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-03-11 02:42

On Mar 9, 10:21 am, "TGJ" <somewh...@theinternet.com> wrote:
> [...]
>
> Godt med en tr d til at huske mig p , hvorfor jeg ikke k rer diesel

Benzin uden trykladning. Simpelt og driftsikkert. Det koster måske
+50% i brændstofforbrug ift diesel, men er formentlig billigere i
samlede udgifter...

XJ6: Kan blæse toppakningen, ellers bombproff motor... Kædedrevne
knastaksler. De første 230.000 km, heraf de 100000 km hos mig, er
foreløbig uden problemer. 6-8 km/l
2CV: Luftkølet, stødstænger. Tændingen æder platiner, men det er løst
med en elektronisk tænding. 15 km/l
Panda: Simpel mekanik, billige dele, 120.000 interval på tandremmen,
og den bukker ikke ventiler, når den knækker. 12-16 km/l

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-03-11 08:57

On 9 Mar., 12:36, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> D n kritik var da helt forfejlet!!

Du mener ikke, at vedligehold af diesel- og trykladede benzinmotorer
relativt ofte kaster nogle forbavsende store regninger af sig ??
Det gælder naturligvis ikke SAAB, som siden først i 60'erne har
produceret millionvis af turbobiler med en fejlrate på om 3 ppm, men
hvis vi nu kigger på alle de inferiøre mærker fra syd for
grænsen... ?

MVH Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-11 18:12

> "Leo Jensen" skrev i meddelelsen

> Du mener ikke, at vedligehold af diesel- og trykladede benzinmotorer
> relativt ofte kaster nogle forbavsende store regninger af sig ??

På dieselmotor jo - men det skyldes hovedsaligt de moderne
commonrail-systemer.
Hvis en benzinturbo generelt er ordentlig konstrueret/dimensioneret, så nej,
så mener jeg ikke at der er mere vedligehold på sådan en svend. Turboladere
holder generelt 200 - 300.000 km.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-03-11 03:53

> [...]
> nej, så mener jeg ikke at der er mere vedligehold på sådan en svend.
> Turboladere holder generelt 200 - 300.000 km.

Jeg synes lige at jeg skylder at gøre opmærksom på, at PSA's 1,4 HDI'er
overhovedet ikke har noget ry for at æde turboladere - non what so ever. Det
er alene 1,6 HDi'eren, der har den fejl.
Pakningen under dyserne er til gengæld 1,4'erens akilleushæl.

Og det er ikke alene commonrail maskiner,der lider under problemet.
BMW 320 TD' fra 2000 og et stykke frem er berygtet for at dræbe turbomøllen
med meget dyre reparationer til følge. og det er en pumpedyse motor.

Min C3 fra 2005 har nu trillet godt 225.000 km. Fejl, der har optrådt på
motoren har været:
1. Utæt dysepakning 105.000 km.
2. Vandpumpe udskiftet v. 120.000 km her også ruller og taktrem udskiftet.
3. kileremsskive skiftet pga defekt vulkanisering ved 155.000 km
3. Nedslidt starter 185.000 km
4. Udskiftet køler (utæt) ved 200.000 km
5. Nedslidt kobling 210.000 km.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KASO

Dato : 09-03-11 19:03

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> D n kritik var da helt forfejlet!!

Du mener ikke, at vedligehold af diesel- og trykladede benzinmotorer
relativt ofte kaster nogle forbavsende store regninger af sig ??

Jo - og man skal have mindst 2 Jaguarer - 1 til at køre i og 1 til at have
på værksted (sådan sagde man ihvertfald tidligere)

Når det "går galt" med dieselmotorer (som i vore dage stort set altid er med
respirator), er det oftest fordi de bliver brugt forkert. Småture i køligt
vejr er ikke godt for en dieselmotor, der er længe om at blive driftsvarm -
så derfor soder de nemmere til.

En defekt knastkæde har iøvrigt ikke meget at gøre med trykladning eller
diesel....

Fra : Anders Majland

Dato : 09-03-11 20:30

> En defekt knastkæde har iøvrigt ikke meget at gøre med trykladning eller
> diesel....

Nej, det er bare en spøjs konstruktion... Det burde da være simplere at lade
tandremmet trække det hele eller ersttatte tandremmen af en kæde. Istedet
for både at have rem og kæde -> 2 potentielle fejl ...

Min MC har også dobbelt overliggende knastaksler og der er det blot en kæde
der trækker oliepumper og knaster fra krumtappen. Ved godt at remmen på en
bil skal vikles rundt om lidt flere komponenter ... Men den kæde holder
heller ikke nødvendigt meget længere end på C5'en. Jeg skiftede dog dog kun
pga af at jeg alligevel havde åbnet.

Samme argumentation for at risikoen for havari over grønland er større i en
2 motorers flyver end i en med 1 motor. Flyet med 2 motorer kan ikke holde
højde nok på en motor og risikoen for fejl på en ad de 2 motorer er større
end risikoen for fejl på motoren på flyet der blot har den ene ....

Fra : KASO

Dato : 09-03-11 22:38

> Nej, det er bare en spøjs konstruktion... Det burde da være simplere at
> lade tandremmet trække det hele eller ersttatte tandremmen af en kæde.
> Istedet for både at have rem og kæde -> 2 potentielle fejl ...

Ja - jeg har heller ikke hørt om den før.....

> [...]
> holder heller ikke nødvendigt meget længere end på C5'en. Jeg skiftede dog
> dog kun pga af at jeg alligevel havde åbnet.

Almindeligvis holder en kæde næsten evigt. Jeg forventer ihvertfald ikke at
skifte kæden på vores Yaris - ligesom jeg ikke har skiftet kæde på de
forrige biler (hvoraf den ældste var 22 år og havde kørt 280.000km).

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-03-11 15:53

On 15 Mar., 22:19, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> KASO skriver:

> VW 1,4 TSI: 118kW, 240Nm @ 1500 - 4500RPM
>
> Alts mindre cylindervolumen med samme tr kkraft, startende ved lavere
> omdrejninger.

Det er da fint, men hvorfor er cylindervolumen så vigtig en faktor ?
Jeg ville bedre kunne forstå, hvis der blev fokuseret på økonomi,
effekt/moment og 'kørbarhed'. Om motoren er på 900 eller 2300 cc er da
fløjtende ligegyldigt...

MVH Leo

Fra : KASO

Dato : 16-03-11 07:06

> [...]

Jeg ville bedre kunne forstå, hvis der blev fokuseret på økonomi,
effekt/moment og 'kørbarhed'. Om motoren er på 900 eller 2300 cc er da

Præcis!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-03-11 23:31

Leo Jensen skriver:

> Det er da fint, men hvorfor er cylindervolumen så vigtig en faktor ?

Hvis man skal sammenligne 2 motorer er det vel meget rart at have
noget at sammenligne på. OG her er motorstørrelsen en god parameter
der er til at tage at føle på.

Specielt, når nu visse personer mener at dieselmotorer er bedre til at
give høj trækkraft ved lave omdrejninger. Selvsamme person burde nok
have nævnt at han kunne lide karakteristikken en "trykladet" motor og
ikke brændstoffet......

Klart en trykladet benzinmotor ender ud med højere HK, den kan snurre
langt flere omdrejninger end dieselmotoren.

Jeg kan også godt lide trækkraften af en trykladet motor ved de lave
omdrejninger - derfor har kører jeg med "trykladet" bil på snart 6.
år.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 16-03-11 07:09

> Leo Jensen skriver:

> Hvis man skal sammenligne 2 motorer er det vel meget rart at have
> noget at sammenligne på. OG her er motorstørrelsen en god parameter
> der er til at tage at føle på.

Nej - det er så'n ca. den mest ligegyldigt. Når du vælger en motor - så er
det for at den kan flytte bilen. Volumen flytter ingenting - så den
vigtigste parameter for en motor er, hvad den kan yde.

> [...]
> give høj trækkraft ved lave omdrejninger. Selvsamme person burde nok
> have nævnt at han kunne lide karakteristikken en "trykladet" motor og

Nej - for blandt sammenlignelige motorer (dvs. ca. samme ydelse), har
dieselmotorerne hver gang størst trækkraft ved lave omdrejninger - så det
var 100% korrekt, hvad jeg skrev.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-03-11 16:52

KASO skriver:

> Nej - for blandt sammenlignelige motorer (dvs. ca. samme ydelse), har
> dieselmotorerne hver gang størst trækkraft ved lave omdrejninger - så det
> var 100% korrekt, hvad jeg skrev.

Hvorfor har de størst ydelse?

Fordi de har større cylindervolumen......

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 16-03-11 21:52

> KASO skriver:

> Hvorfor har de størst ydelse?
>
> Fordi de har større cylindervolumen......

Så du mener, at 0,2l større volumen giver forskellen fra 190Nm til 320Nm?

Dén holder ikke rigtigt i byretten, men det er i virkeligheden også
irrelevant, for pointen er stadig, at blandt 2 _sammenlignelige_ motorer
(dvs. 2 motorer med samme ydelse), har dieselmotoren størst moment. Hvordan
den opnår det, er i virkeligheden irrelevant!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-03-11 16:51

Leo Jensen skriver:

> Det er da fint, men hvorfor er cylindervolumen så vigtig en faktor ?

Fordi man ønsker at sammenling motorer med forskellig brændstof.

Så er det vel rimeligt at man vurderer ud fra cylindervolumen?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 16-03-11 21:54

> Leo Jensen skriver:

> Fordi man ønsker at sammenling motorer med forskellig brændstof.
>
> Så er det vel rimeligt at man vurderer ud fra cylindervolumen?

Nej - det er temmeligt irrelevant - hvad enten man sammenligner med samme
brændstof (med/uden trykladning, wankel etc.) eller på tværs af brændstof.
Man vælger en motor efter den ydelse, den kan præstere.

Man køber heller ikke en forstærker efter kabinettets volumen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-03-11 21:59

KASO skriver:

> Man vælger en motor efter den ydelse, den kan præstere.

Netop, momentet.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 17-03-11 07:12

> KASO skriver:

> Netop, momentet.

Nej - ydelse måles i hk - ikke i Nm.
Momentet flytter ikke bilen - det gør ydelsen.

Derfor opgives hk altid som noget af det første - moment er en sekundær
information, da det ikke er momentet man bruger som primære
udvælgelseskriterie - det er hk.

Fra : Armand

Dato : 17-03-11 16:11

Den 16-03-2011 21:54, KASO skrev:

> [...]
> brændstof. Man vælger en motor efter den ydelse, den kan præstere.
>
> Man køber heller ikke en forstærker efter kabinettets volumen.

Til trods for en bilkøbers ønskelige(!) ydelse, er prisen nok den
væsentligste faktor ved bilkøb!
Når du så forsøger at dreje sammenligningen hen på sammenlignelig
effekt, burde du tilføje 'til prisen'. Og så er det at det pludselig
bliver forplumret og motoren i den billigste/fornuftigste ensydende bil
ikke nødvendigvis overholder dine udtalelser om bedre bundtræk :-|

Motorer sammenlignes på volumen :-|

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 17-03-11 17:03

> Til trods for en bilkøbers ønskelige(!) ydelse, er prisen nok den
> væsentligste faktor ved bilkøb!

Anskaffelse + forventet drift - herunder brændstoføkonom + afskrivning.

> [...]
> forplumret og motoren i den billigste/fornuftigste ensydende bil ikke
> nødvendigvis overholder dine udtalelser om bedre bundtræk :-|

Jo - det er stadig "effekt" indenfor prisrammen, der vælges udfra.

> Motorer sammenlignes på volumen :-|

Det er ved at være længe siden, at volumen havde noget at sige her.

Fra : Armand

Dato : 17-03-11 17:16

Den 17-03-2011 17:03, KASO skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Jo - det er stadig "effekt" indenfor prisrammen, der vælges udfra.

Der hvor jeg ville hen. er at det ikke nødvendigvis blev den bedst
bundtrækkende blandt de ens-ydende at man ender med hvis (når!) prisen
bliver en faktor :-|

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-03-11 12:40

On 9 Mar., 19:02, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jo - og man skal have mindst 2 Jaguarer - 1 til at k re i og 1 til at have
> p v rksted (s dan sagde man ihvertfald tidligere)

De første 5½ år er gået temmelig smertefrit for sådan en halvgammel
æske. Nu er det ved at være tid for stort service af affjedring og
udstødning, så jeg har fundet bukkene frem

> N r det "g r galt" med dieselmotorer (som i vore dage stort set altid er med
> respirator), er det oftest fordi de bliver brugt forkert. Sm ture i k ligt
> vejr er ikke godt for en dieselmotor, der er l nge om at blive driftsvarm -
> s derfor soder de nemmere til.

Du har da ret, de fungerer garanteret upåklageligt, hvis man bare
kører mindst 20 km hver gang man starter dem.
Mit køremønster er ikke til diesel, og det samme gælder for en
temmelig stor del af dem, der kører diesel. Kald det forkert brug,
forkert konstruktion eller salg af den forkerte vare, bare jeg slipper
for at betale regningerne...

> En defekt knastk de har i vrigt ikke meget at g re med trykladning eller
> diesel....

Ikke det fjerneste, men der var da vist også lidt med en dyse ??

Leo

Fra : Ivan Madsen

Dato : 09-03-11 21:16

On Wed, 9 Mar 2011 11:39:44 -0800 (PST), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

> [...]
>for at betale regningerne...

>Ikke det fjerneste, men der var da vist også lidt med en dyse ??

Sådan en sad der sq også i en Saxo 1.4i benziner - det kostede lige 5k
*suk* Godt nok kombineret med at værkstedet havde moslet med
ledningsnettet på en tændingsboks også, hvordan det eller kunne komme
til at se sådan ud fatter jeg ikke. Men regningen endte her - og vore
biler kommer aldrig der igen

Fra : Anders Majland

Dato : 09-03-11 21:27

>Ikke det fjerneste, men der var da vist også lidt med en dyse ??

Yep - Men var det køremønsteret der var problemet så havde der jo nok også
været sod i de 3 andre cylindre. Det var der ikke - de så fine ud og testede
også fint. De kørte jo reelt også så fint at den 4. ikke var nok til at få
den til at fejle i emissionstesten til syn.

Fra : KASO

Dato : 09-03-11 22:42

> [...]

temmelig stor del af dem, der kører diesel. Kald det forkert brug,
forkert konstruktion eller salg af den forkerte vare, bare jeg slipper

Konstruktionen er fin nok - hvis den bruges til rette formål. I vores
husstand har vi en diesel og en benzin. Jeg kan godt lide dieselmotorens
bundtræk og lave forbrug, men jeg har også erkendt, at den ikke er egnet til
alle formål - derfor har vi en lille Yaris benzin, som tager sig af
småturene - og dieselbilen har oliefyr, så koldstarter undgåes.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-11 08:18

> "KASO" skrev i meddelelsen
> ...I vores husstand har vi en diesel og en benzin. Jeg kan godt lide
> dieselmotorens bundtræk...

Nej, du kan li' turboladerens bundtræk! En benziner kunne have gjort det
samme med lader...

Fra : KASO

Dato : 10-03-11 13:04

> Nej, du kan li' turboladerens bundtræk! En benziner kunne have gjort det
> samme med lader...

Nu ikke den diskussion igen.......

Ja - en trykladet benzin'er kan opnå et fornuftig bundtræk - men kræver
typisk stadig flere omdrejning er for at nå samme moment. Eksempelvis har
jeg 300Nm fra 1700rpm, hvor en Saab 9-3 har 240Nm - fra 2000rpm. Til gengæld
kører Saab'en kun 14.1km/l mod min 17.9km/l.

Saab'en har flere hk maksimalt (150 mod 131) - men ikke nødvendigvis, når
man skal bruge dem.

Afhængig af hvilke motorer man vælger at sammenligne, får man lidt
forskellige resultater - og der er gode og dårlige motorer med hver
brændstoftype, men tager du 2 sammenlignelige (turbo)motorer
(benzin/diesel), vil dieselmotoren typisk have større ydelse ved lavere
omdrejninger og omvendt ved højere omdrejninger - og benzinmotoren vil have
mindre volumen og større forbrug. Om man foretrække det ene frem for det
andet er smag og behag.

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-11 14:29

> [...]
>jeg 300Nm fra 1700rpm, hvor en Saab 9-3 har 240Nm - fra 2000rpm. Til gengæld

Jeg havde en del flere NM i min SAAB fra 1800 af end der er i mange

De moderne er kommet godt efter, men er så også lige 15-20 år yngre

Så det er alt efter model - du kan ikke kategorisk sige, at en
turbo-diesel har bedre bundtræk.

//Martin

Fra : Armand

Dato : 10-03-11 15:13

Den 10-03-2011 14:28, Martin [6000] skrev:

> [...]
>
> De moderne er kommet godt efter, men er så også lige 15-20 år yngre
>

> Så det er alt efter model - du kan ikke kategorisk sige, at en

Udbredelsen af turbo på privat-diesel'er er egentlig noget der hører
sammen med CR-teknologien, og eftersom at begge dele er gjort med hensyn
til brændstof-økonomien, kan man vist roligt regne med at hverdags
D-Turbo'er er udlagt efter tidlig funktion og dermed top Nm ved lavest
mulige omdrejninger til fremme af kørsel ved lavere omdrejninger!
Sammenligner man PSA's tidligere 1,5D'er med 1,4Hdi havde den tidligere
motor små 10Nm mindre og ved 500rpm højere!

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 10-03-11 17:03

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg havde en del flere NM i min SAAB fra 1800 af end der er i mange
> diesel-modeller.

Tjoh - men så kan du jo sammenligne med en MB C250CDI (2.1l) med 500Nm v.
1600rpm og 19.6km/l

> De moderne er kommet godt efter, men er så også lige 15-20 år yngre

Den var svjh. heller ikke helt standard......

> Så det er alt efter model - du kan ikke kategorisk sige, at en
> turbo-diesel har bedre bundtræk.

Det har jeg så'n set heller ikke gjort, men du klippede jo pænt delen med
"for sammenlignelige" væk.....

Du kan jo prøve at finde en standardbil med ca. 200hk/2.1l benzin, der
matcher ovenstående MB på moment og forbrug.....

(Faktisk er der ikke mange benzinbiler, der kommer op på 500Nm @ 1600rpm)

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-11 17:12

>Den var svjh. heller ikke helt standard......

Ikke til slut, men i starten var den "standard" forstået på den måde,
at der fandtes en udbredt model magen til hvor det var standard.

//Martin

Fra : KASO

Dato : 10-03-11 18:03

> Ikke til slut, men i starten var den "standard" forstået på den måde,
> at der fandtes en udbredt model magen til hvor det var standard.

Og i starten var momentet???

(Lad mig gætte: Den var ikke i nærheden af 500Nm @ 1600rpm? )

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-11 18:10

>Og i starten var momentet???

360Nm - dvs. mere end mange diesel-biler.

Og dermed slåes min pointe, endnu engang, fast med syvtommersøm:
turbobenzin kan snildt have lidt så godt bundtræk som en turbodiesel.

>(Lad mig gætte: Den var ikke i nærheden af 500Nm @ 1600rpm? )

Korrekt... men hvis det er en "min pik er større end din" konkurrence,
så kan jeg da sikkert snildt finde nogle benzinere der slår det.
Problemet er bare... det gider jeg ikke bruge min tid på. At du er en
af dem der gider for at slå en mening fast er ok, men det bliver nok
lidt ensomt for dig i længden... ;)

(så kan du selv gætte hvad det betyder).

//Martin

Fra : KASO

Dato : 10-03-11 19:21

> 360Nm - dvs. mere end mange diesel-biler.
>
> Og dermed slåes min pointe, endnu engang, fast med syvtommersøm:
> turbobenzin kan snildt have lidt så godt bundtræk som en turbodiesel.

Ja - men ikke lige så godt som _sammenlignelige_ dieselbiler. En
sammenlignelig diesel (ca. samme topydelse) vil have væsentligt over 360Nm.

> Korrekt... men hvis det er en "min pik er større end din" konkurrence,
> så kan jeg da sikkert snildt finde nogle benzinere der slår det.

Det var dig selv, der startede konkurrencen.....

Næppe - og slet ikke tilnærmelsesvis sammenlignelige biler ("firmastørrelse"
sedan/st.car med ca. 200hk).

> Problemet er bare... det gider jeg ikke bruge min tid på. At du er en
> af dem der gider for at slå en mening fast er ok, men det bliver nok
> lidt ensomt for dig i længden... ;)
>
> (så kan du selv gætte hvad det betyder).

Det betyder, at du er ked af, at du vovede dig ud på tynd is - og nu
forsøger du at undgå at tabe ansigt

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-03-11 13:23

>Det betyder, at du er ked af, at du vovede dig ud på tynd is - og nu
>forsøger du at undgå at tabe ansigt

Nej det betyder du kan have din disputs for dig selv...

Hygge!

//Martin

Fra : Henrik B.

Dato : 11-03-11 14:42

> Ja - men ikke lige så godt som _sammenlignelige_ dieselbiler. En

Og hvad tror du årsagen er til, at diesella'er har moment længere nede fra?

Fra : Henrik B.

Dato : 11-03-11 14:41

> "KASO" skrev i meddelelsen
> Og i starten var momentet???
>
> (Lad mig gætte: Den var ikke i nærheden af 500Nm @ 1600rpm? )

470+ Nm ved et par tusinde omdrejninger kommer vel tæt på...

Fra : KASO

Dato : 12-03-11 12:40

> 470+ Nm ved et par tusinde omdrejninger kommer vel tæt på...

Lavere moment ved +25% rpm er vel ikke rigtigt tæt på, men hvilken bil
tænker du på?

Fra : Henrik B.

Dato : 13-03-11 17:53

> "KASO" skrev i meddelelsen

> Lavere moment ved +25% rpm er vel ikke rigtigt tæt på, men hvilken bil
> tænker du på?

Min tidligere - let trimmede...

Fra : KASO

Dato : 14-03-11 21:39

> Min tidligere - let trimmede...

Så forestil dig en "let trimning" af ovenstående MB

Fra : Henrik B.

Dato : 11-03-11 14:39

> "KASO" skrev i meddelelsen
> Ja - en trykladet benzin'er kan opnå et fornuftig bundtræk - men kræver
> typisk stadig flere omdrejning er for at nå samme moment. Eksempelvis har

Det er noget vrøvl! Det er udelukkende et spørgsmål om motorkarakteristik -
og layout.
Tag f.eks. Saab's, Opel's 2,8-liter's motor. Den har brugbart ladetryk fra
ca. 1.300 rpm.
Mine seneste Saab'er har haft brugbart ladetryk fra ca. 1.700 - 1.800 rpm.
Og hér taler vi 350+ Nm (standard).

Fra : KASO

Dato : 12-03-11 12:45

> Det er noget vrøvl! Det er udelukkende et spørgsmål om
> motorkarakteristik - og layout.
> Tag f.eks. Saab's, Opel's 2,8-liter's motor. Den har brugbart ladetryk fra
> ca. 1.300 rpm.

Stor motorvolumen hjælper altid - bare ikke på økonomien. Sammenlign med en
diesel med tilsvarende ydelse - og benzinen har stadig mindre moment.

> Mine seneste Saab'er har haft brugbart ladetryk fra ca. 1.700 - 1.800 rpm.
> Og hér taler vi 350+ Nm (standard).

For hvilken ydelse?

Igen handler det ikke om, hvorvidt der eksisterer en benzinmotor med
tilsvarende moment, men om en _sammenlignelig_ benzinmotor har samme moment,
hvilket almindeligvis ikke er tilfældet.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-03-11 18:05

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Stor motorvolumen hjælper altid - bare ikke på økonomien. Sammenlign med
> en diesel med tilsvarende ydelse - og benzinen har stadig mindre moment.

Du kan bortforklare fra Herodes til Pilatus! Faktum ér at du brugte en
forkert formulering!:
"Jeg kan godt lide dieselmotorens bundtræk og lave forbrug".

Ville du have sparet diskussionen, havde du skrevet: "Jeg kan godt lide
dieselmotorens lave forbrug, sammenholdt med turbo'ens moment - fra bunden".

> For hvilken ydelse?

200+ Hk

> Igen handler det ikke om, hvorvidt der eksisterer en benzinmotor med
> tilsvarende moment, men om en _sammenlignelig_ benzinmotor har samme
> moment, hvilket almindeligvis ikke er tilfældet.

Nej, men faktum er, at det sagtens kan lade sig gøre, på en benzin'er...

Fra : KASO

Dato : 14-03-11 21:45

> Du kan bortforklare fra Herodes til Pilatus! Faktum ér at du brugte en
> forkert formulering!:
> "Jeg kan godt lide dieselmotorens bundtræk og lave forbrug".

Og det er 100% korrekt. At du kan tune, trimme etc. en større benzinmotor
til at komme i nærheden af samme momement ændrer ikke ved det faktum, at
blandt de biler, der sælges, har dieselbilerne størst moment ved lavest RPM
for sammenlignelige modeller.

> Ville du have sparet diskussionen, havde du skrevet: "Jeg kan godt lide
> dieselmotorens lave forbrug, sammenholdt med turbo'ens moment - fra
> bunden".

Eller have frabedt mig dit vrøvl

> 200+ Hk

Ergo skal du sammenholde med en diesel i samme klasse - hvilket svarer til
(min.) ovenstående MB = 500Nm - igen langt over!

> Nej, men faktum er, at det sagtens kan lade sig gøre, på en benzin'er...

Det er ret ligegyldigt, når det ikke sker i praksis.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-03-11 22:22

> [...]
> til at komme i nærheden af samme momement ændrer ikke ved det faktum, at
> blandt de biler, der sælges, har dieselbilerne størst moment ved lavest

Og du kværulerer stadig, eftersom du ikke har besvaret mit tidligere
spørgsmål: "Hvad skyldes det at diesella'er har bedre moment fra lavere rpm,
end benzin ditto'er"?

Fra : KASO

Dato : 15-03-11 07:08

> Og du kværulerer stadig, eftersom du ikke har besvaret mit tidligere
> spørgsmål: "Hvad skyldes det at diesella'er har bedre moment fra lavere
> rpm, end benzin ditto'er"?

Det er vist dig, der er kværulanten her!

Jeg forholder mig til virkeligheden - du kværulerer om, hvad du tror, der
kan ske i teorien. Sjovt nok er det ikke lykkedes dig at finde
sammenlignelige (standard) biler, hvor benzinversionen tilnærmelsesvis har
samme moment ved samme lave omdrejningstal som dieselversionen. Jeg kører -
som de fleste andre - i rigtige, fysiske biler, som de kan købes hos en
forhandler - ikke en teoretisk drømmebil, som du åbenbart kører i (i dine
drømme).

Skulle vi ikke nøjes med at forholde os til virkeligheden?

Fra : Henrik B.

Dato : 15-03-11 14:40

> [...]
> (i dine drømme).
>
> Skulle vi ikke nøjes med at forholde os til virkeligheden?

Og du starter på dit sædvanlige bæ, når du kan mærke at du er ved at tabe en
diskussion!

EOD her fra..

Fra : KASO

Dato : 15-03-11 20:54

> Og du starter på dit sædvanlige bæ, når du kan mærke at du er ved at tabe
> en diskussion!

Du må vist tale til et spejl?

Du er så langt fra virkeligheden, at det må gøre ondt et eller andet
sted....

Hvad er jeg "ved at tabe"?????
Du har ikke været istand til at dokumentere dine påstande på nogen tænkelig
måde - du har kun vrøvlet løs - som sædvanligt - uden hold i virkeligheden -
men man skal formentlig også være aldeles uden forbindelse med virkeligheden
for at være så opslugt at Saab, som du jo er.....

Fra : Armand

Dato : 15-03-11 16:37

Den 15-03-2011 07:08, KASO skrev:

> [...]
> har samme moment ved samme lave omdrejningstal som dieselversionen.
>
> Skulle vi ikke nøjes med at forholde os til virkeligheden?

Der skal ikke så meget fantasi til for at kunne finde realisme:
Turbo-disel - PSA 1,4HDi:
50KW, og drejningsmoment på 160Nm ved 2.000rpm.
Turbo-bensin - VAG 1,4Tsi:
90KW, og drejningsmoment på 200Nm ved 1500-4000rpm.

Kom igen.

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-03-11 17:19

Armand skriver:

> [...]
> 50KW, og drejningsmoment på 160Nm ved 2.000rpm.
> Turbo-bensin - VAG 1,4Tsi:
> 90KW, og drejningsmoment på 200Nm ved 1500-4000rpm.

Og smider du en kompressor på sidstnævnte har den over 200 Nm fra 1500
rpm....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 15-03-11 21:00

> [...]
> 50KW, og drejningsmoment på 160Nm ved 2.000rpm.
> Turbo-bensin - VAG 1,4Tsi:
> 90KW, og drejningsmoment på 200Nm ved 1500-4000rpm.

Renault 1.6 dCi : 96kW: 320Nm

Tjah - _Sammenlignelige_ dieselmotorer har stadig størst moment.
Sammenlignelig går ikke på volumen, men på ydelsen, da volumen er ret
uinteressant i vore dage, hvor du kan købe en 2-cyl 0,8l motor på 105Hk
(Fiat).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-03-11 22:19

KASO skriver:

> Renault 1.5 dCi: 81kW, 240Nm @ 1750 rpm

VW 1,4 TSI: 118kW, 240Nm @ 1500 - 4500RPM

Altså mindre cylindervolumen med samme trækkraft, startende ved lavere
omdrejninger.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 16-03-11 07:05

> KASO skriver:

> VW 1,4 TSI: 118kW, 240Nm @ 1500 - 4500RPM
>
> Altså mindre cylindervolumen med samme trækkraft, startende ved lavere
> omdrejninger.

Du fatter stadig ikke en bjælde?

Er ovenstående sammenlignelige? Nej - vel?
Du vælger ikke efter motorvolumen - for den er ret ligegyldig i vore dage.
Når du står nede hos forhandleren, vælger du motoren udfra dens
(maks)ydelse - efter motorkraft.
Ergo står du ikke og sammenligner en motor på 110hk med en motor på 160hk.
Skal du have en motor på 160hk i diesel, vælger du f.eks. (hos Renault) 2.0
dCi 160 med 380Nm - en pæn slat over de 240 i ovenstående....

Så for de biler, du står og sammenligner hos forhandleren, vil bilen med
dieselmotor have størst moment ved lave omdrejninger. Det var mit
udgangspunkt - og det holder stadig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-03-11 16:58

KASO skriver:

> Du fatter stadig ikke en bjælde?

Jo

> Er ovenstående sammenlignelige? Nej - vel?

Jo, du vælger motor ud fra trækkraften - antal newtonmeter. Du skrev
selv at det var det der var dejligt at have.

> Du vælger ikke efter motorvolumen - for den er ret ligegyldig i vore dage.
> Når du står nede hos forhandleren, vælger du motoren udfra dens
> (maks)ydelse - efter motorkraft.

Motorkarakteristik. Jeg valgte ikke motoren ud fra om den havde 122
eller 160 HK da jeg købte bil, jeg valgte den ud fra nogle af de samme
kriterier som det du kan lide - "bundtrækket". Derfor valgte jeg en
trykladet bil.

> Ergo står du ikke og sammenligner en motor på 110hk med en motor på 160hk.
> Skal du have en motor på 160hk i diesel, vælger du f.eks. (hos Renault) 2.0
> dCi 160 med 380Nm - en pæn slat over de 240 i ovenstående....

Skal du have en 2 liters trykladet benzin motor i en Golf hedder den
350Nm, men ender desværre oppe i 270HK, da den kan dreje lidt
hurtigere.

> Så for de biler, du står og sammenligner hos forhandleren, vil bilen med
> dieselmotor have størst moment ved lave omdrejninger. Det var mit
> udgangspunkt - og det holder stadig.

Fordi den har større volumen og er trykladet.

Ikke fordi det er en deiselmotor.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 16-03-11 22:00

> KASO skriver:

> Jo

> Jo, du vælger motor ud fra trækkraften - antal newtonmeter. Du skrev
> selv at det var det der var dejligt at have.

Nm flytter ikke en bil - det gør HK - og det er, hvad man oftest vælger
motor efter.

> [...]
>
> Skal du have en 2 liters trykladet benzin motor i en Golf hedder den
> 350Nm, men ender desværre oppe i 270HK, da den kan dreje lidt

Volumen er pivende uinteressant - ydelsen er interessant.

> Fordi den har større volumen og er trykladet.
>
> Ikke fordi det er en deiselmotor.

Dén har vi så modbevist længere oppe. 0,2 liter volumen giver ikke 130Nm
mere.

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-03-11 22:27

> Nm flytter ikke en bil - det gør HK - og det er, hvad man oftest vælger
> motor efter.

Øøøøhhhhh....
Nm flytter bilen, hvorfor tror du ellers din elskede diesel-kværn accelerer
så let som den gør ?

Nm = hvor hårdt du træder i pedalerne.
Hk = hvor hurtigt kan du dreje pedalerne rundt.

Tag mine biler og sammenlign :
Volvo V70 : 5cylindre, 2435ccm, turbo = 193Hk/5200rpm + 290Nm/1800-4500rpm.
Oldsmobile : 8cylindre, 5736ccm, sugemotor = 170hk/4500rpm + 320Nm/3200rpm.

Mener du stadig ikke Turbo'en har indflydelse på resultatet ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : KASO

Dato : 17-03-11 07:25

"Brian Sørup" <brizzen@live.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> accelerer så let som den gør ?
>
> Nm = hvor hårdt du træder i pedalerne.
> Hk = hvor hurtigt kan du dreje pedalerne rundt.

Du skal vist have dine skolepenge igen for fysikundervisningen....

Moment - målt i Nm er et udtryk for en kraft. Først når du har kraft x vej,
udføres et stykke arbejde - og det måles f.eks. i Hk.

> [...]
> 320Nm/3200rpm.
>
> Mener du stadig ikke Turbo'en har indflydelse på resultatet ?

Har jeg nogensinde påstået, at trykladning var uden betydning? Nej - vel?
Men du kan sammenligne din trykladede Volvo med tidligere nævnte MB med ca.
samme ydelse, men med mindre volumen. Den yder til sammenligning 500Nm @
1600rpm

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-11 08:37

http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-03-11 22:42

KASO skriver:

> Nm flytter ikke en bil - det gør HK - og det er, hvad man oftest vælger
> motor efter.

Hvorfor er det at du godt kan lide at køre i den tryladede (diesel)
bil du har?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 17-03-11 13:03

> Du vælger ikke efter motorvolumen - for den er ret ligegyldig i vore dage.
> Når du står nede hos forhandleren, vælger du motoren udfra dens
> (maks)ydelse - efter motorkraft.

Og ikke mindst dens brændstofforbrug.

Sjovt nok så kostede en 1.4TSI ned 125HK det samme som en 1.6TDI med 105hk.

1.4TSI:
Maks. motorydelse (kW ved o/min.) 92/5000
Maks. drejningsmoment (Nm ved o/min.) 200/1500-4000
Accelleration 0-100 km/t (s) 10,5
Brændstofforbrug, gennemsnit (km/l) 14,7 -> 2520 årligt i afgift

1.6TDI:
Maks. motorydelse (kW ved o/min.) 77/4400
Maks. drejningsmoment (Nm ved o/min.) 250/1500-2500
Accelleration 0-100 km/t (s) 12,5
Brændstofforbrug, gennemsnit (km/l) 22,7 -> 1960 årligt i afgift

2.0TDI -140HK:
Maks. motorydelse (kW ved o/min.) 103/4200
Maks. drejningsmoment (Nm ved o/min.) 320/1750-2500
Accelleration 0-100 km/t (s) 10,1
Brændstofforbrug, gennemsnit (km/l) 18,5

Vi valgte 1.6TDI'en - også over 2.0TDI-140HK da den lille pga
afgiftsstrukturen er væsenligt billigere i indkøb (56.000kr i forskel på
listeprisen)

For udover at sammenligne motorer med ca samme effekt er prisen jo sjældent
uvæsenlig.

> Ergo står du ikke og sammenligner en motor på 110hk med en motor på 160hk.

Og så alligevel - man står vel med prislisten i den ene hånd og forsøger at
overbevise sig om at merprisen for større motor ikke er så stor og den går
også næsten lige så langt literen

> Så for de biler, du står og sammenligner hos forhandleren, vil bilen med
> dieselmotor have størst moment ved lave omdrejninger. Det var mit
> udgangspunkt - og det holder stadig

Det holder også i mit eksempel derover - men benzineren har et noget bredere
arbejdsområde. Dieselen har kun det store moment indenfor 1000rpm - Men et
kunne være sjovt med et diagram der viser hvor stort et område det har over
benzinerens 200Nm. Da maks effekt på dieselen først kommer ved 4400rpm vil
motoren jo være brugbar helt derop. Så forskellen i praksis er nok ret
minimal. Benzineren har ~20% højerer effekt og er ~20% hurtigere til
100km/t. Til gengæld kører dieselen (på papiret) 50% længere på et billigere
brændstof.

Jeg syntes ikke valget var svært ... Selvom det da helt sikker ville være
sjovt at vælge den som 3.6 V6 DSG 4x4 med 260HK

/A

Fra : Armand

Dato : 17-03-11 16:31

Den 17-03-2011 13:02, Anders Majland skrev:

> [...]
> længere på et billigere brændstof.
>
> .... sikkert ville være sjovt at vælge den som 3.6 V6 DSG 4x4 med 260HK

Min 1,4HDi taber pusten tidligt (á før 4.000 rpm.), hvilket i praksis
ikke betyder noget eftersom at den alligevel accelererer bedst i højgear
fra 70-80km/t, men det kunne alligevel være sjovt at opleve hvorledes
TSi'eren trods sammenlignelig bundtræk fortsætter en tand højere op i
omdrejninger når der accelereres for alvor

I øvrigt er der en ting der er gået tabt i debatten:
Ligesom det drejningsmoment man har på en cykel kommer til kort når der
cykles i højeste gear, vil motorens(!) drejningsmoment tillige reduceres
i takt med en given bils højere gearing, når der måles på de trækkende hjul!
M.a.o. burde det være forekommende drejningsmoment på de trækkende hjul
ved en given hastighed der egentlig skulle diskuteres :-|
Men dét tal er jo langtfra så gennemskueligt som tørre tal og kurver for
motoren alene!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-11 16:35

Armand skriver:

> [...]
> TSi'eren trods sammenlignelig bundtræk fortsætter en tand højere op i
> omdrejninger når der accelereres for alvor

Problemet er så at den TSI jeg har at prøve det i, ikke har "lyst" til
at blive i det høje gear, når man beder den om at yde, så river den en
2-3 gear ned og skifter føst op igen, når den er godt oppe i
omdrejninger.......

Der er selvfølgelig også 7 gear at vælge imellem

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Armand

Dato : 17-03-11 16:56

Den 17-03-2011 16:35, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> 2-3 gear ned og skifter føst op igen, når den er godt oppe i
> omdrejninger.......
>
> Der er selvfølgelig også 7 gear at vælge imellem

Plejer man ikke at kunne låse DSG'en til egenvalgt gear??

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-11 16:58

Armand skriver:

> Plejer man ikke at kunne låse DSG'en til egenvalgt gear??

Jo, indtil du træder "i bund", så skifter den alligevel.

Den skifter for øvrigt også ned, hvis du kommer for langt ned i
omdrejninger.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Armand

Dato : 20-03-11 22:55

Den 17-03-2011 16:57, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:

> Jo, indtil du træder "i bund", så skifter den alligevel.

Det er vel fordi at DSG også bruger den klassiske 'kick-down' kontakt!?
I så fald er man jo selv skyld i at jokke det sidste stykke :-|

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-03-11 22:58

Armand skriver:

> Det er vel fordi at DSG også bruger den klassiske 'kick-down' kontakt!?

Jeps

Speederen "vipper" når man kommer dertil....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 17-03-11 18:30

> [...]
> at blive i det høje gear, når man beder den om at yde, så river den en
> 2-3 gear ned og skifter føst op igen, når den er godt oppe i

Det viser jo blot at det er effekten der vigtig for at komme fremad. I
smart'en vælger jeg oftes selv at skifte manuelt da jeg da kan køre mere
økonomisk end i Auto. Bla passerer jeg ofte en kort men stejl bakke som den
med 80km/t i 5'te på fartpilot hvor den i A vælger at geare ned i 4. Det når
den dog næsten ikke inden jeg er ved toppen. Kører jeg den manuelt der taber
den under 5km/t i hastigehden men bliver pænt i 5'te. I forhold til
automatgearet kender jeg jo vejens forløb.

Og så må jeg undvære DSG i skodaen - Dels er det ikke muligt at vælge i
greenline modellerne - dels synes jeg merprisen på 30000kr er høj. Så den må
nøjes med 5 manuelle gear - og det på trods af at motoren på papiret ser ud
til at have et mindre arbejdsområde end din benziner.
Mangler en dyno kurve for effekt og moment for motorne ... Nogen der er
bedre til at søge end jeg er ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-11 20:33

Anders Majland skriver:

> Og så må jeg undvære DSG i skodaen - Dels er det ikke muligt at vælge i
> greenline modellerne - dels synes jeg merprisen på 30000kr er høj.

Jeg gik decideret efter automatgearet....

> Så den må
> nøjes med 5 manuelle gear - og det på trods af at motoren på papiret ser ud
> til at have et mindre arbejdsområde end din benziner.

Kommer de ikke med 6 manuele gear?

> Mangler en dyno kurve for effekt og moment for motorne ... Nogen der er
> bedre til at søge end jeg er ?

En del af dem er på superchips.co.uk, men ikke 1,6eren...

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 17-03-11 22:24

> Jeg gik decideret efter automatgearet....

Kan jeg sagtens forstå - og havde det ikke lige været det med merprisen i
Danmark så havde jeg nok også valgt en 2.0 med DSG. C5'en har jo heller ikke
højere effekt så de 105 må række da langt det meste af vores kørsel er jysk
landevej. Mindste benziner med DSG er idag en 1.8'er

> Kommer de ikke med 6 manuele gear?

Nu kommer jeg da helt i tvivl - Iføkge Skoda's greenline brochure har den 5
og det er også hvad jeg husker fra prøveturen. Men det bliver kun
undtagelsesvist at den kommer til at udnytte påhængsvægten - solo synes jeg
den klarer det fint. C5'en har også "kun" 5 gear og 5'te rækker på flad vej
fra 45-50km/t

Fra : Armand

Dato : 16-03-11 04:54

Den 15-03-2011 21:00, KASO skrev:

> [...]
>>
> Sammenlignelig går ikke på volumen, men på ydelsen, da volumen er ret
> uinteressant i vore dage, hvor du kan købe en 2-cyl 0,8l motor på 105Hk

Alt andet lige vil større moment også influere positivt på effekten, og
som Klaus D. så fint udpensler så vil en hurtigere roterende motor med
samme moment præstere tilsvarende højere ydelse!

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 16-03-11 07:10

> Alt andet lige vil større moment også influere positivt på effekten, og
> som Klaus D. så fint udpensler så vil en hurtigere roterende motor med
> samme moment præstere tilsvarende højere ydelse!

Du vælger en motor efter, hvad den kan yde - ikke efter volumen. Så når man
vælger en motor til sin bil, vælger man altså efter ydelsen - ikke efter
volumen - ergo er det også ydelsen, der skal være udgangspunktet for
sammenligninger. Alt andet er meningsløst.

Fra : Armand

Dato : 17-03-11 16:03

Den 16-03-2011 07:10, KASO skrev:

> [...]
> efter volumen - ergo er det også ydelsen, der skal være udgangspunktet
> for sammenligninger. Alt andet er meningsløst.

ØHH??
Hvis den noget pumpede TSi'er, oveni har samme drejningsmoment ved
lavere omdrejninger, skyder det da dit argument om diesels sejtræk ned :-|

Dagens turbo-montering er ikke, som tidligere en effekt-tuning, men
derimod til fordel for et bedre træk ved lavere omdrejning hvis
udnyttelse vil medføre et bedre forbrug.
Fabrikkernes 'økonomi'-tuning hár væltet nogle af de hidtil faste
begreber, hvilket f.eks ses på specifikationerne for den gamle Fiat Uno
Turbo:
Dén var meget passende ligeledes en 1,4'er og ydede de samme 90KW som
TSi'eren idag, men Uno-T's drejningsmoment var lavere samt ved højere
omdrejninger end TSi'ens (160Nm @ 3.500rpm).

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-11 16:06

Armand skriver:

> Hvis den noget pumpede TSi'er, oveni har samme drejningsmoment ved
> lavere omdrejninger, skyder det da dit argument om diesels sejtræk ned :-|

Det vil han åbenbart ikke kommentere på. Jeg har forsøgt et par
gange....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 17-03-11 21:32

> Armand skriver:

> Det vil han åbenbart ikke kommentere på. Jeg har forsøgt et par
> gange....

Fordi det er så pivende meningsløst at sammenligne motorer med forskellig
ydelse, da det ikke i praksis vil være disse motorer, man står og vælger
mellem hos forhandleren.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-11 21:44

KASO skriver:

> Fordi det er så pivende meningsløst at sammenligne motorer med forskellig
> ydelse, da det ikke i praksis vil være disse motorer, man står og vælger
> mellem hos forhandleren.

Undskyld mig, det var netop det jeg gjorde. Jeg prøvekørte bilerne og
valgte den, med den motorkarekteristik jeg bedst kunne lide.
Slutydelsen ved høje omdrejninger kiggede jeg ikke på.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 17-03-11 21:30

> ØHH??
> Hvis den noget pumpede TSi'er, oveni har samme drejningsmoment ved lavere
> omdrejninger, skyder det da dit argument om diesels sejtræk ned :-|

Nej - for du skal jo STADIG sammenligne biler med samme ydelse. Du kan da
sagtens skrue dieselmotoren højere op også - det er jo netop pointen med
trykladede motorer.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-03-11 22:50

KASO skriver:

> Stor motorvolumen hjælper altid

Jeps. Derfor sammenligner du en volumenmæssig stor dieselmotor med en
volumenmæssig lille benziner når du sammenlinger trykladede
motorer.....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 15-03-11 07:05

> KASO skriver:

> Jeps. Derfor sammenligner du en volumenmæssig stor dieselmotor med en
> volumenmæssig lille benziner når du sammenlinger trykladede
> motorer.....

Forskellen er sjældent ret stor i vore dage. Eksempelvis har Renault
introduceret deres 1.6dCi med 130hk/320Nm. Den skal så sammenlignes med
deres 1.4TCe (benzinturbo), der ligeledes har 130hk - men blot 190Nm.
Forskellen på 130Nm kommer ikke af 0,2l motorvolumen (alene).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-03-11 17:21

KASO skriver:

> [...]
> deres 1.4TCe (benzinturbo), der ligeledes har 130hk - men blot 190Nm.
> Forskellen på 130Nm kommer ikke af 0,2l motorvolumen (alene).

190Nm, det var ikke meget af en 1,4 benziner.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 18-03-11 11:40

On 18 Mar., 16:28, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Fordi at 0-100 er en decideret maxHK-udfordring og det er motorens
> bundtr ks-evne at snakken g r p her!

Du ville gerne have den høje gearing på dieselbilerne ind i
'regnskabet', da den jo direkte kastrerer et højt moment. Hvis du
tester som du foreslår vil det kun være fornuftigt at sammeligne biler
med ens tophastighed. En Veyron eller andre superbiler kan formentlig
stort set ikke trække sig selv ved 80 km/t i topgear, så en Fiat 127
med 4000 RPM rykker sikkert fra den...

> M ske nok, men d t beskriver jo s ogs meget tydelig hvilken bil der er
> mest anvendelig(!)

Jeg kan ikke se hvordan denne test skulle afspejle størrelsen af
bagagerummet, antallet af sæder/døre eller hvilke parametre der nu
afgør om en bil er anvendelig...
Jeg finder ikke diesel med manuelt gear anvendeligt, fordi man skal
skifte 6 gear før man rammer 60 km/t. Det er da tåbeligt. R, R, BR,
BR, BRR, BRRRRRRRRR......

> Jup. og det fremg r ogs af den evigheds-diskussion jeg har med min
> motorcykelkammerat j.v.f. et andet indl g her i tr den.

Det glæder mig. Tænk på hans MC som en diesel og din som en benzin, så
forstår du måske mere af hvad det er jeg siger...
Motorer, der gerne vil rotere er faktisk meget rare at køre med. Det
glæder mig i øvrigt, at min 'nye' Fiat Panda ikke har hørt efter i
økonomitimerne og ikke kører spor langt på literen, selv om man kører
den som 'man skal' for at køre økonomisk. Acceleration med max 2000
RPM og ca. 3/4 gas gør køreoplevelsen til diesel, men ikke økonomien,
så det er slut med det pjat...

> Det billede g lder for min 1,4HDi's vedkommende kun under acceleration
> fra stilstand.
> Alt over 50-60' klares i h jgearet

Det er så omkring 11-1300 RPM og måske 100 Nm ? (rent gæt, men det er
nok ikke meget løgn)
Det bør kunne overgås af min 2CV med 5000 RPM i 2. gear. 4 gange
lavere gearing og hele 39 Nm er ca. 1.5x hvad du har på hjulene, og
jeg vejer vel det halve. Jeg vil dermed påstå, at du affinder dig med
lidt og lader dig imponere af motorens vilde brummen...

og rent subjektivt klarer den en
> overhaling af et vogntog p motortrafikvej liges hurtigt i h jgear, som
> min tidligere 111HK's 405'er gjorde v.h.a. gearkasse og hele
> omdrejnings-registeret

Hvis det var en 1.8 er jeg tilbøjelig til at give dig ret: Elendig
motorkarakteristik, den yder reelt intet under 5000 RPM. Jeg har haft
en 1.9 405 med 110 HK, den var ca. 100 x så harmonisk og (subjektivt)
10 x så kraftfuld som en 1.8. Det er nok fordi 1.9'eren havde et godt
bundtræk...

MVH Leo

Fra : Armand

Dato : 19-03-11 01:58

Den 18-03-2011 18:39, Leo Jensen skrev:

> [...]
> 'regnskabet', da den jo direkte kastrerer et højt moment. Hvis du
> tester som du foreslår vil det kun være fornuftigt at sammeligne biler

Mnjarh - umiddelbart sammenlignelige biler giver vel et godt billede af
en given forskel.
Jeg ved ikke med hvilke omdrejninger 1,4TSi'en bevger sig afsted, men
netop dén er en klar kombattant til diesel'erne under 1½liter og jeg
kunne egentlig godt tænke mig at se udkommet af en sådan 'kamp'.
Er der ingen der ligger inde med bilblade hvori der er
topgearsacceleration i de forekommende tests, og hvor der prøves nogle
af disse modeller??

> [...]
>

> Jeg finder ikke diesel med manuelt gear anvendeligt, fordi man skal
> skifte 6 gear før man rammer 60 km/t. Det er da tåbeligt. R, R, BR,

Dét gælder da alle multi-gearede biler! Min har forøvrigt 'kun' 5
fremadgående.

> [...]
> forstår du måske mere af hvad det er jeg siger...
> Motorer, der gerne vil rotere er faktisk meget rare at køre med.

Det er ihvertfald min indstilling til motorcykel-motorer.
Men eftersom jeg får udlevet dét på to hjul er jeg ikke så afhængig af
det når jeg 'tager læskuret på'.

> Det er så omkring 11-1300 RPM og måske 100 Nm ? (rent gæt, men det er
> nok ikke meget løgn)

Den slæber ikke meget under 1.100rpm, hvorfor skiftepunktet er 1750rpm!
Hvilket forøvrigt er lige dér hvor det ellers begynder at tage fat.

Tidligt under mit ejerskab mente jeg at moment-toppen måtte angive
turbo'ens arbejde og at økonomien nødvendigvis skulle opnåes v.h.a.
turboens indsats. Men dét viste sig hurtigt ikke at holde stik

> [...]
> jeg vejer vel det halve. Jeg vil dermed påstå, at du affinder dig med
> lidt og lader dig imponere af motorens vilde brummen...

På samme måde er der kun ganske få biler der kan slæbe sig igang op af
så stejl en stigning som 2CV'en: Gearingen er langt større faktor
omkring trækket end tal og kurver!

Jeg er ikke imponeret, og da slet ikke efter at have været en tur ude i
min svogers 16-ventilede Safira Tdci
Derimod er jeg tilfreds over at den accelererer langt tilstrækkeligt i
højgear fra landevejs-hastighed.

1,9i, it was!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-03-11 07:31

Armand skriver:

> Jeg ved ikke med hvilke omdrejninger 1,4TSi'en bevger sig afsted

Kører man sådan ganske almindeigt er den yderst sjældent over 2000
rpm....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-03-11 10:22

> Nej, du kan li' turboladerens bundtræk! En benziner kunne have gjort det
> samme med lader...

I diskuterer pærer og bananer....
så meget forskel er der faktisk på virkemåden af hhv. benzin og turbo
motorer, en benzin er en forbrændingsmotor, en diesel er en
eksplosionsmotor.
I kunne ligeså godt diskutere elmotor vs. dampmaskine.....

Fra : Menabra

Dato : 13-03-11 11:03

"Brian Sørup" skrev i meddelelsen

> [...]

eksplosionsmotor.
I kunne ligeså godt diskutere elmotor vs. dampmaskine.....

Hej

Sådan lige for at få fakta på plads.
En dieselmotor er ikke en eksplosionmotor!
Den eneste eksploderede motor jeg har set var en Volvo F408
forkammerdiesel, hvor en klovn havde brugt startgas.
Topstykket var røget hele vejen op gennem førerhuset.
Både benzin og diesel er forbrændingsmotorer.
Det er bare antændingen af blandingen, der er forskellig.
Jeg har godt hørt at man på Discovery taler om eksplosionsmotorer.
Men de bruger vel Google som oversætter.

mvh
Menabra

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-03-11 14:54

"Menabra" <menabra@mail-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Både benzin og diesel er forbrændingsmotorer.
> Det er bare antændingen af blandingen, der er forskellig.

Okay, men kan vi så blive enige om der er tale om to forskellige motortyper
der ikke kan sammenlignes direkte pga, de forskelle der er i virkemåde ?
En Diesel vil gerne have så meget luft som muligt, hvor en Benzin gerne vil
have så meget brændstof som muligt.
En Diesel regulerer luftmængde efter mængden af brændstof, en benzin
regulerer brændstofmængde efter mængden af luft.
En Diesel med turbo leverer mere effekt/moment og bruger typisk mindre
brændstof, en Benzin leverer mere effekt/moment men bruger typisk _noget_
mere brændstof.

Fra : Armand

Dato : 13-03-11 16:36

Den 13-03-2011 14:54, Brian Sørup skrev:

> [...]
> En Diesel med turbo leverer mere effekt/moment og bruger typisk mindre
> brændstof, en Benzin leverer mere effekt/moment men bruger typisk

Ikke så katagorisk, for det er netop med henblik på økonomi at VolkeWogn
er begyndt at bruge turbo på bensinmotorer!

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-03-11 16:57

> Ikke så katagorisk, for det er netop med henblik på økonomi at VolkeWogn
> er begyndt at bruge turbo på bensinmotorer!

Jeg tror mere det er for at kunne hive mere effekt ud af en ,lille,
økonomisk maskine...
Ligger der dokumentation for den bedre okonomi i en turbobenziner, udover
VW's egen ?

Fra : Armand

Dato : 14-03-11 14:19

Den 13-03-2011 16:56, Brian Sørup skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg tror mere det er for at kunne hive mere effekt ud af en ,lille,
> økonomisk maskine...

Jamen - Er det ikke samme argumet for de små diesel'er?

> Ligger der dokumentation for den bedre okonomi i en turbobenziner,
> udover VW's egen?

Så'en en Polo TSi befinder sig i økonomi-klasse A.
Men du har ret i at den ikke er specielt højtliggende i klassen,
sammenlignet med øvrige 1,2'ere.

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 13-03-11 16:31

Den 13-03-2011 11:02, Menabra skrev:
> [...]
> Den eneste eksploderede motor jeg har set var en Volvo F408
> forkammerdiesel, hvor en klovn havde brugt startgas......

Eksplosionsmotoren er formodentlig opfundet indtil flere gange, men
ingen konstruktør har endnu overlevet så han kunne berette derom

På samme måde med Wright-brødrene der hædres for at være de første der
fløj v.h.a. motokraft - Déres præstation var at de var de første der
fløj, og overlevede

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 18-03-11 07:36

> Jup!
> Jeg vil dog mene at det skal v re mellemaccelerations-m lingen i topgear!
>
> --
> Armand.

Hvorfor dog ? Det vil formentlig betyde, at en lidt frisk diesel-
hatchback vil være hurtigere end en Lamborghini Gallardo. Man har vel
gear for at bruge dem. Dieselbilister laver da stort set ikke andet
end at skifte gear for at ramme motorens sweet spot mellem 1500 og
2000 RPM. Endelig ikke flere omdrejninger, så begynder forbruget jo at
stige...

MVH Leo

Fra : Armand

Dato : 18-03-11 16:28

> Hvorfor dog ?

Fordi at 0-100 er en decideret maxHK-udfordring og det er motorens
bundtræks-evne at snakken går på her!

> Det vil formentlig betyde, at en lidt frisk diesel-
> hatchback vil være hurtigere end en Lamborghini Gallardo.

Måske nok, men dét beskriver jo så også meget tydelig hvilken bil der er
mest anvendelig(!)

> Man har vel gear for at bruge dem.

Jup. og det fremgår også af den evigheds-diskussion jeg har med min
motorcykelkammerat j.v.f. et andet indlæg her i tråden.

> Dieselbilister laver da stort set ikke andet
> end at skifte gear for at ramme motorens sweet spot mellem 1500 og
> 2000 RPM. Endelig ikke flere omdrejninger, så begynder forbruget jo at
> stige...

Det billede gælder for min 1,4HDi's vedkommende kun under acceleration
fra stilstand.
Alt over 50-60' klares i højgearet og rent subjektivt klarer den en
overhaling af et vogntog på motortrafikvej ligeså hurtigt i højgear, som

Fra : Ivan Madsen

Dato : 18-03-11 17:11

On Fri, 18 Mar 2011 06:36:05 -0700 (PDT), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

> [...]
>end at skifte gear for at ramme motorens sweet spot mellem 1500 og
>2000 RPM. Endelig ikke flere omdrejninger, så begynder forbruget jo at

De der vilde omdrejningstal - altså!!! pffft. Næh 1100-1700

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-03-11 22:57

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> De der vilde omdrejningstal - altså!!! pffft. Næh 1100-1700

Så kan jeg da bedre forstå dit lave forbrug.
Det er da kun let forhøjet (kold?) tomgang

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Leo Jensen

Dato : 17-03-11 09:38

> [...]
> ved en given hastighed der egentlig skulle diskuteres :-|
> Men dét tal er jo langtfra så gennemskueligt som tørre tal og kurver for

Det findes der skam en indirekte måling for: Accelerationsevnen,
eksempelvis 0-100 km/t-tiden

Leo

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-03-11 16:52

>Det findes der skam en indirekte måling for: Accelerationsevnen,
>eksempelvis 0-100 km/t-tiden

Det er bedre at tage en disciplin de fleste biler kan klare i 3.gear så som
80-140.
0-100 disciplinen er afhængig af så mange ting, bl.a. dækmontering,
undervogn, kan den nå 100 i 2.gear eller skal den op i 3.de ?

Fra : Armand

Dato : 17-03-11 17:12

Den 17-03-2011 16:52, Brian Sørup skrev:

> [...]
> 0-100 disciplinen er afhængig af så mange ting, bl.a. dækmontering,
> undervogn, kan den nå 100 i 2.gear eller skal den op i 3.de ?

De individuelles gears 'størrelse' gør heller ikke dét en sammelignelig
faktor(*)!
Træk i højgear er hvad man udnytter bundtræk til, og således vil en
mellemacceleration (fra endog lavere omdrejninger) i højgear være det
der bedst beskriver det effektive bundtræk!

(*)
En motorcykelkammerat har en 800ccm V2'er som han mener er dominerende i
moment overfor min smalbrystede(?) 600/4.
En topgears-acceleration fra landevejs-hastighed viser da også hans
forventede resultat, men fordi min mindre motor yder væsentlig mere end
hans, kan jeg også køre væsentlig hurtigere hvorfor han i den sidste
ende ville blive taberen hvis topgears-acceleretionen fortsattes og han
relativt tidligt når sin tophastighed !
Hvis jeg istedet kører i 4.gear, hvor min motorcykels tophastighed
svarer til hans, er det hám der nærmest står stille når der gives gas.

Jeg erklærer således at jeg blot har to hele to overdrive's (á 5. og 6.
gear) der naturligvis kvæler accelerationen ved pludselig gasgivning
uden nedgearing.
Diskussionen pågår på 5. år og vil (heldigvis) aldrig stoppe, og den
viser tydeligt hvor svært det er at blive enige om noget som helst
indenfor emnet

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 17-03-11 16:57

> Det findes der skam en indirekte måling for: Accelerationsevnen,
> eksempelvis 0-100 km/t-tiden

Jup!
Jeg vil dog mene at det skal være mellemaccelerations-målingen i topgear!

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-03-11 05:12

On Mar 10, 8:18 am, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Nej, du kan li' turboladerens bundtr k! En benziner kunne have gjort det
> samme med lader...

Sagtens. Den kunne også gøre det uden trykladning, så kræver det bare
et slagvolumen på 3-4 liter

Leo

Fra : KASO

Dato : 10-03-11 13:41

> [...]
> samme med lader...

Sagtens. Den kunne også gøre det uden trykladning, så kræver det bare

Der skal et pænt stort slagvolumen til at få 300Nm v. 1700rpm uden
trykladning......

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-03-11 14:35

On 15 Mar., 21:23, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:
> [...]
> 3 r er det jo fuldst ndig vanvittigt.
> Det er jo nok firmabilerne, der typisk ryger efter 3 r der skaber
> problemet. Jeg sad p et tidspunkt og studerede salgspriser p Mondeo,
> Avensis, C5 mfl. efter 3 r/ca. 100000 km. De var jo p halv pris
> eller derunder i forhold til den oplyste nypris (jeg ved godt,
> leasingselskaberne har andre priser - og nogle private har f et gode
> rabatter eller fede indbytningspriser).
>
> Men at k be noget andet nu, hvor den er "n sten intet" v rd.
> Afskrivningen p en ny kan sagtens betale mekanikerregninger og

Det var det første fornuftige indlæg i denne tråd i temmelig lang
tid.

MVH Leo

Fra : Anders Majland

Dato : 16-03-11 22:14

Jeg var heldigvis opmærksom på at fosøge kun at give den rigtige pris for
C5'en da jeg købte den. Den var lige sat 25kkr ned i en kampagne og jeg fik
yderligere ~35kkr i afslag i ren handel* - det viser sig så nu måske at være
for lidt. Men det var hvad jeg dengang kunne opnå på en der havde stået på
lager et par måneder.

Og hvis man som første ejer strækker et år mere bliver det væsenligt
billigere - og et år mere etc ...

*Fabia'en solgte vi privat med en afskrivning på 1kr/km - Billigt for en
bils første 2,5år.

Vi har også overvejet leasing (der nærmest altid er 3år) - men fravalgt da
det er væsenligt dyrere end at eje i 4år.

> Det var det første fornuftige indlæg i denne tråd i temmelig lang
> tid.

Ja, dele af tråden er løbet laaangt ud ad en tangent som sædvanligt på
usenet

Men det er ikke kun penge - Det er også besvær/bøvl med ikke planlagte
pistops. Og fruen er træt af C5'en ... Desuden ser det ikke engang ud til at
afskrivningen de kommende 50.000km vil komme under 1kr/km.

Idag har jeg så skrevet slutseddel på en ny skoda. Hvad der er rabat på bil
og udstyr og hvad der er den "rigtige" pris på c5'en i bytte er jo lidt
tåget - Men vi har valgt at tage tabet på C5'en nu, og håber så den nye
skoda kommer til at køre lige så problemfrit som den fabia vi kørte 70.000km
i før c5'en. Men med listepriser på bil/udstyr og bytteprisen ender jeg på
1,75kr/km. Det holder så den samlede pris per km under 4kr/km hvilket vel
ikke er urimeligt på en bil i den størrelse.

Der går desværre en 8-10uger inden vi igen kører skoda.

/A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-03-11 22:43

Anders Majland skriver:

> Idag har jeg så skrevet slutseddel på en ny skoda.

Fabia, Octavia, eller Superb?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : .J.S...

Dato : 16-03-11 23:01

"Klaus D. Mikkelsen" wrote in message

Anders Majland skriver:

> Idag har jeg så skrevet slutseddel på en ny skoda.

Fabia, Octavia, eller Superb?

Roomster, Yeti ?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-03-11 06:41

On Wed, 16 Mar 2011 22:13:45 +0100, "Anders Majland"
> [...]

>ikke er urimeligt på en bil i den størrelse.
>
>Der går desværre en 8-10uger inden vi igen kører skoda.

Tillykke med Skodaen , så må vi håbe, den giver jer, hvad C5'eren ikke
kunne.

Jeg har stået i overvejelserne med Xsaraen pga. en overgang med en del
drillerier - men nærigheden vandt, da Xsaraen jo i bund og grund er
OK. Det har så vist sig, at den er holdt op med at "drille", men nogen
ny bil er det jo ikke mere )

Fra : Armand

Dato : 08-03-11 22:04

Den 07-03-2011 12:27, Anders Majland skrev:

> ... Men de sælger også Nissan - Måske vi skulle kigge nærmere
> på en qasqau+2 (kan ikke staves

Du kender sangeren Johnny Cash, ikke?

Et af hans familiemedlemmer hedder Kai til fornavn, og bor i Tyskland,
hvor efternavnet er så vigtigt at det altid nævnes først: Cash, Kai.

Nissan har plagieret háns navn men skjult det ved at bytte *K*-lydende
ud med Q'er:
Qash-qai!

So to say

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-03-11 09:19

Følgende er skrevet af Anders Majland:
> Vel, her gik jeg og troede at jeg havde gjort hjemmarbejdet

God historie; flere af dem :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 09-03-11 13:35

Den 09-03-2011 09:19, Hans Paulin (6310) skrev:
> Følgende er skrevet af Anders Majland:
>
> God historie; flere af dem :)

Ærlig talt: Synes du ikke at Anders er plaget nok i forvejen?

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-03-11 13:44

Armand:
> Ærlig talt: Synes du ikke at Anders er plaget nok i forvejen?

Hæ hæ :)

Det var blot dejligt at læse om værkstedet i Års :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 09-03-11 17:39

Hej

On 2011-03-07 12:27:00 +0100, Anders Majland said:

> Nogen der har kendskab til samme fejl på andre 1,6HDI'er ? Og hvorvidt
> de fik noget dækket per kulance ?

Jeg har hørt fra en Pug mekaniker at det er et kendt problem, ligesom
jeg har læst om problemet på hi-speed.dk.

Mvh
Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 09-03-11 22:01

> Jeg har hørt fra en Pug mekaniker at det er et kendt problem

Det samme sagde min citroen mekaniker ...

Altså at han hørt om det fra peugeot at det var et kendt problem

>, ligesom jeg har læst om problemet på hi-speed.dk.

Jeg her ikke så heldig med mine søgeord derinde - du kunne vel ikke smide et
par link eller gode søgeord

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 11-03-11 09:30

> Jeg her ikke så heldig med mine søgeord derinde - du kunne vel ikke smide
> et par link eller gode søgeord

Jeg har heller ikke held med at søge, men der blev engang diskuteret
holdbarhed på 1,6 vs den gamle 2,0 hdi. Her blev blandt andet nævnt, at 1,6
hdi lider af knastkæde problemer, oliespild og en turbo der er sart.

Fandt dog et kort indlæg fra en anden side, som heller ikke er kønt læsning:
http://peugeotclub.dk/html/fusion_forum/viewthread.php?forum_id=2&forum_cat=&thread_id=4628

Mvh
Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 11-03-11 14:45

> "Hans Mouridsen" skrev i meddelelsen
> hdi lider af knastkæde problemer, oliespild og en turbo der er sart.

Nok ikke turbo'en som er sart, men derimod udsat for en dårlig konstrueret
motor.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-03-11 07:12

> Nok ikke turbo'en som er sart, men derimod udsat for en dårlig konstrueret
> motor.

Ja der er noget med en si, der kan tilsltoppe, og dermed stoppe smøringen
til turboen.

Mvh
Hans