/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Økonomisk hybrid-Porsche Panamera
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-03-11 21:00

Porsche har åbenbart formået at få EU-normen til at virke til deres
fordel.

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1513894.ece

En 380 hestes Panamera der kører næsten 15 km/l - jeg venter bare på
at den nye model Suzuki Swift kører 30 km/l og minibil xx 35-40 km/l.
For det må da være muligt eller er normen fuldstændig latterlig?

Når man hører hvilket resultat der kommer ud af testkørsel af
øko-biler som Polo Bluemotion og Skoda Greenline undres man - det kan
da ikke passe, de kører kortere på literen end jeg gør i min
efterhånden godt tilkørte Punto.

Puntoen er opgivet til 20,4 km/l - og jeg har checket salgsannoncer -
og alle siger 20-23 km/l, jeg siger så 22-25 km/l men...........OK, vi
er i samme niveau. Og når test af de fineste øko-biler der kan købes
fra ny ender på 22 km/l - skam jer!!

 
 
Claus B. P. (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Claus B. P.


Dato : 06-03-11 00:12

Den 05-03-2011 20:59, Ivan Madsen skrev:
> Porsche har åbenbart formået at få EU-normen til at virke til deres
> fordel.
>
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1513894.ece
>
> En 380 hestes Panamera der kører næsten 15 km/l - jeg venter bare på
> at den nye model Suzuki Swift kører 30 km/l og minibil xx 35-40 km/l.
> For det må da være muligt eller er normen fuldstændig latterlig?
>
> Når man hører hvilket resultat der kommer ud af testkørsel af
> øko-biler som Polo Bluemotion og Skoda Greenline undres man - det kan
> da ikke passe, de kører kortere på literen end jeg gør i min
> efterhånden godt tilkørte Punto.
>
> Puntoen er opgivet til 20,4 km/l - og jeg har checket salgsannoncer -
> og alle siger 20-23 km/l, jeg siger så 22-25 km/l men...........OK, vi
> er i samme niveau. Og når test af de fineste øko-biler der kan købes
> fra ny ender på 22 km/l - skam jer!!

Hvori består dilemmaet?
At en bil med 380hk kan køres økonomisk, - ovenikøbet da det er en
hybrid, er der da ikke noget underligt i. Der findes ikke noget i EU
normen der siger at den skal køre x antal kilometer ved fuld gas, eller
ved max hastighed. Så at få et pænt EU norm tal burde være
overkommeligt, hvis det er det man sigter efter. Netop dette burde
anskueliggøre at det tal man opnår i praksis, kan ligge langt fra EU
normen. Mon ikke Porche køreren oftere havner på 5km/l end på 15?
Grunden til at Porche overhovedet konstruerer sådan en hybridbil er, at
EU har opstillet nogle krav til bilfabrikkerne om at deres forbrugstal
løbende skal forbedres. Ellers risikerer de ganske enkelt at blive
forbudt på det europæiske marked.

/Claus

Armand (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-03-11 20:22

Den 05-03-2011 20:59, Ivan Madsen skrev:
>
> ...... Når man hører hvilket resultat der kommer ud af testkørsel af
> øko-biler som Polo Bluemotion og Skoda Greenline undres man - det kan
> da ikke passe, de kører kortere på literen end jeg gør i min
> efterhånden godt tilkørte Punto.
>
> Puntoen er opgivet til 20,4 km/l - og jeg har checket salgsannoncer -
> og alle siger 20-23 km/l, jeg siger så 22-25 km/l men...........OK, vi
> er i samme niveau. Og når test af de fineste øko-biler der kan købes
> fra ny ender på 22 km/l - skam jer!
>
Der er umådelig stor forskel på den enkelte chaufførs kørselsmønster, og
dermed brændstof-økonomi!
En svend under min læretid havde en Alfasud 1500Ti hvis bensinforbrug (á
omkring 10 km/l) han egentlig havde det godt nok med - Hvis ikke det var
fordi at konen aldrig kom under 15 km/l, selvom hun kun kørte indenfor
bygrænsen
Kig f.eks. også forbi på spritmonitor.de for at se spredningen indenfor
folks opgørelser!

Efter 5 års ejerskab er jeg endelig begyndt at kunne holde min 1,4Hdi
tæt på 20km/l(*), men selvom det ikke er under ekstrem øko-kørsel kan
man ikke forvente at en motorjournalist vil teste i samme kørestil som
hverken mig eller dig.
Ved tests øko-angivelser er det således væsentligere at sammenligne
samme blad/journalists forbrug i forskellige tests, ligesom en
betragtning af hvor ens hidtidige forbrug ligger i spritmonitors
spredning, vil kunne antyde hvor man vil komme til at ligge indenfor
spredningen for en bil man tænker at købe!

(*):
Spritmonitors gennemsnit for min bil er forøvrigt lige over 18km/l og
80% ligger indenfor 16,5-19,5 km/l!

--
Armand.

Ivan Madsen (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 06-03-11 20:27

On Sun, 06 Mar 2011 20:21:51 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Den 05-03-2011 20:59, Ivan Madsen skrev:
>>
>> ...... Når man hører hvilket resultat der kommer ud af testkørsel af
>> øko-biler som Polo Bluemotion og Skoda Greenline undres man - det kan
>> da ikke passe, de kører kortere på literen end jeg gør i min
>> efterhånden godt tilkørte Punto.
>>
>> Puntoen er opgivet til 20,4 km/l - og jeg har checket salgsannoncer -
>> og alle siger 20-23 km/l, jeg siger så 22-25 km/l men...........OK, vi
>> er i samme niveau. Og når test af de fineste øko-biler der kan købes
>> fra ny ender på 22 km/l - skam jer!
>>
>Der er umådelig stor forskel på den enkelte chaufførs kørselsmønster, og
>dermed brændstof-økonomi!
>En svend under min læretid havde en Alfasud 1500Ti hvis bensinforbrug (á
>omkring 10 km/l) han egentlig havde det godt nok med - Hvis ikke det var
>fordi at konen aldrig kom under 15 km/l, selvom hun kun kørte indenfor
>bygrænsen
>Kig f.eks. også forbi på spritmonitor.de for at se spredningen indenfor
>folks opgørelser!
>
>Efter 5 års ejerskab er jeg endelig begyndt at kunne holde min 1,4Hdi
>tæt på 20km/l(*), men selvom det ikke er under ekstrem øko-kørsel kan
>man ikke forvente at en motorjournalist vil teste i samme kørestil som
>hverken mig eller dig.
>Ved tests øko-angivelser er det således væsentligere at sammenligne
>samme blad/journalists forbrug i forskellige tests, ligesom en
>betragtning af hvor ens hidtidige forbrug ligger i spritmonitors
>spredning, vil kunne antyde hvor man vil komme til at ligge indenfor
>spredningen for en bil man tænker at købe!
>
>(*):
>Spritmonitors gennemsnit for min bil er forøvrigt lige over 18km/l og
>80% ligger indenfor 16,5-19,5 km/l!

Først og fremmest er det flot af Porsche - det andet med mine
frustrationer over den stigende afstand mellem test og realitet burde
nok have været sendt for sig selv
Men det er da rigtigt, at journalister formodentlig kører "program
bil" og dermed ikke ligefrem leger økonomibilister. Men rent faktisk
har man taget en Corsa og en Polo og sendt dem rundt i Skåne på
landeveje - og hvor de burde ende 10-20% bedre end normtallet endte de
5-10 % under. Det er ikke imponerende.
Man får en fornemmelse af at bilerne optimeres til testen og man så er
ret ligeglade med om apparatet kan bruges ude i "verden".
Men nok om det - folk kører forskelligt - jeg kan til stadighed grine
af grønne "eco"-mærker og 130+ i ydersporet - det hænger ikke sammen,
gør det ikke! )

Klaus D. Mikkelsen (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-03-11 21:37

Ivan Madsen skriver:
>
> Man får en fornemmelse af at bilerne optimeres til testen og man så er
> ret ligeglade med om apparatet kan bruges ude i "verden".

Selvfølgelig gør de det.

Specielt nu, hvor EU er efter dem og ejerafgifter udregnes efter det.

Sjovt nok står min til 16,7 km/l, lige på vippen af en tysk
afgiftsgrænse.

At den så ikke går så langt i virkeligheden er noget helt andet, men
forbrugsmåleren i bilen er nu også mere negativ end virkeligheden.

Med den gamle var det lige modsat. Der betalte jeg (højere)afgift af
et noget lavere km/l end hvad den opnåede i virkeligheden. Til gengæld
var forbrugsmåleren lige positiv nok.

Ikke at det gør mig noget, jeg havde købt den nuværende uanset
afgiftsniveauet, nu slipper jeg bare billigere.......

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste