Sne på tag
Fra : Fister

Dato : 05-03-11 18:11

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-36861783:er-det-lovpligtigt-at-rense-bil-for-sne.html

Jeg har da aldrig set nogen bus/kassevogn/lastbil medbringende stige og
kost, så de kan køre lovpligtigt videre efter en frokostpause, i
snevejr
Kai

Fra : Ole Sørensen

Dato : 05-03-11 18:25

> [...]
>
> Jeg har da aldrig set nogen bus/kassevogn/lastbil medbringende stige og
> kost, så de kan køre lovpligtigt videre efter en frokostpause, i snevejr

Og? 100% førerens ansvar!

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 05-03-11 19:38

On Sat, 05 Mar 2011 18:10:53 +0100, Fister <But@but.but> wrote:

> [...]
>
>Jeg har da aldrig set nogen bus/kassevogn/lastbil medbringende stige og
>kost, så de kan køre lovpligtigt videre efter en frokostpause, i

Til gengæld har jeg hver eneste vinter set hundredevis af personbiler
med sne på taget. Det kan godt være irriterende at køre bag sådan en
snefygning.

Det helt katastrofale er så, når man kommer op på siden af dem, så
viser det sig at de sidder derinde og kæmper med enorme dugproblemer.
Det gør de selvfølgelig fordi sneen på taget gør at varme/kulde danner
al den dug som hindrer dem i at se hvad de laver.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : From Sydsjælland

Dato : 05-03-11 19:54

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 05 Mar 2011 18:10:53 +0100, Fister <But@but.but> wrote:
>
> Det helt katastrofale er så, når man kommer op på siden af dem, så
> viser det sig at de sidder derinde og kæmper med enorme dugproblemer.

Synes det er umuligt at kigge ind af deres sideruder, som også mage
gange er fyldt med sne.
Har også set at viskeren kører hele tiden, for at klare sneen som kommer
fra kølerhjelm mm.

Venlig hilsen Knud

Fra : Bjørn J.

Dato : 05-03-11 20:08

"From Sydsjælland" <manden@mand.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har også set at viskeren kører hele tiden, for at klare sneen som kommer
> fra kølerhjelm mm.

Bare rolig, de vågner brat, når de får et par isflager fra en lastvogns
presenning/er lige midt i smasken..;)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-03-11 21:16

> [...]
> Det gør de selvfølgelig fordi sneen på taget gør at varme/kulde danner
> al den dug som hindrer dem i at se hvad de laver.

Folmer, hvis du bare een eneste gang har set,
hvad 1 kvadratmeter 5 cm tyk is kan gøre ved forruden på en bagved kørende
bil.
Så ville du aldrig nogen sinde skrive den slags sludder.

Kørte i personbil og havde kort forinden overhalet traileren.

Det syn jeg så i bakspejlet var bestemt ikke sjovt!

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-03-11 10:58

On Sat, 5 Mar 2011 21:16:07 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Kørte i personbil og havde kort forinden overhalet traileren.
>
>Det syn jeg så i bakspejlet var bestemt ikke sjovt!

Nej, det er et kæmpeproblem.

På en trailer med "blødt" tag, kan man indefra med et langt bræt el.
lign. puffe op i taget, og derved få sneen/isen til at falde ned, men
så er der det med plomberingen! Så må man ikke den løsning.

På en køletrailer eller en boxtrailer er der fast tag, men
arbejdstilsynet vil ikke have chauffører rendende deroppe uden
gelænder og ting og sager til at holde fast i. Eneste metode er en
damprenser, og sådan en har man selvfølgelig ved hånden ude på
rastepladsen, når man er færdig med sit døgnhvil.

Det er ikke bare sådan lige.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-03-11 13:41

> [...]
> damprenser, og sådan en har man selvfølgelig ved hånden ude på
> rastepladsen, når man er færdig med sit døgnhvil.

En stige og noget til at skubbe sne/is ud over kanten på den anden side.
Metoden er set i brug og den virker.
Men at få føreren af vogntoget og ikke mindst vognmanden til at ofre den tid
det tager,
det tror jeg er det virkelige problem.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 06-03-11 13:46

Den 06-03-2011 13:40, Uffe Bærentsen skrev:

> [...]
> Metoden er set i brug og den virker.
> Men at få føreren af vogntoget og ikke mindst vognmanden til at ofre den tid

Det kan ikke være noget større problem. Chaufførerne klager jo altid
over al den hviletid de skal afvikle.
Noget af den tid kunne de jo bruge til at fjerne sneen.
Hilsen Matthias

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-03-11 13:54

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan ikke være noget større problem. Chaufførerne klager jo altid over
> al den hviletid de skal afvikle.
> Noget af den tid kunne de jo bruge til at fjerne sneen.

Så er det ikke længere hviletid..;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-03-11 23:57

> En stige og noget til at skubbe sne/is ud over kanten på den anden side.
> Metoden er set i brug og den virker.

Det er bare ikke lovligt.

Da en trailer typisk er 4 meter høj kan de fleste ikke nå op til kanten
uden at være mere end 2 meter over jorden.

Og fra 2 meter er det at AT begynder at blive lidt træg at have med at gøre.

> Men at få føreren af vogntoget og ikke mindst vognmanden til at ofre den tid
> det tager, det tror jeg er det virkelige problem.

Du kan tro hvad du vil, men hvis det var indenfor det mulige blev det
sikkert også gjort.

Fra : Henrik K

Dato : 05-03-11 22:13

http://www.youtube.com/watch?v=-eQTVExTPUs&feature=related

Bare for at tisse lidt på Folmer...

Fra : Armand

Dato : 07-03-11 01:30

Den 05-03-2011 22:12, Henrik K skrev:
> http://www.youtube.com/watch?v=-eQTVExTPUs&feature=related
>
> Bare for at tisse lidt på Folmer...

Suk!
Og dét kostede mig så lige fem timers distraktion på Youtube

--
Armand.

Fra : oz3bto

Dato : 05-03-11 22:18

"Fister" <But@but.but> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har da aldrig set nogen bus/kassevogn/lastbil medbringende stige og
> kost, så de kan køre lovpligtigt videre efter en frokostpause, i snevejr

Det koster kørekortet + 2000Nkr i bøde heroppe i Norge hvis man ikke fjerner
sne fra bilens tag og andre flader

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-03-11 23:24

Den 05-03-2011 22:18, oz3bto skrev:

> Det koster kørekortet + 2000Nkr i bøde heroppe i Norge hvis man ikke fjerner
> sne fra bilens tag og andre flader

Indtil dags dato er der dog ikke kommet så meget som en krone i kassen.
Norske bilister er meget gode til det der med sne. I hvert fald meget
bedre en danske. Jeg kan slet ikke se hvad de har den lov for.

Dette indslag kan have lettere ironiske undertoner.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-03-11 09:25

Den 06.03.2011 kl. 10:57 skrev <folmer@rasmussen.dk>:

> [...]
> damprenser, og sådan en har man selvfølgelig ved hånden ude på
> rastepladsen, når man er færdig med sit døgnhvil.

Njaaa. Hvis andre end chaufføre og vognmænd ville tage ansvar, vil
det hele være lettere. Der er en lille pumpefabrik i det midtjyske,
der har sat en platform op, hvor chafførene kan stå på og feje taget
på deres trailer.
Så den en platform kunne være en løsning på de forskellige rastepladser.

mvh
Henning