god / dårlig benzin en skrøne ?
Fra : Per

Dato : 05-03-11 15:10

Hej NG !

Flere af mine kolleger fortæller mig, at der er (stor) forskel på benzin
kvaliet.

Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko for
forstoppede filtre, motorhaveri mv.

Jeg har godt nok hørt det før, men er det en skrøne eller er der noget om
snakken.

mvh. Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-03-11 15:53

On Sat, 5 Mar 2011 15:09:55 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Flere af mine kolleger fortæller mig, at der er (stor) forskel på benzin
>kvaliet.
I manglede noget at snakke om i frokostpausen ?

>Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko for
>forstoppede filtre, motorhaveri mv.
Jeg syntes ikke lige at bilerne holder i kø på værkstederne for at fø
skiftet motor, gør du ?

>Jeg har godt nok hørt det før, men er det en skrøne eller er der noget om
>snakken.
Skrøne. Men det er da sket at folk har fået en gang slam/snavs ifbm.
optankningen, men det er mere den enkelte tankstations manglende
omhu/rutiner der er årsagen, end det kan tilskrives selve
brændstoffet.
Skifter man ellers filtre efter foreskrifterne skulle man ikke løbe
ind i problemer på den konto.

/Hans

Fra : oz3bto

Dato : 05-03-11 22:22

> [...]
> brændstoffet.
> Skifter man ellers filtre efter foreskrifterne skulle man ikke løbe

Benzinen render også igennem et filter inden det kommer ud af standeren

På de standere hvor der er et glas i siden da sidder der et filter

Fra : alexbo

Dato : 05-03-11 16:10

"Per" skrev

> Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko for
> forstoppede filtre, motorhaveri mv.

Lavprisselskaberne er for en stor dels vedkommende ejet af et stort selskab.
HydroTexaco ejer f.eks. UnoX, prøv at spørge dem om de har to slags bensin,
en god til hydro og affaldet til UnoX.

De vi sikkert sige at bensinen er den samme, men de kommer nogen ekstra gode
ting i den dyre bensin.
Der er heller ikke ret meget forskel på mælken i Superbrugsen og Fakta.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-03-11 18:26

> [...]
> gode ting i den dyre bensin.
> Der er heller ikke ret meget forskel på mælken i Superbrugsen og Fakta.

What????

Ingen additiver i mælken??

:)
--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Claus B. P.

Dato : 09-03-11 21:42

Den 08-03-2011 18:25, Per Henneberg Kristensen skrev:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen

> What????
>
> Ingen additiver i mælken??

Klumper?

Nej der er faktisk forskel på mælken, konstaterede de i et tv program
fornylig. Husker ikke lige om det var morgenkanalen eller aftenshowet
eller noget helt tredje...

/Claus

Fra : Armand

Dato : 10-03-11 14:01

Den 09-03-2011 21:42, Claus B. P. skrev:

> Klumper?

Youghurt-kulturer! :-|

--
Armand.

Fra : TDN

Dato : 05-03-11 16:11

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> forstoppede filtre, motorhaveri mv.
>
> Jeg har godt nok hørt det før, men er det en skrøne eller er der noget om

Den er god nok, min Toyota Carina kan ikke lide OK benzin. Lige så snart jeg
kører på det lyser advarselslampen for bankesensor. Fylder jeg Shell på
lyser lampen aldrig. Min Toyota værkfører fortalte mig at det er et kendt
problem. Han spurgte om jeg kørte på Ok benzin hvilket jeg bekræftede og
sagde jeg skulle prøve Shell eller Statoil i stedet. Lige så snart jeg
tanker Shell forsvinder problemet og tanker jeg OK igen lyser lampen.

Om et skyldes de additiver Shell tilsætter eller at OK ligger i den lave
ende for det oktan spænd 95 oktan må ligge indenfor ved jeg ikke.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-11 16:32

Den 05/03/11 16.11, TDN skrev:

> [...]
>
> Om et skyldes de additiver Shell tilsætter eller at OK ligger i den lave
> ende for det oktan spænd 95 oktan må ligge indenfor ved jeg ikke.

Min Carina kører fint på alt det benzin jeg har hældt på, inklusive OK.

Kan det være en defekt bankesensor?

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : TDN

Dato : 05-03-11 17:18

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i
meddelelsen news:4d72576d$0$23760$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Mvh. Anders Sørensen
> Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.
> Det er ikke en fejl - det er en udokumenteret feature!

Min bankesensor virker fint. En ven jeg har som arbejder ved Statoil siger
at der kan være forskel i kvalitet. F.eks 95 oktan skal ligge inden for
f.eks 94-96 oktan (kan ikke huske de rigtige tal) og der ligger f.eks OK i
den lave ende af spændet hvorimod Shell og Statoil ligger i middel op til
den højere ende. Hvis min bil så har det bedst med 95 oktan og får 94 oktan
ved OK og 95,5 ved Shell, så kunne det forklare det. Hvis det ikke er sandt
må det være additiverne der gør forskellen. Jeg ved også at nyere Toyota der
kører på en meget mager blanding helst vil have f.eks Shell hvor de oplever
at bilen hugger i det ved billig mærkerne.

Mvh
Thomas

Fra : KASO

Dato : 05-03-11 17:50

> Jeg ved også at nyere Toyota der kører på en meget mager blanding helst
> vil have f.eks Shell hvor de oplever at bilen hugger i det ved billig
> mærkerne.

Yaris 1.3 VVTi 2006 er ganske fint tilfreds med OK. Alle selskaber henter
alligevel benzin fra de samme, få raffinaderier i Danmark. De kan så
tilsætte div. additiver, men f.eks. UnoX har sjovt nok mærkenavnene fra
HydroTexaco på standeren

Fra : Henrik B.

Dato : 06-03-11 00:10

> "KASO" skrev i meddelelsen
> Yaris 1.3 VVTi 2006 er ganske fint tilfreds med OK. Alle selskaber henter
> alligevel benzin fra de samme, få raffinaderier i Danmark.

Øøøøh nej! Der sejles en del diesel og benzin hertil, fra bl.a. Sverige.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 06-03-11 00:09

> [...]
> den højere ende. Hvis min bil så har det bedst med 95 oktan og får 94
> oktan ved OK og 95,5 ved Shell, så kunne det forklare det. Hvis det ikke

Undskyld, men din ven er fuld af lo**. Eller i bedste fald taler han mod
bedrevidende (eller viden i det hele taget!).
Faktum er, at når benzinen kommer fra raffinaderiet, er det allerede på
rette oktan (det sker dels via raffineringen, dels via additivtilsætning).
D.v.s. at alle selskaber benytter samme "grundbenzin". Eneste forskel er den
tilsatte additiv-pakke.
Oktan 95 SKAL ligge på min. 95 oktan. Oftest ligger den dog over 96 oktan
(typisk 96,2 - 96,3 oktan). Der tages dagligt prøver, hvor oktantallet
efterprøves. Det er også derfor at man gerne må hælde en rest 95 oktan ned i
92 oktan beholderen - men ikke omvendt!

Fra : TDN

Dato : 06-03-11 11:52

> [...]
> efterprøves. Det er også derfor at man gerne må hælde en rest 95 oktan ned
> i 92 oktan beholderen - men ikke omvendt!

Fint, hvis du ved det med sikkerhed, så må det være additiverne der gør
forskellen, for uanset hvad du siger så reagerer bilen på OK benzin det er
et faktum, og det samme kan min Toyota værkfører bevidne i andre tilfælde.
Når du har leget med trykladning og maksimaloptimering ved du også at der
kan små tolerencer betyde tændingsbanken, hvis den er optimeret til 98 oktan
og der kommer 95 oktan på.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-11 02:18

Den 05/03/11 17.18, TDN skrev:

> Min bankesensor virker fint.

Bankesensoren skal jo netop få motorstyringen til at justere tændingen
(ned) så motoren ikke tændingsbanker. Den justerer sandsynligvis andet
end tændingen, men det vil jeg ikke gøre mig klog på.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 05-03-11 17:19

Mon ikke vi er ovre i skrøner? Formoder da at der er offentlig kontrol på i
hvert fald oktantallene?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-03-11 17:28

On Sat, 5 Mar 2011 17:18:49 +0100, Preben R. Sørensen
<preben@esenet.dk> wrote:

>Mon ikke vi er ovre i skrøner? Formoder da at der er offentlig kontrol på i
>hvert fald oktantallene?

Det kan jo være, de billige selskaber sparer lidt på additiver, der
skal sikre oktantallet, selv om jeg troede det var en skrøne. Men jeg
mener også at have konstateret, at Puntoen får lidt flere kilometer ud
af dråberne på Statiols diesel end på OK/Uno-X osv. Men jeg har ikke
statistisk belæg for det - har aldrig orket at føre konsekvent
regneark på den.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-03-11 00:11

> "Ivan Madsen" skrev i meddelelsen
>
> Det kan jo være, de billige selskaber sparer lidt på additiver, der
> skal sikre oktantallet,...

Øh nej!

Fra : TDN

Dato : 05-03-11 17:33

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> Mon ikke vi er ovre i skrøner? Formoder da at der er offentlig kontrol på
> [...]

Hvorfor det? Oktanene skal ligge indenfor en tolerence f.eks 95 oktan skal
være indenfor f.eks 94-96 (eksempel, kender ikke den aktuelle tilladte
tolerence) for at være godkendt til 95 oktan. OK kan sagtens ligge inden
for den tilladte tolerence og min bil er meget følsom overfor dette. Hvis OK
så ligger på 94,5 oktan og Shell på 95,3 kan det være udslagsgivende for om
min bankesensor aktiveres. Der er ingen tvivl om min bil er følsom overfor
det, og andre biler ikke behøves at have problemer med det, da
motorstyringen ofte er lavet så motoren kan tåle svingende benzinkvalitet i
lande hvor kontrollen ikke er så striks.

Mvh
Thomas

Fra : Claus B. P.

Dato : 06-03-11 00:02

Den 05-03-2011 17:33, TDN skrev:

> [...]
> problemer med det, da motorstyringen ofte er lavet så motoren kan tåle
> svingende benzinkvalitet i lande hvor kontrollen ikke er så striks.

Benzinkvalitet og oktantal er IMO ikke det samme! Der findes ikke dårlig
kvalitet benzin i Danmark, har motorbladene gentagne gange skrevet.
Du har sandsynligvis ret i, at der kan være lavere oktantal på nogle
tanke end andre tanke, de gange jeg har læst at det er blevet
kontrolleret, har der ikke været for lavt oktantal nogle steder, i
forhold til det opgivne, men visse steder har der fx. været fyldt 95(+)
oktan på 92 oktanpumperne, fordi der ikke var separate tanke til 92
oktan, men man ville gerne tilbyde det billigere produkt... Deraf
følger, at du godt kan risikere at få 98 oktan når du tanker 95, - men
ikke 92 oktan. Det er iøvrigt længe siden jeg har set seriøse
undersøgelser om dette emne, - jeg gætter på at det skyldes at det ikke
opfattes som et problem.

/Claus

Fra : Henrik B.

Dato : 06-03-11 00:12

> [...]
> OK så ligger på 94,5 oktan og Shell på 95,3 kan det være udslagsgivende
> for om min bankesensor aktiveres. Der er ingen tvivl om min bil er følsom

Qua mit svar længere oppe i tråden, så nej!

Fra : Armand

Dato : 06-03-11 20:28

Den 05-03-2011 17:33, TDN skrev:

> [...]
> problemer med det, da motorstyringen ofte er lavet så motoren kan tåle
> svingende benzinkvalitet i lande hvor kontrollen ikke er så striks.

Sagt på en anden måde: Hvis al dansk bensin ligger indenfor
oktan-angivelsens grænser (Oktanindholdet reguleres ved raffineringen og
ikke gennem en slut-tilsætning af et additiv(*)) og biler alligevel ikke
kan håndtere bensinen, så er det et kiks fra bilfabrikantens side!
I den forbindelse er det ganske kendt at snart alle biler er trimmet
umådeligt magert af hensyn til fornuftige forbrugs-tal og det derfor er
yderst tænkeligt at det er spredningen indenfor denne trimning der ind
imellem svigter :-/

(*):
Med den undtagelse at tankstationer hvor pumpen selv blander sig frem
til ønskede oktan-kvalitet, hvor der selvsagt kan forekomme afvigelser i
selvsamme mix!

--
Armand.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 07-03-11 09:36

On Sun, 06 Mar 2011 20:28:14 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>Med den undtagelse at tankstationer hvor pumpen selv blander sig frem
>til ønskede oktan-kvalitet, hvor der selvsagt kan forekomme afvigelser i

Hvor har du fra, at sådan nogen findes?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 07-03-11 14:48

> Hvor har du fra, at sådan nogen findes?

)
Jeg undlod at kommentere det...

Fra : alexbo

Dato : 07-03-11 15:42

<folmer@rasmussen.dk> skrev

> Hvor har du fra, at sådan nogen findes?

Om de stadig findes ved jeg ikke, men man kan kende dem på at der er
dobbeltslange til påfyldningspistolen.
Så kunne man have tre oktantal i samme stander og med kun to jordtanke,
standeren sendte både 98 og 92 til pistolen, hvis man ville have 95.
Jeg ved ikke om der stadig findes 98, pr. januar 2009 var der 58
bensinstationer med oktan 98, jeg kender ikke en nyere liste.

Nu vælger man bare på en knap, men det betyder rent faktisk at det første
bensin er det den forgående har købt, hvor dobbeltslangen gav det rigtige
med det samme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 07-03-11 15:47

> "alexbo" skrev i meddelelsen
> Om de stadig findes ved jeg ikke, men man kan kende dem på at der er
> dobbeltslange til påfyldningspistolen.

Det er mange år siden at de er forsvundet.

Fra : Armand

Dato : 08-03-11 20:35

Den 07-03-2011 15:46, Henrik B. skrev:

> Det er mange år siden at de er forsvundet.

OK! Muligheden for 'over-erindring' forekommer jo
Fejlen er at jeg ikke ekstra-overvejede at de stadigt forekommende
(mener jeg) dobbelt-slanger fint matcher det nu forekommende udbud á to
oktan-muligheder

Jeg bemærker derudover at det ikke er min kritik af producenternes
'øko-trimning' hinsides brugbare grænser, at der reflekteres på

--
Armand.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 07-03-11 16:41

On Mon, 7 Mar 2011 15:41:37 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>Jeg ved ikke om der stadig findes 98, pr. januar 2009 var der 58
>bensinstationer med oktan 98, jeg kender ikke en nyere liste.

Nu findes der hos Shell V-Power, med 99 oktaner, men den har altid
separat pistol.

> [...]

>bensin er det den forgående har købt, hvor dobbeltslangen gav det rigtige

Det er i hver fald ikke det der får bilerne til at tændingsbanke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : alexbo

Dato : 07-03-11 17:01

<folmer@rasmussen.dk> skrev

> Det er i hver fald ikke det der får bilerne til at tændingsbanke.

Næh så skal man i hvert fald ikke købe ret meget af gangen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-03-11 17:34

<preben@esenet.dk> wrote:

>Mon ikke vi er ovre i skrøner?
Jo til dels.

>Formoder da at der er offentlig kontrol på i hvert fald oktantallene?
Der er nok ikke offentlig kontrol med meget andet end volumemålingen
ifbm. brændstofsalget, det er jo der det offentlige har en lille
ubetydelig biindtægt, så det har de jo en klar interesse i at have
styr på.

/Hans

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 05-03-11 18:24

Den 05-03-2011 17:33, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> ifbm. brændstofsalget, det er jo der det offentlige har en lille
> ubetydelig biindtægt, så det har de jo en klar interesse i at have

Kontrollen udføres så ikke af staten, men i mindst et tilfælde af et
privat selskab.
En ven af mig udfører sådanne kontroller og er ansat ved Force.
Hilsen Matthias

Fra : Henrik B.

Dato : 06-03-11 00:14

> "Matthias H. Matthiessen" skrev i meddelelsen
>
> Kontrollen udføres så ikke af staten, men i mindst et tilfælde af et
> privat selskab.
> En ven af mig udfører sådanne kontroller og er ansat ved Force.

Det er altid private - godkendte - firmaer som udfører disse flow-målinger.
Det både på standerne, tankbilerne og depoterne.
Og ja, Force er én af dem.

Fra : lom k

Dato : 05-03-11 20:26

TDN wrote:

> [...]
>
> Om et skyldes de additiver Shell tilsætter eller at OK ligger i den
> lave ende for det oktan spænd 95 oktan må ligge indenfor ved jeg ikke.

hvad er lige en bankesensor??

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-03-11 12:00

"TDN" skrev i meddelelsen news:4d72529d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...

[...]

-------------------
Min '98 Camaro Z28 V8 gjorde lidt af det samme, hvis den blev "udsat" for
Aral benzin. Dét kunne den ikke lide og tændte straks polution-lampen. I
manualen var der et FAQ, hvor eet af spørgsmålene gik på, om "man for nylig
havde skiftet benzinmærke". Ved at køre på Shell benzin, hændte ovenstående
ikke !

Fra : 2rb1

Dato : 05-03-11 23:52

> [...]
> forstoppede filtre, motorhaveri mv.
>
> Jeg har godt nok hørt det før, men er det en skrøne eller er der noget om

Der er absolut noget om snakken.. der er en grund til at det danske
forsvar ikke køber dansk brændstof.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-03-11 00:01

2rb1 skriver:

> Der er absolut noget om snakken.. der er en grund til at det danske
> forsvar ikke køber dansk brændstof.

Hvad er den da?

Jeg mener: Debatten går på "lavpris" og "højprisselskaber" i DK, en
benzinen fra alle selskaber da ringere i Danmark end i udlandet?

Klaus
(hvis bil fint arbejder på benzin fra alle standere).
http://www.moppe.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 06-03-11 00:17

> "Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen

> Hvad er den da?
>
> Jeg mener: Debatten går på "lavpris" og "højprisselskaber" i DK, en
> benzinen fra alle selskaber da ringere i Danmark end i udlandet?

Ka' du sige "EU-licitation"?

Fra : KASO

Dato : 06-03-11 10:32

> Ka' du sige "EU-licitation"?

Præcis

Desuden er køretøjer til forsvaret typisk bygget til at kunne køre på næsten
hvad som helst, da de jo aldrig ved, hvad de kan få fat i i felten. I 5th
Gear viste de for nylig en kampvogn med en RR-motor, der kunne køre på såvel
diesel som benzin (hvordan de så end fik dét til at virke..). En sådan motor
er nok ikke voldsomt sart overfor benzinfabrikatet....

Fra : Henrik B.

Dato : 06-03-11 00:15

> "2rb1" skrev i meddelelsen
> Der er absolut noget om snakken.. der er en grund til at det danske
> forsvar ikke køber dansk brændstof.

Kan du andre gode historier?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-03-11 02:33

On 5 Mar., 20:25, "lom k" <l...@lomse.dk> wrote:

> hvad er lige en bankesensor??

Kort en sensor som måler hvornår begynder en motor at tændingsbanke,
det vil sige at benzin/luft blandingen må ikke antænde før end
stemplet kan presses ned, men for at få så meget som muligt ud af
benzinen flytter man tændingstidspunktet så tæt på som muligt.

http://wiki.answers.com/Q/What_does_a_knock_sensor_do

--
Christian

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 07-03-11 23:16

"Christian B. Andresen" <christian@012.dk> skrev

[...]

Er det ikke en smule før top, der kommer gnist?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-11 14:31

> [...]
> stemplet kan presses ned, men for at få så meget som muligt ud af
> benzinen flytter man tændingstidspunktet så tæt på som muligt.

En iøvrigt forældet teknik. Moderne biler har ikke længere bankesensor.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-03-11 21:02

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev

> Moderne biler har ikke længere bankesensor.

Hvad har de da i stedet?

GDI?

Mvh.Uffe Ravn

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-11 22:52

> "Uffe Ravn" skrev i meddelelsen
>
> Hvad har de da i stedet?

De benytter tændrøret som sensor istedet...
Det er langt mere nøjagtigt. Efter hver tænding lægges en spænding over
tændrøret, hvilket via modstand giver motorstyringen en indikation om
antallet af ioner, hvilket fortæller om der har været tændingsbanken. Det
hedder direkte tænding.
P.S.: En vis svensk bilproducent har kørt med det siden 1989. )

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-03-11 22:58

> [...]

> tændrøret, hvilket via modstand giver motorstyringen en indikation om
> antallet af ioner, hvilket fortæller om der har været tændingsbanken. Det

Endnu en dag hvor jeg lærte noget

> P.S.: En vis svensk bilproducent har kørt med det siden 1989. )

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvem det kunne være

Mvh. Uffe Ravn

Fra : KASO

Dato : 09-03-11 06:48

> Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvem det kunne være
>
> Mvh. Uffe Ravn

Er det ikke kun hollandske og kinesiske producenter, der fremstiller biler i
Sverige?

Ligesom når Suzuki reklamerer med "Japansk kvalitetsbil" om deres indisk,
ungarsk, polsk (etc.) fremstillede biler?

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-11 12:38

> [...]
>
> Ligesom når Suzuki reklamerer med "Japansk kvalitetsbil" om deres indisk,
> ungarsk, polsk (etc.) fremstillede biler?

Din analogi holder kun indtil Antonov har købt Spyler af Muller...

Fra : Armand

Dato : 09-03-11 13:27

Den 08-03-2011 22:52, Henrik B. skrev:

> [...]
> Det hedder direkte tænding.
> P.S.: En vis svensk bilproducent har kørt med det siden 1989. )

Jerg synes at du påstod at de ikke havde nogen banke-sensor!
Hvad kalder du så sådan en indretning??

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-11 13:56

> "Armand" skrev i meddelelsen
>
> Jerg synes at du påstod at de ikke havde nogen banke-sensor!
> Hvad kalder du så sådan en indretning??

Duuuuh, et tændrør sgu da...
Basalt set måler den ændringer i ion-sammensætningen, hvor en banksensor
rent akustisk lytter efter tændingsbanken...

Fra : KASO

Dato : 09-03-11 19:08

> [...]
> hedder direkte tænding.
> P.S.: En vis svensk bilproducent har kørt med det siden 1989. )

Helt sikker på det?

http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=printview&t=5404&start=0

Saab 9000 havde tilsyneladende bankesensor frem til 1998 - jeg har ikke
chekket, om det var den sidste....

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-11 21:14

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Helt sikker på det?

Ja, 200%

> Saab 9000 havde tilsyneladende bankesensor frem til 1998 - jeg har ikke
> chekket, om det var den sidste....

Jeg har haft en 9000, så jeg véd det! Grunden til at det er angivet i Saab's
EPC, er fordi den også dækker de ældre årgange (tilbage til 1985).
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Direct_Ignition