"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
news:4d641cc5$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:u768m65mtn4bc7pbb0pojf203kpr5497k1@4ax.com...
>> On Tue, 22 Feb 2011 21:05:20 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:
>>
>>>Har fået foræret en gammel subaru der har stået stille siden april
>>>sidste
>>>år
>>>
>>>Jeg regnede med at slæbe den hjem på værkstedet og så skifte olien samt
>>>give den et par dråber i hver cylinder sammen med nye tændrør ..
>>>
>>>Andet man burde gøre før den er køreklar igen ? ..
>> Batteriet bør nok også kigges til og om alt lyset nu virker, det samme
>> med alle kontakter, lidt motion og så virker alt nok som det skal.
>> Medens du lader batteriet op kan du jo kontrollerer alle beholdere for
>> væsker, bremsevæske, servo, sprinkler, køler og hvad der ellers er.
>> Kig samtidig efter om alle slanger/ledninger ser ok ud, men et års tid
>> er ikke noget problem, så der er nok ikke meget at komme efter.
>>
>> Når batteriet er ladet op eller du har et andet at prøvestarte med.
>> Sprøjt noget VD40 ind i stedet for et par dråber oile, lad det
>> arbejede lidt tid og tørn så motoren med håndkraft.
>>
>> Når den så er blevet drejet et par gange rundt eller lidt mere, så lad
>> starteren tager en 10-15 sekunder (med tændrørene ude)
>> Sæt tændrørene i igen og prøv at starte den.
>> Den starter jo nok med det samme.
>>
>> Men har den stået i en tør garage så ville jeg bare lade batteriet op,
>> tjekke for div. væsker og så ellers starte uhyret op.
>> Når den er gemmenvarm kan man så skifte oilen.
>>
>>
>> /Hans
>
>
> Den har stået udendørs under et halvtag .. men luften heroppe på fjeldet
> er jo ret tør .. speciel om vinteren
>
> Batteriet havde jeg regnet med bare at skifte . har flere på lager
Med mindre det har stået totalt afladet eller er tudsegammelt er det jo ikke
sikkert batteriet fejler noget.
Men check lige dækkene, måske er det nok med kontrol af dæktrykket, måske er
dækkene blevet firkantede hvis de har stået et år på samme sted. Husk at
træde på bremsen inden du kører, at ikke gummipakningerne i kalibre og
hovedcylinder er klappet sammen eller rådnet væk... Den overraskelse fik jeg
på en Buick Skylark jeg havde haft stående stille lidt for længe.
/Claus