|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | 4 takt vs. 2 takt Fra : A. Anonym |
Dato : 09-08-01 19:33 |
|
Jeg så lidt motorcross i Eurosport i går. Det så meget sjovt ud i modsætning
til speedway, hvor de bare kører i ring.
Der var forskellige klasser og når de kom op i 500cc var de næsten alle
samme 4 taktere, hvor de i de mindre klasser kun havde 2 taktere.
Hvad er det der gør at det lige er der at 4 takter er bedre? Er det fordi at
det omkring den slagvolumen bliver svært at regulere udstædningen el.?
P.S. Kan en crosser godt tåle at man køre op af en lille rampe og flyver fx
1 meter op i luften og lander på asfalt?
| |
RpR (09-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : RpR |
Dato : 09-08-01 20:24 |
|
> Hvad er det der gør at det lige er der at 4 takter er bedre? Er det fordi
at
> det omkring den slagvolumen bliver svært at regulere udstædningen el.?
IMO synes jeg ikke 4-taktere er særligt meget bedre end 2-taktere. De har
hver deres plusser og minusser.
4-takeren kan laves noget mere økonomisk hvad benzinen angår, støjer
generelt mindre og forurener mindre.
Ulempen ved 4-takterne er alle de pokkers bevægelige dele der er i motoren.
Det er altså ikke noget du laver selv medmindre du ved hvad du gør. På det
punkt er 2-takteren mere praktisk. En "almindelig" 2-takter er groft set en
knallert med flere kubik. (siger almindelig da jeg ikke har set en knallert
med powervalve endnu, heh). Små reparationer kan så foretages blot du har
lidt kendskab til mekanik. At prøve på at tune den som en knallert må dog
frarådes, det er der nok RD 350'ere der har lidet under.
2-taktere synes dog at yde mere pr. kubik (ret mig hvis jeg ævler!).
Men kan tro det skyldes at en 500cc 2-takter ikke bliver brugt til cross, da
det er svært at holde effektkurven nogenlunde glat ved så stor en motor. Nu
er cross ikke det område jeg interesserer mig mest for, så jeg har ikke lige
den store anelse om hvordan effektkurven ser ud på sådan en maskine, men den
125'er Yamaha jeg har prøvet var nogenlunde ligeglad med om du lige ramte et
gear der lå et nummer for højt, den trak fint i lave omdrejninger. En 125'er
RR maskine har generelt intet træk under 7000rpm.
(har prøvet RS 125 & 250, så det er dér mine erfaringer hviler. Der skal nok
være stor forskel fra model til model)
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--
| |
Claus Rittig (10-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 10-08-01 17:00 |
|
RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3b72e317$0$363$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hvad er det der gør at det lige er der at 4 takter er bedre? Er det
fordi
> at
> > det omkring den slagvolumen bliver svært at regulere udstædningen el.?
> IMO synes jeg ikke 4-taktere er særligt meget bedre end 2-taktere. De har
> hver deres plusser og minusser.
Ja, det kan ingen vel være uenig i.
> 4-takeren kan laves noget mere økonomisk hvad benzinen angår, støjer
> generelt mindre og forurener mindre.
Han spurgte til motocross motorcykler. De du siger passer nok på de fleste
gademotorcykler, men slet ikke på motocross, her bruger de to typer lige
meget bensin, 4-takterne støjer mest (har faktisk altid problemer med at
overholde støjkravene, jeg har selv haft en) og forurening er slet ikke
noget man bekymrer sig om, så jeg tror ikke der er nogen der aner hvad der
forurener mest.
> Ulempen ved 4-takterne er alle de pokkers bevægelige dele der er i
motoren.
> Det er altså ikke noget du laver selv medmindre du ved hvad du gør. På det
> punkt er 2-takteren mere praktisk.
Motocross kørere har enten mekaniker med, eller skruer generelt MEGET - og
så er det egentlig ikke _så_ væsentligt om det er 2 eller 4 takt. 2-takteren
er let at skrue i, men der skal skrues ofte, 4-takteren er mere besværlig,
men holder længere.
> En "almindelig" 2-takter er groft set en
> knallert med flere kubik. (siger almindelig da jeg ikke har set en
knallert
> med powervalve endnu, heh). Små reparationer kan så foretages blot du har
> lidt kendskab til mekanik.
Ja, det tror jeg er hamrende ligegyldigt i motocross. Man har ikke det store
valg - når der skal skrues, skal der skrues, og så må man få lært det der er
nødvendigt. Stort set ingen motocross racere er uden udstødningsventil
(undt. CR500).
> At prøve på at tune den som en knallert må dog
> frarådes, det er der nok RD 350'ere der har lidet under.
> 2-taktere synes dog at yde mere pr. kubik (ret mig hvis jeg ævler!).
Motocross racere tunes af kørere og forhandlere i vildskab, ALLE forhandlere
har tuningsdele i mange afskygninger. Der skal iøvrigt ofte trimmes lidt på
karburator eller andre ting.
> Men kan tro det skyldes at en 500cc 2-takter ikke bliver brugt til cross,
da
> det er svært at holde effektkurven nogenlunde glat ved så stor en motor.
Effektkurven på en 500cc motocross eller em 300cc - 380cc motocross? Begge
typer kører i 500 klassen, og deres motorkarakteristik er RET forskellig.
> Nu
> er cross ikke det område jeg interesserer mig mest for, så jeg har ikke
lige
> den store anelse om hvordan effektkurven ser ud på sådan en maskine, men
den
> 125'er Yamaha jeg har prøvet var nogenlunde ligeglad med om du lige ramte
et
> gear der lå et nummer for højt, den trak fint i lave omdrejninger.
Den må have været ret speciel! Sådan er 125cc motocross racere SLET ikke, de
er ekstremt hidsige og meget, meget følsomme overfor om man er i det rigtige
gear. Gud ved hvad dit sammenligningsgrundlag er?
> En 125'er
> RR maskine har generelt intet træk under 7000rpm.
> (har prøvet RS 125 & 250, så det er dér mine erfaringer hviler. Der skal
nok
> være stor forskel fra model til model)
Tjah, så vidt jeg er orienteret er der også ret stor forskel på 125cc og
250cc road racere, men jeg må indrømme at jeg aldrig har prøvet en 250cc RR
cykel, så jeg er ikke sikker.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) RpR (10-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : RpR |
Dato : 10-08-01 20:43 |
|
> Motocross racere tunes af kørere og forhandlere i vildskab, ALLE
forhandlere
> har tuningsdele i mange afskygninger. Der skal iøvrigt ofte trimmes lidt
på
> karburator eller andre ting.
Joh, men hvis man ikke aner en pind om det (kender flere der har købt f.eks
en 80cc maskine til at lege med, helt uden nogen form for proffessionel
kørsel) og prøver at skrue i den i den gode tro at den ikke er mere
indviklet end en knallert, så går det galt.
> Effektkurven på en 500cc motocross eller em 300cc - 380cc motocross? Begge
> typer kører i 500 klassen, og deres motorkarakteristik er RET forskellig.
500cc
> Den må have været ret speciel! Sådan er 125cc motocross racere SLET ikke,
de
> er ekstremt hidsige og meget, meget følsomme overfor om man er i det
rigtige
> gear. Gud ved hvad dit sammenligningsgrundlag er?
Det var en ganske normal Yamaha YZ 125, frisk fra fabrikken.
> Tjah, så vidt jeg er orienteret er der også ret stor forskel på 125cc og
> 250cc road racere, men jeg må indrømme at jeg aldrig har prøvet en 250cc
RR
> cykel, så jeg er ikke sikker.
De er ved gud spændende, men man skal flyve rundt på cyklen for at holde den
i det lille område den trækker =)
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Steen S. Schmidt (10-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt |
Dato : 10-08-01 22:01 |
|
> > Tjah, så vidt jeg er orienteret er der også ret stor forskel på 125cc og
> > 250cc road racere, men jeg må indrømme at jeg aldrig har prøvet en 250cc
> RR
> > cykel, så jeg er ikke sikker.
>
> De er ved gud spændende, men man skal flyve rundt på cyklen for at holde
den
> i det lille område den trækker =)
Det skal man absolut også på en lille crosser (motorkarakteristikken finder
jeg ikke meget anderledes - gearingen måske, men ikke
motorkarakteristikken).
Mvh
Steen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Rune Larsen (10-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 10-08-01 22:22 |
|
"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:%1Xc7.3094$uI6.161931@news000.worldonline.dk...
> Det skal man absolut også på en lille crosser (motorkarakteristikken
finder
> jeg ikke meget anderledes - gearingen måske, men ikke
> motorkarakteristikken).
Sjovt, for der er _pænt_ stor forskel i portningen på en crosser og en
roadracer, og dermed også på effekten...
En RR maskine har en meget snævrere effektområde end en crosser.
/Rune
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (10-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 10-08-01 22:33 |
|
"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse
news:TfYc7.3125$uI6.166565@news000.worldonline.dk...
> Sjovt, for der er _pænt_ stor forskel i portningen på en crosser og en
> roadracer, og dermed også på effekten...
> En RR maskine har en meget snævrere effektområde end en crosser.
Hmmm... Hvad snakker vi om her? En moderne 125cc motocross sammenlignet med
en moderne 125cc roadracer (altså ikke std. 125) ? Motocrosseren yder godt
40 heste, hvad yder RR cyklen?
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Hellfire (10-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hellfire |
Dato : 10-08-01 23:31 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3b745272$0$338$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> news:TfYc7.3125$uI6.166565@news000.worldonline.dk...
>
> > Sjovt, for der er _pænt_ stor forskel i portningen på en crosser og en
> > roadracer, og dermed også på effekten...
> > En RR maskine har en meget snævrere effektområde end en crosser.
>
> Hmmm... Hvad snakker vi om her? En moderne 125cc motocross sammenlignet
med
> en moderne 125cc roadracer (altså ikke std. 125) ? Motocrosseren yder godt
> 40 heste, hvad yder RR cyklen?
>
> Rittig
>
>
Hmmm. Jeg mener det er 45-50 hk.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) RpR (11-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : RpR |
Dato : 11-08-01 07:57 |
|
> Hmmm. Jeg mener det er 45-50 hk.
Yamaha TZ 125 yder som standard 44hk, men det ville da være underligt om
ikke de professionelle skulle få hentet endnu flere hk ud af den.
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jesper FA (11-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jesper FA |
Dato : 11-08-01 11:39 |
|
RpR wrote:
> Yamaha TZ 125 yder som standard 44hk, men det ville da være underligt om
> ikke de professionelle skulle få hentet endnu flere hk ud af den.
MC revyen 2000 siger den yder 39 Hk ved 11.500 og har 24,6 Nm ved 10.000
rpm. Den siger samtidig at en Yamaha TZ125 har 44 Hk ved 12.250 rpm og 25
Nm ved 12.000 rpm. Det må da gi' noget forskellig karakteristik. Mon ikke
den forskel i en vis grad bliver bevaret efter de professionelle har pillet.
--
Jesper
CBR600F4
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (11-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 11-08-01 14:14 |
|
"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3b74d752$0$270$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Yamaha TZ 125 yder som standard 44hk,
Altså ret meget det samme som en YZ125.
Hvorfor tror du så motorkarakteristikken er markant anderledes?
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Rune Larsen (11-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 11-08-01 16:05 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3b752edd$1$257$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Altså ret meget det samme som en YZ125.
> Hvorfor tror du så motorkarakteristikken er markant anderledes?
Del pga manglen på powervalves, og det faktum at effekten ligger så meget
højere, må nødvendigvis betyde at den taber noget i bunden. Som bekendt er
intet i tilværelsen gratis, og hvis tunerne kunne lave samme topeffekt som
en RR maskine, med det "brede" effektbånd som en crosser, tror jeg sgu de
ville gøre det
/Rune
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (11-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 11-08-01 18:16 |
|
"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse
news:zQbd7.3695$MK.235602@news010.worldonline.dk...
> Del pga manglen på powervalves, og det faktum at effekten ligger så meget
> højere, må nødvendigvis betyde at den taber noget i bunden. Som bekendt er
> intet i tilværelsen gratis, og hvis tunerne kunne lave samme topeffekt som
> en RR maskine, med det "brede" effektbånd som en crosser, tror jeg sgu de
> ville gøre det
Okay, det er nok rigtigt at RR maskinens bundtræk er mindre end
motocross'ens, men jeg vil nu stadig mene at det på en 125cc motocross racer
er ekstremt vigtigt at være i det rigtige gear HELE tiden, man styrter
ganske enkelt ofte hvis man ligger et gear for højt eller for lavt i et
sving.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Rune Larsen (11-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 11-08-01 15:57 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3b745272$0$338$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hmmm... Hvad snakker vi om her? En moderne 125cc motocross sammenlignet
med
> en moderne 125cc roadracer (altså ikke std. 125) ? Motocrosseren yder godt
> 40 heste, hvad yder RR cyklen?
Jeps, en moderne RR maskine vs. en moderne crosser.
En moderne 125'er yder typisk i nærheden af 50 hk. Og der er _ingen_
powervalves på sådan en -> _intet_ træk under 9k
/Rune
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Steen S. Schmidt (11-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt |
Dato : 11-08-01 15:30 |
|
> Sjovt, for der er _pænt_ stor forskel i portningen på en crosser og en
> roadracer, og dermed også på effekten...
Jeg har ladet mig fortælle at portningen hovedsageligt er lagt anderledes ud
på en crosser, fordi den skal samle gassen op hurtigere. Dette skyldes jo,
at man justerer meget oftere på gassen på en jordbane, end man ville gøre på
en RR maskine. Det betyder samtidig, at det er vigtigere ikke at lukke af
for gassen på en RR'er, hvis man med det samme skal bruge hanen igen.
> En RR maskine har en meget snævrere effektområde end en crosser.
"Meget" er vel et stort ord i denne sammenhæng - en crossers
motorkaraktersistik kan jo ikke ligefrem sammenlignes med en cruiser
Mvh
Steen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Rune Larsen (11-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 11-08-01 16:02 |
|
"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:Npad7.3670$MK.229913@news010.worldonline.dk...
> Jeg har ladet mig fortælle at portningen hovedsageligt er lagt anderledes
ud
> på en crosser, fordi den skal samle gassen op hurtigere.
Forskel i portning har hovedsageligt med effektbåndet at gøre.
Det er klart, at hvis en crosser svinger længere i omdrejninger, vil det
medføre at en RRmotor i en crosser indimellem vil ryge underud af
effektbåndet, og dermed ikke reagere på gassen. Hvis motoren trækker over et
bredt område, kan man til en vis grænse sige den reagerer bedre.
Men ellers er "reaktion" vel noget der handler om hurtigt at få gassesn inde
gennem karburatoren op i fart - dvs nul dødrum i indsugningen!
> "Meget" er vel et stort ord i denne sammenhæng - en crossers
> motorkaraktersistik kan jo ikke ligefrem sammenlignes med en cruiser
Det er klart
/Rune
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (10-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 10-08-01 22:29 |
|
"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3b74395e$0$247$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det var en ganske normal Yamaha YZ 125, frisk fra fabrikken.
Jeg svarede kun fordi du ikke forstod mig i "den anden tråd".
Jeg vil lade emnet ligge her, og lade læserne om kildekritikken.
Rittig
| |
Pein (09-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Pein |
Dato : 09-08-01 22:48 |
|
A. Anonym skrev ...
>
>P.S. Kan en crosser godt tåle at man køre op af en lille rampe og flyver
fx
>1 meter op i luften og lander på asfalt?
>
Det er hovedsageligt affjedringen og evnen til at tåle knubs der adskiller
crossere fra andre slags cykler.
Lander du på hjulene og bliver der, er det intet problem, og den kan også
tåle væsentlig højere hop.
Lander du forkert og smider den hen ad asfalten (chassisbremsen) vil den
også klare det bedre end nogen anden slags maskine, måske uden skader af
betydning.
Mvh. Pein
| |
Claus Rittig (09-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 09-08-01 23:06 |
|
"A. Anonym" <jxdkrthjsdhjksh@ksudhskdf.om> skrev i en meddelelse
news:4HAc7.156$Yg2.17029@news.get2net.dk...
> Jeg så lidt motorcross i Eurosport i går. Det så meget sjovt ud i
modsætning
> til speedway, hvor de bare kører i ring.
Jeg kører motocross og enduro, men jeg må indrømme at jeg jævnligt tager ud
og ser Speedway fordi jeg synes det er sjovt.
> Der var forskellige klasser og når de kom op i 500cc var de næsten alle
> samme 4 taktere, hvor de i de mindre klasser kun havde 2 taktere.
Det er _næsten_ helt rigtigt. Men der ER faktisk 4-taktere i fx. amerikansk
motocross i 250cc klassen (hvor 4-takt op til 400 eller 450cc er tilladt).
Og over hele verden er 125cc klassen åben for 4-taktere op til 250cc, og i
år er der nogle få 250cc 4-takt Yamaha'er med
I enduro er det anderledes, der er der mange 250cc 4-taktere, men der har de
også deres egen klasse.
> Hvad er det der gør at det lige er der at 4 takter er bedre? Er det fordi
at
> det omkring den slagvolumen bliver svært at regulere udstædningen el.?
Helt precist kan jeg ikke forklare det, men 500cc motocross 2-taktere er
meget voldsomme. De har en ret stejl momentkurve som gør deres power ret
svært anvendelig. En 4-takt på 5-600cc (de må være op til 650cc, men de
hurtigste er KTM's 500cc) som er dem der dominerer 500 klassen har en meget
flad momentkurve, og har dermed lidt færre heste end 2-taktere på toppen,
men en hel del mere i bunden, og det gør det meget lettere at få bid.
Tingene kompliceres lidt af de 360 - 380cc 2-taktere man også kan se i
500-klassen, som vel egentlig er de eneste 2-taktere der er tilbage (de
"rigtige" 500cc er vist slet ikke med på VM plan mere?). De kører lidt som
en 250'er på steroider, og foretrækkes af kørere som er vokset op på
2-taktere.
> P.S. Kan en crosser godt tåle at man køre op af en lille rampe og flyver
fx
> 1 meter op i luften og lander på asfalt?
Sagtens! Du kan såmænd lave rampen 4 meter høj, det skal crosseren nok holde
til. Man justerer bare affjedringen efter det.
Rittig
| |
RpR (10-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : RpR |
Dato : 10-08-01 06:15 |
|
> Hvad er det der gør at det lige er der at 4 takter er bedre? Er det fordi
at
> det omkring den slagvolumen bliver svært at regulere udstædningen el.?
IMO synes jeg ikke 4-taktere er særligt meget bedre end 2-taktere. De har
hver deres plusser og minusser.
4-takeren kan laves noget mere økonomisk hvad benzinen angår, støjer
generelt mindre og forurener mindre.
Ulempen ved 4-takterne er alle de pokkers bevægelige dele der er i motoren.
Det er altså ikke noget du laver selv medmindre du ved hvad du gør. På det
punkt er 2-takteren mere praktisk. En "almindelig" 2-takter er groft set en
knallert med flere kubik. (siger almindelig da jeg ikke har set en knallert
med powervalve endnu, heh). Små reparationer kan så foretages blot du har
lidt kendskab til mekanik. At prøve på at tune den som en knallert må dog
frarådes, det er der nok RD 350'ere der har lidet under.
2-taktere synes dog at yde mere pr. kubik (ret mig hvis jeg ævler!).
Men kan tro det skyldes at en 500cc 2-takter ikke bliver brugt til cross, da
det er svært at holde effektkurven nogenlunde glat ved så stor en motor. Nu
er cross ikke det område jeg interesserer mig mest for, så jeg har ikke lige
den store anelse om hvordan effektkurven ser ud på sådan en maskine, men den
125'er Yamaha (2-takts) jeg har prøvet var nogenlunde ligeglad med om du
lige ramte et
gear der lå et nummer for højt, den trak fint i lave omdrejninger (ergo, så
er kurven nok pæn flad). En 125'er
RR maskine (stadigvæk 2-takts) har generelt intet træk under 7000rpm.
(har prøvet RS 125 & 250, så det er dér mine erfaringer hviler. Der skal nok
være stor forskel fra model til model)
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--
| |
|
|