gaver til oldebørn
Fra : Jørgen

Dato : 22-01-11 20:08

Et oldebarn skal konfirmeres. Vi skal ikke købe noget. Vi skal give penge.
Hvor meget giver man? Oldemor siger 1000 kr. Oldefar siger, at det er alt
for meget. Højst 500 kr.

Hvem har ret? Hvad er taksten i dag?

Hilsen Oldefar

Fra : Holst

Dato : 23-01-11 16:12

On 22-01-2011 20:08, Jørgen wrote:

> [...]
> Hvor meget giver man? Oldemor siger 1000 kr. Oldefar siger, at det er alt

Man kan vist ikke sige, at der er en takst. Det afhænger meget af
traditioner i den enkelte familie, og naturligvis også af oldemor og
oldefars økonomiske formåen.

Jeg synes, at både 500 kr. og 1000 kr. vil være helt acceptable beløb
givet en en konfirmation fra oldeforældrene.

Når I skal beslutte jer, så overvej hvad I normalt giver for til
fødselsdage og lignende. En konfirmation er en lidt større begivenhed og
vil i almindelighed derfor berettige til lidt større gaver.

Nogen steder bliver konfirmationer - navnlig når det drejer sig om piger
- nærmest af forældrene skruet helt voldsomt op, så det næsten kan
sidestilles med bryllupper. Gøres dette vil nogen måske påstå, at det
også berettiger til endnu større gaver - som hvis oldebarnet var blevet
gift. Men det er jo en smagssag - mange synes vist efterhånden, at
niveauet for konfirmationer er blevet skruet lidt for højt op.

Og endelig synes jeg, at I skal overveje, hvad I formår økonomisk. Som
oldeforældre har man måske ganske mange børn, børnebørn og oldebørn, som
har alt fra barnedåb, fødselsdage, konfirmationer, bryllupper osv. Det
kan jo næsten ruinere enhver

Fra : Jørgen

Dato : 23-01-11 22:25

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har alt fra barnedåb, fødselsdage, konfirmationer, bryllupper osv. Det kan

-tak for din vurdering
Normalt giver vi for 200-300 kr, derfor synes jeg, at 500 er passende.
Diskussionen vil nok fortsætte herhjemme.
Jørgen

Fra : Holst

Dato : 24-01-11 16:09

On 23-01-2011 22:24, Jørgen wrote:

> -tak for din vurdering

Det var så lidt.

> Normalt giver vi for 200-300 kr, derfor synes jeg, at 500 er passende.
> Diskussionen vil nok fortsætte herhjemme.

Man skal altid huske på, at når I først har besluttet jer for et beløb,
så er der med det beløb mere eller mindre skabt præcedens i forhold til
andre kommende konfirmationer.

Har I først givet et oldebarn 1000 kr. i konfirmationsgave, så vil især
forældrene til andre oldebørn forvente det samme. Og måske har man ikke
råd til det til den tid.

Fra : Jørgen

Dato : 25-01-11 17:00

> [...]
>
> Har I først givet et oldebarn 1000 kr. i konfirmationsgave, så vil især
> forældrene til andre oldebørn forvente det samme. Og måske har man ikke

NETOP