On 9 Jan., 11:00, oem <o...@live.dk> wrote:
> Nej, men derimod har jeg anvendt HTC Magic og HTC desire. Med OruxMaps
> og søkort omdannet fra DLS.
>
> Den helt afgørende ulempe er at telefonerne ikke er bygget til fugt,
> saltvand og sollys. Min Magic 'døde' af det efter en tur i hårdt vejr,
> hvor jeg ikke fik den beskyttet tilstrækkeligt. Og begge er umådeligt
> vanskelige at læse i sollys.
>
Jeg har brugt min HTC HD2 med de tyske søsportskort, hvor der jo
følger kort på cd med. Fungerer ganske glimrende i magsvejr og også i
sollys. Jeg har købt en vandtæt "pose" med snaplukning og klar folie,
så man kan se skærmen igennem. Fingertouch'en fungerer gennem plasten.
Det er klart, at jeg ikke skal tabe telefonen på dørken og tampe den
med et spilhåndtag, men som et navigationssupplement har den fungeret
rigtigt fint. Til styrbord ved kahytsnedgangen har jeg en lille hylde
om læ, og her ligger den under sejlads. Så kan den lige tages frem for
at tjekke position og kurs mv. GPS'en fungerer fint gennem ruftaget.
Men derudover kan jeg godt tilslutte mig koret af folk, der efterlyser
åbne, internationale kortstandarder, så man ikke er bundet til en
bestemt systemleverandør. Også gerne en reduktion af
omkostningerne
Som jeg skrev i et andet indlæg, har PBO haft en artikel om emnet. I
januarnummeret skriver de også om den gryende praksis med
brugerindberettede data til kortmaterialet. Tanken er, at man som
bruger skal kunne skelne mellem officielle data i kortet og
"brugerdrevne" data. Men bonusoplysninger om anduvning osv osv kunne
da være snedigt. Lidt som man kender det fra vejnavigation (fx
TomTom).
Ud over papirsøkort har jeg en ældre bærbar om læ. Den er bedre til
planlægning og har jo også en større skærm. Jeg vil tro, jeg ikke
ender med at købe en dedikeret plotter til cockpittet men fortsætter
med disse hybridløsninger. En bekymring er det dog, at i rigtigt
møgvejr er HTC'en eller den bærbare om læ ikke optimalt. Her hjælper
en sejladsplan dog - som i de analoge dage!
Mvh Peter