|
| Global autobatterier... Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 29-12-10 17:40 |
|
Hej gutter
For nogen tid siden gik snakken lidt angående Global autobatterier, og
jeg var en fan da mit virkede perfekt. Ak ja, det er jeg så ikke
længere... Her til eftermiddag ville jeg starte mit fine tyske automobil
(E39 528i) men den gik sgu ikke - den forsøgte een gang, og nu klikker
det hele lystigt istedet :,-(
Jeg har netop afsluttet en tur på knap 100km i går, så jeg tror bestemt
der er blevet ladet på batteriet dér.
Nu må turen gå til Mekonomen og få skidtet byttet - det er kun 1.5 år
gammelt...
Bare til advarsel ;)
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Mogens \(K\) (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 29-12-10 17:50 |
|
"Kim Voss Schrader" skrev i meddelelsen
news:4d1b6447$0$23754$14726298@news.sunsite.dk...
Her til eftermiddag ville jeg starte mit fine tyske automobil
(E39 528i) men den gik sgu ikke - den forsøgte een gang, og
nu klikker det hele lystigt istedet.
Jeg har netop afsluttet en tur på knap 100km i går, så jeg tror bestemt
der er blevet ladet på batteriet dér.
Nu må turen gå til Mekonomen og få skidtet byttet - det er kun 1.5 år
gammelt...
-----
Æh, "bare klikker"?
Dét fejlsymptom er jo netop tegn på en defekt starter og ikke batteri, men
som el-mand har du naturligvis gjort dig diverse målinger inden dommen?
| |
Kim Voss Schrader (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 29-12-10 18:53 |
|
Hej Mogens
On 29-12-2010 17:50, Mogens (K) wrote:
....
> Æh, "bare klikker"?
Well, ihvertfald startforsøg hvor det hele blinker i takt.
> Dét fejlsymptom er jo netop tegn på en defekt starter og ikke batteri,
> men som el-mand har du naturligvis gjort dig diverse målinger inden dommen?
Lidt svært med et batteri som er drænet for strøm.
Men symptomerne er præcis de samme som da det forrige blev defekt. Og
det er immervæk 1.5 år siden.
--
Mvh, Kim
| |
Claus Frørup (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Claus Frørup |
Dato : 29-12-10 19:42 |
|
Isang tao pinangalanan, Kim Voss Schrader nagsulat:
>Hej Mogens
>
>On 29-12-2010 17:50, Mogens (K) wrote:
>...
>> Æh, "bare klikker"?
>
>Well, ihvertfald startforsøg hvor det hele blinker i takt.
>
>> Dét fejlsymptom er jo netop tegn på en defekt starter og ikke batteri,
>> men som el-mand har du naturligvis gjort dig diverse målinger inden dommen?
>
>Lidt svært med et batteri som er drænet for strøm.
>
>Men symptomerne er præcis de samme som da det forrige blev defekt. Og
>det er immervæk 1.5 år siden.
Så er det ikke batteriet, men bilen det er galt med....
Noget suger strøm eller også er din generator i udu.
--
Previa.
Der er dælme plads til store armbevægelser
Nu med Honda Shadow VT750 årg.1983
| |
Lars Arup (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Lars Arup |
Dato : 29-12-10 21:26 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:4d1b7595$0$23759$14726298@news.sunsite.dk...
> Lidt svært med et batteri som er drænet for strøm.
>
> Men symptomerne er præcis de samme som da det forrige blev defekt. Og det
> er immervæk 1.5 år siden.
>
> --
> Mvh, Kim
Det var da lidt interessant at måle spændningen direkte på batt med og uden
belastning af starter og andet. Det siger da lidt om hvorvidt det er en løs
forbindelse ell selve batt.
MVH Lars Arup
| |
Ukendt (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-12-10 19:45 |
|
"Mogens \(K\)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev :
>Æh, "bare klikker"?
>Dét fejlsymptom er jo netop tegn på en defekt starter og ikke batteri, men
>som el-mand har du naturligvis gjort dig diverse målinger inden dommen?
Tror ikke Kim leger med strøm i *den* størrelse :)
Det kan sagtens være et batteri hvor en celle er skvattet sammen - og
klikkeriet er da tit hørt på biler med pløreturbine
(kan ej huske om Kim's er med turbine)
--
Jan_stevns
God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !
| |
alexbo (29-12-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 29-12-10 18:01 |
|
"Kim Voss Schrader" skrev
> Jeg har netop afsluttet en tur på knap 100km i går, så jeg tror bestemt
> der er blevet ladet på batteriet dér.
> Nu må turen gå til Mekonomen og få skidtet byttet - det er kun 1.5 år
> gammelt...
> Bare til advarsel ;)
Advarsel om hvad?
Det er sjældent at et nyere batteri falder sammen så langt henne i
vinteren, enten klarer det ikke den første frost eller også klarer det hele
vinteren.
Det er ikke sandsynligt det går fra at virke perfekt i kulden til kun at
have strøm til et forsøg dagen efter en kørsel.
Jeg tror din bil lader dårligt, eller noget har været tændt siden kørslen,
indv. lys eller lys i bagagerum måske.
mvh
Alex Christensen
| |
Henning (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 29-12-10 19:56 |
|
>Jeg har netop afsluttet en tur på knap 100km i går, så jeg tror bestemt
>der er blevet ladet på batteriet dér.
>
>Nu må turen gå til Mekonomen og få skidtet byttet - det er kun 1.5 år
>gammelt...
>
>Bare til advarsel ;)
Been there... Fremover køber jeg kun originale batterier, også selv om
det koster 2.500,-.
| |
alexbo (29-12-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 29-12-10 20:12 |
|
"Henning" skrev
> Been there...
Det er formentlig rigtigt, fejlen er sandsynligvis den samme, manglende
ladning, derfor fik du skiftet laderelæet.
Det er jo ikke dit batteri der fik din bil til at løbe tør for strøm mens du
kørte,
hvis du var nået hjem havde det været nøjagtig den samme situation som
Kim's, kører den ene dag og kan ikke starte den næste.
Det har intet at gøre med dårlig kvalitet på hverken Thansen's eller
Mekonomens batterier.
mvh
Alex Christensen
| |
Henning (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 29-12-10 21:01 |
|
>Det er formentlig rigtigt, fejlen er sandsynligvis den samme, manglende
>ladning, derfor fik du skiftet laderelæet.
Interessant, sådan har jeg ikke tænkt på det. Værkstedet kaldte det et
"overpændingsrelæ", men det er måske det samme? Jeg oplever dog, at
batteriet blev ladet mens jeg kørte, men måske ikke nok?
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-12-10 21:23 |
|
Henning skriver:
>
> Interessant, sådan har jeg ikke tænkt på det. Værkstedet kaldte det et
> "overpændingsrelæ", men det er måske det samme? Jeg oplever dog, at
> batteriet blev ladet mens jeg kørte, men måske ikke nok?
Jo, måske for meget. Hvis du sætter for høj spænding på, ødelægger du
(også) batteriet.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk
| |
alexbo (29-12-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 29-12-10 22:01 |
|
"Henning" skrev
> Jeg oplever dog, at batteriet blev ladet mens jeg kørte,
Det minder også meget om Kim's
"Jeg har netop afsluttet en tur på knap 100km i går, så jeg tror bestemt
der er blevet ladet på batteriet dér."
Efter min mening det rene gætteri, formentlig affødt af at ladelampen ikke
lyste,
Det er ikke en positiv konstatering af ladning, det er et fravær af advarsel
om manglende ladning.
I "gamle" dage var der nogle biler forsynet med amperemeter og eller
voltmeter, der kunne man konstatere ladning, forbrug og spænding.
Ladelampen er en sølle erstatning for det,
hvis den lyser er der sikkert noget galt,
hvis ikke den lyser er der muligvis ikke noget galt.
Desuden kan der være tale om overladning i begge tilfælde, dels koger
batteriet af, dels slår motorstyringen fra hvis spændingen bliver for høj.
Der er flere muligheder, det er bare dette med at man med sikkerhed udpeger
batteriet som den skyldige og at det nok skyldes at det er købt det
"forkerte" sted, jeg protesterer imod.
mvh
Alex Christensen
| |
Kim Voss Schrader (30-12-2010)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 30-12-10 10:58 |
|
Hej alle
En lille update (fyfassan det er koldt at stå udenfor og arbejde med bilen):
Hmm, det lader til at akkumulatoren er i orden på bimmeren. Jeg har
ladet på den natten over, og bilen startede som en mis. Der er 13.8V
ladespænding når motoren kører, og der trækkes ~2.2A uden nøglen i
tændingen (dvs. standby uden lys osv.). Gad vide om "noget" har været
tændt natten over, og drænet batteriet? Kan dog ikke finde synderen sårn
lige da det virker ok nu. Den burde bare selv slukke for alle
interiørlamper etc. men der kan selvfølgelig være en periodisk defekt
føler et sted.
(Ja, den trækker en del strøm med alt det elektronik, selv i standby.).
Så glem lige hvad jeg sagde om Global for nu ;)
--
Mvh, Kim
| |
Hans Paulin (6310) (30-12-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 30-12-10 11:00 |
|
Kim Voss Schrader formulerede spørgsmålet:
> Gad vide om "noget" har været tændt natten over
Alex foreslog bagklappen fx; har vi selv prøvet; der var end ikke strøm
til centrallåsen efter nogen dage...
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Uffe Bærentsen (30-12-2010)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 30-12-10 11:13 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:4d1c578f$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej alle
>
>
> En lille update (fyfassan det er koldt at stå udenfor og arbejde med
> bilen):
>
> Hmm, det lader til at akkumulatoren er i orden på bimmeren. Jeg har ladet
> på den natten over, og bilen startede som en mis. Der er 13.8V
> ladespænding når motoren kører, og der trækkes ~2.2A uden nøglen i
> tændingen (dvs. standby uden lys osv.). Gad vide om "noget" har været
> tændt natten over, og drænet batteriet? Kan dog ikke finde synderen sårn
> lige da det virker ok nu. Den burde bare selv slukke for alle
> interiørlamper etc. men der kan selvfølgelig være en periodisk defekt
> føler et sted.
>
> (Ja, den trækker en del strøm med alt det elektronik, selv i standby.).
En del strøm?
Det tør nok siges, få straks fundet det der bruger så meget strøm.
Et forbrug på 200mA ville jeg sige var mere rimeligt, endda i den høje ende.
13,8V ladespænding er også i den lave ende.
Det skulle gerne komme over 14V når motoren kører med over 1500 omdr/min.
Kort sagt: Du har en fejl på bilen
--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i
> Så glem lige hvad jeg sagde om Global for nu ;)
>
> --
> Mvh, Kim
>
| |
alexbo (30-12-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-12-10 11:44 |
|
"Kim Voss Schrader" skrev
> Hmm, det lader til at akkumulatoren er i orden på bimmeren. Jeg har ladet
> på den natten over, og bilen startede som en mis. Der er 13.8V
> ladespænding når motoren kører, og der trækkes ~2.2A uden nøglen i
> tændingen (dvs. standby uden lys osv.).
Det betyder at du kan tømme et 60Ah batteri på 27 timer, og får
startvanskeligheder efter 15-20 timer.
Måske en automatantenne der er frosset fast og forsøger at køre ned, der er
mange muligheder.
Hvis ikke du umiddelbart kan finde forbruget, kan du tage en sikring ud af
gangen, for at finde den kreds der har forbruget.
mvh
Alex Christensen
| |
Bjørn J. (30-12-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 30-12-10 12:37 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:4d1c578f$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...
Davs.
Søgte lige på "ruhespannung" og BMW mv.
Du bør have et forbrug på max. 400mAh, når bilen er "slukket".
I det tilfælde, jeg nærlæste på tysk, var fejlen i handsfree dimmeren.
Den trak ca. 2,5 Amp, når bilen var "slukket".
God jagt..;)
--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !
| |
Mogens \(K\) (30-12-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 30-12-10 16:04 |
|
"Bjørn J." skrev i meddelelsen
news:4d1c6ec6$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
Søgte lige på "ruhespannung" og BMW mv.
Du bør have et forbrug på max. 400mAh, når bilen er "slukket".
--*--
Jep - som Brian skriver, lader din Bimmer dig ikke i stikken i tilfælde af
en glemt dør eller andet, men finder selv ud af gå over i Ruhe-stilling
inkl. et minimum forbrug :)
--*--
I det tilfælde, jeg nærlæste på tysk, var fejlen i handsfree dimmeren.
Den trak ca. 2,5 Amp, når bilen var "slukket".
God jagt..;)
--*--
Amperemeter på batteriet og så een sikring ud ad gangen
| |
Brian (30-12-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 30-12-10 15:09 |
|
Den 30-12-2010 10:57, Kim Voss Schrader skrev:
>
> Hmm, det lader til at akkumulatoren er i orden på bimmeren. Jeg har
> ladet på den natten over, og bilen startede som en mis. Der er 13.8V
> ladespænding når motoren kører, og der trækkes ~2.2A uden nøglen i
> tændingen (dvs. standby uden lys osv.). Gad vide om "noget" har været
> tændt natten over, og drænet batteriet? Kan dog ikke finde synderen
> sårn lige da det virker ok nu. Den burde bare selv slukke for alle
> interiørlamper etc. men der kan selvfølgelig være en periodisk defekt
> føler et sted.
>
> (Ja, den trækker en del strøm med alt det elektronik, selv i standby.).
2,2A er vel stadig til den gode side ? Har du prøvet at måle forbruget
over en længere periode efter bilen er låst
Min E46 trækker lige under 400mA når den bare står, men de første 5
minutter efter alt er låst og lyset har slukket sig, står den og trækker
lige under 2A, hvorefter det falder til de 400mA.
Jeg tror ikke min E46 er mindre belastet af elektronik og gøjl, end din
er...
/Brian
| |
|
|