Lastbiler + glat føre = Idioti ??
Fra : Ukendt

Dato : 17-12-10 14:41

G'eftermiddag i hytterne

Hvad foregår der egentligt oppe i roen på de der ratholdere ?

Nu er Sydmotorvejen lukket pga et masse-sammenstød - og tænk , det
undrer mig egentligt ikke spor at se en masse lastbiler er involveret

De kører jo som afsindinge - motorstien er hamrende isglat, og ligger
man og lister afsted med en fart, der er passende - oplever man hele
tiden at lastfilerne fiser udenom - typisk udenlandske ...

Og en del der har Freja stående på pressenningen .. de braldrer også
bare afsted

5 af de overhalende, nåede jeg, inden jeg drejede fra ved Vordinghul,
at se slingre ud i rabatten - Kors i hytten en flok Darwin
kandidater

Ahhhh............... jeg fik luft :)
--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-12-10 14:55

>"jan_stevns" skrev i meddelelsen
>
>G'eftermiddag i hytterne

Go' ettermidda' selv

>Hvad foregår der egentligt oppe i roen på de der ratholdere ?

Desværre nok ikke ret meget

> [...]
>man og lister afsted med en fart, der er passende - oplever man hele
>tiden at lastfilerne fiser udenom - typisk udenlandske ...

Har du ikke læst med her i gruppen i denne uge?
Det ligner IKKE noget at køre efter forholdene, så kan dem der er "bedre"
end dig jo ikke komme frem hurtigt nok.
Så fremover må du heller blive hjemme (og husk nu at sende dit itu-klippede
kørekort til policen, så du ikke kommer til at genere nogen en anden gang)

> [...]
>
>5 af de overhalende, nåede jeg, inden jeg drejede fra ved Vordinghul,
>at se slingre ud i rabatten - Kors i hytten en flok Darwin

Ja man ser sq et eller andet, ude på vejene i disse tider, ikke alle kører
lige velovervejet, desværre

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-12-10 16:00

Den 17-12-2010 14:55, Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> en anden gang)
> Ja man ser sq et eller andet, ude på vejene i disse tider, ikke alle

Er der nogen der har overvejet at stille spørgsmålet; "Hvordan kan det
lade sig gøre at der er isglat på en motorvej en fredag eftermiddag?"

Er det mon en følge af det discountsamfund der er nogen der arbejder
meget hårdt for at vi skal have?

Der bliver sparet her og der og alle vegne når det handler om udgifter
til trafikken. (Undtagen selvfølgelig de mega-projekter en politiker kan
sætte navn på og sige; "Se det har jeg fået lavet.")

Den tåbeligste melding (i forbindelse med trafik) jeg har set i dag er
fra dækindustrien hvor de bruger muligheden for yderligere forringelser
for trafikken som argument for at indføre lovpligtig brug af vinterdæk.

Jeg nægter at tro at en eneste af de besparelser der er kommet, eller
vil komme, udløser nedsættelse af de udgifter staten opkræver af bilisterne.

Så i stedet for at harcelere over andre trafikanter burde man måske
kigge på hvad der egentlig bliver gjort (læs: IKKE gjort) for at holde
vejene farbare for den trafik der nu er.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-12-10 16:41

On Fri, 17 Dec 2010 16:00:25 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Så i stedet for at harcelere over andre trafikanter burde man måske
>kigge på hvad der egentlig bliver gjort (læs: IKKE gjort) for at holde
>vejene farbare for den trafik der nu er.

Du har naturligvis en pointe der - der er sparet på vinterberedskabet.

MEN - det fritager os jo ikke for at køre efter forholdene, det står i
FL at det skal vi.

Det er der så nogen, der fravælger - faktisk temmelig mange. Måske
incl. mig selv, fordi jeg ofte kan køre hurtigere end andre på
kritiske veje - men helst ikke når der er andre i nærheden. Alene kan
man køre meget stærkt på isglat vej, men skal der stoppes, så'eeh er
man på skideren! )

Lastbiler er i glat føre absolut de farligste køretøjer - føreren
risikerer sjældent noget og er ifølge dig ofte presset af en tidsplan.
Det lader man så gå ud over omgivelserne - enten pga. uopmærksomhed
hvor man ser 47 krøllede blikspande fordi en sovende eller e-mail
skrivende chafut ikke lige så trafikken var stoppet! Eller i form af
at køretøjet foretager sig mærkelige ting på vejen - i går var jeg
heldig at hans anhænger var ude i 3. spor mens han passerede mig. Den
var inde foran mig 10 m foran.

Om jeg skulle have rene underbukser - tæt på!!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-12-10 03:32

Den 17-12-2010 16:40, Ivan Madsen skrev:
> Du har naturligvis en pointe der - der er sparet på vinterberedskabet.
> MEN - det fritager os jo ikke for at køre efter forholdene, det står i
> FL at det skal vi.

Selvfølgelig skal man køre efter forholdene. Det har jeg vist også
skrevet flere gange at jeg finder vigtigere end ved hvilken hastighed
man gør det.

> [...]
> Lastbiler er i glat føre absolut de farligste køretøjer - føreren
> risikerer sjældent noget og er ifølge dig ofte presset af en tidsplan.

For de fleste, lastbiler, gælder det vist godt nok at man heller må
komme lidt senere frem end slet ikke komme frem. De fleste kunder kan
godt finde ud af grunden. Det er noget andet med disponenterne. Deres
planer falder jo helt sammen.

> [...]
> at køretøjet foretager sig mærkelige ting på vejen - i går var jeg
> heldig at hans anhænger var ude i 3. spor mens han passerede mig. Den

Kunne vi bare blive fri for de sk*de personbiler ville meget være
nemmere.

> Om jeg skulle have rene underbukser - tæt på!!

Så fik du dem i det mindste skiftet den dag.

Fra : Mcwm

Dato : 18-12-10 10:23

Den 18-12-2010 03:32, Finn Guldmann skrev:
> Selvfølgelig skal man køre efter forholdene. Det har jeg vist også
> skrevet flere gange at jeg finder vigtigere end ved hvilken hastighed
> man gør det.

skal det forstås; Jeg kører med fuldt blæs, og forholdene ved jeg hvad
er, så blot jeg er opmærksom på at der er dårlige forhold, må jeg køre
som var der gode forhold?

Venligst
Mcwm

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-12-10 12:47

Den 18-12-2010 10:23, Mcwm skrev:
> skal det forstås; Jeg kører med fuldt blæs, og forholdene ved jeg hvad
> er, så blot jeg er opmærksom på at der er dårlige forhold, må jeg køre
> som var der gode forhold?

Lad nu være med at gøre dig mere dum end du er.

Fra : Mcwm

Dato : 18-12-10 13:31

Den 18-12-2010 12:46, Finn Guldmann skrev:

> Lad nu være med at gøre dig mere dum end du er.

Var det ikke dig, som skrev at man kun kan forholde sig til det der
skrives?

Venligst
Mcwm

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-12-10 17:33

Den 18-12-2010 13:30, Mcwm skrev:
> Var det ikke dig, som skrev at man kun kan forholde sig til det der
> skrives?

Jamen hvis vi skal til kun at svare ud fra det "den anden" skriver i det
pågældende indlæg, og se bort fra hvad vedkommende, og een selv,
tidligere har skrevet, kan det her da godt gå hen og blive ret sjovt.

Fra : Mcwm

Dato : 18-12-10 23:13

Den 18-12-2010 17:32, Finn Guldmann skrev:
> tidligere har skrevet, kan det her da godt gå hen og blive ret sjovt.

Det ville da sætte lidt mere fut i gruppen

Venligst
Mcwm

Fra : Henning

Dato : 17-12-10 16:45

>Er der nogen der har overvejet at stille spørgsmålet; "Hvordan kan det
>lade sig gøre at der er isglat på en motorvej en fredag eftermiddag?"

Pludselig temperaturskift? Der er talt om tåge i området, det giver is
når det fortætter på kørebanen - det er ikke ulovligt at tænke selv,
og ikke bare lade det være op til myndighederne at tage ansvar for
vores handlinger!
I andre lande saltes der aldrig, her kører bilisterne efter
forholdene.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-12-10 03:36

Den 17-12-2010 16:44, Henning skrev:
> [...]
> når det fortætter på kørebanen - det er ikke ulovligt at tænke selv,
> og ikke bare lade det være op til myndighederne at tage ansvar for

Skal vi blot lade kommunerne spare alting væk, og finde os i det?

Hvis vi så fik nogle skattelettelser ud af det, så der kunne blive råd
til endnu flere dækskifter. Men det får vi jo heller ikke.

Jeg kan ikke se logikken i at kommunerne sparer måske 100 mill. og det
så koster borgerne 150 mill. ekstra.

> I andre lande saltes der aldrig, her kører bilisterne efter
> forholdene.

Det er bl.a. derfor jeg skriver det med at skifte til norske tilstande.

Fra : Martin Bak

Dato : 17-12-10 16:47

> [...]
>
> Så i stedet for at harcelere over andre trafikanter burde man måske kigge
> på hvad der egentlig bliver gjort (læs: IKKE gjort) for at holde vejene

Undskyld Finn, men her må jeg nu lige protestere. Jeg blander mig ikke meget
i lasbilsopgøret, og når jeg gør, er jeg i reglen på lastbilernes side. Men
her synes jeg du blander ting sammen, og du er endda tæt på at
ansvarsfraskrive dine kollegaer på grund af dårlig glatførebekæmpelse.

Det kan man ikke! Du kan sagtens have en holdning til at der bliver gjort
for lidt og sparet for meget, men grundlæggende skal man jo bare køre efter
forholdene. Så hvis vejen er glat, så må man tilpasse sin fart og sin
bremseafstand efter det.

Nogen gange er vejrsituationen så ekstrem, at det er håbløst at kæmpe mod
den. Sådan har det allerede været her på øen 3-4 gange i år, hvor det i
praksis har været umuligt at holde vejene åbne, simpelthen fordi de fyger
til umiddelbart bag rydningskøretøjerne. Det er der altså ikke noget at gøre
ved. De næste mange mange dage kommer til at gå med at udvide bredden og
køre sne væk. Det vil vare meget længe før vi igen ser asfalten.

Og ja, der er forskel på Bornholmske landeveje og motorveje. Men det er de
samme færdelsregler vi skal køre efter.

--
Martin
Julesangen på Youtube:

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-12-10 03:58

Den 17-12-2010 16:46, Martin Bak skrev:
> [...]
> her synes jeg du blander ting sammen, og du er endda tæt på at
> ansvarsfraskrive dine kollegaer på grund af dårlig glatførebekæmpelse.

Jeg vil ikke ansvarsfraskrive bilisterne (for det her er altså ikke kun
et spørgsmål om lastbiler) Men jeg vil heller ikke være med til at
vejmyndighederne blot meddeler at nu er der ikke flere penge, så nu må I
sejle jeres egen sø.

Som nævnt i andet indlæg så er det min klare opfattelse at mange af de
besparelser det offentlige laver betyder øgede udgifter for borgerne.
Således at når det offentlige sparer en krone koster det måske borgerne
1½ kr. Det kan godt ske staten sparer på det, men samfundet gør ikke.

I stedet fraskriver de sig blot ansvaret med "Du kan bare køre efter
forholdene.

Langt hen af vejen kunne det være andre forhold hvis vejmyndighederne
havde stået ved deres ansvar. Men i et discountsamfund kan det jo ikke
komme på tale.

> [...]
> for lidt og sparet for meget, men grundlæggende skal man jo bare køre efter
> forholdene. Så hvis vejen er glat, så må man tilpasse sin fart og sin

Når vejen så pludselig er glat fordi der ikke er råd til præventiv
saltning, så er det også bilisternes skyld?
Beklager, jeg køber den ikke.

Staten har sat sig hårdt på kommunernes økonomi. Så når vinteren bliver
anderledes end de milde vintre vi er vandt til må staten se at få
muldvarpeskindet op af lommen og hjælpe kommunerne til at gennemføre et
rimeligt vinterberedskab. det er for billigt blot at sige at det må
kommunerne selv finde ud af.

> [...]
> ved. De næste mange mange dage kommer til at gå med at udvide bredden og
> køre sne væk. Det vil vare meget længe før vi igen ser asfalten.

Nu er jeg ikke klar over om det var is eller sne der bragte den der
lastbil ud af kurs, men ud fra det Jan skrev tolker jeg det som is. Kort
sagt; Manglende saltning.

Men igen; Enten skal vejmyndighederne op på dupperne og få gennemført
noget reel glatførebekæmpelse, eller også skal vi over til norske
tilstande hvor der ikke saltes, men kun ryddes.

Den danske bilist skal desværre nok bare bruge nogle år til at lære den
slags kørsel der bliver nødvendig til det.

> Og ja, der er forskel på Bornholmske landeveje og motorveje. Men det er de
> samme færdelsregler vi skal køre efter.

Og det burde være den samme glatførebekæmpelse der blev brugt. Men det
er det heller ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-10 07:00

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Når vejen så pludselig er glat fordi der ikke er råd til præventiv
>saltning, så er det også bilisternes skyld?
>Beklager, jeg køber den ikke.

I dette tilfælde er der jo ikke tale om "præventiv saltning" idet
problemet jo er sort is, der blandt andet opstår, når temperaturen
synker under det niveau hvor vejsaltet virker. Smeltevand kan stadig
dannes, f.eks ved friktionsvarmen der opstår når biler kører på vejen
- det fryser så omgående til "sort is"

>Og det burde være den samme glatførebekæmpelse der blev brugt. Men det
>er det heller ikke.

igen - vejens tilstand, altså forholdende er den afgørende faktor,
som man må indrette sin hastighed efter - ikke hvad en disponent
mener, eller nogen som helst andre for den sags skyld.

samtidig - u talen er om netop *den* ulykke, og forholdende, var der
tåget, ergo - enhver normalttænkende person, vil kunne indse, at man
nok lige skal slå bakken i, og sænke farten til den passer sådan bare
nogenlunde til den vejstrækning man kan overskue.

Der knak filmen vist for temmeligt mange den morgen (ingen nævnt,
ingen glemt)

Glat gøre og lastbiler er en skræmmefaktor af de store, da ulykkerne
kan nå et forfærdeligt stort omfang, alene på grund af køretøjernes
størrelse. *det* burde de chauffører satme vide, og indrette sig
efter.

Vi skal måske til at have deres topfart begrænset til 50 km/t før det
dæmrer for dem ????? Som det er i dag, slår nogen af dem godtnok
hjernen fra. Kig ud af ruden - og indret farten derefter - sværere
er det sgu da ikke , vel ?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-12-10 07:32

> Som det er i dag, slår nogen af dem godtnok hjernen fra...

Ja:
www.jv.dk/artikel/1025172:Kolding--Tysk-lastvognstog-spaerrede-vejen-for-hjaelp-til-havarerede

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-12-10 09:03

Finn Guldmann skriver:

> [...]
> et spørgsmål om lastbiler) Men jeg vil heller ikke være med til at
> vejmyndighederne blot meddeler at nu er der ikke flere penge, så nu må I

Blah, blah, blah.

Hvr mange gange skal du have at vide at det ikke var på grund af
besparelser eller manglende saltning?

Tag nu stilling til sagen!

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Volger Garfield

Dato : 18-12-10 19:50

On Sat, 18 Dec 2010 09:03:18 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Finn Guldmann skriver:

>Blah, blah, blah.
>
>Hvr mange gange skal du have at vide at det ikke var på grund af
>besparelser eller manglende saltning?
>
>Tag nu stilling til sagen!

Det mest uhyggelige er vel egentlig, at Finn (sikkert ubevidst)
beviser "anklagerne" om, at visse førere af store biler ikke burde
have tilladelse til at køre når der ikke er "normalt føre", når han
ikke kan skelne hvorfor nedsat fart kan være tilrådelig, og at vejr-
forholdene faktisk kan spille ind.

Volger

Fra : Mcwm

Dato : 19-12-10 00:30

Den 18-12-2010 19:49, Volger Garfield skrev:
> [...]
> have tilladelse til at køre når der ikke er "normalt føre", når han
> ikke kan skelne hvorfor nedsat fart kan være tilrådelig, og at vejr-

Enig, dog med den tilføjelse, at ænser med ikke problemer i dårligt
vejr, hvorfor skulle man så være i stand til at bedømme hvad der er
tilrådeligt i godt vejr?

Venligst
Mcwm

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-10 05:06

> [...]
> have tilladelse til at køre når der ikke er "normalt føre", når han
> ikke kan skelne hvorfor nedsat fart kan være tilrådelig, og at vejr-

Og hvad har det lige at gøre med min holdning om at det offentlige ikke
skal have lov at lade økonomien, og ikke vejforholdene, bestemme hvor
meget der skal saltes?

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-10 08:10

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Og hvad har det lige at gøre med min holdning om at det offentlige ikke
>skal have lov at lade økonomien, og ikke vejforholdene, bestemme hvor
>meget der skal saltes?

Kan det være fordi du skrev :

__citat__

"Så i stedet for at harcelere over andre trafikanter burde man måske
kigge på hvad der egentlig bliver gjort (læs: IKKE gjort) for at holde
vejene farbare for den trafik der nu er."

_______________________________________________citat_slut_______

Det er jo hamrende irrelevant i forhold til emnet.

Dermed ikke sagt du ikke har en pointe, men i det aktuelle tilfælde
(ulykken, og vejforholdene ) er det noget ubrugeligt noget, da jeg da
formoder du er ganske velvidende om at salt ikke virker når
temperaturer synker under 7-8 minus grader - ligeledes er rimtåge vel
heller ikke noget man kan gøre noget ved -- andet end løsne blikket
fra mobilen og se ud i virkeligheden , og forholde sig til det

Hvis man kigger ud, og ser der hænger rimfrost på de buske og træer
man passerer, så er det sgutte raketvidenskab, at regne ud, at vejen
kan være møgglat.

Ser buske og træer sådan her ud, skal man sku blive mistænksom

http://www.dkfritidbil.dk/debat/debat.17.jpg

--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Fra : Mcwm

Dato : 19-12-10 12:07

Den 19-12-2010 08:09, jan_stevns skrev:
> [...]
> kan være møgglat.
>
> Ser buske og træer sådan her ud, skal man sku blive mistænksom
Dertil kan man føje - for at blive ved den aktuelle sag fra Falster, at
der sikkert ikke er salte EFTER uheldet. Det betyder, at efter der blev
ryddet, var der mere glat end der var før uheldet, i en længere
periode,, hvilket de efterfølgende billister ikke ved, med mindre de har
hørt om uheldet i radioen.

Så har man, lige inden stedet, et relativt godt stykke vej, som fører
lige ind i løvens hule.

Hver gang der har været et uheld, varer det noget tid, inden det
uheldsramte stykke har samme beskaffenhed, som den forudgående vejstrækning.

Så kan der *være* glat, så formod der er det og kør efter det.

Om der saltes eller ej har intet at sige. "Forholdene er der" og dem
skal der køres efter. Længere er den vel ikke

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-10 12:15

Mcwm <newsFJERN@glostrup.it> skrev :

>Om der saltes eller ej har intet at sige. "Forholdene er der" og dem
>skal der køres efter. Længere er den vel ikke

Præcis - Den dag folk lærer hvordan man "spotter" forholdene, og
lærer at køre derefter, er meget vundet.

Jeg gad godt vide hvad søren der læres, når man i dag tager sit
førerbevis - noget tyder på visse mangler.

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-12-10 12:25

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg gad godt vide hvad søren der læres, når man i dag tager sit
> førerbevis - noget tyder på visse mangler.

Nu er der jo en del bilister, der overhovedet ikke har oplevet en snevinter
og dem ser man oftest ryge af banen.

Et glatførekursus har intet med vinterkørsel at skaffe, da her *ved* man,
det er glat.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-10 13:06

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev :

>Nu er der jo en del bilister, der overhovedet ikke har oplevet en snevinter
>og dem ser man oftest ryge af banen.

Jep - sammen med dem der tror en række bogstavkombinationer ophæver
naturlovene :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-12-10 13:08

KLIP

> Jep - sammen med dem der tror en række bogstavkombinationer ophæver
> naturlovene :)

Jep, samtidig har jeg bemærket, at ældre årgange af potter med vinterdæk på
stålfælge også har samme tilgang til naturlovene.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-12-10 17:29

"Bjørn J." skrev i meddelelsen

Jep, samtidig har jeg bemærket, at ældre årgange af potter med vinterdæk på
stålfælge også har samme tilgang til naturlovene.
-----

Det væltede ned med sne igen i nat, så derfor har jeg været ude at "lege med
bilen" noget af dagen idag. Og det er faktisk temmeligt meget, man kan byde
den på sneunderlaget, hvorfor mange Alm. brugere måske godt kunne få den
oplevelse / opfattelse, af de bare kan gå til den (fin acceleration på
kanten af hjulspinsgrænsen samt opretning af forhjulsudskridning inden det
blir kritisk osv.).

Faktisk var DTC-systemet idag årsag til, at jeg opdagede en strækning med
sort is på motorvejen. Bilen kørte på et tidspunkt totalt underligt og med
en mystisk motorgang, hvilket blot skyldtes, at al elektronikken i bilen
arbejde på højtryk for at holde vognen på vejen for føreren

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-12-10 22:46

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> kanten af hjulspinsgrænsen samt opretning af forhjulsudskridning inden det

Jep, men det allesjoveste er nu at slå al elektronikken fra....

> [...]
> en mystisk motorgang, hvilket blot skyldtes, at al elektronikken i bilen
> arbejde på højtryk for at holde vognen på vejen for føreren

Har prøvet det samme ovre hos jer. Man bliver hurtigt meget opmærksom på
bilens signaler tilbage til chaufføren.

Alting har jo en grænse, men fantastisk som det virker/arbejder.

Fra : Mcwm

Dato : 19-12-10 12:25

Den 19-12-2010 12:14, jan_stevns skrev:
> Jeg gad godt vide hvad søren der læres, når man i dag tager sit
> førerbevis - noget tyder på visse mangler.

Af frygt for at få smadret skolebilen, nok ikke det store.

Desværre har jeg aldrig fået fortalt, hvad der sker i "kravlegården" men
at dømme efter dem kontrol de kommende bilister har over skolevognen når
de kommer ud derfra, kan det ikke være det store man lærer der.

Bedste råd til dem er; Find en stor plads selv og slip så bilen løs. Jo
flere gange du taber kontrollen, jo mere ved du om din bils opførsel.

Venligst
Mcwm

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-10 14:55

> Præcis - Den dag folk lærer hvordan man "spotter" forholdene, og
> lærer at køre derefter, er meget vundet.
> Jeg gad godt vide hvad søren der læres, når man i dag tager sit
> førerbevis - noget tyder på visse mangler.

Problemet er jo nok den forskellige indstilling til hvilke forhold der er.

Du har jo skrevet at du har kørt mange vintre igennem, på sommerdæk,
uden problemer. Iflg. andres (herinde) forhold lader det sig jo ikke gøre.

Du har så bare ikke kendt til deres 'forhold', og er kørt gladelig
videre. Lidt ligesom humlebien.

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-10 16:34

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Du har jo skrevet at du har kørt mange vintre igennem, på sommerdæk,
>uden problemer. Iflg. andres (herinde) forhold lader det sig jo ikke gøre.

Jeg har altid kørt på helårsdæk - det skrev jeg vist også tidligere.

>Du har så bare ikke kendt til deres 'forhold', og er kørt gladelig
>videre. Lidt ligesom humlebien.

Forholdende andre steder, betyder utroligt lidt for mig, jeg kører
efter de forhold, der foefindes der hvor jeg kører.

Er de rigtigt dårlige, må jeg jo indrette kørslen derefter, måske
derfor jeg egentligt aldrig har været kommet galt afsted ?

Måske min daværende kørelærer var rigtig god til at lære os at køre
bil, især det at vide/aflure tingene var noget han gik meget højt op i

også den ting, at _den_ der bestemmer farten er _den_ der sidder med
ansvaret, ingen andre, hverken politiet, vejfolk, andre trafikanter,
eller passagerer i bilen, det er udelukkende personen bag rattet.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-10 14:50

Den 19-12-2010 12:06, Mcwm skrev:
> [...]
> Hver gang der har været et uheld, varer det noget tid, inden det
> uheldsramte stykke har samme beskaffenhed, som den forudgående

Var engang involveret i et uheld nede ved Hamborg (to potter ramler
sammen i 2. spor, hvorved den ene rammer mit trailerhjul og skærer
dækket op.), hvor al trafikken blev gelejdet ud af den afkørsel der var
kort før.

Her blev der først åbnet igen efter at der var blevet saltet.

Fra : Mcwm

Dato : 19-12-10 20:35

Den 19-12-2010 14:49, Finn Guldmann skrev:

> Her blev der først åbnet igen efter at der var blevet saltet.

Blev du holdende for at se at saltet virkede Man lukkede vel op, som
man gjorde på Falster, så snart vejen var ryddet. Her ventede man ikke
på at saltet havde fået bugt med isen.

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-10 20:54

Mcwm <newsFJERN@glostrup.it> skrev :

>Blev du holdende for at se at saltet virkede

En anden version af "to watch paint dry" ... fnis !

Fra : Mcwm

Dato : 19-12-10 20:57

Den 19-12-2010 20:54, jan_stevns skrev:

> En anden version af "to watch paint dry" ... fnis !

Den tanke faldt mig slet ikke ind... slet slet ikke. Lover.

Venligst
Mcwm

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-10 22:33

Den 19-12-2010 20:35, Mcwm skrev:
> Blev du holdende for at se at saltet virkede Man lukkede vel op, som
> man gjorde på Falster, så snart vejen var ryddet. Her ventede man ikke
> på at saltet havde fået bugt med isen.

Nej, vi fik lov at holde til vejen var ryddet for andre biler.

Og mens en dækmand (det var jo en forsikringsskade, på en andens
bekostning. ) skiftede trailerhjulet, kørte saltvognen et par gange
frem og tilbage.

Vi fik endda lov at køre inden der blev lukket op.

I øvrigt får saltet jo heller ikke bugt med isen før der bliver kørt i det.

Fra : Mcwm

Dato : 19-12-10 22:39

Den 19-12-2010 22:32, Finn Guldmann skrev:

> I øvrigt får saltet jo heller ikke bugt med isen før der bliver kørt i det.

Og temperaturen er lav nok til det virker(saltet)

Venligst
Mcwm - som sniger sig ud i de -12 vi pt har hernede

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-10 14:42

> [...]
> _______________________________________________citat_slut_______
> Det er jo hamrende irrelevant i forhold til emnet.

Så må du til at definere hvad der er relevant i forbindelse dine indlæg.
Hvis det ikke er relevant at omtale manglende glatførebekæmpelse i en
tråd om glat føre er det ligesom at dine sammenhænge er andre end mine.

> [...]
> Hvis man kigger ud, og ser der hænger rimfrost på de buske og træer
> man passerer, så er det sgutte raketvidenskab, at regne ud, at vejen

Jeg kender godt grænsen for hvornår salt virker. Men jeg kender også til
noget der stadig virker under den grænse. Og hvis det ikke ligefrem er
billigere at bruge, er det i det mindste lettere at komme til.

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-10 16:41

> [...]

>Hvis det ikke er relevant at omtale manglende glatførebekæmpelse i en
>tråd om glat føre er det ligesom at dine sammenhænge er andre end mine.

Er det så svart at lade være med at svare i øst, når talen går på vest
?

I det aktuelle tilfælde, handler det jo ikke om manglende
glatførebekæmpelse, da vejfolket søreme havde været ude, både med plov
og salt - hvorfor dine tanker omkring besparelser er komplet uden
relevans i sammenhæng med ulykken.

Du må da for min skyld hjertens gerne snakke om besparelserne og deres
indvirkning på tingene, men gør det i en tråd der handler om det
problem - at bruge det i en snak omkring et specifikt emne, og folks
kørsel når underlaget er glat er en debat om pølser kontra bananer

Der var glat og temmeligt tåget - folk kunne åbenbart ikke forholde
sig til det - specielt ikke en lastbil, og en bus, der åbenbart fandt
det ok at tonse derudaf i tæt tåge. Sådan noget er glatføreidioti .

Lad mig spørge dig helt konkret - udem omsvøb - har du ngle bud på
hvorfor vi så tit ser netop lastbiler / busser køre så uforsvarligt ?

(Kommentarer omkring personbilernes kørsel er ikke relevante i denne
sammenhæng)

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-12-10 17:38

Lad mig spørge dig helt konkret - udem omsvøb - har du ngle bud på
hvorfor vi så tit ser netop lastbiler / busser køre så uforsvarligt ?
-----

Fordi de tror, at der ingen fare er til stede, når de kan holde dampen oppe.
Ingen tænker tilsyneladende over, hvor lang en distance der skal til for at
stoppe en 40 tons ekvipagen igen. Idag var der en begrænsning på 50 km/t
over broen, grundet sort is. Og naturligvis blev vi "hentet" af en
lastvogn - hva ellers.

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-10 19:19

"Mogens \(K\)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev :

>Idag var der en begrænsning på 50 km/t
>over broen, grundet sort is. Og naturligvis blev vi "hentet" af en
>lastvogn - hva ellers.

Man må jo håbe Polisen snart finder konfetti maskinen frem.

Jeg hørte desværre en person fra Polisen udtale at ulykken var
hændeligt uheld ~ ergo de mener ikke det var uforsvarligt at
Buschaufføren tonsede afsted med 100 i tæt tåge

Herre min bare mås noget lort at lukke ud

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-12-10 19:53

> [...]
> Buschaufføren tonsede afsted med 100 i tæt tåge
> Herre min bare mås noget lort at lukke ud

Samme situation idag kl. 16 - radioen oversvømmes af trafikmeldinger vedr.
urimeligt mega-glatte motorveje i Kbh's området. Alle uden undtagelse
listede mod Amager og naurligvis kom der en dansk "40 tons" tordnende i
venstre sporet med max. hastighed. Det var glat dér, hvis nogen skulle være
i tvivl - meget glat !
(hovedrystende kørsel)

Fra : Mcwm

Dato : 19-12-10 20:39

Den 19-12-2010 17:37, Mogens (K) skrev:
> Fordi de tror, at der ingen fare er til stede, når de kan holde dampen
> oppe. Ingen tænker tilsyneladende over, hvor lang en distance der skal
> til for at stoppe en 40 tons ekvipagen igen.

Som set på falster, kan de stoppes på meget få meter. Man skal blot
udnytte autoværnet på den for dem foreskrevne måde. Lugt igennem, helst
sidelæns

Venligst
Mcwm

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-10 22:48

Den 19-12-2010 16:41, jan_stevns skrev:
> [...]
> sig til det - specielt ikke en lastbil, og en bus, der åbenbart fandt
> det ok at tonse derudaf i tæt tåge. Sådan noget er glatføreidioti .

Det er nogle ret stramme emnebegrænsninger du vil til at indføre.

Tillader mig at gå ud fra at det er af andre grunde end dem du skriver.

> Lad mig spørge dig helt konkret - udem omsvøb - har du ngle bud på
> hvorfor vi så tit ser netop lastbiler / busser køre så uforsvarligt ?

Sandsynligvis fordi du lettere få øje på dem, på grund af størrelsen.

Det er kun i fordommene at de kører mere uforsvarligt end andre, eller i
større mængder end andre, i forhold til de respektive antal.

> (Kommentarer omkring personbilernes kørsel er ikke relevante i denne
> sammenhæng)

(Så må jeg jo lade være med at svare færdig.)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-10 22:51

Finn Guldmann skriver:

> Det er nogle ret stramme emnebegrænsninger du vil til at indføre.

At man svarer på det der bliver spurgt om og ikke i noget helt andet?

Nej faktisk ikke.

> Sandsynligvis fordi du lettere få øje på dem, på grund af størrelsen.

Fnis.....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-10 19:29

>Sandsynligvis fordi du lettere få øje på dem, på grund af størrelsen.
>
>Det er kun i fordommene at de kører mere uforsvarligt end andre, eller i
>større mængder end andre, i forhold til de respektive antal.

Det har intet med fordomme at gøre - det er i mine øjne et temmeligt
simpelt spørgsmål at besvare : Har du et bud på hvorfor man ser så
mange lastbiler køre uforsvarligt hurtigt i glat føre

Tæt tåge ... fuld rulle

glatte veje - hvor alle andre kører forsigtigt - lastbilerne tonser
udenom - og ses ofte lidt længere fremme krøllet sammen

Kan du ikke give et bud er det fint, vil du ikke, er det også fint.

(Der er da også mange personbiler der kører tåbeligt, men det er ikke
det jeg efterlyser svar på - alle er nok enige om de er klaphatte og
idioter.)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-12-10 04:05

Den 20-12-2010 19:28, jan_stevns skrev:
> [...]
> (Der er da også mange personbiler der kører tåbeligt, men det er ikke
> det jeg efterlyser svar på - alle er nok enige om de er klaphatte og

Jeg kan ikke svare yderligere, end jeg har gjort, uden at overskride den
grænse du har sat for hvad du finder relevant for tråden.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 23-12-10 21:40

> Jeg kan ikke svare yderligere, end jeg har gjort, uden at overskride den
> grænse du har sat for hvad du finder relevant for tråden.

Tænk at man virkelig KAN få hvad man ønsker sig til jul! :P

Fra : Volger Garfield

Dato : 19-12-10 13:35

On Sun, 19 Dec 2010 05:05:46 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Og hvad har det lige at gøre med min holdning om at det offentlige ikke
>skal have lov at lade økonomien, og ikke vejforholdene, bestemme hvor
>meget der skal saltes?

Er saltning af vejene en menneskeret?

Men det hænger vel sådan sammen, at pågældende ulykke havde med
vejrliget og manglende kørsel efter forholdene at gøre, men at du
tilsyneladende mener, at "bare der bliver saltet ordentligt, er alt
godt" - Men det er det ikke!

Men selvfølgelig, hvis du er indstillet på at betale endnu mere i skat
for at få saltet "dine veje", så gør du bare det. Jeg vil ikke, og
holder mig enten hjemme eller kører efter de forhold der nu en gang
er.

Volger

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-10 15:05

Den 19-12-2010 13:35, Volger Garfield skrev:
> [...]
> for at få saltet "dine veje", så gør du bare det. Jeg vil ikke, og
> holder mig enten hjemme eller kører efter de forhold der nu en gang

Har du prøvet at regne sammen hvor meget du sparer i skat, fordi der
spares på glatførebekæmpelsen?

Og har du derefter regnet sammen hvor mange ekstraudgifter, incl. tab,
du har på at leve op til følgerne?

Og slutteligen; Hvad får du når du trækker det andet fra det første?

Men du har stadig ikke forklaret hvad "visse førere af store biler" har
med mine holdninger til niveauet af glatførebekæmpelse at gøre.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-10 21:26

Finn Guldmann skriver:

> [...]
> du har på at leve op til følgerne?
>
> Og slutteligen; Hvad får du når du trækker det andet fra det første?

Har du da?

Så vil vi andre gerne se dit regnestyke.....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Volger Garfield

Dato : 21-12-10 01:50

On Sun, 19 Dec 2010 15:04:37 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>du har på at leve op til følgerne?
>
>Og slutteligen; Hvad får du når du trækker det andet fra det første?

Ikke relevant - Er saltning af vejene en menneskeret?

>Men du har stadig ikke forklaret hvad "visse førere af store biler" har
>med mine holdninger til niveauet af glatførebekæmpelse at gøre.

Ikke relevant - Det var en kommentar til Klaus.
Du kan starte med at forholde dig til, at den omtalte ulykke ikke
havde at gøre med manglende saltning. Herefter kan du overveje hvad
min kommentar betyder, før du begynder at "spille smart".

Volger

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-12-10 04:21

Den 21-12-2010 01:50, Volger Garfield skrev:
> Ikke relevant - Er saltning af vejene en menneskeret?

Jeg har ikke hørt politiske udmeldinger om at man vil indføre norske
tilstande, så ja, saltning så vejene er farbare må betragtes som en
menneskeret i Danmark.

Altså medmindre man er ligeglad med om samfundet kan fungere, også under
de forhold.

> [...]
> havde at gøre med manglende saltning. Herefter kan du overveje hvad
> min kommentar betyder, før du begynder at "spille smart".

Det er da vist mere dig der prøver at "spille smart". Med den udmelding
om at du er ligeglad med om samfundet fungerer blot du tror du kan spare
lidt i skat.

Men hvis du nu gjorde regnestykket færdig ville du finde ud af at du
ikke får en sk*d i skattelettelser fordi glatførebekæmpelsen forringes,
mens du får øgede udgifter hvis der indføres pligt til at køre med
vinterdæk.

Hører du til de få der har den mulighed kan du selvfølgelig vælge at
undlade at køre bil, i den tid kravet om vinterdæk er i funktion. Men
det er kun de få der kan det.

Fra : Volger Garfield

Dato : 21-12-10 14:30

On Tue, 21 Dec 2010 04:20:44 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jeg har ikke hørt politiske udmeldinger om at man vil indføre norske
>tilstande, så ja, saltning så vejene er farbare må betragtes som en
>menneskeret i Danmark.

Så må du jo klage til en eller anden, når nu du mener der er en
(menneske)ret. Jeg har til gengæld ikke hørt nogle politiske
udmeldinger om at "vejene skal saltes uanset hvad".

Hvem har så mest ret?

>Altså medmindre man er ligeglad med om samfundet kan fungere, også under
>de forhold.

Nænej - Enten er det en menneskeret eller også er det ikke. Du kan
ikke få begge dele.

>Det er da vist mere dig der prøver at "spille smart". Med den udmelding
>om at du er ligeglad med om samfundet fungerer blot du tror du kan spare
>lidt i skat.

Citat tak!
(Og da har STADIG ikke forholdt dig til det oprindelige indlæg! (Det
var angående en trafikulykke - Remember??))

> [...]
>ikke får en sk*d i skattelettelser fordi glatførebekæmpelsen forringes,
>mens du får øgede udgifter hvis der indføres pligt til at køre med

Jeg er da pisse ligeglad! Jeg må som privatbilist tage det som det
kommer og med de forsinkelser og det besvær som en vinter nu en gang
giver. Jeg kører allerede med vinterdæk - Jeg kan kun gisne om,
hvorfor du tror anderledes.

>Hører du til de få der har den mulighed kan du selvfølgelig vælge at
>undlade at køre bil, i den tid kravet om vinterdæk er i funktion. Men
>det er kun de få der kan det.

Og ikke et øje var tørt...

Volger

Fra : lom k

Dato : 17-12-10 16:54

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> kigge på hvad der egentlig bliver gjort (læs: IKKE gjort) for at
> holde vejene farbare for den trafik der nu er.

mon ikke vi bare er så snot forkælet at det halve kunne være nok.
Ligemeget hvad så er det samfundet skyld.

For en i 7 h... køre efter forholdne så er det sgu ikke så svært.

Hvad snerydning angår, lad det ligge, kom lidt grus på så alle typer af
trafikanter kan stå fast. Brug så det salt der er nødvendigt til de
helt store veje. Så de er brugbare.

Og ja jeg mener helt klart der skal vinter dæk på dyret.

mvh

Lars-Ove Madsen

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-12-10 17:04

KLIP

> Er der nogen der har overvejet at stille spørgsmålet; "Hvordan kan det
> lade sig gøre at der er isglat på en motorvej en fredag eftermiddag?"

Du har helt ret, men burde også sende hæren (eller lignende) ud med
gasbrændere, når saltet grundet frosten har mistet sin evne til "at bryde
isen"..

Fra : KR

Dato : 17-12-10 17:42

> Er der nogen der har overvejet at stille spørgsmålet; "Hvordan kan det
> lade sig gøre at der er isglat på en motorvej en fredag eftermiddag?"

og en hel masse andet sludder.......................................

Mon ikke at Hr. Guldmann skulle holde sig til sagen................og ikke
ævle om alt muligt andet.
Jeg troede faktisk at alle bilister skulle køre efter forholdene i dette
land............men det gælder måske ikke for Hr. Guldmann?
Han kan åbentbart bare henvise til, at det er "discountsamfundets"
skyld.................og så er den jo i orden..........not?

KR

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-12-10 17:50

"KR" <nixenbixen@nul.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> og en hel masse andet sludder.......................................

Rolig nu, Hr. Guldmand pønser på at stifte et nyt politisk parti !

Deres første valgløfte er: Varme i alle Danmarks veje inkl.. cykelstier og
fortove.

Fra : Mcwm

Dato : 17-12-10 17:56

Den 17-12-2010 17:50, Bjørn J. skrev:

> Deres første valgløfte er: Varme i alle Danmarks veje inkl.. cykelstier og
> fortove.

ikke at forglemme retten til at parkere frit på motorvejene...

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-10 18:53

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Så i stedet for at harcelere over andre trafikanter burde man måske
>kigge på hvad der egentlig bliver gjort (læs: IKKE gjort) for at holde
>vejene farbare for den trafik der nu er.

Med dit skriv, tror jeg du har (utilsigtet) forklaret hvad der sker
oppe i hovedet på en del chauffører's hovede : man kan eller vil ikke
forholde sig til de aktuelle forhold.

Der er vel ikke så meget andet at sige til det, andet end man kan
stille sig op som hovedrystende tilskuer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-12-10 18:55

On Fri, 17 Dec 2010 18:52:43 +0100, jan_stevns wrote:

> [...]
>forholde sig til de aktuelle forhold.
>
>Der er vel ikke så meget andet at sige til det, andet end man kan
>stille sig op som hovedrystende tilskuer

Lige indtil ens bil ligner en golfbold for en slingrende hænger - som
fjolset oppe foran burde kunne mærke. Men måske for optaget af Second
Life via mobilt internet på den blærbare )

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-10 20:17

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>Lige indtil ens bil ligner en golfbold for en slingrende hænger - som
>fjolset oppe foran burde kunne mærke. Men måske for optaget af Second
>Life via mobilt internet på den blærbare )

Jeg ved det søreme ikke - men efter at have oplevet elefanternes
dansen rundt den sidste uges tid, er jeg da godtnok lidt bekymret.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-12-10 19:52

Finn Guldmann skriver:

> Er der nogen der har overvejet at stille spørgsmålet; "Hvordan kan det
- cut -
> vejene farbare for den trafik der nu er.

Arrrh GuldFinn, der fik du vidst lige fedtet dig ind i en lort......

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-12-10 20:25

>"Finn Guldmann" skrev i meddelelsen
>Er der nogen der har overvejet at stille spørgsmålet; "Hvordan kan det lade
>sig gøre at der er isglat på en motorvej en fredag eftermiddag?"

Manglende vejsalt, for koldt til at saltet virker eller saltning sparet væk.

>Er det mon en følge af det discountsamfund der er nogen der arbejder meget
>hårdt for at vi skal have?

Jeg læste i dag, at nogen specialister (husker ikke hvem) anbefalede, at man
indførte lov om vinterdæk, så kunne man spare snerydningen mange steder og
ellers holde det på et minimum.
Det var så kun på de store veje (hovedveje og motorveje) der skulle
ryddes/saltes, de små veje kunne man sagtens forcere i uryddet tilstand,
hvis bare man havde vinterdæk på (ifølge specialisterne).

>Den tåbeligste melding (i forbindelse med trafik) jeg har set

Den tåbeligeste jeg har set/hørt, det var i går, da en DSB mand udtalte i
TV2 News, at de havde aflyst mange af dagens tog.
Det gjorde de udelukkende for at undgå forsinkelser!

>Så i stedet for at harcelere over andre trafikanter burde man måske kigge
>på hvad der egentlig bliver gjort (læs: IKKE gjort) for at holde vejene
>farbare for den trafik der nu er.

Ja her i Roskilde er den helt gal.
I morges var det ren is over hele byen, med deraf trafikale problemer.
De havde skrabet sneen væk, så der var et pænt tykt lag is på omkring 80-90%
af vejene (havde de bare ladet sneen ligge, så kunne man da stå lidt fast).
Der var mange der ikke kunne sætte igang ved krydsene, når der blev grønt,
så måske kun en halv bil nåede med over, inden trafikken kom på tværgående
vej.
Cykelstier/fortove er helt opgivet, der udtalte kommunen tidligere på ugen,
at de ikke ville blive saltet før efter jul en gang (der er ikke mere salt)

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-12-10 04:07

Den 17-12-2010 20:24, Per Beer Hansen skrev:
> Manglende vejsalt, for koldt til at saltet virker eller saltning sparet
> væk.

Manglende salt er et offentligt luksusproblem. Det kunne løses hvis de gad.

Hvor koldt var der på Djævleøen i eftermiddags?

> Jeg læste i dag, at nogen specialister (husker ikke hvem) anbefalede, at
> man indførte lov om vinterdæk, så kunne man spare snerydningen mange
> steder og ellers holde det på et minimum.

Det skal nok være den fra dækbranchen jeg også så.

> Det var så kun på de store veje (hovedveje og motorveje) der skulle
> ryddes/saltes, de små veje kunne man sagtens forcere i uryddet tilstand,
> hvis bare man havde vinterdæk på (ifølge specialisterne).

Det er det jeg mener med "norske tilstande". det hverken-eller vi har
dur ikke til noget.

> Den tåbeligeste jeg har set/hørt, det var i går, da en DSB mand udtalte
> i TV2 News, at de havde aflyst mange af dagens tog.
> Det gjorde de udelukkende for at undgå forsinkelser!

Det kører bare på skinner for dem, som sædvanlig.

> [...]
> Cykelstier/fortove er helt opgivet, der udtalte kommunen tidligere på
> ugen, at de ikke ville blive saltet før efter jul en gang (der er ikke

Det er nu nok mere pengene end saltet der mangler. Salt kan de få i
læssevis, blot de bestiller det de rigtige steder.

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-10 07:02

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Hvor koldt var der på Djævleøen i eftermiddags?

Morgenen startede med -10 den morgen i det område ulykken skete

( bor tæt på - her var der -13 lokalt )

Fra : Mcwm

Dato : 18-12-10 10:26

Den 18-12-2010 07:02, jan_stevns skrev:

> Morgenen startede med -10 den morgen i det område ulykken skete
>
> ( bor tæt på - her var der -13 lokalt )

Jeg bor lidt tættere på; Her var -16

Venligst
Mcwm

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-12-10 15:55

On Fri, 17 Dec 2010 14:41:24 +0100, jan_stevns wrote:

> [...]
>
>5 af de overhalende, nåede jeg, inden jeg drejede fra ved Vordinghul,
>at se slingre ud i rabatten - Kors i hytten en flok Darwin

Der er mange med mangel på respekt for føret. I aftes mens
temperaturen dalede kørte jeg fra Østerbro til hjemmet nær Borup. Jeg
valgte at køre til Lyngby og vende, da halvisede veje i byen og
kamikaze-cyklister ikke lige var min drøm om en fredelig hjemtur.
Det gik perfekt - men ned med 3 til 2 spor på M3 var der nogenting
glat - men folk skøjtede bare videre med 90. En der var ved at snuppe
mig bagfra forstod dog budskabet, da han for at skfite bane i sidste
øjeblik måtte foretage temmelig mange manøvrer med rattet for at blive
i den tiltænkte retning. Jeg sad og sked grønne grise - kunne kun
håbe.

Igen ved Ishøj sammenfletning var det pisseglat - muligt lastbilerne
kan køre 90. Men når deres påhæng fylder to vognbaner må de da opdage
det! ) Gæt lige hvem der sad med behov for rene underbukser fordi
man forestillede sig en Punto udsat for en golfkølle

>Ahhhh............... jeg fik luft :)

Det var godt!

Fra : Mcwm

Dato : 17-12-10 16:58

Den 17-12-2010 14:41, jan_stevns skrev:
> [...]
>
> Nu er Sydmotorvejen lukket pga et masse-sammenstød - og tænk , det
> undrer mig egentligt ikke spor at se en masse lastbiler er involveret

Ikke blot involveret, det er en sådan der holder forrest, efter et møde
med autoværnet.

> De kører jo som afsindinge - motorstien er hamrende isglat, og ligger
> man og lister afsted med en fart, der er passende - oplever man hele
> tiden at lastfilerne fiser udenom - typisk udenlandske ...

Det er vist noget med lønnen og den slags, siges der i gruppen.

> Og en del der har Freja stående på pressenningen .. de braldrer også
> bare afsted

Desværre begrænser det sig ikke til et selskab.

> 5 af de overhalende, nåede jeg, inden jeg drejede fra ved Vordinghul,
> at se slingre ud i rabatten - Kors i hytten en flok Darwin
> kandidater

Men de er for vores andres skyld, de holder der. Så stort tak til dem!

> Ahhhh............... jeg fik luft :)

En frisk en af slagsen?

Venligst
Mcwm

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-12-10 18:13

"Mcwm" skrev i meddelelsen

> Ikke blot involveret, det er en sådan der holder forrest, efter et møde
> med autoværnet.

Og bagerst fordi en bus og 2 lastbiler tonsede ind i de "parkerede" biler.
Business as usual :)

> Det er vist noget med lønnen og den slags, siges der i gruppen.

Pjat

Fra : Mcwm

Dato : 17-12-10 19:23

Den 17-12-2010 18:12, Mogens (K) skrev:
> Og bagerst fordi en bus og 2 lastbiler tonsede ind i de "parkerede" biler.
> Business as usual :)

Nårh, man kommer jo heller ikke til skade i de store kasser, så der
køres jo efter deres forhold. Så der er ingen grund til at holde afstand

> Pjat

Nej da, vi glemmer jo den vigtighed de har og som de tuder os ørerne
fulde af. Inden længe er det alle vores andres skyld. Vi kunne bare
holde os hjemme, så var det aldrig sket

Venligst
Mcwm

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 17-12-10 21:31

jan_stevns wrote:
> [...]
> man og lister afsted med en fart, der er passende - oplever man hele
> tiden at lastfilerne fiser udenom - typisk udenlandske ...

Så i aftes på en tysk TV-kanal at de tyske LKW-førere har samme
problemer sydpå nu hvor Kong Vinter har sat sine terrorangreb ind imod
infrastrukturen. Flere af dem havde vist kun "sommerdæk" på deres
lastbiler så de kunne hverken trække eller lade være.

> Og en del der har Freja stående på pressenningen .. de braldrer også
> bare afsted

Hvis det er en sættevogn kan det sagtens være en anden vognmand der
kører for Freja - Sådan er det hele vejen rundt idag.

> Ahhhh............... jeg fik luft :)

Jeps, dejligt ikke.

/Lars

Fra : Engelbert.H.

Dato : 17-12-10 22:41

Det er muligt at Lastbilchaufføren er en idiot fordi han kører meget stærkt
(det oplever jeg selv hver dag på sydmotorvejen),
men man må da sige at det er alle de spader i personbiler, lastbiler og bus
der kommer bagefter og ikke kan standse, der er skyld i
at ulykken får det omfang den gør.
Så et eller andet sted er det jo alle dem der er impliceret der er idioter.

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:4d0bc874$0$23762$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-12-10 22:48

On Fri, 17 Dec 2010 22:40:58 +0100, "Engelbert.H." <Get@life.now>
wrote:

> [...]
>at ulykken får det omfang den gør.
>Så et eller andet sted er det jo alle dem der er impliceret der er idioter.

Den første spade er vel den lastbil der ikke når at standse.
De andre spader er så iført personvognsblik.

Så kan man spørge sig selv, hvilken gruppe der gjorde størst skade -
og med stor sandsynlighed, det gjorde de "store".

Så hvorfor er de "store" ikke bemandet med anstændigt lønnet
personale, der kender deres ansvar? En ting er at to personbiler får
et morgenkys på Køge Bugt - det koster næsten gratis bortset fra
forsikringsselskabernes småproblemer. Sundhedsvæsenet får sjældent
noget at vide om den slags.

Hvorimod hvis en "stor" er involveret - så koster det ikke "gratis" -
men et hav af kvæstelser og dødsfald, hvis det går rigtig galt.

En stor kan kvæste 50 personbiler på den tid det tager at læse chefens
SMS - en lille tager højst en magen til med sig.

Hvorfor er der ikke nogen, der har tænkt på det. Kunne være, det også
medførte, at kravene til almen uddannelse rakte videre end
"erhvervstransport fremfor fornøjelsestransport"!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-12-10 04:14

Den 17-12-2010 22:48, Ivan Madsen skrev:
> [...]
> et morgenkys på Køge Bugt - det koster næsten gratis bortset fra
> forsikringsselskabernes småproblemer. Sundhedsvæsenet får sjældent

Det er de ikke, fordi du kun vil betale for billige udenlandske
chauffører, i lastbiler på sommerdæk.

> [...]
> medførte, at kravene til almen uddannelse rakte videre end
> "erhvervstransport fremfor fornøjelsestransport"!

fordi et tv-hold har filmet en (1) chauffør der sendte en sms behøver
man jo ikke lade det fremstå som at samtlige chauffører ikke laver andet.

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-10 07:03

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Det er de ikke, fordi du kun vil betale for billige udenlandske
>chauffører, i lastbiler på sommerdæk.

suk ! :)

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-10 00:10

"Engelbert.H." <Get@life.now> skrev :

>Så et eller andet sted er det jo alle dem der er impliceret der er idioter.

ja og nej : man kan jo sagtens blive involveret uden at have opførst
sig tåbeligt.

*alle* dem der nåede at standse i tide, og blev ramt af tossen i den
svenske bus, kan næppe kaldes andet end svært uheldige.

Mon ikke den svenske chauffør har et forklaringsproblem mht
fartskriveren ?

Fra : Mcwm

Dato : 18-12-10 10:34

Den 18-12-2010 00:10, jan_stevns skrev:
> *alle* dem der nåede at standse i tide, og blev ramt af tossen i den
> svenske bus, kan næppe kaldes andet end svært uheldige.

Dertil kan man vel lægge, at det er de færreste, der på en motorvej,
tager højde for at vogntog der går til 0(nul), på et par sekunder.
Selvfølgelig skulle det være med i beregningerne når man sætter sin
standselængde, men den tages så blot af andre som konstante kører ind
foran en. Tag test-stykket lige efter Lellinge, hvor der er to pile som
skal vise den afstand man skal holde. Havde de været samme sted som
uheldene, og de var overholdt, var det sket alligevel.

Viser det ikke, at officielt skal man ikke påregne fuldt stop på en
motorvej?

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-10 10:52

Mcwm <newsFJERN@glostrup.it> skrev :

>Viser det ikke, at officielt skal man ikke påregne fuldt stop på en
>motorvej?

Et forsøg kan vel aldrig tilskrives nogen officiel holdning ?

men jeg forstår hvad du tænker på

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-12-10 12:52

Den 18-12-2010 10:33, Mcwm skrev:
> [...]
> uheldene, og de var overholdt, var det sket alligevel.
> Viser det ikke, at officielt skal man ikke påregne fuldt stop på en

Nu er de vinkler jo ikke lavet så de passer til afstanden når det er
glat. Der er det op til folk selv at tænke sig til at man skal kunne se
tre eller fire vinkler.

Men som du selv er inde på så kommer der blot en anden og tager afstanden.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-12-10 14:53

> Nu er de vinkler jo ikke lavet så de passer til afstanden når det er glat.
> Der er det op til folk selv at tænke sig til at man skal kunne se tre
> eller fire vinkler.

Prøv at læse dit svar mindst 3 gange til.
Det du skriver gælder da kun hvis ratholderne absolut vil fremføre
ekvipagerne med max hastighed.
Hvis hastigheden nedsættes, efter forholdene, hvor mange vinkler skal så
mindst være synlige?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-12-10 17:30

Den 18-12-2010 14:53, Uffe Bærentsen skrev:

> [...]
> ekvipagerne med max hastighed.
> Hvis hastigheden nedsættes, efter forholdene, hvor mange vinkler skal så

Hæhæ, tænkte nok den kom.

Hvor mange gange er det lige din bremselængde forøges når det bliver glat?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-12-10 17:42

> Hæhæ, tænkte nok den kom.
>
> Hvor mange gange er det lige din bremselængde forøges når det bliver glat?

Det kommer i høj grad an på hvad du har under fusserne.

Men så er vi tilbage ved at køre efter forholdene
og ikke mindst hvad ens egen ekvipage kan præstere, især bremsemæssigt.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-10 05:03

Den 18-12-2010 17:41, Uffe Bærentsen skrev:
> Det kommer i høj grad an på hvad du har under fusserne.
> Men så er vi tilbage ved at køre efter forholdene
> og ikke mindst hvad ens egen ekvipage kan præstere, især bremsemæssigt.

Principielt kan bilerne præstere det samme. Det der gør forskellen er de
forskellige indstillinget til hvor meget der skal tages fra sikkerheden,
incl. ekstra sikkerhed, og bruges til fordel for tiden.

Øget hastighed hænger jo uløseligt sammen med mindre sikkerhed. derfor
passer det nok nogenlunde at du holder tre vinkler foran dig, med 65
km/t når det er glat nok til den hastighed, i forhold til to vinkler,
med 130 km/t når det ikke er glat.

Jeg kan ikke huske hvor meget det er, men det er da vist mange gange
bevist at når det er glat og du fordobler hastigheden, mere end
fordobler du bremselængden. Hvortil så kommer at når du halverer
hastigheden halverer du ikke også bremselængden.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-12-10 11:07

> [...]
> når det er glat nok til den hastighed, i forhold til to vinkler, med 130

Lige præcis hvad der var min pointe
Andetsteds (Tyskland og Østrig) har jeg set en differentieret angivelse af
antal vinkler, afpasset efter vejrforholdene.
Personligt tror jeg ikke på at det ville fungere i DK, noget med forhold til
autoriteter.

> [...]
> bevist at når det er glat og du fordobler hastigheden, mere end fordobler
> du bremselængden. Hvortil så kommer at når du halverer hastigheden

At bremselængden bliver næsten umulig at overskue,
hvis dig eller mig insisterer på at køre med max hastighed, selv om det er
glat er vi vist enige om
Men så er vi jo tilbage ved at det er nødvendigt at sætte hastigheden ned.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-10 15:26

Den 19-12-2010 11:07, Uffe Bærentsen skrev:
> Lige præcis hvad der var min pointe

Jamen så snakker vi måske bare forbi hinanden.

(Eller er det mon et udslag af "Han er lastbilchauffør. Han KAN IKKE
have ret")

> [...]
> antal vinkler, afpasset efter vejrforholdene.
> Personligt tror jeg ikke på at det ville fungere i DK, noget med forhold til

Hvordan var den afmærkning udført?

Har kun set afstandsvisning som vinkler (striber eller andet) på vejene.
Og de kan jo hverken flyttes eller ses når der er dækket med sne.

> [...]
> glat er vi vist enige om
> Men så er vi jo tilbage ved at det er nødvendigt at sætte hastigheden ned.

Ved ikke om nogen kan huske den vinterdag hvor der virkelig gik ged i
den på strækningen mellem Borup afkørslen og sammenfletningen ved Køge.

Men det var helt klart et udtryk for manglende glatførebekæmpelse. For
både før og efter var der saltet så det lod sig gøre at køre med tæt på
"august-hastigheder".

Jeg var en af dem der tog strækningen med 10 km/t. Det var der en del
der mente var for langsom. Men bortset fra en enkelt 4wd fandt de ud af
at det var det nok ikke alligevel.

Blot i den regning jeg kørte kunne jeg tælle omkring 40 der havde været
ude at botanisere.

Men trods det at det havde stået på længe nok til at en del allerede var
hjulpet videre, var der endnu ikke nogen der havde taget sig sammen og
fået en saltvogn forbi stedet.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-12-10 15:39

> Jamen så snakker vi måske bare forbi hinanden.
>
> (Eller er det mon et udslag af "Han er lastbilchauffør. Han KAN IKKE have
> ret")

Du glemmer den vigtigste:
"Han er lastbilchauffør. Han MÅ IKKE have ret"

> Hvordan var den afmærkning udført?

Skiltene i vejsiden var differentierede, de viste forskellige vejr forhold.

De magnetiske marker slår til igen

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-12-10 22:41

Den 19-12-2010 15:39, Uffe Bærentsen skrev:
> Du glemmer den vigtigste:
> "Han er lastbilchauffør. Han MÅ IKKE have ret"

Om det er "kan" eller "må" er i insektkorpuleringsafdelingen.

>>> Andetsteds (Tyskland og Østrig) har jeg set en differentieret angivelse
> Skiltene i vejsiden var differentierede, de viste forskellige vejr forhold.

Det er ikke dem med forskellig hastighedsgrænser i dårligt føre du
tænker på? "Bei Nässe"

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-12-10 15:43

> Om det er "kan" eller "må" er i insektkorpuleringsafdelingen.

Nej!
Hvis jeg siger 'kan ikke', så efterlader det en lille bitte mulighed for at
du _kan_ få ret.
Hvis jeg siger 'må ikke', så vil du aldrig ALDRIG få muligheden for at få at
vide at du evt. skulle have ret.

> Det er ikke dem med forskellig hastighedsgrænser i dårligt føre du tænker
> på? "Bei Nässe"

Dem jeg referer til har også angivelser mht. glat føre.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Volger Garfield

Dato : 19-12-10 13:35

On Sat, 18 Dec 2010 17:29:50 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hæhæ, tænkte nok den kom.
>
>Hvor mange gange er det lige din bremselængde forøges når det bliver glat?

Det er ikke vigtigt - Hvis man ikke kan nå at standse indenfor 2 pile,
kører man for hurtigt til forholdene

Volger

Fra : Volger Garfield

Dato : 18-12-10 19:50

On Sat, 18 Dec 2010 14:53:23 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote:

>Hvis hastigheden nedsættes, efter forholdene, hvor mange vinkler skal så
>mindst være synlige?

Volger

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-12-10 01:02

On 21 Dec., 04:20, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Den 21-12-2010 01:50, Volger Garfield  skrev:>> Har du pr vet at regne sammen hvor meget du sparer i skat, fordi der
>
> Jeg har ikke h rt politiske udmeldinger om at man vil indf re norske
> tilstande, s ja, saltning s vejene er farbare m betragtes som en
> menneskeret i Danmark.
>
> Alts medmindre man er ligeglad med om samfundet kan fungere, ogs under
> de forhold.

Mener du ikke at samfundet fungerer, hvis lastbilerne kører efter
forholdene/forsvarligt ??
De kommer altså også frem, selv om tempoet er 40-60 km/t, men
arbejdsdagene bliver da selvfølgelig længere. Vi andre er da også væk
hjemmefra i flere timer, når der skal køres langsommere.
Enhver ratholder må da have en eller anden fornemmelse af, at det er
dumt at køre med sømmet i bund uanset forholdene, og jeg tror ikke på,
at det kun er polakker, der kører uforsvarligt.

Leo

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-12-10 17:58

Den 21-12-2010 09:01, Leo Jensen skrev:
> [...]
> dumt at køre med sømmet i bund uanset forholdene, og jeg tror ikke på,
> at det kun er polakker, der kører uforsvarligt.

Du ved jo lige så godt som jeg at enhver forsinkelse der bliver med en
lastbil er chaufførens skyld. Sådan bliver det allerfald stillet and
alle andre steder end der hvor chauffører snakker sammen.

Selvom det der forsinker ikke er noget chaufføren har indflydelse på
bliver det stadig gjort til hans skyld at han kommer for sent.

Så vil folk have at samfundet fungere på de præmisser de selv stiller må
de pænt til lommerne og få betalt hvad det koster at holde vejene
farbare så trafikken kan afvikles, sort set, som normalt.

Det er for billigt bare at hævde at lastbilerne blot kan køre efter
forholdene. Det kan de godt, og det gør de fleste også. Varerne kommer
blot ikke hurtig nok frem for dem der skal bruge dem.

Hvad ville du sige til at møde et skilt henne i brugsen hvor der stod;
"Beklager der var ikke penge nok til snerydning i går, så der er ingen
mælk i dag."?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-12-10 18:10

Finn Guldmann skriver:

> Hvad ville du sige til at møde et skilt henne i brugsen hvor der stod;
> "Beklager der var ikke penge nok til snerydning i går, så der er ingen
> mælk i dag."?

Finn, sig mig, fatter du det ikke. Det har intet med penge at gøre,
når vejene fryser ved minus grader?

Hvad vil du have de skal gøre, finde en jetmotor der kan varme vejen
op og samtidig fordampe vandet?

Klaus (der har været i -23,5 grader med Touranen i dag)
http://www.moppe.dk

Fra : alexbo

Dato : 21-12-10 21:53

"Finn Guldmann" skrev

> Hvad ville du sige til at møde et skilt henne i brugsen hvor der stod;
> "Beklager der var ikke penge nok til snerydning i går, så der er ingen
> mælk i dag."?

Det ville undre mig,
derimod kunne jeg forsstille mig et skilt hvor der står at mælken er
forsinket fordi vores chauffører kører forsvarligt, prøv evt. hos en af
vores konkurrenter, de kører som idioter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mcwm

Dato : 21-12-10 22:02

Den 21-12-2010 21:52, alexbo skrev:
> prøv evt. hos en af vores konkurrenter, de kører som idioter.
*ROFL*

Venligst
Mcwm

Fra : Volger Garfield

Dato : 26-12-10 18:58

Fra : Volger Garfield

Dato : 26-12-10 18:58

On Tue, 21 Dec 2010 17:57:46 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvad ville du sige til at møde et skilt henne i brugsen hvor der stod;
>"Beklager der var ikke penge nok til snerydning i går, så der er ingen
>mælk i dag."?

Hva' fa'en, det er da ellers tit nok, at der er en seddel hvor der
står: "Desværre, de annoncerede xxx kommer først imorgen" - Det korte
af det lange er, at det er transporten, det er galt med, om det så er
på grund af manglende snerydning, fulde chauffører eller nedslidte
sommerdæk.

Volger