Lygteføring ved bakning.
Fra : Herman Persson

Dato : 16-12-10 11:44

Det undrer mig, at så få slukker nærlyset, når de bakker steder, hvor det er
helt - eller næsten helt - mørkt.
Enkelte har endog fjernlyset tændt.
Man ser bedre bagud, når der ikke er refleksionerne fra frontlyset / sneen.
Dels slipper man for at kabinen blive oplyst, og dels skal øjnene ikke
stille sig om fra det skarpe frontlys til det svagere baklys.

--
Hilsen Herman.
Mr.ManHÅSmail.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-12-10 12:36

"Herman Persson" <Mr.Man@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Dels slipper man for at kabinen blive oplyst, og dels skal øjnene ikke
> stille sig om fra det skarpe frontlys til det svagere baklys.

Det undrer mig endnu mere at man ikke kan finde ud af at slå over på
positionslys, når man holder ind til siden. Det er lige som om
positionslyset er uopfundet ....

Selv i den forkerte side af vejen holder folk med deres assymetriske nærlys

Per
www.campingogbil.dk
(lidt om biler, bilclub og camping)

Fra : Fister

Dato : 16-12-10 19:31

Per Henneberg Kristensen wrote on 16-12-2010 :
> [...]
> er uopfundet ....
>
> Selv i den forkerte side af vejen holder folk med deres assymetriske nærlys

Du har så uendelig meget ret.
Kai

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-12-10 18:08

On Thu, 16 Dec 2010 12:36:18 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

> [...]
>positionslyset er uopfundet ....
>Selv i den forkerte side af vejen holder folk med deres assymetriske nærlys

+1

Da jeg tog lappen i Norge (1988/1989) lærte jeg at det gør man når man
holder ind til siden. Lærer man ikke det i Danmark?

Derudover så er der for mange der "glemmer" at slukke tågforlygterne.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ole Sørensen

Dato : 16-12-10 17:27

> [...]
> Dels slipper man for at kabinen blive oplyst, og dels skal øjnene ikke
> stille sig om fra det skarpe frontlys til det svagere baklys.

Der er en lys trævæg i min carport og her i vintermørket tænder jeg
først for nærlyset når jeg ER bakket ud - præcis af de grunde du
beskriver. Dejligt med to baklygter. Men det er så heller ikke
lysautomatik på den gamle Civic, måske der er en del der bare lader
bilen 'bestemme'?

Fra : Herman Persson

Dato : 16-12-10 18:18

"Ole Sørensen" <ng@kunos.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dejligt med to baklygter. Men det er så heller ikke lysautomatik på den
> gamle Civic, måske der er en del der bare lader bilen 'bestemme'?

Jo måske - hvis der altså kommer lys i instrumenterne, når bruger det
automatiske kørelys.
I min Honda CR-V gør der ikke.