/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Hvad gør en havn attraktiv?
Fra : Thomas Jensen


Dato : 14-12-10 08:53

Hvad gør en havn attraktiv at besøge? Jeg spørger, fordi jeg måske vil
prøve at lave lidt lobby-arbejde overfor politikerne her i Horsens.

Kort fortalt, så har vi en lystbådehavn der er fyldt op, og som ikke har
plads til at tage imod ret mange gæster. Den er måske heller ikke er så
spændende at besøge, fordi den ligger et par kilometer fra centrum og
alle butikkerne.

Og samtidig har vi en inderhavn, med masser af plads, med under en
kilometer til gågade med tøjbutikker, restauranter, biograf, museer og
masser af indkøbsmuligheder, som ikke bliver brugt voldsomt meget. Man
har en plan for området, hvor man gerne vil bygge boliger og åbne området
op over mod Bilka og de nye butikker der er der. Men det er en større og
langsigtet plan.

Og nu til spørgsmålet; hvad gør en havn attraktiv at besøge? Er det gode
faciliteter på havnen - bad, toilet? El og vand trukket ud til bådene? Er
det muligheden for at besøge byen - restauranter, indkøbsmuligheder, ... ?

Jeg har en ide om, at hvis man lægger nogle midlertidige flydebroer ud i
inderhavnen i højsæsonen, så var det en mulighed for at lokke lystsejlere
her ned til bunden af Horsens fjord. På den måde kunne kunne
virksomhederne stadig have brugsretten til inderhavnen, men bare udlåne
den til lystsejlerne i de få uger højsæsonen varer.

Men er midlertide faciliteter godt nok? Kunne en skurvogn med bad og
toiletter være acceptabelt? Skal vi et trin op og have en barak med
rigtige toiletter og badefaciliteter? Skal der være et havnekontor, hvor
man kan få hjælp det meste af døgnet?

Hvad lægger man vægt på? Og hvor attraktiv ville Horsens blive at besøge?

Det der fik mig på de her tanker, var, at jeg besøgte Frederecia
lystbådehavn. Og det var frygtelig dødt. Der så ud til at være liv nok,
med sejlklub osv., men der skete ikke noget. Jeg sejlede videre, op til
gammel havn, som ligger helt inde i centrum, og det var noget helt andet!
Kajplads midt i centrum af Frederecia! 100 meter til gågaden, tæt på det
hele og meget mere indbydende.

Jeg har tidligere boet i Svendborg, og her lagde havnen jo flydebroer ud
i højsæsonen, så der blev plads til flere både, så hvorfor ikke også i
Horsens?

Kan man forvente at udgiften til at opsætte flydebroer, leje og drive
bad- og toiletfacilliteter, opsætning af lys m.m., vil blive opvejet af
indtægter fra dem der besøger byen? Eller spurgt på en anden måde; hvor
meget skal der investeres, for at tiltrække tilstrækkelig mange til, at
investeringen tjenes hjem?


--
Thomas Jensen

 
 
oem (14-12-2010)
Kommentar
Fra : oem


Dato : 14-12-10 03:17

Det er et rigtigt godt spørgsmål. Vejle har lignende problemer (http://
www.vejle.dk/page47465.aspx) og de to byer kan meget vel sammenlignes
da de begge ligger i bunden af en lang fjord og i tilknytning til en
større provinsby. Ingen af havnene er særligt eftertragtede af
turister endsige egne sejlere, havnene er kun velegnede som hjemhavn
med de faciliteter der hører til, landplads, strøm m.v.. For mig at se
må disse lystbådehavne konkurrere på at have sammenhæng til byen og
butikkerne, dvs. de skal lægges så man har (let) adgang til bycentrum
og butikker. Samtidig skal de lægges så de udgør en rekreativ oase,
ikke bare for sejlerne, men som en slags park, der skaber åndehul i en
by, - for alle i byen. Lystbådehavnen er typisk et eftertragtet område
som rekreativt område fordi det ligger tæt ved vand og der er mulighed
for lidt drømmeri afsondret fra byen.

I Vejle gør man den fejl at lægge et boligområde lige midt på en
nyanlagt kanalø og lige midt i den nye lystbådehavn. Boligområder
hører ikke hjemme i en lystbådehavn, endsige i en park. Det der hører
hjemme er butikker, gerne dagligvarer, men naturligvis også de
sædvanlige cafeer, restauranter m.v. som hører til enhver park eller
torv i en by. Kontorer kan fint lægges på de øvre etager. På
jordplanet skal der være noget der 'åbner' for publikum, dvs.
butikker, cafeer etc. Måske hotel.

En gang kom jeg sejlende ind i en slags havn i Frederikssund, havnen
var omgivet af rækkehuse, hvor man stirrede lige ind i termokanden
foran fjernsynet der flimrede. Havnen var død ellers. Ingen
faciliteter eller andet. Jeg kender ikke planen for området i
Frederikssund ellers, og undskylder hvis jeg er misinformeret. Bogense
har skabt en fin (og eftertragtet) rekreativ havn, som endda ligger
tæt på byen. Marselisborg er et eksempel på en kanalø, men havnen er
ikke specielt attraktiv, da øen er fyldt med kontorer som ingen
relevans har for området i øvrigt. Juelsminde har skabt en fremragende
forbindelse mellem by og lystbådehavn, men både Bogense og Juelsminde
har mere præg af turisme end Horsens og Vejle (og flere). Og ja den
relativt nye indehavn i Fredericia lokker lige præcist fordi der
ligger en pølsevogn og så er det tæt på gågaden og butikkerne. Mens
lystbådehavnen ligger på Lars Tyndskids vand.

I Vejle plejer jeg gerne at sige at den største attraktion for
Lystbådehavnen er Føtex, som har åbent alle dage incl. søndag.
Desværre ligger den ikke tæt nok på havnen, men burde flyttes ned på
kanaløen nu. Det helt store problem er jo at finansieringen af
lystbådehavnene afhænger af de penge som salg af byggeretter på
området kan få ind. Der er ikke tvivl om at havnepladser stiger
voldsomt i pris i fremtiden, og formodes privatiseret 100%. Let er det
ikke, men langsigtet omtanke skader heller ikke. Når man læser eller
ser visualiseringen af den fremtidige Vejle lystbådehavn kan man
sagtens fornemme at det er lavet af arkitekter, der kun tænker på det
udefra sete visuelle, og ikke tænker på hvordan det i den praktiske
daglig vil føles, se ud og fungere.

Problemet er tid og politiske beslutningsprocessers indre virkemåde.

Adgang til indehavnen for sejlere vil sandsynligvist blive afvist pure
med faren for terrorangreb (de er skøre de romere).

Desuden er der i Vejle en surrealistisk diskussion om industri og
bolig (støj osv.). Der er fortsat og skal være industri på Sydhavnen.
Man forsøger at bygge en støjmur for at frede 'parcelhusene' på
kanaløen. Det kunne løses elegant ved at fjerne boligerne fra planen.

God arbejdslyst
/Ole

On 14 Dec., 08:53, Thomas Jensen <lianergo...@tj-software.dk> wrote:
> Hvad gør en havn attraktiv at besøge? Jeg spørger, fordi jeg måske vil
> prøve at lave lidt lobby-arbejde overfor politikerne her i Horsens.
>
> Kort fortalt, så har vi en lystbådehavn der er fyldt op, og som ikke har
> plads til at tage imod ret mange gæster. Den er måske heller ikke er så
> spændende at besøge, fordi den ligger et par kilometer fra centrum og
> alle butikkerne.
>
> Og samtidig har vi en inderhavn, med masser af plads, med under en
> kilometer til gågade med tøjbutikker, restauranter, biograf, museer og
> masser af indkøbsmuligheder, som ikke bliver brugt voldsomt meget. Man
> har en plan for området, hvor man gerne vil bygge boliger og åbne området
> op over mod Bilka og de nye butikker der er der. Men det er en større og
> langsigtet plan.
>
> Og nu til spørgsmålet; hvad gør en havn attraktiv at besøge? Er det gode
> faciliteter på havnen - bad, toilet? El og vand trukket ud til bådene? Er
> det muligheden for at besøge byen - restauranter, indkøbsmuligheder, .... ?
>
> Jeg har en ide om, at hvis man lægger nogle midlertidige flydebroer ud i
> inderhavnen i højsæsonen, så var det en mulighed for at lokke lystsejlere
> her ned til bunden af Horsens fjord. På den måde kunne kunne
> virksomhederne stadig have brugsretten til inderhavnen, men bare udlåne
> den til lystsejlerne i de få uger højsæsonen varer.
>
> Men er midlertide faciliteter godt nok? Kunne en skurvogn med bad og
> toiletter være acceptabelt? Skal vi et trin op og have en barak med
> rigtige toiletter og badefaciliteter? Skal der være et havnekontor, hvor
> man kan få hjælp det meste af døgnet?
>
> Hvad lægger man vægt på? Og hvor attraktiv ville Horsens blive at besøge?
>
> Det der fik mig på de her tanker, var, at jeg besøgte Frederecia
> lystbådehavn. Og det var frygtelig dødt. Der så ud til at være liv nok,
> med sejlklub osv., men der skete ikke noget. Jeg sejlede videre, op til
> gammel havn, som ligger helt inde i centrum, og det var noget helt andet!
> Kajplads midt i centrum af Frederecia! 100 meter til gågaden, tæt på det
> hele og meget mere indbydende.
>
> Jeg har tidligere boet i Svendborg, og her lagde havnen jo flydebroer ud
> i højsæsonen, så der blev plads til flere både, så hvorfor ikke også i
> Horsens?
>
> Kan man forvente at udgiften til at opsætte flydebroer, leje og drive
> bad- og toiletfacilliteter, opsætning af lys m.m., vil blive opvejet af
> indtægter fra dem der besøger byen? Eller spurgt på en anden måde; hvor
> meget skal der investeres, for at tiltrække tilstrækkelig mange til, at
> investeringen tjenes hjem?
>
> --
> Thomas Jensen


Harding E. Larsen (14-12-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-12-10 08:05

Havne har hvert sit særpræg og det har det publikum der besøger dem
også, og godt for det!
Vi har alle forskellige forestillinger om hvordan en havn skal være,
både m.h.t. arkitekturen, funktionen, faciliteterne m.m.
DS har ved Carl Gerstrøm som formand lavet et stort arbejde, især for
at bevare havnene.Vi oplever at kommunerne - også på lystbådehavnene -
har fokuseret lidt for meget på at udbygge hanvearealerne med boliger.
Det giver en ekstra udfordring for vandsportsgrenene, fordi deres
eksistens er afhængig af at kunne benytte de få resourcer, som
havnearealerne repræsenterer.
Ved at udnytte havnearealerne meget intensivt risikerer man at skabe
interessekonflikter, og at livet får svært ved at blomstre.
Kommunerne skal turde give idrætsforeningerne plads til at styre- og
arbejdsgrupper og udnytter deres ekspertviden, når der skal laves
byudvikling i havnemiljøerne. Gør man det, viser erfaringen, at
processen bliver langt bedre og at slutresultatet tilfredsstikller
flere af havnens interesser.
Det er et typisk problem at man i travlheden ikke tænker over, hvor
vigtig processen og dialogen er. Kommunerne skal ud og være synlige og
imødekommende over for alle interessenter for at optimere processen.
En god dialog opnås når de forskellige klubber på havnen går sammen og
danner et fælles organ.
Årsagen til at det kan lykkes er at få indflydelse på projekterne,
stort som småt, er at klubberne viser sammenhold, som betyder, at
forholdene i fremtiden vil blive forbedret for den enkelte klub.
Det er vigtigt fra begyndelsen at lave et godt hjemmearbejde før der
rettes henvendelse til kommunen.
En af de bedste ting ved at have inddraget foreningerne i
omdannelsesprocessen af havnen er, at klubbernes medlemmer kan spørge
deres "egne", fordi de hele tiden ved lige så meget om
havneomdannelsen som embedsmændene og politikerne.

Der findes rundt omkring gode eksempler på hvordan havnene er
indrettet og udbygget efterhånden som de gode ideer kommer frem.
Det er vigtigt at der findes en bred vifte af forslag som man kan tage
af. Det skal være på baggrund af havnens beliggenhed, bagland, natur,
vandarealernes natur og behovet for netop at fremme det som gør netop
denne havn til en oplevelse.
Igen ikke en ligeværdig oplevelse for alle men med de særpræg for den
enkelte havn der er vigtig.
Man skal passe på ikke at fjerne gammelt fiskermiljø om det findes;
men det er vigtigt at indrette egnede steder til forskellige
aktiviteterr lie fr sejlsportsfacilteter, træningslokaler, klublokaler
til alle de maritime klubber,
Grillpladser, nogle overdækkede. sladre bænke, gerne overdækkede,
faciliteter til vinterbadere, vinterpladser, kraner til både,
mastekraner, havnekontor og tilhørende værksted. Masteskure med kraner
i hver sektion, mastevogne, pladser for teltslagning i forbindelse med
stævner, vandhaner, el o.s.v.samt adgangsveje til rekreative områder.
Havnenes broer skal indrettes således at de fortrinsvis kun anvendes
af bådejerne og skal ikke udgøre ræserbaner.
Moler og adgangsveje skal udformes således at landkrapperne finder det
naturlig og interessant at besøge havnen, så de kan få oplevelser med
hjem.
Afhængig af havnens størrelse skal der være forskellige fødevarer
tilbud.
Er havnen så stor at den kan bære forskellige forretninger såvel
maritime, tøj, reparation m.m. viol havnelivet blive til glæde for
mange.
MEN sådan skal ikke alle havne se ud.
Nogle havne skal være simple og uden al det hulomhej og være for dem
der ønsker stilhed og nærhed til naturen. De basale fornødenheder så
som rene toiletter og bad bør dog være tilstede.
Endelig skal der også om muligt, i havnens nærhed være ankerpladser,
for dem der ønsker det.

Vi er jo en broget samling af sejlere på mange forskellige stadier i
livet og jeg synes vi har en god fordeling landet over. Det er muligt
at søge informationer om havnene enten via Kommas Havnelods eller med
DLS, hvor der ud over kort og beskrivelse af faciliteter også er
luftfotos af havnene og deres nære omgivelser. Det er gode
opslagsværker.

God fornøjelse med at samle klubberne i et fælles arbejde med
kommunen.

Glem heller ikke at lave en årlig havnedag med div underholdning for
både store og små, såvelbådejere som landkrabber.
Hermed gøres der opmærksom på havnen som en attraktion der gentagne
gange kan besøges og give gode oplevelser.

Mvh/Harding



On 14 Dec., 11:17, oem <o...@live.dk> wrote:
> Det er et rigtigt godt spørgsmål. Vejle har lignende problemer (http://www.vejle.dk/page47465.aspx) og de to byer kan meget vel sammenlignes
> da de begge ligger i bunden af en lang fjord og i tilknytning til en
> større provinsby. Ingen af havnene er særligt eftertragtede af
> turister endsige egne sejlere, havnene er kun velegnede som hjemhavn
> med de faciliteter der hører til, landplads, strøm m.v.. For mig at se
> må disse lystbådehavne konkurrere på at have sammenhæng til byen og
> butikkerne, dvs. de skal lægges så man har (let) adgang til bycentrum
> og butikker. Samtidig skal de lægges så de udgør en rekreativ oase,
> ikke bare for sejlerne, men som en slags park, der skaber åndehul i en
> by, - for alle i byen. Lystbådehavnen er typisk et eftertragtet område
> som rekreativt område fordi det ligger tæt ved vand og der er mulighed
> for lidt drømmeri afsondret fra byen.
>
> I Vejle gør man den fejl at lægge et boligområde lige midt på en
> nyanlagt kanalø og lige midt i den nye lystbådehavn. Boligområder
> hører ikke hjemme i en lystbådehavn, endsige i en park. Det der hører
> hjemme er butikker, gerne dagligvarer, men naturligvis også de
> sædvanlige cafeer, restauranter m.v. som hører til enhver park eller
> torv i en by. Kontorer kan fint lægges på de øvre etager. På
> jordplanet skal der være noget der 'åbner' for publikum, dvs.
> butikker, cafeer etc. Måske hotel.
>
> En gang kom jeg sejlende ind i en slags havn i Frederikssund, havnen
> var omgivet af rækkehuse, hvor man stirrede lige ind i termokanden
> foran fjernsynet der flimrede. Havnen var død ellers. Ingen
> faciliteter eller andet. Jeg kender ikke planen for området i
> Frederikssund ellers, og undskylder hvis jeg er misinformeret. Bogense
> har skabt en fin (og eftertragtet) rekreativ havn, som endda ligger
> tæt på byen. Marselisborg er et eksempel på en kanalø, men havnen er
> ikke specielt attraktiv, da øen er fyldt med kontorer som ingen
> relevans har for området i øvrigt. Juelsminde har skabt en fremragende
> forbindelse mellem by og lystbådehavn, men både Bogense og Juelsminde
> har mere præg af turisme end Horsens og Vejle (og flere). Og ja den
> relativt nye indehavn i Fredericia lokker lige præcist fordi der
> ligger en pølsevogn og så er det tæt på gågaden og butikkerne. Mens
> lystbådehavnen ligger på Lars Tyndskids vand.
>
> I Vejle plejer jeg gerne at sige at den største attraktion for
> Lystbådehavnen er Føtex, som har åbent alle dage incl. søndag.
> Desværre ligger den ikke tæt nok på havnen, men burde flyttes ned på
> kanaløen nu. Det helt store problem er jo at finansieringen af
> lystbådehavnene afhænger af de penge som salg af byggeretter på
> området kan få ind. Der er ikke tvivl om at havnepladser stiger
> voldsomt i pris i fremtiden, og formodes privatiseret 100%. Let er det
> ikke, men langsigtet omtanke skader heller ikke. Når man læser eller
> ser visualiseringen af den fremtidige Vejle lystbådehavn kan man
> sagtens fornemme at det er lavet af arkitekter, der kun tænker på det
> udefra sete visuelle, og ikke tænker på hvordan det i den praktiske
> daglig vil føles, se ud og fungere.
>
> Problemet er tid og politiske beslutningsprocessers indre virkemåde.
>
> Adgang til indehavnen for sejlere vil sandsynligvist blive afvist pure
> med faren for terrorangreb (de er skøre de romere).
>
> Desuden er der i Vejle en surrealistisk diskussion om industri og
> bolig (støj osv.). Der er fortsat og skal være industri på Sydhavnen.
> Man forsøger at bygge en støjmur for at frede 'parcelhusene' på
> kanaløen. Det kunne løses elegant ved at fjerne boligerne fra planen.
>
> God arbejdslyst
> /Ole
>
> On 14 Dec., 08:53, Thomas Jensen <lianergo...@tj-software.dk> wrote:
>
>
>
> > Hvad gør en havn attraktiv at besøge? Jeg spørger, fordi jeg måske vil
> > prøve at lave lidt lobby-arbejde overfor politikerne her i Horsens.
>
> > Kort fortalt, så har vi en lystbådehavn der er fyldt op, og som ikke har
> > plads til at tage imod ret mange gæster. Den er måske heller ikke er så
> > spændende at besøge, fordi den ligger et par kilometer fra centrum og
> > alle butikkerne.
>
> > Og samtidig har vi en inderhavn, med masser af plads, med under en
> > kilometer til gågade med tøjbutikker, restauranter, biograf, museer og
> > masser af indkøbsmuligheder, som ikke bliver brugt voldsomt meget. Man
> > har en plan for området, hvor man gerne vil bygge boliger og åbne området
> > op over mod Bilka og de nye butikker der er der. Men det er en større og
> > langsigtet plan.
>
> > Og nu til spørgsmålet; hvad gør en havn attraktiv at besøge? Er det gode
> > faciliteter på havnen - bad, toilet? El og vand trukket ud til bådene? Er
> > det muligheden for at besøge byen - restauranter, indkøbsmuligheder, ... ?
>
> > Jeg har en ide om, at hvis man lægger nogle midlertidige flydebroer ud i
> > inderhavnen i højsæsonen, så var det en mulighed for at lokke lystsejlere
> > her ned til bunden af Horsens fjord. På den måde kunne kunne
> > virksomhederne stadig have brugsretten til inderhavnen, men bare udlåne
> > den til lystsejlerne i de få uger højsæsonen varer.
>
> > Men er midlertide faciliteter godt nok? Kunne en skurvogn med bad og
> > toiletter være acceptabelt? Skal vi et trin op og have en barak med
> > rigtige toiletter og badefaciliteter? Skal der være et havnekontor, hvor
> > man kan få hjælp det meste af døgnet?
>
> > Hvad lægger man vægt på? Og hvor attraktiv ville Horsens blive at besøge?
>
> > Det der fik mig på de her tanker, var, at jeg besøgte Frederecia
> > lystbådehavn. Og det var frygtelig dødt. Der så ud til at være liv nok,
> > med sejlklub osv., men der skete ikke noget. Jeg sejlede videre, op til
> > gammel havn, som ligger helt inde i centrum, og det var noget helt andet!
> > Kajplads midt i centrum af Frederecia! 100 meter til gågaden, tæt på det
> > hele og meget mere indbydende.
>
> > Jeg har tidligere boet i Svendborg, og her lagde havnen jo flydebroer ud
> > i højsæsonen, så der blev plads til flere både, så hvorfor ikke også i
> > Horsens?
>
> > Kan man forvente at udgiften til at opsætte flydebroer, leje og drive
> > bad- og toiletfacilliteter, opsætning af lys m.m., vil blive opvejet af
> > indtægter fra dem der besøger byen? Eller spurgt på en anden måde; hvor
> > meget skal der investeres, for at tiltrække tilstrækkelig mange til, at
> > investeringen tjenes hjem?
>
> > --
> > Thomas Jensen- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Ukendt (14-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-12-10 14:21


"Thomas Jensen" <lianergoist@tj-software.dk> skrev i meddelelsen
news:4d072270$0$23753$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvad gør en havn attraktiv at besøge? Jeg spørger, fordi jeg måske vil
> prøve at lave lidt lobby-arbejde overfor politikerne her i Horsens.

Klip----
>
> Det der fik mig på de her tanker, var, at jeg besøgte Frederecia
> lystbådehavn. Og det var frygtelig dødt. Der så ud til at være liv nok,
> med sejlklub osv., men der skete ikke noget. Jeg sejlede videre, op til
> gammel havn, som ligger helt inde i centrum, og det var noget helt andet!
> Kajplads midt i centrum af Frederecia! 100 meter til gågaden, tæt på det
> hele og meget mere indbydende.
>
> Jeg har tidligere boet i Svendborg, og her lagde havnen jo flydebroer ud
> i højsæsonen, så der blev plads til flere både, så hvorfor ikke også i
> Horsens?
>
> Kan man forvente at udgiften til at opsætte flydebroer, leje og drive
> bad- og toiletfacilliteter, opsætning af lys m.m., vil blive opvejet af
> indtægter fra dem der besøger byen? Eller spurgt på en anden måde; hvor
> meget skal der investeres, for at tiltrække tilstrækkelig mange til, at
> investeringen tjenes hjem?
>
>
> --
> Thomas Jensen



Hej Thomas.
I ovenstående har du jo faktisk besvaret dit eget spørgsmål.
Der er jo masser af exempler på gode havne med milieu, ligesom dem uden.
Skrækscenariet er jo København.
Fine paladser, ingen mennesker, ingen både,-- tomt og sterilt.

Check Havnebarometeret.dk

Her kan du se, hvad sejlende turister, potentielle kunder, sætter pris på.

Ang. det profitable i sagen.
Her skal man sørge for at tage alle parametrer med.
Muligvis koster det havnen penge, men der kommer jo øgede skatteindtægter
p.ga. øget handel osv.

MVH

Egon




Unique (14-12-2010)
Kommentar
Fra : Unique


Dato : 14-12-10 18:04

Forår sommer & efterår plages København af nytteløse overflyvninger af
helikotorer fra www.fortet.dk. Læg til nytteløs sejlads med RIB action både
der går ca 40 knob samtidig med de rundsejler både på kryds i svag vind.
Senest er sejlads med vandscootere blevet tilladt.
Ikke engang min værste fjende vil jeg anbefale et besøg i København.
/c

> Hej Thomas.
> I ovenstående har du jo faktisk besvaret dit eget spørgsmål.
> Der er jo masser af exempler på gode havne med milieu, ligesom dem uden.
> Skrækscenariet er jo København.
> Fine paladser, ingen mennesker, ingen både,-- tomt og sterilt.



Bjarke@Escape (14-12-2010)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 14-12-10 18:08

'Det afhænger af' kunne svaret på dit spørgsmål starte med ........ et
fakta der kan gøre svarene mange og lange. Jeg vil derfor forsøge at svare
specifikt på Horsens men betragtningerne er ikke generelle. De er specifikke
på Horsens

Strøm, vand og bad skal ikke diskutteres. Det er sammen med broerne bare
noget der skal være der. Det er "definitionen på en havn". Resten kan
diskutteres.

I mit verdensbillede er en havn attraktiv, hvis den har en kombination af
Praktisk beliggenhed, miljø (natur) og liv (mennesker).

Det første har nogle havne bare ikke (inkl min egen). De ligger steder hvor
man sejler 'TIL' og ikke bare stopper fordi havnene ligger et praktisk sted
for et 'stop-over' Horsen bare ikke en by man 'lige' stopper ved. Tænk på
hvor mange besøg kedelige Sjælland Odde og Helsingør får, bare fordi de
ligger 'praktisk' på vejen. Den slags besøg er der ingen af i Horsens, så
der skal folk virkelig 'tiltrækkes'.

Miljøet og naturen kan heller ikke diskutteres. Alle havnene ligger der jo
allerede og må leve med de omgivelser de har. Selv Lynetten.

Nogle få sejlere kan lide tosomheden i ægteskabet, men de fleste sejlere vil
derhen hvor der er andre mennesker. Måske ikke så mange så man ligger i 8
lag, men gerne så man ligger i lag og specielt må der gerne være liv på
havnen. Bare man kan få en plads. Optimalt er der altid en plads og mange
mennesker og meget liv på havnen. Det sidste kræver at man tiltrækker
ikke-sejlere til havnen. Ingen havns is-hus kan holdes kørende på sejlerne
alene. Så havnene bør tiltrække landkrabber, der skaber det live som vi
tiltrækkes af. Dette kan være i form af mennesker, ishuse, købmænd og
restauranter. Afhængig af ens misundelsesniveau og 'socialist-niveau' så er
det let at se sig sure på de lejligheder der bygges i havnen. Måske fordi vi
selv har råd til dem? Problemet er bare ikke så simpelt som det.
Lejlighederne skaber det liv vi søger, ofte er det bare skabt på den
forkerte måde så det mere er sovebyer end det er liv. Det kan man jo se på
de gamle havne, hvor folk bor lige ned til havnen (Christianshavns havn
inkl) hvilket vi synes er super hyggeligt.

Hvis jeg var 'strategi chef i Horsens havne A/S' ville jeg opgive at skaffe
liv i yderhavnen, men satse på at skabe et hyggeligt havnemekka i
inderhavnen. Ofre det det koster at lave alle de faste broer der kan presses
ind inkl. de obligatoriske elementer: strøm og vand og bad. Jeg ville sikre
at lokalplanen brugte de redskaber der er til at have et væld af
restauranter i gaderne lige ned til havnebassinet samt huske på at
lukkeloven ikke gælder købmænd og kiosker der ligger du til en mole. Jeg
ville sikre mig at området var pænt, så det tiltrak en masse landkrabber der
holder liv i området; også på alle de årstider, hvor vi ikke er der, men
hvor de næringsdrivende stadig skal have smør på brødet. Vi skal jo være
ærlige om vores hobby. Lige så hyggelige havne er om sommeren; lige så
triste er de om vinteren, når presenningerne blafrer.

Yderhavnen ville så kunne leve (lidt bedre) af alle de gæstesejlere der
ligger og venter på at få en plads i inderhavnen samt lokale, der ikke
ønsker alt det liv. Der skulle arbedes sammen, så dem fra inderhavnen kunne
landplads i yderhavnens områder og udnytte kraner og andre faciliteter.

SÃ¥ ville jeg komme til Horsens. Ellers kommer jeg ikke.

Bjarke




"Thomas Jensen" skrev i meddelelsen
news:4d072270$0$23753$14726298@news.sunsite.dk...

Hvad gør en havn attraktiv at besøge? Jeg spørger, fordi jeg måske vil
prøve at lave lidt lobby-arbejde overfor politikerne her i Horsens.

Kort fortalt, så har vi en lystbådehavn der er fyldt op, og som ikke har
plads til at tage imod ret mange gæster. Den er måske heller ikke er så
spændende at besøge, fordi den ligger et par kilometer fra centrum og
alle butikkerne.

Og samtidig har vi en inderhavn, med masser af plads, med under en
kilometer til gågade med tøjbutikker, restauranter, biograf, museer og
masser af indkøbsmuligheder, som ikke bliver brugt voldsomt meget. Man
har en plan for området, hvor man gerne vil bygge boliger og åbne området
op over mod Bilka og de nye butikker der er der. Men det er en større og
langsigtet plan.

Og nu til spørgsmålet; hvad gør en havn attraktiv at besøge? Er det gode
faciliteter på havnen - bad, toilet? El og vand trukket ud til bådene? Er
det muligheden for at besøge byen - restauranter, indkøbsmuligheder, ... ?

Jeg har en ide om, at hvis man lægger nogle midlertidige flydebroer ud i
inderhavnen i højsæsonen, så var det en mulighed for at lokke lystsejlere
her ned til bunden af Horsens fjord. På den måde kunne kunne
virksomhederne stadig have brugsretten til inderhavnen, men bare udlåne
den til lystsejlerne i de få uger højsæsonen varer.

Men er midlertide faciliteter godt nok? Kunne en skurvogn med bad og
toiletter være acceptabelt? Skal vi et trin op og have en barak med
rigtige toiletter og badefaciliteter? Skal der være et havnekontor, hvor
man kan få hjælp det meste af døgnet?

Hvad lægger man vægt på? Og hvor attraktiv ville Horsens blive at besøge?

Det der fik mig på de her tanker, var, at jeg besøgte Frederecia
lystbådehavn. Og det var frygtelig dødt. Der så ud til at være liv nok,
med sejlklub osv., men der skete ikke noget. Jeg sejlede videre, op til
gammel havn, som ligger helt inde i centrum, og det var noget helt andet!
Kajplads midt i centrum af Frederecia! 100 meter til gågaden, tæt på det
hele og meget mere indbydende.

Jeg har tidligere boet i Svendborg, og her lagde havnen jo flydebroer ud
i højsæsonen, så der blev plads til flere både, så hvorfor ikke også i
Horsens?

Kan man forvente at udgiften til at opsætte flydebroer, leje og drive
bad- og toiletfacilliteter, opsætning af lys m.m., vil blive opvejet af
indtægter fra dem der besøger byen? Eller spurgt på en anden måde; hvor
meget skal der investeres, for at tiltrække tilstrækkelig mange til, at
investeringen tjenes hjem?


--
Thomas Jensen


Harding E. Larsen (15-12-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 15-12-10 12:43

Ja der er stor forskel på hvor mange penge man vil investere og hvor
hurtigt pengene kan komme tilbage, samt omkostningerne med driften.
Der er jo kun sejlerne til at betale gildet så derfor skal
investeringen ikke medføre at havneafgiften for en nat kommer op på
250,- + betaling for bad,strøm, el o.s.v. kun begrænset af
kreativiteten for så er tilbuddene i området gode alternativer.
Alternativt at havnelejen i lystbådehavnen stige unødigt. En havn skal
hvile i sig selv.
"Den nye havn" skal virkeligt have noget at byde på. De lokale sejlere
har de andre havne og kun den omstændighed at der er så mange på
ventelisten vil kunne medføre at "den nye havn", hvis prisen er rigtig
kan trække sejlere herover, for en gæstehavn, som alenestående enhed i
Horsens vil ikke kunne løbe rundt, det er sejlerene ikke lige til. Om
der ligger diskoteker og andre forretninger i byen, vil ikke trække
trække sejlere på ferieture. Det er andre oplevelser hovedparten af
sejlere søger.
Miljøet i havnen er vigtigt, skal det være noget som Smögen, vil det
være meget koncentreret og nok i Horsens kortvarigt.

At ligge langskibs ved broer i lag, som i Lohals, inden den nye havne
blev bygget, d.v.s. 22 både uden på hinanden i flere rækker, var en
skæg oplevelse; MEN ikke noget eftertragtet.
I dagens havne skal der være pæleplads til hver båd, og de skal være
brede og lange, eller fleksible, for at opfylde kravet til de store
badekar som der købes i dag. Den slags både som der er mange af har
selv alt ombord, pentry, plads o.s.v. you name it, og enten har de
ikke råd til at forlade båden eller også iklædes de fint tøj ringer
efter en taxi og kører til en bedre middag m.m.

Ser du på den store skare sejlere der sejler meget, ref.
pladsstørrelserne i de fleste havne, så er det hovedsagentligt
midaldrende par og de søger hverken tant eller fjas, de har sejlet i
mange år og har et roligt forhold til hvordan de vil tilbringe en
feriesejlads med vekslen mellem gode billige havne og fredfyldte
ankerpladser.
Måske skulle du slå et slag for DS ankerplasdser i Horsens fjord. Prøv
at se til Mariager fjord her ligger de tæt.
Vær med til at skabe mere liv i sejlklubberne, det er herfra
initativer udspringerog nye generationer sejlere opstår.
Vil sejlklubberne være mere konkurrenceprægede og tiltrække både
lokale såvel som udefra kommede sejlere til events så er det helt
fint; men sørg altid for at der er en ballance til de sejlere som
bidrager til et forøget overskud til havnen, penge som skal bruges til
investeringer og forbedringer. De skal ikke havne i kommunens sorte
sæk.
Sørg for at klubberne står sammen og ha´ kommunen som en god
samarbejdspartner. det giver en win-win situation for byen.
Det er vigtigt at kunne ride mange heste for at opnå bredest mulig
tilstrømning.

Mvh/Harding


On 15 Dec., 10:40, Thomas Jensen <lianergo...@tj-software.dk> wrote:
> On Tue, 14 Dec 2010 18:07:39 +0100, Bjarke@Escape wrote:
> > Strøm, vand og bad skal ikke diskutteres. Det er sammen med broerne bare
> > noget der skal være der. Det er "definitionen på en havn". Resten kan
> > diskutteres.
>
> Det er jeg enig i, men det gør en stor forskel hvor mange penge man
> investerer i det. Risikerer man at blive fravalgt i alvorlig grad, hvis
> der er vinyl på væggene, og ikke moderigtige fliser?
>
> > Nogle få sejlere kan lide tosomheden i ægteskabet, men de fleste sejlere
> > vil derhen hvor der er andre mennesker. Måske ikke så mange så man
> > ligger i 8 lag, men gerne så man ligger i lag og specielt må der gerne
> > være liv på havnen. Bare man kan få en plads. Optimalt er der altid en
> > plads og mange mennesker og meget liv på havnen.
>
> Du siger noget interessant. For jeg havde slet ikke tænkt på det aspekt.
> Miljøet. Måske er selve havnen alligevel vigtigere end at man kan besøge
> byen. Jeg selv har det omvendt, men hvis ens båd er et lille flydende
> sommerhus eller campingvogn, så vil man jo gerne tilbringe tid der. Så er
> det vigtigt der er gode forhold på havnen, og at der er hyggeligt. Så vil
> man måske også gerne have cafeer og butikker i nærheden, men måske er det
> ikke det primære for de fleste. Hmmm....
>
> Det kommer lidt på tværs af mine oprindelige tanker. Problemet er her i
> Horsens, at man allerede har nogle planer for havnen. Jeg er lidt
> i tvivl om hvor meget lystsejlerne indgår i den plan, men det bliver i
> hvert fald svært at lokke nogen til at bruge ret mange penge på noget,
> der ikke i forvejen indgår i det projekt.
>
> Jeg ser - eller så - flydebroer som en mulighed for, her og nu, at
> begynde at bruge inderhavnen, uden at det kræver en ny lokalplan og andre
> burekratiske stopklodser. Flydebroer koster peanuts at fremstille, og de
> kan lægges ud og tages ind på få timer. Det sidste har indflydelse, fordi
> det giver fleksibilitet til at virksomhederne på havnen i perioder kan
> inddrage og frigive dele af havneområdet efter behov.
>
> Så kunne man måske give tilladelse til at opsætte en grill/iskiosk, der
> kunne føre tilsyn med bad og toiletter, modtage havnepenge, osv.
>
> Men på den måde får man også en kun nogle kajpladser i en industrihavn.
> Selvom der er gode bade- og toiletforhold for de tilsejlende, og måske
> ligefrem en iskiosk, så er der en risiko for at det ikke vil trække
> tilstrækkelig mange fra byen ned til havnen, og dermed gøre at havnen
> føles lidt øde og ucharmerende at lægge til i.
>
> Okay, det er jo nok ikke sådan at der slet ikke vil komme nogen - men det
> er nok vigtigt at være klar over, at miljøet på havnen er en faktor..
>
> > Hvis jeg var 'strategi chef i Horsens havne A/S' ville jeg opgive at
> > skaffe liv i yderhavnen, men satse på at skabe et hyggeligt havnemekka i
> > inderhavnen.
>
> Jeg kender ikke planerne præcist, men jeg tvivler på at det ender sådan.
> Jeg er bange for at man falder for fristelsen til at bygge nogle luksus-
> lejligheder og kontorer som man kan sælge dyrt, med tilhørende plads til
> en mange-millioner-speedbåd, frem for at bygge noget der kan udlejes til
> en cafe eller fiskehandler, der vil skabe det liv på havnen man egentlig
> ønsker. For de dyre ejerlejligheder og kontorer kan omsættes her og nu,
> og alt det der skaber miljø, er ting der kun langsomt tjener sig selv
> hjem.
>
> --
> Thomas Jensen


Thomas Jensen (15-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 15-12-10 10:40

On Tue, 14 Dec 2010 18:07:39 +0100, Bjarke@Escape wrote:


> Strøm, vand og bad skal ikke diskutteres. Det er sammen med broerne bare
> noget der skal være der. Det er "definitionen på en havn". Resten kan
> diskutteres.
>
>
Det er jeg enig i, men det gør en stor forskel hvor mange penge man
investerer i det. Risikerer man at blive fravalgt i alvorlig grad, hvis
der er vinyl på væggene, og ikke moderigtige fliser?


> Nogle få sejlere kan lide tosomheden i ægteskabet, men de fleste sejlere
> vil derhen hvor der er andre mennesker. Måske ikke så mange så man
> ligger i 8 lag, men gerne så man ligger i lag og specielt må der gerne
> være liv på havnen. Bare man kan få en plads. Optimalt er der altid en
> plads og mange mennesker og meget liv på havnen.

Du siger noget interessant. For jeg havde slet ikke tænkt på det aspekt.
Miljøet. Måske er selve havnen alligevel vigtigere end at man kan besøge
byen. Jeg selv har det omvendt, men hvis ens båd er et lille flydende
sommerhus eller campingvogn, så vil man jo gerne tilbringe tid der. Så er
det vigtigt der er gode forhold på havnen, og at der er hyggeligt. Så vil
man måske også gerne have cafeer og butikker i nærheden, men måske er det
ikke det primære for de fleste. Hmmm....

Det kommer lidt på tværs af mine oprindelige tanker. Problemet er her i
Horsens, at man allerede har nogle planer for havnen. Jeg er lidt
i tvivl om hvor meget lystsejlerne indgår i den plan, men det bliver i
hvert fald svært at lokke nogen til at bruge ret mange penge på noget,
der ikke i forvejen indgår i det projekt.

Jeg ser - eller så - flydebroer som en mulighed for, her og nu, at
begynde at bruge inderhavnen, uden at det kræver en ny lokalplan og andre
burekratiske stopklodser. Flydebroer koster peanuts at fremstille, og de
kan lægges ud og tages ind på få timer. Det sidste har indflydelse, fordi
det giver fleksibilitet til at virksomhederne på havnen i perioder kan
inddrage og frigive dele af havneområdet efter behov.

Så kunne man måske give tilladelse til at opsætte en grill/iskiosk, der
kunne føre tilsyn med bad og toiletter, modtage havnepenge, osv.

Men på den måde får man også en kun nogle kajpladser i en industrihavn.
Selvom der er gode bade- og toiletforhold for de tilsejlende, og måske
ligefrem en iskiosk, så er der en risiko for at det ikke vil trække
tilstrækkelig mange fra byen ned til havnen, og dermed gøre at havnen
føles lidt øde og ucharmerende at lægge til i.

Okay, det er jo nok ikke sådan at der slet ikke vil komme nogen - men det
er nok vigtigt at være klar over, at miljøet på havnen er en faktor.


> Hvis jeg var 'strategi chef i Horsens havne A/S' ville jeg opgive at
> skaffe liv i yderhavnen, men satse på at skabe et hyggeligt havnemekka i
> inderhavnen.

Jeg kender ikke planerne præcist, men jeg tvivler på at det ender sådan.
Jeg er bange for at man falder for fristelsen til at bygge nogle luksus-
lejligheder og kontorer som man kan sælge dyrt, med tilhørende plads til
en mange-millioner-speedbåd, frem for at bygge noget der kan udlejes til
en cafe eller fiskehandler, der vil skabe det liv på havnen man egentlig
ønsker. For de dyre ejerlejligheder og kontorer kan omsættes her og nu,
og alt det der skaber miljø, er ting der kun langsomt tjener sig selv
hjem.


--
Thomas Jensen

HO (15-12-2010)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 15-12-10 22:02



"Thomas Jensen" skrev i meddelelsen
news:4d072270$0$23753$14726298@news.sunsite.dk...

>>Hvad gør en havn attraktiv at besøge? Jeg spørger, fordi jeg måske vil
>>prøve at lave lidt lobby-arbejde overfor politikerne her i Horsens.

De to største "fjender" for Horsens og Vejle, er den lange tur igennem
fjorden.
Vejle orker jeg ikke, når DKs 2. bedste havn, Juelsminde ligger lige ved
indsejlingen, hvorfor så besværet med turen til en "kedelig" by?

mvh
HO


Harding E. Larsen (16-12-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 16-12-10 04:06

Thomas skrev:
Hvad gør en havn attraktiv at besøge?
Det er da værd at svare på! frem for at skrive at det er en lang tur
gemmen fjordene.
Os fra udkantsdanmark (København) tager gerne en ferietur til alle de
østjyske fjorde. De indeholder mangfoldigheder og forskelligheder,
noget sejlere sætter pris på.
Har Julsminde forresten ikke en del problemer som de trækkes med?
Det mindes jeg lokale sejlere oplyste om, da vi var der i sommer.

Det glemmer vi gæster, for Julsminde er en blandt mange gode havne på
østkysten.

Mvh/Harding

On 15 Dec., 22:01, "HO" <g...@get.dk> wrote:
> "Thomas Jensen"  skrev i meddelelsennews:4d072270$0$23753$14726298@news..sunsite.dk...
>
> >>Hvad gør en havn attraktiv at besøge? Jeg spørger, fordi jeg måske vil
> >>prøve at lave lidt lobby-arbejde overfor politikerne her i Horsens.
>
> De to største "fjender" for Horsens og Vejle, er den lange tur igennem
> fjorden.
> Vejle orker jeg ikke, når DKs 2. bedste havn, Juelsminde ligger lige ved
> indsejlingen, hvorfor så besværet med turen til en "kedelig" by?
>
> mvh
> HO


Ukendt (16-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-12-10 14:24


"Harding E. Larsen" skrev:
Os fra udkantsdanmark (København) tager gerne en ferietur til alle de
østjyske fjorde. De indeholder mangfoldigheder og forskelligheder,
noget sejlere sætter pris på.
Har Julsminde forresten ikke en del problemer som de trækkes med?
Det mindes jeg lokale sejlere oplyste om, da vi var der i sommer.

I skal være så velkommen!
Jeg bor selv i Kolding og sejler gerne på fjordene. Hvis vi har travlt med
at komme til Vejle eller Haderslev, kan vi jo tage bilen.
Vi var også i Juelsminde i sommer. Dejlig by, dejlig havn. Gad vide hvilke
problemer, du tænker på ..?..
Måske lagde vi ikke så meget mærke til det, da vi tilfældigvis løb ind i
havnefesten og måtte tage en ekstra overnatning (på grund af vejret, altså)
--
) Hilsen
( Per T.
[_]?
www.albin25.dk



oem (16-12-2010)
Kommentar
Fra : oem


Dato : 16-12-10 10:23

On 15 Dec., 22:01, "HO" <g...@get.dk> wrote:
> "Thomas Jensen"  skrev i meddelelsennews:4d072270$0$23753$14726298@news..sunsite.dk...
>
> >>Hvad gør en havn attraktiv at besøge? Jeg spørger, fordi jeg måske vil
> >>prøve at lave lidt lobby-arbejde overfor politikerne her i Horsens.
>
> De to største "fjender" for Horsens og Vejle, er den lange tur igennem
> fjorden.
> Vejle orker jeg ikke, når DKs 2. bedste havn, Juelsminde ligger lige ved
> indsejlingen, hvorfor så besværet med turen til en "kedelig" by?

Uden jeg skal tage emnet alt for meget fra Thomas, så er det også
styrken, for Vejle fjord som tur i sig selv er formidabel. Horsens
fjord burde have tilsvarende muligheder selv om dybderne ikke er helt
så tilfredsstillende som Vejle. Der er masser af ankerpladser og
naturoplevelser, uanset vindretning. Men både Horsens og Vejle, - og
Kolding vel også, har præcist samme problem, nemlig at der ligger en
lystbådehavn, som hverken er by eller naturområde. For langt til by
(hvor der er mennesker og butikker, som kunne trække), og for langt
fra natur til at man betragter det som naturområde.

I dag har byrådet i Vejle vedtaget 'den store havneplan', der betyder
at lystbådehavnen gennemrenoveres, og at der anlægges en kanalø, hvor
der bliver opført boliger og erhverv. Kanal-øen er samtidig, - for et
absolut attraktivt beløb (vist noget med 73-74 mio), set fra Vejle
Kommunes side (og dermed også lystbådehavnens muligheder for at få
andel i pengene) endeligt solgt til Kirk kapital, som så vil opføre
noget prestige arkitektonisk kontorbyggeri i havnen.

Mon det giver liv?

Eller giver det en havn, som er mennesketom, og hvor man kun hører
'ding ding ding' fra fald, der ikke er surret om masten og vinden der
piber og fløjter..? Og hvor en indhegnet vinteroplagring (på godt og
ondt) midt i en betonørken er ramme for sejlermiljøet? Hvor man får
udsigt til mennesketomt betonbyggeri, indhegnede parcelrækkehuse med
fjernsyn og thermokande bag kæmperuderne og fortove med galvaniserede
gitre, der giver genlyd ved den mindste berøring. Jeg håber det
bedste, men frygter det værste. Det er en trøst at lystbådehavnen, som
den fremstår nu er meget lidt attraktiv.

Held og lykke til Horsens og Thomas..


Harding E. Larsen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 18-12-10 05:02

Hej Per,

Nej det ikke noget man som gæstesejler normalt vil kende til.

Jeg havde nogle hyggelige timer med lokale sejlere der lå på samme bro
og i sådanne samtaler kommer man vel naturligvis ind på den gode havn
og og omgivelser, samt betalingsanlægget m.m.
Her kom det naturligvis frem at der i forbindelse med udbygningen af
havnen havde været nogle "opgaver" der skulle løses.
Sådan vil det normalt kunne forekomme hvor den gamle kultur og
nymodens pjat mødes. Resultatet er en fremragende havn som alle kan
være tilfredse med.

Mvh/Harding


On 16 Dec., 14:24, "P.G. Thomsen" <news(a)perthomsen.dk> wrote:
..
> Vi var også i Juelsminde i sommer. Dejlig by, dejlig havn. Gad vide hvilke
> problemer, du tænker på ..?..
> Måske lagde vi ikke så meget mærke til det, da vi tilfældigvis løb ind i
> havnefesten og måtte tage en ekstra overnatning (på grund af vejret, altså)
> --
>   ) Hilsen
>  (  Per T.
> [_]?www.albin25.dk


steffen skov (18-12-2010)
Kommentar
Fra : steffen skov


Dato : 18-12-10 16:45

O-Høj
Det at sejle i en fjord er ikke nødvendigvis et onde. Alle de Øst-jyske
fjorde er utroligt smukke. Måske er det et problem at sejlerne har glemt
naturen til fordel for at komme fra havn A til havn B og have fasciliter. De
Øst jyske fjorde indeholder et hav af naturoplevelser, man skal bare have ro
og tålmodighed. Selv elsker jeg alle fjorde i DK. De er ikke ens, og de
giver megen oplevelse, om man vil. Forrige år sejlede jeg til Haderslev. Det
tog 2 døgn gennem fjorden, for jeg havde ikke travlt pgra. den flotte fauna
og flora. Mariager Fjord byder på fantastiske morrænelandskaber og megen
levn fra fortiden. Sådan kan man blive ved.
Nej - om der ligger en certificeret A-havn i den anden ende, er mig
ligegyldigt. Det er hele fjorden og omgivelser, der betyder noget. I min
optik behøver man ikke at gøre havnen attraktiv, men man skal satse på at
bevare miljøet om fjorden. Så skal sejlerne nok komme ind og ligge nogle
penge i Cityforeningens kasse.
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

"HO" <get@get.dk> skrev i en meddelelse
news:4d092c67$0$4033$d40e179e@shockwave.dk.telia.net...
>
>
> "Thomas Jensen" skrev i meddelelsen
> news:4d072270$0$23753$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>>Hvad gør en havn attraktiv at besøge? Jeg spørger, fordi jeg måske vil
>>>prøve at lave lidt lobby-arbejde overfor politikerne her i Horsens.
>
> De to største "fjender" for Horsens og Vejle, er den lange tur igennem
> fjorden.
> Vejle orker jeg ikke, når DKs 2. bedste havn, Juelsminde ligger lige ved
> indsejlingen, hvorfor så besværet med turen til en "kedelig" by?
>
> mvh
> HO



Harding E. Larsen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 18-12-10 13:01

Du har fuldstædig ret. oplevelserne i naturen er værdifuld. man kan
kun undre sig over at der ikke er flere der tilvælger båd.
Det har aldrig været billigere for førstegangskøbere at komme ind på
bådmarkedet eller opgradere til en større båd om man har lyst til det..
Har man blot en egnet plads i hjemhavnen, er det ikke så væsentligt at
man kan finde plads mellem pæle i enhver havn man vil besøge, for her
er muligheden for at ankre et godt alternativ i en stor båd, blot skal
man sætte sig ind i ankringsteknikken og så have det rigtige grej
ombord.
Priserne på nye både er relativt lave en 40 frods båd kan fås for
under 750.000,-Tendenserne og trends peger på godt nyt også for mere
erfarne sejlere. Man skal blot her huske at de nye både er ret så
skrabede m.h.t. udstyr, så man må til lommerne for indrette ekvipagen.
Der er en klar tendens at flere både prioriterer gode sejlegenskaber.
Det er ikke nok at man kommer fra A til B, transporten skal være
underholdende og have en potentiel oplevelse indbygget. Derfor er
sejlbåde at foretrække.
Organisationerne har ikke lykkedes med at finde nøglen til at hente
nye sejlere ind. Derfor er det op til klubberne at lave det store
træk; men måske er mange sig selv nok, og ønsker ikke at bidrage, for
jo færre ser sejler desto mere plads er der i naturen og på vandet til
de få der betragter sejlerlivet som en livsstil og ikke blot en uges
sejlerferie, for man skal da endelig også sydpå, i sommerhuset og på
cykeltur.

Jeg giver dig fuldstændig ret i at de mange østjyske fjorde hver især
er en oplevelse værd. Man skal give sig god tid.
Det skal ikke være ligesom mange tilbud på rejseområdet, hvor man
lever i kufferten og flytter hver dag,, "for man skal jo opleve
noget".
At være på et sted i nogle dage snakke med de lokale og i ro og mag
opleve stedet. Det er der dybde i.
Næste år kan man komme igen til området og finde nye steder.
Vores kystlinie på omkring 7.500 km giver her rige muligheder og er
det ikke nok så har vi de svenske og norske kyster at besøge.

Mvh/Harding


On 18 Dec., 16:45, "steffen skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> O-H j
> Det at sejle i en fjord er ikke n dvendigvis et onde. Alle de st-jyske
> fjorde er utroligt smukke. M ske er det et problem at sejlerne har glemt
> naturen til fordel for at komme fra havn A til havn B og have fasciliter. De
> st jyske fjorde indeholder et hav af naturoplevelser, man skal bare have ro
> og t lmodighed. Selv elsker jeg alle fjorde i DK. De er ikke ens, og de
> giver megen oplevelse, om man vil. Forrige r sejlede jeg til Haderslev. Det
> tog 2 d gn gennem fjorden, for jeg havde ikke travlt pgra. den flotte fauna
> og flora. Mariager Fjord byder p fantastiske morr nelandskaber og megen
> levn fra fortiden. S dan kan man blive ved.
> Nej - om der ligger en certificeret A-havn i den anden ende, er mig
> ligegyldigt. Det er hele fjorden og omgivelser, der betyder noget. I min
> optik beh ver man ikke at g re havnen attraktiv, men man skal satse p at
> bevare milj et om fjorden. S skal sejlerne nok komme ind og ligge nogle
> penge i Cityforeningens kasse.
> Hilsen Steffen
> ---
> "E`BAAD", Pd nr. 18,
> B dlauget Krogen, rhus
>
> "HO" <g...@get.dk> skrev i en meddelelsenews:4d092c67$0$4033$d40e179e@shockwave.dk.telia.net...
>
>
>
>
>
> > "Thomas Jensen"  skrev i meddelelsen
> >news:4d072270$0$23753$14726298@news.sunsite.dk...
>
> >>>Hvad g r en havn attraktiv at bes ge? Jeg sp rger, fordi jeg m ske vil
> >>>pr ve at lave lidt lobby-arbejde overfor politikerne her i Horsens.
>
> > De to st rste "fjender" for Horsens og Vejle, er den lange tur igennem
> > fjorden.
> > Vejle orker jeg ikke, n r DKs 2. bedste havn, Juelsminde ligger lige ved
> > indsejlingen, hvorfor s besv ret med turen til en "kedelig" by?
>
> > mvh
> > HO- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Thomas Jensen (16-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 16-12-10 14:30

On Thu, 16 Dec 2010 03:05:54 -0800, Harding E. Larsen wrote:

> Thomas skrev:
> Hvad gør en havn attraktiv at besøge? Det er da værd at svare på! frem
> for at skrive at det er en lang tur gemmen fjordene.

Ja, for værre er det vel heller ikke. Mon ikke der bliver til at finden
en plads, hvis man kommer hertil? Ellers kan man vel ligge for anker on
natten ude i fjorden. Det er jo så en af fordelene ved en fjord - der er
mulighed for at finde læ inde ved kysterne.

Og Horsens by har da lidt at byde på. Restauranter, cafeer, museer,
svømmehal, og ikke mindst en masse butikker af enhver art. Desværre
lukkede de ene af de to havneshoppe her sidste sommer, men mon ikke der
er nogen der forsøger at starte noget op igen her til sommer? Det tror og
håber jeg.

> Os fra udkantsdanmark (København) tager gerne en ferietur til alle de
> østjyske fjorde. De indeholder mangfoldigheder og forskelligheder, noget
> sejlere sætter pris på.
> Har Julsminde forresten ikke en del problemer som de trækkes med? Det
> mindes jeg lokale sejlere oplyste om, da vi var der i sommer.

Jeg overnattede selv for anker lige nord for havnen sidste sommer. Det
var rigtig hyggeligt, og vi var vel 10-15 både der lå for anker der ved
kysten. Om morgenen sejlede jeg ind til havnen og gik i bad og købte
morgenmad hos bageren, som ligger få hundrede meter fra havnen. Super
hyggeligt, og rigtig pænt. Der var fyldt helt (!) op i havnen, og gad
vide om det er problemet du omtaler? At de ikke har plads til alle de
både der gerne vil lægge til? Jeg kunne i hvertfald ikke finde andet at
klage over.


--
Thomas Jensen

Thomas Jensen (16-12-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 16-12-10 14:40


> On Thu, 16 Dec 2010 03:05:54 -0800, Harding E. Larsen wrote:
>
>> Thomas skrev:
>> Hvad gør en havn attraktiv at besøge? Det er da værd at svare på! frem
>> for at skrive at det er en lang tur gemmen fjordene.
>

Ja, og hvis jeg lige skal reklamere lidt mere for Horsens, så vil jeg da
sige, at det ER en hyggelig havn. Der en del liv. Jeg synes altid der er
mennesker - både lystsejlere, klubliv og gæster fra byen der går ture.

Så er der desværre en god gåtur ind til byen, men her kan man jo evt.
flotte sig og tage en taxa - for som sagt, så har Horsens mange butikker
og der er tit aktiviteter af forskellig slags - gadeteater, musik, ...


--
Thomas Jensen

John Hilt (20-12-2010)
Kommentar
Fra : John Hilt


Dato : 20-12-10 16:41

On 14 Dec 2010 07:53:20 GMT Thomas Jensen
wrote in news:dk.fritid.sejlads

>Hvad gør en havn attraktiv at besøge? Jeg spørger, fordi jeg måske vil
>prøve at lave lidt lobby-arbejde overfor politikerne her i Horsens.

Da vil jeg prøve å lage litt reklame for en av Norges beste havner, som
ligger nord for oljebyen Stavanger. Der er det ingen havneavgift så
lenge man ikke kobler seg til landstrøm. På bryggen er det en grill til
fri benyttelse, og frysebokser leies ut rimelig til storfiskere. Ja, det
er mye fisk i området.

http://tinyurl.com/374h6ek

Dersom en båt full av fisk hver eneste dag ikke er nok kan kanskje dette
være en havn for dansker?

http://tinyurl.com/3783cts

http://tinyurl.com/2w53chx

Hilsen John Hilt,
tidligere eier av hiltahuset.

--

Rule # 1 of aviation:

Lose not thy airspeed, lest the ground riseth and smite thee.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste