(Veteran)-Traktor til snerydning ?
Fra : Anders Majland

Dato : 02-12-10 08:42

Hvor meget kraft har man brug for til at ryde 1/2-1/1 meter driver på
500meter vej og en gårdsplads ?

Hvad dur til sådan noget ? Hva koster det ?

/A

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-12-10 09:13

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message
> Hvor meget kraft har man brug for til at ryde 1/2-1/1 meter driver på
> 500meter vej og en gårdsplads ?
>
> Hvad dur til sådan noget ? Hva koster det ?
>
> /A

Min gamle David Brown fra 60'erne kører igennem alt. Den har vist kun
omkring 50-60 hk, men kan sættes i så lavt et gear, at antallet af hk er
mere end rigeligt. Jeg plejer at bakke med frontlæsseren nede, når der skal
rydes sne.

Bjarne K.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-12-10 14:20

> [...]
> omkring 50-60 hk, men kan sættes i så lavt et gear, at antallet af hk er
> mere end rigeligt. Jeg plejer at bakke med frontlæsseren nede, når der

Altså nærmest skrabe en sti ?

/A

Fra : Preben

Dato : 02-12-10 17:28

> Altså nærmest skrabe en sti ?
>
> /A
Det virker en del bedre en bagskovl hvis man kan finde et "Rationel
dozerblad" enten i frontlæsser eller bagpå...
Så er det relativt let at skubbe sne væk når man stiller det på skrå...
Kræver ikke specielt mange kræfter, men selvfølgelig gerne mønster på
dækkene.
Sådan et på en David Brown 990 har jeg ryddet 1km indkørsel med i flere
år...
Da den gamle var mest villig til at starte når det var koldt, selvfølgelig
uden hus
mvh
Preben

Fra : Martin Bak

Dato : 02-12-10 09:15

> Hvor meget kraft har man brug for til at ryde 1/2-1/1 meter driver på
> 500meter vej og en gårdsplads ?
>
> Hvad dur til sådan noget ? Hva koster det ?

Jeg har en Fordson Major fra 1962 med frontlæsser. Den har vist hele 55 hk,
og har ingen kraftmæssige problemer. MEN... Den har ingen servostyring, så
det er et ekstremt hårdt arbejde at rydde sne med den. Desuden kniber det
med at stå fast, når den store skovl er fuld af sne. Snekæder og en
ballasttønde i trepunktsophænget ville hjælpe en del. Komfortmæssigt ville
det også hjælpe en del med et førerhus og en fuldhydraulisk frontlæsser. Den
jeg har nu kan kun løft. Tip foregår med kædetræk, der simpelthen bare
udløser skovlen.

Et andet problem jeg havde sidste år drejer sig om, at hydraulikken og
bagtøjet deler olie. Der dannes en del kondens i olien, og når det er hård
frost betyder det, at hydraulikken ikke fungerer ordentligt.

Min traktor med udstyr har jeg givet 5000,- for. Hvis jeg havde råd og hvis
jeg havde plads i højden i mine bygninger, ville jeg vælge en traktor der
var bare lidt nyere, og som havde de ting jeg savner på Majoren. Man burde
kunne få noget for en 8 - 10.000,- hvis der ikke er krav om at den skal
kunne indregistreres.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-12-10 05:18

On 2 Dec., 08:41, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> Hvor meget kraft har man brug for til at ryde 1/2-1/1 meter driver p
> 500meter vej og en g rdsplads ?
>
> Hvad dur til s dan noget ? Hva koster det ?

Vi har en IH fra ca. 1980 uden 4x4, en IH 844.
Den kostede vel omkring 20.000 kr og med bagtipskovlen kan jeg rydde
100 m2 gårdsplads og indkørsel på gid en 1 time og der var 30-40 cm
sne.
En lang vej er en bagtipskovl ikke optimal til men måske bare flere
gange hvor man skræller lag af kan gøre det.

--
Christian

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 02-12-10 17:29

On Thu, 2 Dec 2010 08:41:30 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Hvor meget kraft har man brug for til at ryde 1/2-1/1 meter driver på
>500meter vej og en gårdsplads ?
Det er ikke så meget kraften du skal kigge på, det er mere om du har
hensigtsmessige værktøjer til traktoren, dertil kan også hører
snekæder, traktoren alene gør det ikke.

>Hvad dur til sådan noget ?
Hvad somhelst af typen "traktor" bare ikke de små havetraktorer, det
skal være noget der er lavet til rigtigt markarbejde.

> Hva koster det ?
Afh. meget af dit held og ønske om komfort, men starter vel omkring
3000 Kr.

/Hans

Fra : oz3bto

Dato : 02-12-10 18:32

> Hvor meget kraft har man brug for til at ryde 1/2-1/1 meter driver på
> 500meter vej og en gårdsplads ?
>
> Hvad dur til sådan noget ? Hva koster det ?
>
> /A

Vi har en gammel MF 135 med hjemmebygget hus til at rydde gårdspladsen ..
Den klare det fint...Når man ellers får den startet

Udover det så har chefen en 500ccm ATV med tilhørende plov.. Den klare fint
50cm

Men som det er i DK nu så burde i have sådan en her
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=25751709

Stortset det alle bruger heroppe .. samme sidder på 135eren .. godtnok en
noget ældre model men samme virkemåde

Fra : Allan Møller

Dato : 02-12-10 21:17

> [...]
> http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=25751709
>
> Stortset det alle bruger heroppe .. samme sidder på 135eren .. godtnok en

Nå jeg syntes lige at ha' læst indlæg fra dig hvor du beskriver at i slet
ikke har brug for pmv og andet "udstyr"
I kører jo bare på arbejde uanset om der er faldet 1/2 eller 1/1 meter sne -
og møder til tiden

Allan

Fra : oz3bto

Dato : 02-12-10 21:23

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke har brug for pmv og andet "udstyr"
> I kører jo bare på arbejde uanset om der er faldet 1/2 eller 1/1 meter

Vi er jo nød til at rydde vejene så turisterne kan komme frem

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-12-10 00:21

Den 02-12-2010 18:31, oz3bto skrev:
> [...]
> http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=25751709
> Stortset det alle bruger heroppe .. samme sidder på 135eren .. godtnok en

Havde det ikke været en lille smule mere praktisk om den sad foran på
traktoren?

Fra : oz3bto

Dato : 03-12-10 00:42

> Havde det ikke været en lille smule mere praktisk om den sad foran på
> traktoren?

De findes til begge veje og en traktor køre jo nemt igennem 1m sne