Bilen i vintersøvn
Fra : Jens Olsen

Dato : 01-12-10 12:48

Det lader til at vintervejret fortsætter. Min lille bil står parkeret
nede i en carport i bebyggelsen hvor jeg bor og kommer først ud at
køre når vejene igen er rene og tørre. Sidste vinter blev det til tre
måneder hvor den ikke kørte. Derefter var der ikke strøm nok på
batteriet til at den kunne starte. Nu kan jeg jo risikere at
vintervejret igen vil fortsætte i månedsvis.

Hvad kan jeg gøre for at holde liv i dyret?

Skal jeg en gang imellem gå ned og starte den og lade den stå og
snurre i nogle minutter, eller skal jeg mon tage batteriet op i
lejligheden?

Jens

Fra : Nicolaj C

Dato : 01-12-10 13:02

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> wrote in message
> [...]

> Skal jeg en gang imellem gå ned og starte den og lade den stå og

> snurre i nogle minutter, eller skal jeg mon tage batteriet op i

Hvis du har strøm i carporten ?

http://www.ctek.com/DA/consumer/mxs-3600.aspx

Nic

Fra : oz3bto

Dato : 01-12-10 13:24

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal jeg en gang imellem gå ned og starte den og lade den stå og
> snurre i nogle minutter, eller skal jeg mon tage batteriet op i

Lyder som noget blok værk du bor i ....

Isåfald ville jeg tage batteriet op i lejligheden også købe en ctek lader
e.l. som batteriet lige får en tur af hver 14. dag

Har du mulighed for strøm ved bilen så ville jeg lade den sidde i bilen
også give den lader en gang i ugen

Er der tale om et forholdsvis nyt batteri så ville jeg fjerne + polen også
burde der stadig være power nok i batteriet til foråret

Fra : Mcwm

Dato : 01-12-10 13:38

Den 01-12-2010 13:24, oz3bto skrev:
> Er der tale om et forholdsvis nyt batteri så ville jeg fjerne + polen også
> burde der stadig være power nok i batteriet til foråret

Nu skriver OP ikke hvilken bil, andet end den er lille. Det er jo mange
ting

En lille advarsel, hvis der er en onboard computer a la den i de nye
BMW'er, så skal man(det ved Bjørn af bitter erfaring)passe på med at
køre batteriet ned, endsige fjerne det

Venligst
Mcwm

Fra : AS

Dato : 01-12-10 17:35

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> wrote in message
> En lille advarsel, hvis der er en onboard computer a la den i de nye
> BMW'er, så skal man(det ved Bjørn af bitter erfaring)passe på med at køre
> batteriet ned, endsige fjerne det

Hvor meget ny skal den være? En bekendt et par år gammel e90 har ikke haft
problemmer efter den sdiste vinter.

Fra : Mcwm

Dato : 01-12-10 23:03

Den 01-12-2010 17:34, AS skrev:
> "Mcwm"<newsFJERN@glostrup.it> wrote in message
>
> Hvor meget ny skal den være? En bekendt et par år gammel e90 har ikke haft
> problemmer efter den sdiste vinter.

Jeg er helt overbevist om, at den oplysning kan komme fra en af de gamle
rotter.... Bjørn, Mogens?

Venligst
Mcwm

Fra : Jens Olsen

Dato : 01-12-10 14:04

On Wed, 1 Dec 2010 13:24:11 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
>
>Er der tale om et forholdsvis nyt batteri så ville jeg fjerne + polen også
>burde der stadig være power nok i batteriet til foråret

Svar (med tak) til tre forskellige.

Der er ikke strøm nede ved carporten.

Bilen er en Nissan Micra 1998. Den kan vist godt undvære strøm i
længere tid.

Det lyder som om at jeg skal tage batteriet op i lejligheden.

Jeg har en lille billig batterilader som jeg vistnok købte i Lidl:

Battery Charger Tronic T4X:

http://diplotop.dk/anmeldelser/KOMPERNASS/TRONIC%20T4X%20SE%20KH%203033%20BATTERY%20CHARGER

Den klarede fint at genlade batteriet efter sidste vinter, da der ikke
var strøm nok på batteriet til at starte bilen.

I Brugsanvisningen står der efter at batteriet er opladet: "Nu er der
vedligeholdelsesstrøm til rådighed for batteriet." og i indledningen
står der: "Desuden kan batteriet langtidstilsluttes til opladeren, når
det ikke er i brug, så det kan holdes i den mest optimale tilstand
uden at det bliver beskadiget."

Det lyder for mig som om at jeg blot skal lade batteriet være
tilsluttet laderen i længere tid?

Jens

Fra : alexbo

Dato : 01-12-10 14:09

"Jens Olsen" skrev

> Det lyder for mig som om at jeg blot skal lade batteriet være
> tilsluttet laderen i længere tid?

Ja men det er der ingen grund til, en dag hver anden uge vil være fint.

Man kan aldrig vide hvornår noget kortslutter, så jeg ville ikke lade et
bilbatteri i en lejlighed uden at være til stede og vågen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Olsen

Dato : 01-12-10 14:23

On Wed, 1 Dec 2010 14:08:46 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>
>Man kan aldrig vide hvornår noget kortslutter, så jeg ville ikke lade et
>bilbatteri i en lejlighed uden at være til stede og vågen.

Det lyder spændende - det er jo til at overkomme.

Jens

Fra : Bjørn J.

Dato : 01-12-10 14:49

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det lyder spændende - det er jo til at overkomme.

Desværre tror jeg ikke, der findes en Pb Safe Bag ..;)

http://walkerasite.com/lipo_charging_bag_review.html

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-10 18:28

Jens Olsen skriver:

> Hvad kan jeg gøre for at holde liv i dyret?

Købe dig en forlængerledning og en lader og slutte den til når sneen
smelter.

Klaus

Fra : KT

Dato : 01-12-10 19:05

?Kør dog en tur - en gang om ugen f.eks. - du risikerer ud over strøm at få
andre skader - rust på bremserne, dæk som ikke længere er helt runde etc.
Det kan du i det store og hele undgå ved at få rørt bilen bare lidt!

Knud

Fra : Jens Olsen

Dato : 01-12-10 20:48

On Wed, 1 Dec 2010 19:05:04 +0100, "KT" <knt.t@privat.dk> wrote:

> [...]
>andre skader - rust på bremserne, dæk som ikke længere er helt runde etc.
>Det kan du i det store og hele undgå ved at få rørt bilen bare lidt!

Ja det var naturligvis også en mulighed, men så længe der er 'sæbe' på
vejene har jeg nu ikke megen lyst.

Jens

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 01-12-10 20:57

On Wed, 01 Dec 2010 20:47:56 +0100, Jens Olsen <ingen@spam.invalid>
wrote:

>Ja det var naturligvis også en mulighed, men så længe der er 'sæbe' på
>vejene har jeg nu ikke megen lyst.

>--

Hvorfor?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henning

Dato : 01-12-10 22:00

On Wed, 01 Dec 2010 20:56:56 +0100, folmer@rasmussen.dk wrote:

>Hvorfor?

Sommerdæk? Det kunne være et fornuftigt bud - og en særdeles fornuftig
forklaring

Fra : Jens Olsen

Dato : 02-12-10 00:04

On Wed, 01 Dec 2010 21:59:40 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Sommerdæk? Det kunne være et fornuftigt bud - og en særdeles fornuftig
>forklaring

Jo da. Når jeg nu ikke har lyst til at køre ud, så kan jeg ikke se
hvad jeg skulle med vinterdæk.

Jeg bliver herinde ved kakkelovnen til det bliver forår!

Jens

Fra : Ole Sørensen

Dato : 01-12-10 22:01

> Hvorfor?

Sæbesvage dæk?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 02-12-10 00:05

Jens Olsen har bragt dette til verden:

> Ja det var naturligvis også en mulighed, men så længe der er 'sæbe' på
> vejene har jeg nu ikke megen lyst.

Jeg fik to skæve dæk sidste vinter da min bil stod en uge+.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 04-12-10 11:01

Den 01-12-2010 12:47, Jens Olsen skrev:
> [...]
>
> Skal jeg en gang imellem gå ned og starte den og lade den stå og
> snurre i nogle minutter, eller skal jeg mon tage batteriet op i

Hvis du fjerner batteriet, er der også mindre risiko for at den bliver
stjålet
Kan man deponere pladerne og spare forsikring, ligesom med MC (i gamle
dage?)?

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-10 11:50

Leif Neland <leif@neland.dk> skrev :

>Kan man deponere pladerne og spare forsikring, ligesom med MC (i gamle
>dage?)?

*den* sport, er selskaberne vist aldrig startet på med biler
--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)

Fra : Petersen Michael

Dato : 05-12-10 18:31

> [...]
>
> Skal jeg en gang imellem gå ned og starte den og lade den stå og
> snurre i nogle minutter, eller skal jeg mon tage batteriet op i

Ved 3 måneders stilstand ville jeg ikke kun bekymre mig om strøm.
Jeg ville også bekymre mig om rustne cylindervægge - motoren bliver jo
ikke smurt i al den tid. Jeg ville bekymre mig om en håndbremse der er
rustet fast - hvis trukket.

Personligt tror jeg på at jeg holder bedst liv i mine køretøjer ved at
starte dem op og lade den snurre mindst 1 x 10 minutter hver måned.
(Og ikke bruge hånd bremsen ved længere tidsstilstand)

--
Michael

Fra : Jens Olsen

Dato : 05-12-10 23:15

On Sun, 05 Dec 2010 18:30:59 +0100, Petersen Michael
<petersen_michae-dengyldnemaagel@mail.tele.dk> wrote:

>Personligt tror jeg på at jeg holder bedst liv i mine køretøjer ved at
>starte dem op og lade den snurre mindst 1 x 10 minutter hver måned.
>(Og ikke bruge hånd bremsen ved længere tidsstilstand)

Jo tak. Jeg har nu, efter diverse råd herinde fra, valgt at køre en
tur i den en gang imellem, når vejene er ryddede og i orden. Derfor
fik den en tur i torsdags, hvor føret var fint her omkring. Den
startede med det samme, og bremserne skurrede ikke mere end sædvanlig
den første gang de blev brugt.

Da bilen har automatisk gear bliver håndbremsen kun brugt (motioneret)
en gang imellem når jeg holder for rødt.

Jens