Olie
Fra : Kim

Dato : 24-11-10 11:57

Hvad er forskellen på en billig Branford fuldsyntetisk 5W40 olie fra Harald
Nyborg,
og en ditto fra f.eks. Shell ?
Der er jo en verden til forskel i pris, og de opfylder tilsyneladende samme
normer ?

Mvh, Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 24-11-10 14:33

> [...]
> Harald Nyborg,
> og en ditto fra f.eks. Shell ?
> Der er jo en verden til forskel i pris, og de opfylder tilsyneladende

At en olie opfylder en bestemt "specifikation" er en ting, noget andet er
hvor længe olien holder spec's - det siger normen nemlig ikke noget om.
Derudover er noget olie lavet på "regenereret" spildolie.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-11-10 16:42

> [...]
> Harald Nyborg,
> og en ditto fra f.eks. Shell ?
> Der er jo en verden til forskel i pris, og de opfylder tilsyneladende

Det tror jeg ikke der er nogen her der kan svare på.
Branford er et lavpris varenavn, hvilket fabrikat olie der er i aner jeg
ikke.
Jeg har aldrig set test der indikerer at nogle olier med samme viskositet og
normer skulle være forskellige. Jeg har heller ikke hørt om nogen der har
haft motorer der er brændt sammen pga. lavpris olier.
Jeg synes dog de helt billige mærker er lidt for uigennemskuelige til nyere
biler, så jeg holder mig selv til Texaco og lignende som sælges jævnligt på
tilbud i eks. Jem og Fix.

Handler du hos Harald Nyborg så ville jeg vælge
Mobil Super 3000 5w40 til 249 kr , det er trods alt kun 17 kr dyrere pr.
liter.

Mvh Niels

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-11-10 17:04

Den 24-11-2010 16:41, Niels Bengaard skrev:

> [...]
> biler, så jeg holder mig selv til Texaco og lignende som sælges jævnligt på

Sjovt du lige nævner Texaco. To helt "ens" olier, opfylder samme normer
og tilsyneladende olier har forskellige produktnumre. Alt efter om de
bliver købt hos en rigtig Texacoforhandler/væksted eller i et
byggemarked. Det billige koster under det halve. Jeg prøvede for sjov
skyld den billige. Efter 12-1500 km begyndte bilen at klapre i de
hydrauliske knastfølgere. Og det blev ikke ringere de næste små 1000 km.
Så snuppede jeg en af den "samme" olie fra hylden. Bare i den dyre
version. Efter et par hundrede var den igen uden klapren. Kort sagt får
man hvad man betaler for.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-11-10 16:29

> [...]
> "samme" olie fra hylden. Bare i den dyre version. Efter et par hundrede
> var den igen uden klapren. Kort sagt får man hvad man betaler for.

Jeg er nu tilfreds med det jeg køber, jeg har heller ikke samme problemer
som dig. Har nu kørt 295.000 km og still going strong.
Er det en Ford Zetec du har, de er jo specielt ømme overfor oliekvaliteter.

Mvh Niels

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-11-10 17:33

Den 25-11-2010 16:28, Niels Bengaard skrev:

> Jeg er nu tilfreds med det jeg køber, jeg har heller ikke samme problemer
> som dig. Har nu kørt 295.000 km og still going strong.

Jeg har bare skilt en del motorer ad gennem tiderne. Og det er tydeligt
se hvem der har kørt på dyr og billig olie.

> Er det en Ford Zetec du har, de er jo specielt ømme overfor oliekvaliteter.

Nej nej. Det var såmænd en ganske almindelig kedelig Opel 1,8i.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Kent Friis

Dato : 24-11-10 18:13

Den Wed, 24 Nov 2010 11:57:16 +0100 skrev Kim:
> [...]
> og en ditto fra f.eks. Shell ?
> Der er jo en verden til forskel i pris, og de opfylder tilsyneladende samme

Jeg ved ikke med Harald Nyborg, men nogen af dem Bilka sælger står der
Shell på.

Prisen lægger imellem 250 og 400 kroner for 4 liter, samme prisområde som
Shell-tanken ville have for EN liter en dag jeg ikke kunne nå i Bilka.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Per Jensen

Dato : 25-11-10 10:09

On 24/11/10 11.57, Kim wrote:
> [...]
> Harald Nyborg,
> og en ditto fra f.eks. Shell ?
> Der er jo en verden til forskel i pris, og de opfylder tilsyneladende

Medmindre at den helt billige er fremstillet af genbrugsolie eller noget
andet snavs, så er det Shell mærkaten der koster dét ekstra for den dyre.

// Per.

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-11-10 11:36

> Der er jo en verden til forskel i pris, og de opfylder tilsyneladende

Køb i Tyskland, fx. hos Mapodo, så er du ude over, at tænke i pris - der
kan du få ægte Castrol til prisen for discount-olie herhjemme.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-11-10 13:51

"Kim" <No@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Harald Nyborg,
> og en ditto fra f.eks. Shell ?
> Der er jo en verden til forskel i pris, og de opfylder tilsyneladende

For mange år siden købte jeg en Q8 olie hos HNyborg, som kunne fås på den
lokale Q8-tankstation til en noget højere pris. Pludselig var den dog væk
fra hylderne, og jeg kontaktede HQ for at høre hvad meningen var. De
forklarede at den olie der nu hed Harald Nyborg olie var den samme og at de
ikke havde Q8-stationerne i røret hele tiden for at klage over deres priser.

Om det så passer hvad de siger ....

--
Per
www.campingogbil.dk