Hej alle,
Jo desværre måtte jeg være andet steds nogle dage.
Årsagen til at jeg lavede indsparket med denne strengs overskrift er
at et firma har lavet en certifceringsordning. Jeg sammenlignede den
noget med certificering af campingpladser.
Mange kender sikkert til både campinglivets- såvel som bådlivets
fortræffeligheder og forskelle, og derfor også hvilke faktorer og
publikationer, certificeringer, beskrivelser m.m. der offentliggøres
for oplysning og tiltrækning.
Disse informationer kan både komme ved mund til mund metoden, i
papirform og fra elektroniske medier.
Mange kender sikkert både til DLS /Kommas Havnelods som med
piktogrammer vise hvilke servicies der ligger på havnen eller i en
gåafstand mellem 5 - 10 minutter, Sejlere har på land en begrændset
radius hvor inden for de tilgængelige servicies ligger..
Bil-GPS enhedernes præsentationsform med "Interessepunkter" og deres
præsentation er baseret på afstande hvor man p.t. er; men det er kun
de der betaler for at være med der kommer op på skærmen og man er i
bil mere mobil for større afstande.
IMCI stjernesystemet vægter afstande; men det er afstande m.m. som
ikke rigtigt er tilpasset sejlere og tildelingen af stjerner giver den
udfordring, at man ikke være sikker på at der er de mest almindelige
faciliteter i havnene, medmindre man søger en havn med fem stjerner.
F.eks. kan man ikke være sikker på at finde brændstof i en havn med
fire stjerner. Muligheden skal blot findes inden for en afstand af 20
km. Har man behov for brændstof skal man ikke spilde en dag af sin
ferie på at hente brændstof.
Det har jeg selv prøvet i Danslands Kanal for mange år siden og
resultatet blev en tank på 100 liter. nok til en hel sæson.
Kran eller beddingsanlæg skal blot være tilstede inden for en afstand
af 3 km.
I en trestjernet marina skal der blot være en udstyrsforretning inden
for 10 km og i havne med 1 til 3 stjerner er der ikke krav om at der
skal være et toilettømningsanlæg.
For at kunne opnå fem stjerner kræves at havnen har en
helokopterlandingsplads og desuden er enten indhegnet eller er tv-
overvåget.
Ifølge IMCI er stjernesystemet en kvalitetsmærkning af havnen; men er
der megen kvalitet i at vide, at man som gæstende sejler kan risikere
at komme ud på en længere køretur, hvis man skal tanke, skal have
foretaget en reparation eller bare have tømt sin holdingtank.
Heldigvis kan hverken FLID´s bestyrelse eller DS se at tildeling af
stjerne kan forbedre beskrivelsen af en havns service eller kvalitet.
Hertil skal lægges prisen på certificeringsordningen som udregnes
efter største bådeplads i en havn + transportudgifterne til den
inspektør der skal foretage inspektionen af hver enkelt havn.
Det største problem kan ligge i de voldsomt stigende udgifter til
investeringer i havnene hvis man ønsker en opgradering i
stjernesystemet.
Det giver stereotype marinaer.
Er det det vi som sejlere ønsker?
Vores både bliver større og indrettet til en komfort hvor hver enkelt
kan være ret så selvforsynende med mad og drikke og derfor, af den
grund, ikke behøves konstant at være tæt på supermarkederne.
Er bådene i god stand og har rimeligt med sliddele ombord, har de
fleste heller ikke brug for et værft eller bådudstyrsforretning i hver
lille havn, ligesom en helikoperlandingsplads på havnen ikke vil være
normalt og stjernegivende.
I Kastrup burde det så være muligt med at systemet bliver udviddet til
6 stjerner, for der ligger en international lufthavn inden for 1 km´s
afstand og en dybvands havn (4,5 meters dybde), inden for 500 meter
fra lufthavnen, bliver færdig i 2011 til store gæstende lystbåde.
Det er derfor at jeg mener at opbygningen og stjernetildelingen er
tåbelig og ikke i pagt med sejlernes behov.
Husk på at se en beskrivelse for mulighederne i hver enkelt havn, som
en information til gæstesejlere, der måske kommer sejlende langvejs
fra og ikke ser det som på egen hjemhavn med dens muligheder, når man
som lokal med mange flere baggrunde vurderer havnens faciliteter,
eller for rige personer der holder både med fuld besætning.
Vores nuværende opslagsværker for havnene er fuldt tilstrækkelige og
dækkende. Desuden skal havnepriserne ikke sættes unødigt om for at
tilfredsstille certificeringsfirmaet og evt. nogle få sejlere der
baserer deres tilværelse i stjernes tegn og sejler fra havn til havn
uden en enkelt brødkrumme ombord og som måske vil have alt serveret på
første klasse af betjenende ånder.
Mvh/Harding
On 4 Nov., 20:39, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> wrote:
> Roderiet wrote:
> > Hej der Nu har jeg gennemgået listen punkt for punkt og jeg er
> > lodret uenig med dig Harding. Stort set er listens punkter
> > opfyldt i forvejen for de fleste havne, der ligger ved byer. Der
> > er nogle enkelte luksusforventninger som næppe vil blive indført i
> > Danmark. Skulle der være nogen som ikke kan leve uden alt hvad der
> > nævnt på listen må disse lade være at sejle nogensteder. I det
> > store hele er listens indhold jo bare hvad der allerede er på plads i
> > et bysamfund. Roskilde havn f.eks. har vist allerede hovedparten
> > af facilliteterne, enten i umiddelbar nærhed eller også indenfor de i
> > listen nævnte afstande. Harding vil du være rar at definere hvori
> > det " tåbelige " består?. mvh Niels F.
>
> Klip
>
> Harding har jo startet tråden af en eller anden grund, og jeg ser da også
> nogle ?, hvilket antyder at han ønsker tilbagemeldinger og synspunktet på
> subject.
> Måske er han "bare" på ferie, så der skal nok komme noget retur, selvom der
> indtil nu ikke er overvejende flertal for "det tåbelige"
> Jeg er samtidig sikker på, at Harding ikke ville starte en tråd, medmindre
> det netop var fordi han ønskede at stikke en pind i jorden for at høre en
> eller anden form for generel mening om emnet.
>
> Vi får at se, hvad der sker.. som man siger.
>
> Mvh
>
> \\\\////
> (@@)
> -------o00o-(_)-o00o---------
> Torben