On Tue, 2 Nov 2010 20:15:53 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:
>forhåbentlig....
>
>Helt OT er det vel ikke, at omtale, at motorerne til den ny BIL-færge
>den pænt store Leonora Christina nu er ankommet til værftet i Australien fra
>MAN-Diesel, hvor de er ved at blive installeret i båden.
>
>Der er fine billeder her:
http://www.bornholmerfaergen.dk/441we.aspx
>
>Fra Bornholmerfærgen.dk :
>"Leonora Christinas fire hovedmotorer er nu ankommet til Austalværftet, og
>den første motor er ved at blive installeret.
>
>- Leonora Christina bliver udstyret med fire styk 9,1 MW motorer, det svarer
>til 12.200 hestekræfter - hver. Det er nogle store og hårdføre maskiner
>sammenlignet med, hvad der ellers findes på markedet. De kan for eksempel
>tåle en kontinuerlig belastning på 100 procent, og her ud over har vi en
>garanti fra leverandøren om, at de tåler en 110 procents belastning i en
>time for hver 6. time. Der er aldrig tidligere bygget så store maskiner til
>nogen anden hurtigfærge, forklarer rederiinspektør Bent B. Hansen.
>
>- I disse tider er der stort fokus på emissioner, og Leonora Christinas
>motorer er forud for deres tid, forstået på den måde at de opfylder både
>alle nuværende regler, men også de regler der først træder i kraft for
>færger, der bliver køllagt fra 2011, de såkaldte Tier 2-regler.
>
>Motorerne er fra tyske MAN Diesel."
Er vi ude i noget TDI-værk?
)