/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Mulighed for at beholde masten på båden nå~
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 26-10-10 10:06

Codan har som det første forsikringsselskab i et samarbejde med DS
ændret på forsikringsbetingelserne under visse forudsætninger.
-------------------
Citat fra Danske bådejeres hjemmeside:

En række havne har investeret i nye stativer som nogle steder skal
benyttes af bådejerne, mens man andre steder har gjort det
frivilligt.

Ligger båden i en af disse havne og benytter du det af havnen indkøbte
eller anbefalede stativ, kan du tage din båd på land med masten
monteret.

Indtil videre skal den forsikrede kontakte Codan for at undgå
misforståelse. Hvis du lever op til betingelserne, får du tilsendt et
tillæg med følgende tekst:
"Uanset Pkt. 17 i betingelserne, dækker forsikringen når båden henstår
på land med masten påmonteret, i et af xxxxhavns godkendte stativer,
som er købt eller lejet gennem havns ordning."

Til næste år vil pkt. 17 i betingelserne være ændret, så man ikke
behøver at kontakte Codan.
--------------------

Længere sydpå ses det ofte.
Fremtiden vil vise om det er nok eller der yderligere skal barduner
fra mastetoppen ned til faste forankrede fundamenter.
Desuden skal man ikke glemme at føre tilsyn med sin mast, for i tide
at konstatere begyndende sprækker og brud på masten og de dele der er
monteret på den, til at fastholde riggen. Et naturligt arbejde ved af-
og pårigningen af masten.

Mvh/Harding


 
 
HKN (26-10-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 26-10-10 20:26

> Længere sydpå ses det ofte.
> Fremtiden vil vise om det er nok eller der yderligere skal barduner
> fra mastetoppen ned til faste forankrede fundamenter.
> Desuden skal man ikke glemme at føre tilsyn med sin mast, for i tide
> at konstatere begyndende sprækker og brud på masten og de dele der er
> monteret på den, til at fastholde riggen. Et naturligt arbejde ved af-
> og pårigningen af masten.

Og det gør det også nordpå - vores brødre i både Sverige og Norge beholder
masten på i langt de fleste havne.

Korrekt at det giver mulighed for at føre tilsyn med riggen, men kom ihu at
det også slider særdeles meget på grejet at blive skilt og samlet igen.

Jeg vil personligt forsøge at få dette indført i hjemhavnen i den kommende
sæson (det kommer nok til at koste et par års lobbyisme).

Jeg har ikke set bardunløsningen i nogen af de havne hvor jeg har været -
hverken syd- eller nordpå - jeg tror ikke det er nødvendigt heller.

Mvh
Henrik


John Hilt (30-10-2010)
Kommentar
Fra : John Hilt


Dato : 30-10-10 11:55

On Tue, 26 Oct 2010 21:25:30 +0200 HKN
wrote in news:dk.fritid.sejlads

>Og det gør det også nordpå - vores brødre i både Sverige og Norge beholder
>masten på i langt de fleste havne.

>Jeg har ikke set bardunløsningen i nogen af de havne hvor jeg har været -
>hverken syd- eller nordpå - jeg tror ikke det er nødvendigt heller.

Jeg har sett et tilfelle i England der en seilbåt blåste over ende, og
så dro med seg og veltet en hel rekke med andre seilbåter.

I min hjemmehavn er det vanlig at man ved selv korte opphold på land
trekker ut fallene til storseil og fokke til hver side, og bruker dem
som barduner.

--

Harding E. Larsen (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-10-10 06:19

Det er muligt at tage riggen af båden på en meget skånsom måde, masten
tages i spilerfaldet, se:
http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/103-0330%5E_IMG..JPG
Når masten er inde over land monteres en lille vogn, se:
http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/103-0328%5E_IMG..JPG
Herefter sænkes masten ruligt ned, se:
http://public.bay.livefilestore.com/y1pxiYmzkyt5hKL3gLgrq3w64HX1ypfHstWd6DluSgDVdNw9pEbBseLvQZv7hXS-j19uEN139VgBhEh8K_5GaZYgg/103-0331_IMG.JPG?psid=1
Den glider lige ned i mastevognen, se:
http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/103-0331%5E_IMG..JPG#resId/385B351F0FA74290!337
Hvorefter den demonteres. Intet ved demonteringen tager skade og nye
splitter monteres om foråret.
Masten demonteres for alle wirer og hal, vaskes og når den er tør
smøres den ind i olie og skivgattenes aksler smøres. til sidst
indpakkes den i en pose der kan ånde.
Den køres på mastevognen ind i masteskuret og hejses med krantaljer op
og lægges ind på en mastehylde.
Det kræver dog en veludrustet havn med gode faciliteter.

M.h.t. godkendt vinterstativ, så kender vi ikke grunden til at DS har
blandet sig; men der er jo et fast samarbejde med Codan, til begges
fordel.

Der er havne der ikke stiller krav og andre der stiller forskellige
krav så som:
Enhver bådejer er ansvarlig for sit stativ
Alle bådstativer skal godkendes af havneudvalget
Havneudvalgets godkendelse må ikke forveksles med forsikringens krav.

I andre havne er kravet at der kun må bruges de af havnen ejede/
leasede stativer.
Stativerne lejes af bådejerne for typisk 1000,- om året.

Det er kun i havne med diise fællesindkøbte stativer en forsikring vil
dække både med mastene monteret på land.

Det er ikke usansynligt at de dertil knyttede betingelser har været
vurderet af aktuarer, der så er fremkommet med et nyt præmiegrundlag,
der så igen kan have afsmittende effekt generelt på
forsikringsselskabernes betingelser.
Regningen ender hos bådejerne.
Måske kan det ende med at masteskurene kan nedlægges og erstattes af
lejlighedbyggeri på stedet.
I Sverige er der tilkkommet en del private havne der er meget dyre og
enhver tjeneste koster. Måske derfor beholdes masten på på
vinterpladsen, måske med grundlag i aftaler med
forsikringsselskaberne. I nogle havne har man helt nedlagt
vinterpladserne og masteskurene og bådene er tvunget til at blive i
vandet eller søge anden sted hen for vinteren.
Jeg håber ikke at vi skal den vej.

Mvh/Harding




On 26 Okt., 21:25, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> > Længere sydpå ses det ofte.
> > Fremtiden vil vise om det er nok eller der yderligere skal barduner
> > fra mastetoppen ned til faste forankrede fundamenter.
> > Desuden skal man ikke glemme at føre tilsyn med sin mast, for i tide
> > at konstatere begyndende sprækker og brud på masten og de dele der er
> > monteret på den, til at fastholde riggen. Et naturligt arbejde ved af-
> > og pårigningen af masten.
>
> Og det gør det også nordpå - vores brødre i både Sverige og Norge beholder
> masten på i langt de fleste havne.
>
> Korrekt at det giver mulighed for at føre tilsyn med riggen, men kom ihu at
> det også slider særdeles meget på grejet at blive skilt og samlet igen.
>
> Jeg vil personligt forsøge at få dette indført i hjemhavnen i den kommende
> sæson (det kommer nok til at koste et par års lobbyisme).
>
> Jeg har ikke set bardunløsningen i nogen af de havne hvor jeg har været -
> hverken syd- eller nordpå - jeg tror ikke det er nødvendigt heller.
>
> Mvh
> Henrik


Torben Skovgaard Bac~ (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Torben Skovgaard Bac~


Dato : 27-10-10 16:35

Harding E. Larsen wrote:
Klip

> I Sverige er der tilkkommet en del private havne der er meget dyre og
> enhver tjeneste koster. Måske derfor beholdes masten på på
> vinterpladsen, måske med grundlag i aftaler med
> forsikringsselskaberne. I nogle havne har man helt nedlagt
> vinterpladserne og masteskurene og bådene er tvunget til at blive i
> vandet eller søge anden sted hen for vinteren.
> Jeg håber ikke at vi skal den vej.
>
> Mvh/Harding

Her i Odsherred koster det ekstra at lade båden stå med masten på -
begrundes i, at både med master på skal stå i et særligt indhegnet og
afgrænset område.
Så *profitol* kan også benyttes omvendt i forhold til foranstående vedr.
enhver tjeneste, der koster.

Mvh

--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben



Harding E. Larsen (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-10-10 09:14

En lille tilføjelse om man viol se lidt på vindens påvirkninger landet
rundt.

http://guidedtour.windpower.org/da/tour/wres/dkmap.htm

Prøv tillige at indsætte lokale forekomster i beregningsprogrammet
"Beregn lævirkning" og se resultaterne.

Måske kan det give stof til eftertanke omkring påvirkningerne, når
båden står på land med masten på.

Mvh/Harding




On 27 Okt., 14:18, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Det er muligt at tage riggen af båden på en meget skånsom måde, masten
> tages i spilerfaldet, se:http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self..aspx/Fotos/103-0330%...
> Når masten er inde over land monteres en lille vogn, se:http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/103-0328%...
> Herefter sænkes masten ruligt ned, se:http://public.bay.livefilestore.com/y1pxiYmzkyt5hKL3gLgrq3w64HX1ypfHs...
> Den glider lige ned i mastevognen, se:http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/103-0331%...
> Hvorefter den demonteres. Intet ved demonteringen tager skade og nye
> splitter monteres om foråret.
> Masten demonteres for alle wirer og hal, vaskes og når den er tør
> smøres den ind i olie og skivgattenes aksler smøres. til sidst
> indpakkes den i en pose der kan ånde.
> Den køres på mastevognen ind i masteskuret og hejses med krantaljer op
> og lægges ind på en mastehylde.
> Det kræver dog en veludrustet havn med gode faciliteter.
>
> M.h.t. godkendt vinterstativ, så kender vi ikke grunden til at DS har
> blandet sig; men der er jo et fast samarbejde med Codan, til begges
> fordel.
>
> Der er havne der ikke stiller krav og andre der stiller forskellige
> krav så som:
> Enhver bådejer er ansvarlig for sit stativ
> Alle bådstativer skal godkendes af havneudvalget
> Havneudvalgets godkendelse må ikke forveksles med forsikringens krav.
>
> I andre havne er kravet at der kun må bruges de af havnen ejede/
> leasede stativer.
> Stativerne lejes af bådejerne for typisk 1000,- om året.
>
> Det er kun i havne med diise fællesindkøbte stativer en forsikring vil
> dække både med mastene monteret på land.
>
> Det er ikke usansynligt at de dertil knyttede betingelser har været
> vurderet af aktuarer, der så er fremkommet med et nyt præmiegrundlag,
> der så igen kan have afsmittende effekt generelt på
> forsikringsselskabernes betingelser.
> Regningen ender hos bådejerne.
> Måske kan det ende med at masteskurene kan nedlægges og erstattes af
> lejlighedbyggeri på stedet.
> I Sverige er der tilkkommet en del private havne der er meget dyre og
> enhver tjeneste koster. Måske derfor beholdes masten på på
> vinterpladsen, måske med grundlag i aftaler med
> forsikringsselskaberne. I nogle havne har man helt nedlagt
> vinterpladserne og masteskurene og bådene er tvunget til at blive i
> vandet eller søge anden sted hen for vinteren.
> Jeg håber ikke at vi skal den vej.
>
> Mvh/Harding
>
> On 26 Okt., 21:25, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
>
>
>
> > > Længere sydpå ses det ofte.
> > > Fremtiden vil vise om det er nok eller der yderligere skal barduner
> > > fra mastetoppen ned til faste forankrede fundamenter.
> > > Desuden skal man ikke glemme at føre tilsyn med sin mast, for i tide
> > > at konstatere begyndende sprækker og brud på masten og de dele der er
> > > monteret på den, til at fastholde riggen. Et naturligt arbejde ved af-
> > > og pårigningen af masten.
>
> > Og det gør det også nordpå - vores brødre i både Sverige og Norge beholder
> > masten på i langt de fleste havne.
>
> > Korrekt at det giver mulighed for at føre tilsyn med riggen, men kom ihu at
> > det også slider særdeles meget på grejet at blive skilt og samlet igen.
>
> > Jeg vil personligt forsøge at få dette indført i hjemhavnen i den kommende
> > sæson (det kommer nok til at koste et par års lobbyisme).
>
> > Jeg har ikke set bardunløsningen i nogen af de havne hvor jeg har været -
> > hverken syd- eller nordpå - jeg tror ikke det er nødvendigt heller.
>
> > Mvh
> > Henrik- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


HKN (27-10-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 27-10-10 21:13

Ja, man kan tænke sig til meget - tankens kraft skal man ikke kimse
ad........nogle folk tænker sig endda syge.

Tag eksempelvis Holland - landet er fladt som en pandekage, INTET giver
nogen form for læhold - alligevel står stort set alle både på land med rig
på, og endda uden barduner...

Se det var et praktisk eksempel, som jeg kan forholde mig til.

Iøvrigt en smart feature det med hjulet til at montere i mastefoden - men
det virker desværre kun hvis man har en kran der er høj nok. Og det ændrer
jo ikke på det slid der opstår ved at afmontere og montere igen og igen, år
efter år.'

Mvh
Henrik


"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> wrote in message
news:25612b89-ce82-4b1d-ae1e-a33309455752@j25g2000yqa.googlegroups.com...
> En lille tilføjelse om man viol se lidt på vindens påvirkninger landet
> rundt.
>
> http://guidedtour.windpower.org/da/tour/wres/dkmap.htm
>
> Prøv tillige at indsætte lokale forekomster i beregningsprogrammet
> "Beregn lævirkning" og se resultaterne.
>
> Måske kan det give stof til eftertanke omkring påvirkningerne, når
> båden står på land med masten på.
>
> Mvh/Harding
>
>
>
>
> On 27 Okt., 14:18, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
> wrote:
>> Det er muligt at tage riggen af båden på en meget skånsom måde, masten
>> tages i spilerfaldet,
>> se:http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/103-0330%...
>> Når masten er inde over land monteres en lille vogn,
>> se:http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/103-0328%...
>> Herefter sænkes masten ruligt ned,
>> se:http://public.bay.livefilestore.com/y1pxiYmzkyt5hKL3gLgrq3w64HX1ypfHs...
>> Den glider lige ned i mastevognen,
>> se:http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/103-0331%...
>> Hvorefter den demonteres. Intet ved demonteringen tager skade og nye
>> splitter monteres om foråret.
>> Masten demonteres for alle wirer og hal, vaskes og når den er tør
>> smøres den ind i olie og skivgattenes aksler smøres. til sidst
>> indpakkes den i en pose der kan ånde.
>> Den køres på mastevognen ind i masteskuret og hejses med krantaljer op
>> og lægges ind på en mastehylde.
>> Det kræver dog en veludrustet havn med gode faciliteter.
>>
>> M.h.t. godkendt vinterstativ, så kender vi ikke grunden til at DS har
>> blandet sig; men der er jo et fast samarbejde med Codan, til begges
>> fordel.
>>
>> Der er havne der ikke stiller krav og andre der stiller forskellige
>> krav så som:
>> Enhver bådejer er ansvarlig for sit stativ
>> Alle bådstativer skal godkendes af havneudvalget
>> Havneudvalgets godkendelse må ikke forveksles med forsikringens krav.
>>
>> I andre havne er kravet at der kun må bruges de af havnen ejede/
>> leasede stativer.
>> Stativerne lejes af bådejerne for typisk 1000,- om året.
>>
>> Det er kun i havne med diise fællesindkøbte stativer en forsikring vil
>> dække både med mastene monteret på land.
>>
>> Det er ikke usansynligt at de dertil knyttede betingelser har været
>> vurderet af aktuarer, der så er fremkommet med et nyt præmiegrundlag,
>> der så igen kan have afsmittende effekt generelt på
>> forsikringsselskabernes betingelser.
>> Regningen ender hos bådejerne.
>> Måske kan det ende med at masteskurene kan nedlægges og erstattes af
>> lejlighedbyggeri på stedet.
>> I Sverige er der tilkkommet en del private havne der er meget dyre og
>> enhver tjeneste koster. Måske derfor beholdes masten på på
>> vinterpladsen, måske med grundlag i aftaler med
>> forsikringsselskaberne. I nogle havne har man helt nedlagt
>> vinterpladserne og masteskurene og bådene er tvunget til at blive i
>> vandet eller søge anden sted hen for vinteren.
>> Jeg håber ikke at vi skal den vej.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> On 26 Okt., 21:25, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
>>
>>
>>
>> > > Længere sydpå ses det ofte.
>> > > Fremtiden vil vise om det er nok eller der yderligere skal barduner
>> > > fra mastetoppen ned til faste forankrede fundamenter.
>> > > Desuden skal man ikke glemme at føre tilsyn med sin mast, for i tide
>> > > at konstatere begyndende sprækker og brud på masten og de dele der er
>> > > monteret på den, til at fastholde riggen. Et naturligt arbejde ved
>> > > af-
>> > > og pårigningen af masten.
>>
>> > Og det gør det også nordpå - vores brødre i både Sverige og Norge
>> > beholder
>> > masten på i langt de fleste havne.
>>
>> > Korrekt at det giver mulighed for at føre tilsyn med riggen, men kom
>> > ihu at
>> > det også slider særdeles meget på grejet at blive skilt og samlet igen.
>>
>> > Jeg vil personligt forsøge at få dette indført i hjemhavnen i den
>> > kommende
>> > sæson (det kommer nok til at koste et par års lobbyisme).
>>
>> > Jeg har ikke set bardunløsningen i nogen af de havne hvor jeg har
>> > været -
>> > hverken syd- eller nordpå - jeg tror ikke det er nødvendigt heller.
>>
>> > Mvh
>> > Henrik- Skjul tekst i anførselstegn -
>>
>> - Vis tekst i anførselstegn -
>

Harding E. Larsen (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-10-10 12:08

Jeg forstår godt begrundelsen for at de både med mast monteret skal
stå i et særligt indhegnet område, fysiske påvirkninger fra moder-
natur kan ikke bortforklares med ord.
Det minder mig om at den norske rigsdag vedtog en lov der tilkendegav
at der ikke kunne forekomme iceing-rain på Gardamoen flyveplads, da
den skulle vælges ud.
Den blev valgt, igen ud fra rigmandslobbyen ikke ønskede den til
nærheden af deres beboelseområde.
Naturkræfterne kunne rigsdagen dog ikke lovgive sig ud af. Problemerne
er stedse tilstedeværende.

Profitol kan måske gå hen og blive et kult/mode-ord, rettet mod
griskhed.

Mvh/Harding

On 27 Okt., 17:35, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
wrote:
> Harding E. Larsen wrote:
>
> Klip
>
> > I Sverige er der tilkkommet en del private havne der er meget dyre og
> > enhver tjeneste koster. Måske derfor beholdes masten på på
> > vinterpladsen, måske med grundlag i aftaler med
> > forsikringsselskaberne. I nogle havne har man helt nedlagt
> > vinterpladserne og masteskurene og bådene er tvunget til at blive i
> > vandet eller søge anden sted hen for vinteren.
> > Jeg håber ikke at vi skal den vej.
>
> > Mvh/Harding
>
> Her i Odsherred koster det ekstra at lade båden stå med masten på -
> begrundes i, at både med master på skal stå i et særligt indhegnet og
> afgrænset område.
> Så *profitol* kan også benyttes omvendt i forhold til foranstående vedr.
> enhver tjeneste, der koster.
>
> Mvh
>
> --
>                      \\\\////
>                     (@@)
>    -------o00o-(_)-o00o---------
>                     Torben


Torben Skovgaard Bac~ (27-10-2010)
Kommentar
Fra : Torben Skovgaard Bac~


Dato : 27-10-10 21:25

Harding E. Larsen wrote:

klip


> Profitol kan måske gå hen og blive et kult/mode-ord, rettet mod
> griskhed.
>
> Mvh/Harding

Profitol lyder langt bedre end griskhed, men begge ord er på en eller anden
måde i familie med hinanden.

Når det er sagt, så skal havnene trods alt have indtægter fra brugerne,
sådan at havnenes infrastruktur løbende kan vedligeholdes i en standard, der
også kan bruges i fremtiden.
Hvem skal betale? Ikke den samlede skare af skatteydere - efter min
opfattelse - for fællesskabet har vel en grænse i forhold til særinteresser
såsom fritidssejlads?

Så summasummarum - det må og skal være "os", der betaler gildet, så længe
gildet er inden for rimelige rammer og ikke en ekstra indtægtskilde fra de
*såkaldte* nødlidende og fattige kommuner (som har masser af penge, men som
ikke forstår at prioritere brugen af disse penge (inkompetence??)

Men - lad os samlet uanset politisk ståsted være med til at holde øje med,
om betalingen fra fritidssejlere er rimelig eller ej.
Er der noget galt og hvis prisskruen bruges for flittigt, så må vi jo bruge
de demokratiske virkemidler, som er mangfoldige, hvis man i øvrigt gider at
gøre noget som borgere.


Mvh

--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben



Harding E. Larsen (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 28-10-10 02:28

Det er der ikke meget praktisk i for du mangler kendskab til
vedligeholdelseskonceptet eller om de er så ligegyldige med deres både
og master at de lader stå til.
Enhver konstruktion skal kunne modstå de påvirkninger som de bliver
udsat for under hensyn til kræfter og momenter, temperaturændringer,
svind og krybning, påtvungne deformationer, kemiske og bakterologiske
påvirkninger.
For at kunne overvåge det kræves en inspektion og man ser med både
øjne og hænder.
Befæstigelsespunkter, wirer, vantskruer, sammenføjningselementer
tovværk o.s.v. skal ses efter, for alting ældes og ikke altid med
ynde.
På både der bruges meget f.eks. langturssejlere og kapsejlere er der
vedvarende og næsten daglig inspektionsarbejde igang.
Her sendes en person op enten med bådsmandsstol, på fastmonterede trin
eller med en løs stige se:
http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/107-0752%5E_IMG..JPG
Dog er en sådan inspektion ikke nær så grundig som den der foretages
når masten ligger ned.

Kan du ikke nærmere redegøre for faren ved det slid der opstår ved:
"at afmontere og montere igen og igen, år
efter år".
sammenlignet med den fordel det er at være sikker på at når masten om
foråret sættes er i en god stand.
Hvad er det du mener slides så hårdt, frem for intet kendskab til
slitagen på mastens dele når den bare sidder på altid og udsættes for
naturens kræfter?

Prøv at åbne dette link:
http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/self.aspx/Vedligeholdelse%20for%c3%a5r%20og%20efter%c3%a5r/Vedligeholdelse%20for%c3%a5r%20og%20efter%c3%a5r.doc
Heri er der mange informationer om hvad enhver bådejer bør forholde
sig til under hensyn til den enkelte båds konstruktion; men faste
rutiner omkring inspektion og vedligeholdelse bør man udføre, for at
kunne leve op til at man sejler i en sødygtig båd.

Mvh/Harding

On 27 Okt., 22:12, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Ja, man kan tænke sig til meget - tankens kraft skal man ikke kimse
> ad........nogle folk tænker sig endda syge.
>
> Tag eksempelvis Holland - landet er fladt som en pandekage, INTET giver
> nogen form for læhold - alligevel står stort set alle både på land med rig
> på, og endda uden barduner...
>
> Se det var et praktisk eksempel, som jeg kan forholde mig til.
>
> Iøvrigt en smart feature det med hjulet til at montere i mastefoden - men
> det virker desværre kun hvis man har en kran der er høj nok. Og det ændrer
> jo ikke på det slid der opstår ved at afmontere og montere igen og igen, år
> efter år.'
>
> Mvh
> Henrik

blueocean (28-10-2010)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 28-10-10 10:02

On 28 Okt., 10:27, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Det er der ikke meget praktisk i for du mangler kendskab til
> vedligeholdelseskonceptet eller om de er så ligegyldige med deres både
> og master at de lader stå til.
> Enhver konstruktion skal kunne modstå de påvirkninger som de bliver
> udsat for under hensyn til kræfter og momenter, temperaturændringer,
> svind og krybning, påtvungne deformationer, kemiske og bakterologiske
> påvirkninger.
> For at kunne overvåge det kræves en inspektion og man ser med både
> øjne og hænder.
> Befæstigelsespunkter, wirer, vantskruer, sammenføjningselementer
> tovværk o.s.v. skal ses efter, for alting ældes og ikke altid med
> ynde.
> På både der bruges meget f.eks. langturssejlere og kapsejlere er der
> vedvarende og næsten daglig inspektionsarbejde igang.
> Her sendes en person op enten med bådsmandsstol, på fastmonterede trin
> eller med en løs stige se:http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/107-0752%...
> Dog er en sådan inspektion ikke nær så grundig som den der foretages
> når masten ligger ned.
>
> Kan du ikke nærmere redegøre for faren ved det slid der opstår ved:
> "at afmontere og montere igen og igen, år
> efter år".
> sammenlignet med den fordel det er at være sikker på at når masten om
> foråret sættes er i en god stand.
> Hvad er det du mener slides så hårdt, frem for intet kendskab til
> slitagen på mastens dele når den bare sidder på altid og udsættes for
> naturens kræfter?
>
> Prøv at åbne dette link:http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/self.aspx/Vedligeholdelse...
> Heri er der mange informationer om hvad enhver bådejer bør forholde
> sig til under hensyn til den enkelte båds konstruktion; men faste
> rutiner omkring inspektion og vedligeholdelse bør man udføre, for at
> kunne leve op til at man sejler i en sødygtig båd.
>
> Mvh/Harding
>
> On 27 Okt., 22:12, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
>
>
>
> > Ja, man kan tænke sig til meget - tankens kraft skal man ikke kimse
> > ad........nogle folk tænker sig endda syge.
>
> > Tag eksempelvis Holland - landet er fladt som en pandekage, INTET giver
> > nogen form for læhold - alligevel står stort set alle både på land med rig
> > på, og endda uden barduner...
>
> > Se det var et praktisk eksempel, som jeg kan forholde mig til.
>
> > Iøvrigt en smart feature det med hjulet til at montere i mastefoden - men
> > det virker desværre kun hvis man har en kran der er høj nok. Og det ændrer
> > jo ikke på det slid der opstår ved at afmontere og montere igen og igen, år
> > efter år.'
>
> > Mvh
> > Henrik- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

SOm forholdne er herhjemme så ædres der ikke ret meget på de forhold.

Min mast har siddet på båden i 13 år før den kom af, det var i
Caribien og middehavet der tage man den aldrig om vinteren, min kom
først af da den kom til Danmark,

Jeg har forespurgt min havm om dette, og deres svar var" ingen både på
land" med mast på, fordi det er farligt, ikke et agument som holder,
med der var ingen diskusstion om det. Undtagen var dog ved service
løft, men ikke noget med at stå på land i længere tid med mast på..

Nede sydpå blæser det nok mere end her, men det kræver også at
opstalling sker på en måde så vind presset er mindst muligt på bådene.

Jeg ser ikke noget personligt problem i det.

Harding E. Larsen (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 28-10-10 10:41

Du har ret i at der ikke ændres meget på de forhold at masten skal af
om vinteren, jeg vil tilføje heldigvis.
Nede sydpå tager de anderledes på mange ting; men de havne hvor jeg
har set både oplagt var masten af eller også var der ret så solide
bådstativer og et par stykker tovværk fra mastetoppen og ned til en
funderingsblok. Jo de vilde og pludselige vinde i Middelhavet skal man
tage sig i agt for.
Her hjemme har vi en lang blæsende vinter hvor der kan forekomme
voldsomme isdannelser på riggen og det ændrer lige et par kommaer i
kræfternes påvirkning.

Vi har selv om sommeren hvor en båd blot skulle op, med mast på, for
lidt service set at båden væltede. Årsagen var et dårligt stativ som
mange brugte når båden bare skulle kortvarigt op, og der ingen
fastgørelse af masten.
Stativet blev selvflgelig fjernet af haqvnens personale.
I sådanne situationer kan der godt ske personskader.

En anden ting som vi ikke i denne streng har været inde på er
vinterbeskyttelse af båden; med en pressenning over et stativ. Med
masten på vil det ikke kunne lade sig gøre.
Vi har en lang fugtig og kold, til tider frysende vinter. Uden
overdækning vil mange både lide og skaderne kan føre til omkostninger..
Desværre ser vi hvert år bådejere der lægger lette plastpresseninger
på og kun nødtørftigt binder dem under båden med et par løse snore.
De kommer aldrig på havnen og slet ikke når det blæser. De ville måske
få en overraskelse ved at se vindens kræfter. Deres pressenninger
ligger som regel bagefter og flyder rundt på vinterpladsen, hvor der
nu har været en smule læ.

Mvh/YHarding

On 28 Okt., 18:01, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
> SOm forholdne er herhjemme så ædres der ikke ret meget på de forhold.
>
> Min mast har siddet på båden i 13 år før den kom af, det var  i
> Caribien og middehavet der tage man den aldrig om vinteren, min kom
> først af da den kom til Danmark,
>
> Jeg har forespurgt min havm om dette, og deres svar var" ingen både på
> land" med mast på, fordi det er farligt, ikke et agument som holder,
> med der var ingen diskusstion om det. Undtagen var dog ved service
> løft, men ikke noget med at stå på land i længere tid med mast på.
>
> Nede sydpå blæser det nok mere end her, men det kræver også at
> opstalling sker på en måde så vind presset er mindst muligt på bådene.
>
> Jeg ser ikke noget personligt problem i det.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Bjarke@Escape (01-11-2010)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 01-11-10 10:59

Jeg tror man skal passe på nmed at arugementere med for mange rationelle
argumenter i denne sag. Rigtigt at vi har kolde vintre, men tager man
længere op i Sverige ser man flere både der bliver liggende i vandet end man
gør i Danmark. Og i Syden hvor det blæser mere, der står flere både på land
med master på.

Jeg tror det mere tradition end rationelle argumenter der afgører dette. Og
jo selvfølgelig altid om man gør det på en smart måde. Stiverne sydpå er
ofte bedre kvalitet end det klamp man ser i Danmark.

I Hundige laver vi forsøg med nye systemstativer Og tanken er at bådene i
disse kan stå med masten på. Harding har jo ret i at det er smart at få
riggen inspiceret engang imellem, men hvem siger at hvert år er optimalt ?
Når man ser nogle at dem der arbejder ved mastekranen, så ser jeg da ofte
handlinger hvor jeg er helt sikker på at et profesionnelt tilsyn hver 5de år
ville være bedre end ødelagt udstyr hvert år.

Jeg husker en Ford 17M motor der blev brugt til undervisning på en teknisk
skole. Den havde fået service så mange gange, at den til sidst ikke kunne
køre ..... For meget og for lidt er altid skidt.

Bjarke

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:c02d3607-5c5c-403f-b9a6-bf10934826d3@d8g2000yqf.googlegroups.com...
> Du har ret i at der ikke ændres meget på de forhold at masten skal af
> om vinteren, jeg vil tilføje heldigvis.
> Nede sydpå tager de anderledes på mange ting; men de havne hvor jeg
> har set både oplagt var masten af eller også var der ret så solide
> bådstativer og et par stykker tovværk fra mastetoppen og ned til en
> funderingsblok. Jo de vilde og pludselige vinde i Middelhavet skal man
> tage sig i agt for.
> Her hjemme har vi en lang blæsende vinter hvor der kan forekomme
> voldsomme isdannelser på riggen og det ændrer lige et par kommaer i
> kræfternes påvirkning.
>
> Vi har selv om sommeren hvor en båd blot skulle op, med mast på, for
> lidt service set at båden væltede. Årsagen var et dårligt stativ som
> mange brugte når båden bare skulle kortvarigt op, og der ingen
> fastgørelse af masten.
> Stativet blev selvflgelig fjernet af haqvnens personale.
> I sådanne situationer kan der godt ske personskader.
>
> En anden ting som vi ikke i denne streng har været inde på er
> vinterbeskyttelse af båden; med en pressenning over et stativ. Med
> masten på vil det ikke kunne lade sig gøre.
> Vi har en lang fugtig og kold, til tider frysende vinter. Uden
> overdækning vil mange både lide og skaderne kan føre til omkostninger.
> Desværre ser vi hvert år bådejere der lægger lette plastpresseninger
> på og kun nødtørftigt binder dem under båden med et par løse snore.
> De kommer aldrig på havnen og slet ikke når det blæser. De ville måske
> få en overraskelse ved at se vindens kræfter. Deres pressenninger
> ligger som regel bagefter og flyder rundt på vinterpladsen, hvor der
> nu har været en smule læ.
>
> Mvh/YHarding
>
> On 28 Okt., 18:01, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>>
>> SOm forholdne er herhjemme så ædres der ikke ret meget på de forhold.
>>
>> Min mast har siddet på båden i 13 år før den kom af, det var i
>> Caribien og middehavet der tage man den aldrig om vinteren, min kom
>> først af da den kom til Danmark,
>>
>> Jeg har forespurgt min havm om dette, og deres svar var" ingen både på
>> land" med mast på, fordi det er farligt, ikke et agument som holder,
>> med der var ingen diskusstion om det. Undtagen var dog ved service
>> løft, men ikke noget med at stå på land i længere tid med mast på.
>>
>> Nede sydpå blæser det nok mere end her, men det kræver også at
>> opstalling sker på en måde så vind presset er mindst muligt på bådene.
>>
>> Jeg ser ikke noget personligt problem i det.- Skjul tekst i
>> anførselstegn -
>>
>> - Vis tekst i anførselstegn -
>

Harding E. Larsen (30-10-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 30-10-10 07:45

Jeg tror ikke der er uenighed om at sejlerne betaler for deres havne-
og vinterpladser. Efter det princip at havnene skal hvile i sig selv.
Det forpligter selvfølgelig havnebestyrelserne til at sørge for at
alle pladser er udlejede eller solgt, således at en mangel på fulde
havne ikke vil ske.
Bestyrelsesreprænentanter og især lejernes repræsentanter skal hele
tiden tilsikre at havnens midler ikke farer ned i den sorte kommunesæk
og kun kan bruges på havnen med politisk flertal.
Det skal være dem der har skoene på der har indflydelse. Pengene skal
kun bruges til havnens drift ikke til et imagnært forslag fra en
sejlklub om at nogle pukler ud for havnen (uden for sejlrenden) skal
afgnaves fordi få af medlemmerne der sejler aftensejladser har købt
både der stikker for dybt til at kunne sejle på den udlagte bane.
Banen kunne blot flyttes lidt og så var det problem løst.
Ligeledes skal sejlerne holde et godt øje med prisstigningerne, i
havne hvor det er kommunen der er selvrådende.
Det skal de huske på ved kommunevalgene.
Jeg kom til i et havneudvalgsmøde at nævne at de næsten 1000 både
faktisk repræsenterede betydelig flere mennesker.
Der blev spurgt til "om det var en trussel". "Nej det var bare en
konstatering", var svaret og jeg tilføjede at det regerende parti
meget vel kunne miste 1 - 2 mandater ved næste valg. De mistede et og
ved næste valg igen yderligere et og dermed havde de ikke absolut
flertal. Det var der mange årsager til af mange andre grunde havnen
uvedkommende.

Mvh/Harding


On 27 Okt., 22:24, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
wrote:
> Harding E. Larsen wrote:
>
> klip
>
> > Profitol kan m ske g hen og blive et kult/mode-ord, rettet mod
> > griskhed.
>
> > Mvh/Harding
>
> Profitol lyder langt bedre end griskhed, men begge ord er p en eller anden
> m de i familie med hinanden.
>
> N r det er sagt, s skal havnene trods alt have indt gter fra brugerne,
> s dan at havnenes infrastruktur l bende kan vedligeholdes i en standard, der
> ogs kan bruges i fremtiden.
> Hvem skal betale? Ikke den samlede skare af skatteydere - efter min
> opfattelse - for f llesskabet har vel en gr nse i forhold til s rinteresser
> s som fritidssejlads?
>
> S summasummarum - det m og skal v re "os", der betaler gildet, s l nge
> gildet er inden for rimelige rammer og ikke en ekstra indt gtskilde fra de
> *s kaldte* n dlidende og fattige kommuner (som har masser af penge, men som
> ikke forst r at prioritere brugen af disse penge (inkompetence??)
>
> Men - lad os samlet uanset politisk st sted v re med til at holde je med,
> om betalingen fra fritidssejlere er rimelig eller ej.
> Er der noget galt og hvis prisskruen bruges for flittigt, s m vi jo bruge
> de demokratiske virkemidler, som er mangfoldige, hvis man i vrigt gider at
> g re noget som borgere.
>
> Mvh
>
> --
>                      \\\\////
>                     (@@)
>    -------o00o-(_)-o00o---------
>                     Torben


Harding E. Larsen (01-11-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 01-11-10 05:17

Ja ofte er det ikke rationelle årsager der får folk til at behandle
deres grej som de nu gør.
Det er nok nogen forskel på om båden ligger i vandet en om den står på
land i et klampet stativ.
I Sverige ser vi både både der overvintre med mast på i vandet; men
som hovedregel sættes deres både senere i vandet end her og de tages
også før op. Det må da være tilhørende begræbet "Tradition".

Det er rigtigt at mange både ikke behøver inspektion af masten, for de
sejler jo aldrig.
I Hvidovre er der vist både der aldrig har været uden for havnen.

Du har ret i at det til tider kan se se ret komisk/sørgeligt o.s.v. ud
når masterne tages af eller sættes på. Desuden er ubetænksomheden fra
hurtigt forbisejlende motorbåde i havnen ret stor.

Den historie med den dårlige M17 motor giver nok mere et indtryk af at
emnet: "sevice/vedligeholdelse" ikke rigtigt er slået igennem; men
måske er det mere anskuelighedsundervisning i resultaterne af
manglende korrekt vedligeholdelse.

Mvh/Harding

On 1 Nov., 10:58, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Jeg tror man skal passe på nmed at arugementere med for mange rationelle
> argumenter i denne sag. Rigtigt at vi har kolde vintre, men tager man
> længere op i Sverige ser man flere både der bliver liggende i vandet end man
> gør i Danmark. Og i Syden hvor det blæser mere, der står flere både på land
> med master på.
>
> Jeg tror det mere tradition end rationelle argumenter der afgører dette.. Og
> jo selvfølgelig altid om man gør det på en smart måde. Stiverne sydpå er
> ofte bedre kvalitet end det klamp man ser i Danmark.
>
> I Hundige laver vi forsøg med nye systemstativer Og tanken er at bådene i
> disse kan stå med masten på. Harding har jo ret i at det er smart at få
> riggen inspiceret engang imellem, men hvem siger at hvert år er optimalt ?
> Når man ser nogle at dem der arbejder ved mastekranen, så ser jeg da ofte
> handlinger hvor jeg er helt sikker på at et profesionnelt tilsyn hver 5de år
> ville være bedre end ødelagt udstyr hvert år.
>
> Jeg husker en Ford 17M motor der blev brugt til undervisning på en teknisk
> skole. Den havde fået service så mange gange, at den til sidst ikke kunne
> køre ..... For meget og for lidt er altid skidt.
>
> Bjarke
>
> "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:c02d3607-5c5c-403f-b9a6-bf10934826d3@d8g2000yqf.googlegroups.com...
>
>
>
> > Du har ret i at der ikke ændres meget på de forhold at masten skal af
> > om vinteren, jeg vil tilføje heldigvis.
> > Nede sydpå tager de anderledes på mange ting; men de havne hvor jeg
> > har set både oplagt var masten af eller også var der ret så solide
> > bådstativer og et par stykker tovværk fra mastetoppen og ned til en
> > funderingsblok. Jo de vilde og pludselige vinde i Middelhavet skal man
> > tage sig i agt for.
> > Her hjemme har vi en lang blæsende vinter hvor der kan forekomme
> > voldsomme isdannelser på riggen og det ændrer lige et par kommaer i
> > kræfternes påvirkning.
>
> > Vi har selv om sommeren hvor en båd blot skulle op, med mast på, for
> > lidt service set at båden væltede. Årsagen var et dårligt stativ som
> > mange brugte når båden bare skulle kortvarigt op, og der ingen
> > fastgørelse af masten.
> > Stativet blev selvflgelig fjernet af haqvnens personale.
> > I sådanne situationer kan der godt ske personskader.
>
> > En anden ting som vi ikke i denne streng har været inde på er
> > vinterbeskyttelse af båden; med en pressenning over et stativ. Med
> > masten på vil det ikke kunne lade sig gøre.
> > Vi har en lang fugtig og kold, til tider frysende vinter. Uden
> > overdækning vil mange både lide og skaderne kan føre til omkostninger.
> > Desværre ser vi hvert år bådejere der lægger lette plastpresseninger
> > på og kun nødtørftigt binder dem under båden med et par løse snore.
> > De kommer aldrig på havnen og slet ikke når det blæser. De ville måske
> > få en overraskelse ved at se vindens kræfter. Deres pressenninger
> > ligger som regel bagefter og flyder rundt på vinterpladsen, hvor der
> > nu har været en smule læ.
>
> > Mvh/YHarding
>
> > On 28 Okt., 18:01, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
> >> SOm forholdne er herhjemme så ædres der ikke ret meget på de forhold.
>
> >> Min mast har siddet på båden i 13 år før den kom af, det var  i
> >> Caribien og middehavet der tage man den aldrig om vinteren, min kom
> >> først af da den kom til Danmark,
>
> >> Jeg har forespurgt min havm om dette, og deres svar var" ingen både på
> >> land" med mast på, fordi det er farligt, ikke et agument som holder,
> >> med der var ingen diskusstion om det. Undtagen var dog ved service
> >> løft, men ikke noget med at stå på land i længere tid med mast på.
>
> >> Nede sydpå blæser det nok mere end her, men det kræver også at
> >> opstalling sker på en måde så vind presset er mindst muligt på bådene.
>
> >> Jeg ser ikke noget personligt problem i det.- Skjul tekst i
> >> anførselstegn -
>
> >> - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177549
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408820
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste