sms bag rattet igen igen igen
Fra : Ukendt

Dato : 10-10-10 08:57

Ak ja ...........

Danske billister ser stor på risikoen ved at sms'e under kørslen.
Halvdelen gør det, viser undersøgelse lavet af YouGov Zapera for
forsikringsselskabet Codan.

47 procent af de danske bilister har det seneste år læst eller skrevet
smser, mens de kørte bil.
De 30-39-årige sms'er mest - her har seks ud af 10 skrevet og læst
beskeder bag rattet.
De 18-29-årige og de 40-49-årige kommer ind på en andenplads, hvor 55
procent.
Kun 29 procent af de 50-65-årige har været for ivrige på tasterne i
trafikken.
Nordjyderne er de værste til at køre og sms'e. Af dem har 52 procent
taget øjnene væk fra vejen og ned på mobiltelefonen. Herefter kommer
Midtjylland og Syddanmark på en delt andenplads med 51 procent.
Sjællænderne havner på 45 procent - mens bilisterne i Hovedstaden for
alvor bedre end gennemsnittet. "Blot" 37 procent kører og sms'er på
samme tid her.
Det er især småbørnsfamilierne, der har for travlt. Familier med børn
i alderen 0-4 år og 5-9 år smser oftere i trafikken end
gennemsnitsbilisten - henholdsvis 63 og 62 procent mod et gennemsnit
på 47 procent i alle aldersgrupper.
Kilde: Undersøgelsen er gennemført af YouGov Zapera for Codan blandt
1095 danskere i alderen 18-64 år.

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE1077302/hver-anden-bilist-sender-sms-bag-rattet/
--
Jan_stevns
....det er satme svært at smække med en svingdør !

Fra : Kent Friis

Dato : 10-10-10 09:07

Den Sun, 10 Oct 2010 09:57:15 +0200 skrev jan_stevns:
> Ak ja ...........
>
> Danske billister ser stor på risikoen ved at sms'e under kørslen.
> Halvdelen gør det, viser undersøgelse lavet af YouGov Zapera for
> forsikringsselskabet Codan.

Det kan vel ikke overraske. Da de forbød mobil-snak under kørslen, blev
der gjort en masse for at forklare folk at det nu var forbudt at TALE
i mobiltelefon uden håndfri.

Jeg mindes ikke en eneste gang SMS blev nævnt.

"Tænke sig til"? "TÆNKE"????

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-10 09:22

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

> [...]
>i mobiltelefon uden håndfri.
>
>Jeg mindes ikke en eneste gang SMS blev nævnt.

Hvor svært kan det være ? der står - citat:

§ 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af
håndholdte mobiltelefoner.

kodeordet er vist "benytte"

Fra : Kent Friis

Dato : 10-10-10 10:09

Den Sun, 10 Oct 2010 10:21:43 +0200 skrev jan_stevns:

> Hvor svært kan det være ? der står - citat:
>
> § 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af
> håndholdte mobiltelefoner.

I hvilke af de TV-spots og kampagner der blev kørt?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-10-10 10:29

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> I hvilke af de TV-spots og kampagner der blev kørt?

Kan man ikke blot sende en SMS til alle mobiltelefonnumre, der for tæller,
det er ulovligt ikke at anvende håndfri betjening af mobilos.....

Hvordan kan du sende SMS uden at betjene din mobiltelefon håndholdt ?

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-10 11:12

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev :

>Hvordan kan du sende SMS uden at betjene din mobiltelefon håndholdt ?

Det er da nemt nok - jeg bruger Nokia Suite på den blærbare

telefonen ligger as usual i lommen

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-10-10 11:31

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 10-10-10 11:33

On Sun, 10 Oct 2010 12:11:51 +0200, jan_stevns wrote:

>Det er da nemt nok - jeg bruger Nokia Suite på den blærbare
>
>telefonen ligger as usual i lommen

>--

Den konsekvens du og broderen meget forståeligt udviser over for
spritbilister, kan sagtens udvises over for de sms'ende også. Se bare
her:

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1199290.ece

Men betjening af en blærbar, giver det ikke et tilsvarende
koncentrtionssvigt, eller er det bare når lastbilchauffører gør det?

Skal man virkelig til at tage sig sammen og anmelde det når man
spotter det?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-10-10 11:38

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men betjening af en blærbar, giver det ikke et tilsvarende
> koncentrtionssvigt, eller er det bare når lastbilchauffører gør det?

Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt !

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-10-10 11:34

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er da nemt nok - jeg bruger Nokia Suite på den blærbare
>
> telefonen ligger as usual i lommen

Jow jow, der er også dem som via bilens interface med mobilos kan bruges
bilens system til det.

Ingen regel uden undtagelser, så kan vi også retfærdigøre alle de tosser som
sidder og sms'er på mobilos under kørslen !

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-10 11:52

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev :

>Ingen regel uden undtagelser, så kan vi også retfærdigøre alle de tosser som
>sidder og sms'er på mobilos under kørslen !

naehh - Jeg svarede bare på om man kan sms'e uden at betjene selve
telefonen :)

Jeg skal dælme ikke forsvare at benytte himstegimser, der kan tage
opmærksomheden, uanset hvilken himstregims vi snakker om.

Jeg bliver pisse irriteret, når folk sender en SMS til mig, hvis de
ved jeg er ude og køre, og de samtidigt tror jeg svarer hurtigt retur

.... det sker så bare ikke, det der !

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-10 14:51

Den 10-10-2010 11:28, Bjørn J. skrev:
> Kan man ikke blot sende en SMS til alle mobiltelefonnumre, der for tæller,
> det er ulovligt ikke at anvende håndfri betjening af mobilos.....
> Hvordan kan du sende SMS uden at betjene din mobiltelefon håndholdt ?

Det kan man hvis telefonene er gjort fast. Men sådan som de fleste
telefoner monteres i bilerne vil det blot tage endnu mere opmærksomhed
væk fra vejen.

En måde man kunne løse en del af det problem på er ved at bruge den
metode jeg brugte. Mine telefoner blev forsynet med Velcrobånd, og den
anden del blev sat fast midt på rattet.

Der var nogle der brokkede sig over lyden når jeg brugte metoden til
snak. Men det fik de at vide at de måtte se om de kunne leve med.

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-10-10 15:55

KLIP

> Det kan man hvis telefonene er gjort fast. Men sådan som de fleste
> telefoner monteres i bilerne vil det blot tage endnu mere opmærksomhed væk
> fra vejen.

Så er den ikke mere håndholdt, men fastmonteret..dohh.

> En måde man kunne løse en del af det problem på er ved at bruge den metode
> jeg brugte. Mine telefoner blev forsynet med Velcrobånd, og den anden del
> blev sat fast midt på rattet.

Så er den ikke fastmonteret, men anbragt et aldeles tåbeligt sted !

> Der var nogle der brokkede sig over lyden når jeg brugte metoden til snak.
> Men det fik de at vide at de måtte se om de kunne leve med.

Du godeste ....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-10 18:42

Den 10-10-2010 16:54, Bjørn J. skrev:
> Så er den ikke mere håndholdt, men fastmonteret..dohh.
> Så er den ikke fastmonteret, men anbragt et aldeles tåbeligt sted !

Definer 'fastmonteret'.

I øvrigt er 'fastmonteret' noget fortolkningerne har fundet på.

FL siger bare; "§ 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte
sig af håndholdte mobiltelefoner."

Så du er fri til at betjene din mobiltelefon under kørsel, blot du ikke
holder den i hånden.

Og hvor tåbelig min metode er opdager du måske noget om hvis du
overvejer forskellen, i fjernelse af opmærksomhed hvor din opmærksomhed
bør være, mellem midten af dit rat og der hvor din mobiltelefon (evt.)
er "fastmonteret".

> Du godeste ....

"Du godeste" hvad? At jeg forlanger folk til at acceptere den
lydkvalitet min metode giver, i stedet for at give efter for dem og køre
med håndholdt mobiltelefon?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-10-10 17:33

> En måde man kunne løse en del af det problem på er ved at bruge den metode
> jeg brugte. Mine telefoner blev forsynet med Velcrobånd, og den anden del
> blev sat fast midt på rattet.

og når Finn kommer på skadestuen:
Jamen Finn dog, hvordan pokker kan det være at du har et perfekt aftryk af
en mobil i ansigtet?

> Der var nogle der brokkede sig over lyden når jeg brugte metoden til snak.
> Men det fik de at vide at de måtte se om de kunne leve med.

I et moderne automobil ville den metode være noget af det tåbeligeste et
menneske kunne gøre.
Direkte selv at fremstille en projektil til brug når airbag'en udløses?
Selv ikke jeg kunne drømme om det

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Kent Friis

Dato : 10-10-10 17:39

Den Sun, 10 Oct 2010 18:33:10 +0200 skrev Uffe Bærentsen:

> [...]
> menneske kunne gøre.
> Direkte selv at fremstille en projektil til brug når airbag'en udløses?

Hvor sidder airbag'en da i en lastbil? Rattet er i nærheden af vandret,
så det vil nok ikke virke særlig godt at sætte den der.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-10 18:46

Den 10-10-2010 18:38, Kent Friis skrev:
> Hvor sidder airbag'en da i en lastbil? Rattet er i nærheden af vandret,
> så det vil nok ikke virke særlig godt at sætte den der.

Den sidder faktisk i rattet. Den har blot en lidt anden udformning end i
personbiler. (Når den udløses.)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-10-10 21:19

> Den sidder faktisk i rattet. Den har blot en lidt anden udformning end i
> personbiler. (Når den udløses.)

Hvordan er den da udformet?
Er feks. retningen den udløses i afhængig af rattets stilling, eller hvad er
spec. ved den?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-10-10 02:01

Den 10-10-2010 22:19, Uffe Bærentsen skrev:
> Hvordan er den da udformet?
> Er feks. retningen den udløses i afhængig af rattets stilling, eller hvad er
> spec. ved den?

Har aldrig set en udløst, men går ud fra at den er indrettet så den
udfylder det, ret meget, store rum der er foran en lastbilførerplads

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-10-10 18:28

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> I et moderne automobil ville den metode være noget af det tåbeligeste et
> menneske kunne gøre.
> Direkte selv at fremstille en projektil til brug når airbag'en udløses?
> Selv ikke jeg kunne drømme om det

Skal man endelig set lidt komik i Finn's indlæg, så er det da, det er
skrevet af en 112% regelrytter..;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-10 18:48

Den 10-10-2010 19:27, Bjørn J. skrev:
> Skal man endelig set lidt komik i Finn's indlæg, så er det da, det er
> skrevet af en 112% regelrytter..;)

Jeg tror du skulle overveje at genlæse mine indlæg, hvis du vil
fortsætte ud af den der sti.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-10 18:45

Den 10-10-2010 18:33, Uffe Bærentsen skrev:
> og når Finn kommer på skadestuen:
> Jamen Finn dog, hvordan pokker kan det være at du har et perfekt aftryk af
> en mobil i ansigtet?

Overvej lige hvilken form for automobil jeg normalt kører i:

> I et moderne automobil ville den metode være noget af det tåbeligeste et
> menneske kunne gøre.
> Direkte selv at fremstille en projektil til brug når airbag'en udløses?
> Selv ikke jeg kunne drømme om det

Har endnu ikke været indehaver af et mobil med airbag i rattet. (Eller
airbag i det hele taget.)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-10-10 21:21

> Overvej lige hvilken form for automobil jeg normalt kører i:

Er det da ikke en 'Model meget stor' længere?

Indehaver eller ihændehaver (sjafut)?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-10-10 01:59

Den 10-10-2010 22:20, Uffe Bærentsen skrev:
> Er det da ikke en 'Model meget stor' længere?

I dem er det endnu ikke blevet helt så normalt med airbags som i
personbilerne.

> Indehaver eller ihændehaver (sjafut)?

Bruger ikke modellen i biler jeg kun er ihændehaver af. (Bortset fra
lastbiler som jeg har et længerevarende fast forhold til.)

Fra : Brian

Dato : 10-10-10 20:20

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> En måde man kunne løse en del af det problem på er ved at bruge den metode
> jeg brugte. Mine telefoner blev forsynet med Velcrobånd, og den anden del
> blev sat fast midt på rattet.

Har sådan en lastbil ikke airbag i rattet ?

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-10-10 02:03

Den 10-10-2010 21:19, Brian skrev:
> Har sådan en lastbil ikke airbag i rattet ?

Langtfra alle har airbag, men dem der har har den i rattet.

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-10-10 10:14

> Ak ja ...........
>
> Danske billister ser stor på risikoen ved at sms'e under kørslen.
> Halvdelen gør det, viser undersøgelse lavet af YouGov Zapera for
> forsikringsselskabet Codan.

Lovgivningen taler ikke til folks moral, respekt og ej heller deres
indbyggede fast monterede misundelse.

Hvor skulle de 18 til 49-årige have fået deres moral og respekt fra ?

Fra : Leif Neland

Dato : 20-10-10 11:57

Den 10-10-2010 09:57, jan_stevns skrev:
> [...]
> procent.
> Kun 29 procent af de 50-65-årige har været for ivrige på tasterne i

Dette svar tæller alt imellem at have taget/skrevet en enkelt SMS på et
år, og at gøre det konstant.

Så særlig oplysende er denne undersøgelse ikke.

Leif

Fra : Mcwm

Dato : 20-10-10 12:02

Den 20-10-2010 12:57, Leif Neland skrev:

> Dette svar tæller alt imellem at have taget/skrevet en enkelt SMS på et
> år, og at gøre det konstant.
>
> Så særlig oplysende er denne undersøgelse ikke.

Det vigtige er vel retteligen, HVORNÅR man gør det. Om man kun gør det
EN gang - og det så er på mest ubelejlig tidspunkt - eller?

Personligt vil jeg mene at det skal koste kortet, lige på stedet. Det er
lige så tåbeligt som at køre med sprit i blodet.

Venligst
Mcwm