Mest bil for pengene...
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-10-10 18:49

Hva gir mest bil for pengene pt. - under 550.000 kr?
Jeg tænker på kræfter frem for plads - og med dieselmotor.

Som jég ser det, har Volvo nogle biler, der ligger langt fremme:
www.bilbasen.dk/NewCars/NewCarsVip.aspx?NewCarID=258577
www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarsVip.aspx?NewCarID=257769

Fra : Peter

Dato : 08-10-10 22:49

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tænker på kræfter frem for plads - og med dieselmotor.
>
> Som jég ser det, har Volvo nogle biler, der ligger langt fremme:

Du har ret med mærket, og motoren skal du gå efter den nye D3.
Prøv at kigge ind på http://www.volvoevents.dk under kampagnebiler, der
finder du
Volvo XC70 DRIVe D3 til 549.000kr
alternativt Volvo V70 D3 til 515.000 kr men jeg ville vælge den første.

Der findes også en D5 med 205HK, og en D4 med 177Hk men D3 kan du få for
dine penge, og der er rigeligt trækkraft, de er alle 5 cylindrede.

http://www.volvocars.dk kan du konfigurere nogle flere modeller og
efterhånden kan du nok få D3 i de små S40/C30 osv.

Og så kan "mest bil for pengene" godt blive påvirket af at "Skandinavian
touring car cup 2010" bliver vundet af Volvo C30 her i weekenden.

Mvh Peter

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-10-10 06:06

"Peter" <peter_a_jensen@mail.stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Du har ret med mærket, og motoren skal du gå efter den nye D3.
> Der findes også en D5 med 205HK, og en D4 med 177Hk men D3 kan du få for
> dine penge, og der er rigeligt trækkraft, de er alle 5 cylindrede.

Det er muligt, der er udstyr for pengene, men 40 hk mindre lyder ikke
optimalt. Iøvrigt kan D5 ændres til 245 hk/520 nm...
http://sv.bsr.se/products/t1706

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 06:59

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det er muligt, der er udstyr for pengene, men 40 hk mindre lyder ikke
> optimalt. Iøvrigt kan D5 ændres til 245 hk/520 nm...

Nu har jeg ikke lige chekket med de aktuelle biler/motorer, men jeg går ud
fra, at du kender til Volvos eget tilbud på "effektoptimering", hvor
garantien bevares?
http://bilia.dk/Menu/Vaerksted/Effektoptimering/

Fra : Peter

Dato : 09-10-10 12:40

> [...]
>
> Det er muligt, der er udstyr for pengene, men 40 hk mindre lyder ikke
> optimalt. Iøvrigt kan D5 ændres til 245 hk/520 nm...

OK. Hvis det er 0-100 der tæller så bliver det S60 D5, 205hk for 534.000kr.
1582 kg og 0-100 på 7,8sek.
Jeg mener iøvrigt at Polestar optimeringen er standard nu, deraf kommer de
205hk.

Peter

Fra : Jakob

Dato : 09-10-10 11:41

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> Hva gir mest bil for pengene pt. - under 550.000 kr?
> Jeg tænker på kræfter frem for plads - og med dieselmotor.

Jeg ville snuppe en Alfa, den ser rasende godt og kører efter sigende også
godt.

http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarsVip.aspx?NewCarID=259320

Mvh
Jakob

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-10-10 12:22

"Jakob" <ubehagelig@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg ville snuppe en Alfa, den ser rasende godt og kører efter sigende også
> godt.
> http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarsVip.aspx?NewCarID=259320

Jeg er endnu ikke kommet mig over, at Alfa ka finde på at køre med
dieselmotor. Dette kolliderer jo 200% med sportligheden, Alfa altid har
været kendetegnet af. Det er jo LANGT fra morsomt at køre "sportligt" i en
diesel, ved jeg !

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-10 12:28

Den Sat, 9 Oct 2010 13:22:06 +0200 skrev Mogens (K):
> [...]
> været kendetegnet af. Det er jo LANGT fra morsomt at køre "sportligt" i en

Jeg tror ikke Tom K. er enig

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-10-10 15:05

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg tror ikke Tom K. er enig

Hans racer har jo intet med alm. biler at gøre.
OG Audi har jo ikke evnet at producere noget til landevejen (som de
eksempelvis gjorde som follow up til rally-succes'en), der matcher hans
diesel-racers succes. RS'erne har jo alle uden undtagelse benzinmotor...

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-10 21:51

Den Sat, 9 Oct 2010 16:04:35 +0200 skrev Mogens (K):
> [...]
> eksempelvis gjorde som follow up til rally-succes'en), der matcher hans
> diesel-racers succes. RS'erne har jo alle uden undtagelse benzinmotor...

Det firma skulle fyre deres designere (eller forflytte dem til Skoda).

De har tydeligvis styr på teknikken, men kan ikke designe en bil så
andre end pensionister gider køre i den. Med den kundegruppe får man
altså ikke success med en sportsvogn.

Selv R8 gadebilen ligner jo en forvokset morfar-TT.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-10-10 07:11

> De har tydeligvis styr på teknikken...
> Selv R8 gadebilen ligner jo en forvokset morfar-TT.

Og ikke med dieselmotor, hvilket ellers ville være oplagt, hvis Le Mans
successen skulle følges op i salgsledet !

Fra : Kent Friis

Dato : 10-10-10 08:42

Den Sun, 10 Oct 2010 08:10:51 +0200 skrev Mogens (K):
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Og ikke med dieselmotor, hvilket ellers ville være oplagt, hvis Le Mans
> successen skulle følges op i salgsledet !

R8 gadebilen kom først da man pensionerede R8 raceren. R10 raceren kører
endnu, blot ikke for fabriks-teamet, men det gjorde R8'eren jo heller ikke
i de sidste år.

Og så er spørgsmålet om ikke man hellere vil satse på R15 motoren, når det
bliver dens tur.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-10-10 11:16

> [...]
> i de sidste år.
> Og så er spørgsmålet om ikke man hellere vil satse på R15 motoren, når det

Kald det hvad du vil. Hvis en dieselmotor kunne opleves sportsligt, ville
det for Audi være oplagt at følge dieselsuccessen på Le Mans (kun på Le Mans
har de iøvrigt den succes) til dørs med nogle modeller for det almindelige
publikum. Det sker blot ikke, fordi de - som køber den slags biler - ikke
ville vælge dieseludgaven, idet den ikke opleves som sportlig...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-10-10 11:25

> (kun på Le Mans har de iøvrigt den succes)

Der menes naturligivs bilerne, der anvendes dér, og ikke Le Mans løbet som
sådan...

Fra : Kent Friis

Dato : 10-10-10 12:35

Den Sun, 10 Oct 2010 12:15:54 +0200 skrev Mogens (K):
> [...]
> publikum. Det sker blot ikke, fordi de - som køber den slags biler - ikke
> ville vælge dieseludgaven, idet den ikke opleves som sportlig...

Og slet ikke ville vælge et morfar-mærke som Audi.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : KASO

Dato : 10-10-10 14:08

> [...]
> almindelige publikum. Det sker blot ikke, fordi de - som køber den slags
> biler - ikke ville vælge dieseludgaven, idet den ikke opleves som

Ihvertfald ikke for de, der fortsat forbinder "sportslig" med fortidens
dyder. Det handler ikke om fakta, men om følelser - og det er jo også
vigtigt, hvis man vil sælge biler, hvor det ikke kun handler om rationelle
begrundelser - specielt ikke i R8-klassen....

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-10 15:18

> "Kent Friis" skrev i meddelelsen

> Jeg tror ikke Tom K. er enig

Der er absolut ingen sammenligning. Når jeg hopper i firmafutten, så savner
jeg godt nok turbobenzin'erens karakteristik...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 20:15

> Der er absolut ingen sammenligning. Når jeg hopper i firmafutten, så
> savner jeg godt nok turbobenzin'erens karakteristik...

Vanens magt - du er jo også kendt for at hænge ved at et mærke, der er ved
at uddø på grund af manglende evne til at forny sig

Og så må jeg lige have en opdatering på, hvad firmafutten er?

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 15:18

> [...]
> været kendetegnet af. Det er jo LANGT fra morsomt at køre "sportligt" i en

Alfa har kørt med diesel i rigtigt mange år - vi har bare ikke set dem på
disse kanter, så det er dine gamle fordomme, der spiller ind.

Mht. at køre "sportsligt" med diesel, så er det fordi du er "groet fast" i,
hvad "sportsligt" er. Det er 2 forskellige motorkarakteristikker, men begge
kan bestemt køres sportsligt, hvilket Le Mans er et glimrende eksempel på.
Du skal bare revidere din opfattelse af, at "sportslig"=flest mulig RPM.

En Volvo er i min bevidsthed så langt fra at være "sportslig", at de kunne
lægge en dobbelt eleastik i en Alfa - og den ville være mere sportslig end
en Volvo.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-10-10 15:31

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Alfa har kørt med diesel i rigtigt mange år - vi har bare ikke set dem på
> disse kanter, så det er dine gamle fordomme, der spiller ind.

Overhovedet ikke - jeg kommer regelmæssigt i sydeuropa...

> Mht. at køre "sportsligt" med diesel, så er det fordi du er "groet fast"
> i, hvad "sportsligt" er.

Overhovedet ikke - jeg har jo netop lige haft en "sportslig" diesel med 16V
og mange hk inkl. en rap gearkasse...

> Det er 2 forskellige motorkarakteristikker, men begge kan bestemt køres
> sportsligt, hvilket Le Mans er et glimrende eksempel på.

Jeg taler stadig om biler, der ka registreres til landevejsbrug...

> Du skal bare revidere din opfattelse af, at "sportslig"=flest mulig RPM.

Nøh, det er mere end det...

> En Volvo er i min bevidsthed så langt fra at være "sportslig", at de kunne
> lægge en dobbelt eleastik i en Alfa - og den ville være mere sportslig end
> en Volvo.

Du forfejler fuldkommen pointen med mit indlæg om Alfa.
Og hvor mange Alfa'er har du overhovedet ejet?

Jeg taler ikke om, at jeg ska ha en sportslig diesel, for det findes ikke.
Min bemærkning faldt blot ifm. Alfa, som jeg har haft nogle stykker af...

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 16:36

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Overhovedet ikke - jeg kommer regelmæssigt i sydeuropa...

OK - det lød bare som om du ikke var stødt på fænomenet før for nylig

> Overhovedet ikke - jeg har jo netop lige haft en "sportslig" diesel med
> 16V og mange hk inkl. en rap gearkasse...

Dét er vel ikke det samme som at du af den grund har omstillet dig?

> Jeg taler stadig om biler, der ka registreres til landevejsbrug...

Det er i denne sammenhæng ikke så væsentligt - en Le Mans racer på diesel
kan mig bekendt ikke rotere hurtigere end andre dieselmotorer grundet
diesels lave forbrændingshastighed. Forskellen til benzinracernes
omdrejningstal er derfor endnu større i motorløb.

> Nøh, det er mere end det...

Hvad dog?

> Du forfejler fuldkommen pointen med mit indlæg om Alfa.

Muligvis.....

Men hvis du er skuffet over at netop Alfa fornyer deres teknik, så gik det
jo sådan set allerede galt, da de droppede baghjulstrækket. Ser vi bort fra
nichebilen 8C, så er Alfa 75 svjh. den sidste "rigtige" Alfa udfra dén
betragtning.

> Og hvor mange Alfa'er har du overhovedet ejet?

Ingen - men dog kørt nogle stykker.

> Jeg taler ikke om, at jeg ska ha en sportslig diesel, for det findes ikke.

Ikke efter _din_ definition af "sportslig"

> Min bemærkning faldt blot ifm. Alfa, som jeg har haft nogle stykker af...

I know...

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-10 17:01

> "KASO" skrev i meddelelsen

> Hvad dog?

Tillad at lade mig svare: Benzinmotoren tager langt hurtigere omdrejninger.
Den trækker jævnt og harmonisk fra lavere omdrejninger og langt højere.
Den er ikke død under 2.000 rpm og over 3.000 rpm. )

> Ikke efter _din_ definition af "sportslig"

Ej heller efter min mening...

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 16:54

> [...]
> langt højere.
> Den er ikke død under 2.000 rpm og over 3.000 rpm. )

Og det samme gælder en ordentlig diesel.

Min aldrende (konstruktionsmæssigt) 1.9dCi trækker fra 1200 -4500 RPM, hvor
den leverer mellem 200 og 300Nm (vi taler en motor på 130Hk). Den er faktisk
også ganske omdrejningsvillig...

> Ej heller efter min mening...

Nej - men vi ved jo også godt, at du har dine fordomme her....

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-10 17:18

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Og det samme gælder en ordentlig diesel.

Det var en smule overdrevet, men en diesella har ikke benzinmotorens brede
omdrejningsskala...

> Den er faktisk også ganske omdrejningsvillig...

Sammenlignet med en benziner? Nej...

> Nej - men vi ved jo også godt, at du har dine fordomme her....

Ja, bild du bare dig selv det ind. Men det bygger på personlig erfaring...

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 18:07

> Det var en smule overdrevet, men en diesella har ikke benzinmotorens brede
> omdrejningsskala...

Nej - men hvem siger også, at benzinmotorens omdrejningsskala er "den
rigtige"?

Så kan du lige så godt fravælge Saabs turbomotorer, for de har ikke en
Ferraris brede omdrejningsskala - og sådan kan vi blive ved. Alt handler
ikke om omdrejninger - med den rette gearing, er omdrejninger
uinteressante - det var den gamle måde at opnå effekt på.

> Sammenlignet med en benziner? Nej...

Det kommer i høj grad an på, hvilken benziner, du sammenligner med. Jeg har
ihvertfald oplevet flere benzinmotorer, der var betragteligt mere træge.

> Ja, bild du bare dig selv det ind. Men det bygger på personlig erfaring...

Se - det er jo så ikke indbildning, men fakta. Kan en dieselmotor vinde Le
Mans - så har den bevist sit værd i sportslig sammenhæng, og det er kun
gamle fordomme om, at en motor skal larme og skrige med en masse
omdrejninger for at være "sportslig".

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-10 18:28

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Nej - men hvem siger også, at benzinmotorens omdrejningsskala er "den
> rigtige"?

Ingen. Jeg har selv været vandt til en momentstærk (benzin)motor, uden de
store omdrejninger. Men der snurrer stadig helt anderledes end en diesel.

> Så kan du lige så godt fravælge Saabs turbomotorer, for de har ikke en
> Ferraris brede omdrejningsskala

Nej, men den trækker stadig fra bunden, som en diesel, men kan fortsætte 50%
højere end en diesel...

> Alt handler ikke om omdrejninger - med den rette gearing, er omdrejninger
> uinteressante - det var den gamle måde at opnå effekt på.

Enig. Jeg er selv til moment mer end HK, og det er de fleste, hvorfor de
vælger diesel fordi de fejlagtigt tror at det er det eneste der kan give den
effekt.

> Sammenlignet med en benziner? Nej...

> Det kommer i høj grad an på, hvilken benziner, du sammenligner med. Jeg
> har ihvertfald oplevet flere benzinmotorer, der var betragteligt mere
> træge.

Så har det vel sugemotorer, eller de har ikke haft samme effekt.

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 18:58

> Ingen. Jeg har selv været vandt til en momentstærk (benzin)motor, uden de
> store omdrejninger. Men der snurrer stadig helt anderledes end en diesel.

End _nogle_ dieselmotor - og _nogle_ benzinmotorer.

> Nej, men den trækker stadig fra bunden, som en diesel, men kan fortsætte
> 50% højere end en diesel...

Ja - men den trækker ikke til 12.000RPM - og så er den ikke "sportslig" nok.
En "sportslig" motor skal heller ikke trække fra bunden - først over
6.000RPM

Mao.: Det afhænger helt af, hvordan man definerer "sportslig". Du har een
definition, andre har en anden....

> Enig. Jeg er selv til moment mer end HK, og det er de fleste, hvorfor de
> vælger diesel fordi de fejlagtigt tror at det er det eneste der kan give
> den effekt.

Det er det skam ikke. Trykladning kan gøre meget - uanset brændstof, men
ligesom med biler uden respirator, kan det gøres mere eller mindre godt. Jeg
har oplevet dieselbiler med et meget smalt omdrejningsområde - og det
modsatte, og benzinbiler med tilsvarende opførsel.

> Så har det vel sugemotorer, eller de har ikke haft samme effekt.

Næh - ikke nødvendigvis. En benzinmotor bliver iøvrigt heller ikke mere
omdrejningsvillig af at få trykladning - det handler om andre parametre
såsom forholdet mellem boring og slaglængde. En Honda 1.8VTEC er ganske
omdrejningsvillig, men ganske uden trækkraft ved lave omdrejninger - og yder
maksikmalt mere end omtalte dieselmotor. Volvos 2.0 benzin i S/V40 er ikke
voldsomt begejstret for at tage omdrejninger, selv om den på papiret har
flere HK. Renaults 1.4TCe (turbo) yder 130hk, men har noget mere
"ketchupeffekt" end dieselmotoren. De er ca. lige omdrejningsvillige, omend
benzinversionen selvfølgelig kan fortsætte lidt højere op i omdrejninger.
Hvad man foretrækker, er en smagssag, men jeg er ikke til de mange
omdrejninger.

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-10 19:18

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> End _nogle_ dieselmotor - og _nogle_ benzinmotorer.

Vi har allerede fastslået at en diesel ikke forbrænder brændstoffet lige så
hurtigt, hvorfor den heller ikke kan snurre på samme måde...

> [...]
> 6.000RPM
>
> Mao.: Det afhænger helt af, hvordan man definerer "sportslig". Du har een

Nu har jeg så heller aldrig påstået at Saab laver sportslige motorer. Men
sammenlignet med dieselmotorer, er de tættere på. )

> [...]
> Jeg har oplevet dieselbiler med et meget smalt omdrejningsområde - og det
> modsatte, og benzinbiler med tilsvarende opførsel.

Men benziner har stadig haft et bredere omdrejningsområde.

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 19:27

> Vi har allerede fastslået at en diesel ikke forbrænder brændstoffet lige
> så hurtigt, hvorfor den heller ikke kan snurre på samme måde...

Nej - vi har fastslået, at der er en øvre grænse for omdrejningstallet -
ikke for, hvor hurtigt det nåes. Det er en ganske anden historie.

> Nu har jeg så heller aldrig påstået at Saab laver sportslige motorer. Men
> sammenlignet med dieselmotorer, er de tættere på. )

Igen: Afhængig af definitionen på "sportslig" - og hvad du sammenligner med.

> Men benziner har stadig haft et bredere omdrejningsområde.

Ja - den kan rotere hurtigere - men det er jo ikke et mål i sig selv.
Gearing/moment skal bare passe sammen.

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-10 19:40

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Ja - den kan rotere hurtigere - men det er jo ikke et mål i sig selv.
> Gearing/moment skal bare passe sammen.

Har jo intet med diesel at gøre...

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 20:01

> Har jo intet med diesel at gøre...

Netop!

Og omdrejningstal er ikke et mål i sig selv - det var bare fortidens middel
til at opnå effekt. I F1 må man ikke køre med trykladning - derfor har man
øget omdrejningstallet indtil en regelændring begrænsede det til 19.000rpm
(svjh.). Vi kan formentlig godt blive enige om, at 19.000rpm ikke er særligt
anvendeligt i en gadebil?

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-10 18:30

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Se - det er jo så ikke indbildning, men fakta. Kan en dieselmotor vinde Le
> Mans - så har den bevist sit værd i sportslig sammenhæng, og det er kun

At en bil/motor deltager i et motorløb, gør den ikke sportslig...

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 19:12

> At en bil/motor deltager i et motorløb, gør den ikke sportslig...

Nej - først når den vinder - og dét gjorde den jo så .....

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-10 19:26

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Nej - først når den vinder - og dét gjorde den jo så .....

Det har stadig intet med sportsligt at gøre. Desuden er det som Mogens
nævner, også et spørgsmål om brændstoføkonomi, ligesom selve bilens chassis
og setup betyder alverden.

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 19:31

> Det har stadig intet med sportsligt at gøre. Desuden er det som Mogens
> nævner, også et spørgsmål om brændstoføkonomi, ligesom selve bilens
> chassis og setup betyder alverden.

Så nu er sportsvogne, der vinder Verdens største motorløb ikke "sportslige"
længere - blot fordi de har udviklet sig?

Mht. chassis og setup, så er det da pudsigt, at alle de hurtigste biler
kørte på diesel. Brændstoføkonomien var jo taget ud af ligningen ved at
dieselbilerne kørte med mindre tanke. Når bilerne ikke blev tanket, kørte
dieselbilerne konsekvent hurtigere omgangstider end alle benzinbilerne, så
de undskyldninger holder ikke rigtigt....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-10 22:27

KASO skriver:

> Mht. chassis og setup, så er det da pudsigt, at alle de hurtigste biler
> kørte på diesel.

5,5 vs 3,8 liter, eller hvordan er det nu det er?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-10-10 17:19

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Og det samme gælder en ordentlig diesel.

Nej

> Min aldrende (konstruktionsmæssigt) 1.9dCi trækker fra 1200 -4500 RPM,
> hvor den leverer mellem 200 og 300Nm (vi taler en motor på 130Hk). Den er
> faktisk også ganske omdrejningsvillig...

Men langt fra sportslig

> Nej - men vi ved jo også godt, at du har dine fordomme her....

Tom K har samme opfattelse, da han blev spurgt på Le Mans. Problemet var, at
han ikke kunne høre motoren OG i princippet kunne nøjes med at køre vognen
rundt på Le Mans banen vha 3 af gearene. Og dét syntes Tom K ikke var særlig
inspirerende, set med den sportslige drivers øjne !

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 18:09

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Nej

Jo!

> Men langt fra sportslig

Efter _din_ definition....

Lige netop omtalte, er ikke tænkt til at være "sportslig", men i praksis er
den mere "sportslig" end de benzinmotorer, der er alternativet - turbo eller
ej.

> [...]
> vognen rundt på Le Mans banen vha 3 af gearene. Og dét syntes Tom K ikke
> var særlig inspirerende, set med den sportslige drivers øjne !
Gamle vaner er svære at lægge fra sig - men resultaterne viser jo noget
andet.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-10-10 18:56

> Jo!

Nope -> læs mit indlæg om Audis manglende dieselmæssige opfølgning på
vinderbilen fra Le Mans (vedr. en registrerbar udgave)

> Efter _din_ definition....

Og andres...

> Lige netop omtalte, er ikke tænkt til at være "sportslig", men i praksis
> er den mere "sportslig" end de benzinmotorer, der er alternativet - turbo
> eller ej.

Overhovedet ikke - og jeg ved det jo, fordi jeg selv har haft een!

> Gamle vaner er svære at lægge fra sig

Har ik en pind med det at gøre.

Du forstår det ikke KASO, fordi du tilhører et helt andet segment af kunder.
I princippet ved du ikke, hvad der tales om, når man taler om sportslighed
ifm. biler

At Audi vinder Le Mans med en dieselbil, skyldes en række faktorer, hvor
brændstofforbrug er een af dem...

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 19:24

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Nope -> læs mit indlæg om Audis manglende dieselmæssige opfølgning på
> vinderbilen fra Le Mans (vedr. en registrerbar udgave)

????

> Og andres...

Hvilket ikke gør det mere rigtigt i sig selv......

> Overhovedet ikke - og jeg ved det jo, fordi jeg selv har haft een!

Grand ScénicIII 1.9dCi?
Jeg har tidligere haft 1.9dCi i Grand Scénic II - og der er sket en del
udvikling med motoren siden den gang. Den trækker fra lavere omdrejninger og
virker klart mere homogen end jeg husker forgængeren.

Har du kørt med de benzinmotorer, der er alternativet?
Jeg har prøvet nogle stykker af dem - og jeg foretrækker klart diesel'en
her. Det gør den - som nævnt - ikke til en "sportslig" motor af den grund,
men de er nu også sjældne i denne biltype (Grand Scénic).

> Har ik en pind med det at gøre.

Det har alt med det at gøre. "Sportslighed" er et spøjst begreb. Vi har
vænnet os til, at "sportslighed" fra gammel tid handlede om omdrejninger -
for det var den eneste måde at få effekt på. Idag har vi andre metoder, men
nostalgien gør, at mange stadig forbinder "sportslighed" med fortidens
omdrejninger.

> Du forstår det ikke KASO, fordi du tilhører et helt andet segment af
> kunder. I princippet ved du ikke, hvad der tales om, når man taler om
> sportslighed ifm. biler

Eller også forstår du ikke at tilpasse dig nye tider....

> At Audi vinder Le Mans med en dieselbil, skyldes en række faktorer, hvor
> brændstofforbrug er een af dem...

Start med at definere "sportslighed", før du afviser vinderen af Verdens
største motorløb som "usportslig". Ja - driftsikkerhed, dækslid,
brændstofforbrug, etc. er alle parametre - men når de 24 timer er gået og
vinderen skal kåres, så var det dieselbilen, der løste opgaven bedst.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-10-10 19:52

> ????

Ja du læser vel med på tværs af grupper. Jeg skrev noget et andet sted om
det.

> Hvilket ikke gør det mere rigtigt i sig selv......

Men hjælper gevaldigt - især når man hedder Tom K

> [...]
> udvikling med motoren siden den gang. Den trækker fra lavere omdrejninger
> og virker klart mere homogen end jeg husker forgængeren.

Og? - har ik en pind med sportsligehed at gøre

> Har du kørt med de benzinmotorer, der er alternativet?

Nej og jeg kommer heller ikke til det

> Jeg har prøvet nogle stykker af dem - og jeg foretrækker klart diesel'en
> her. Det gør den - som nævnt - ikke til en "sportslig" motor af den grund,
> men de er nu også sjældne i denne biltype (Grand Scénic).

Du foretrækker den, fordi den nu klarer gadekrydset i 3. gear

> Det har alt med det at gøre.

Du ka kun svare for dig selv.

> [...]
> men nostalgien gør, at mange stadig forbinder "sportslighed" med fortidens

Kør ned til BMW-forhandleren og bed ham om at udlåne en BMW 335i. Med eet
slag forstår du nu, hvad sportlighed i en bil er !

> Eller også forstår du ikke at tilpasse dig nye tider....

Jeg har ik noget problem i den forbindelse - mine biler afspejler nutidens
sportslighed på bilfronten...

> Start med at definere "sportslighed", før du afviser vinderen af Verdens
> største motorløb som "usportslig".

Så tar vi den lige een gang til: Vi taler om sportslighed ifm.
standardbiler, der ka registreres til kørsel på offentlig vej...

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 20:13

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Ja du læser vel med på tværs af grupper. Jeg skrev noget et andet sted om
> det.

Nope - dén har jeg så ikke set....

> Men hjælper gevaldigt - især når man hedder Tom K

Følelser er én ting - resultater en anden. Hans personlige preferencer
begrænsede ham dog ikke fra at vinde

> Og? - har ik en pind med sportsligehed at gøre

Det var blot for at fortælle, at den motor, du har prøvet, ikke er identisk
med dén, jeg fortæller om.

Derudover mangler du fortsat at fortælle, hvordan du definerer
"sportslighed".

> Nej og jeg kommer heller ikke til det

Ergo kan du ikke udtale dig om, hvorvidt de er mere eller mindre sportslige
end diesel'en. Jeg har prøvet begge dele - og det var, hvad jeg udtalte mig
om.

> Du foretrækker den, fordi den nu klarer gadekrydset i 3. gear

Til forskel fra dig, har jeg prøvet dem - og udtaler mig dermed om noget,
jeg véd.
Du har ikke prøvet dem - så hvad udtaler du dig om?

> Du ka kun svare for dig selv.

Og det gælder også dig. Du mener, at din definition på "sportslighed" (som
du iøvrigt ikke vil rykke ud med) er den universelle definition. Det er nu
ikke tilfældet - det er blot _din_ mening.

> "Sportslighed" er et spøjst begreb. Vi har
>
> Kør ned til BMW-forhandleren og bed ham om at udlåne en BMW 335i. Med eet
> slag forstår du nu, hvad sportlighed i en bil er !

Det forstår jeg fint - og det handler ikke om brændstof.

> Jeg har ik noget problem i den forbindelse - mine biler afspejler nutidens
> sportslighed på bilfronten...

Så må jeg vidst opdateres på, hvilke sportslige biler med dieselmotor, du
har?
(Ingen fælde - bare ringe hukommelse )

> Så tar vi den lige een gang til: Vi taler om sportslighed ifm.
> standardbiler, der ka registreres til kørsel på offentlig vej...

Du undviger endnu engang....

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-10-10 07:19

> Nope - dén har jeg så ikke set....

Nævner at Audi ikke har evnet at omsætte dieselsuccessen til en salgssucces
ved eksempelvis at montere en diesel i R8

> Følelser er én ting - resultater en anden. Hans personlige preferencer
> begrænsede ham dog ikke fra at vinde

Han fortæller om, hvor lidt sportslig diselen er - og det var pointen

> Derudover mangler du fortsat at fortælle, hvordan du definerer
> "sportslighed".
> Du mener, at din definition på "sportslighed" (som du iøvrigt ikke vil
> rykke ud med) er den universelle definition.

Jow - s nedenstående

> Det forstår jeg fint

Godt - så behøver jeg jo ikke forklare så meget mere

> Så må jeg vidst opdateres på, hvilke sportslige biler med dieselmotor, du
> har? (Ingen fælde - bare ringe hukommelse )

Sportlige biler med benzinmotor, hvor den diesel som skulle være en sportlig
diesel (Seat Leon TDI 170 FR) er væk.

Fra : KASO

Dato : 10-10-10 14:13

> [...]
> salgssucces ved eksempelvis at montere en diesel i R8

> Han fortæller om, hvor lidt sportslig diselen er - og det var pointen

Det er stadig noget vrøvl. "Sportslig" må defineres meget mystisk, hvis det
ikke er, at vinde en sportskonkurrence.....

> Jow - s nedenstående

Jeg leder stadig. En reference til 1 bil, er ikke en definition - blot et
eksempel.

> Godt - så behøver jeg jo ikke forklare så meget mere

Du har intet forklaret om _din_ definition, som jo tydeligvis adskiller sig
fra min....

> Sportlige biler med benzinmotor, hvor den diesel som skulle være en
> sportlig diesel (Seat Leon TDI 170 FR) er væk.

?????
Jeg forstår ikke den sætning?

Mener du, at du har haft en Seat Leon TDI 170 FR, men du syntes ikke den var
sportslig pga. dieselmotoren?

I så fald: Var det en af VAGs gamle PD motorer - eller en moderne CR?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-10-10 19:58

> Det er stadig noget vrøvl.

Du er nok den første, der tør sige det om Tom K's evner til at udtale sig om
bilers sporstlighed...

> Jeg leder stadig. En reference til 1 bil, er ikke en definition - blot et
> eksempel.

Det eksempel er så til gengæld særdeles strålende . En 335i udstråler sin
sportsligehde i alle detaljer. Både med hensyn til udstråling som til
teknisk indhold. Den perfekt afstemte M-undervogn, motorens enorme
potentiale inkl. max omdr. ved 7.000, gearkassens tætte udveksling ift.
motorens ydeevne inkl. shift-paddles ved rattet, de dybe sportssæder og
interiøret iøvrigt, og så videre

> Du har intet forklaret om _din_ definition, som jo tydeligvis adskiller
> sig fra min....

Du har sikkert ikke interessen i at forstå, hvad jeg mener. Jeg tror ikke,
du har interessen i den slags biler.

> ?????
> Jeg forstår ikke den sætning?

Du spørger vedr. mine biler, og jeg svarer, at det er sportslige biler med
benzinmotor. Desuden valget jeg en sportslig diesel (troede jeg) som
firmabil, men Seat Leon TDI 170 FR opfyldte ikke det punkt 100%. Slet ikke
når man har kørt de biler, jeg iøvrigt har haft de sidste mange år (Alfa
Romeo f.eks.)

> Mener du, at du har haft en Seat Leon TDI 170 FR, men du syntes ikke den
> var sportslig pga. dieselmotoren?
> I så fald: Var det en af VAGs gamle PD motorer - eller en moderne CR?

Jeg tror ikke VAG producerer noget mere moderne end den 170 hk's 2.0 16V,
min Leon var udstyret med...

Fra : KASO

Dato : 10-10-10 21:53

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Du er nok den første, der tør sige det om Tom K's evner til at udtale sig
> om bilers sporstlighed...

Hvis man udtaler sig mod fakta - så er det noget vrøvl..

> [...]
> potentiale inkl. max omdr. ved 7.000, gearkassens tætte udveksling ift.
> motorens ydeevne inkl. shift-paddles ved rattet, de dybe sportssæder og

Så er vi tilbage til, at det eneste du udtaler dig om motoren er, at den kan
rotere 7.000RPM.
Ergo: Sportslighed = mange RPM

> Du har sikkert ikke interessen i at forstå, hvad jeg mener. Jeg tror ikke,
> du har interessen i den slags biler.

Der er intet at forstå - for du evner åbenbart ikke at forklare det....

Jo - jeg interesserer mig for de fleste biler - men jeg er åbenbart bare
lidt mere åben overfor udviklingen end du.

> [...]
> når man har kørt de biler, jeg iøvrigt har haft de sidste mange år (Alfa

Men allerede her halter det: En sportslig bil bør have RWD - og det har
hverken Seat eller dine seneste Alfaer. Så dine principper er noget
rodede....

> Jeg tror ikke VAG producerer noget mere moderne end den 170 hk's 2.0 16V,
> min Leon var udstyret med...

PD eller CR?????

VAG har moderne CR, der langt overgår de gamle PD idag - men ikke alle
koncernens biler har fået dem endnu.

Du forsøger at påstå, at jeg bare ikke har forstand på "sportslige biler" -
men du ved end ikke, hvilken motor din egen bil kører med?
Du kan ikke forklare, hvad du mener med "sportslig motor"?
Du dømmer alle dieselmotorer ud fra nogle få, du har prøvet?
Du bedømmer "sportslighed" udfra fortidens begrænsninger, hvor mange RPM var
den eneste måde at opnå effekt?

Jeg tror, at du skal stoppe her, inden du kommer længere ud....

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 11-10-10 05:44

> Hvis man udtaler sig mod fakta - så er det noget vrøvl..

Og din udtalelse har intet med fakta som sådan at gøre.
Jeg glæder mig over Tom K's enighed i min holdning til sportslighed :)
Iøvrigt har jeg talt med ham - om sportlige biler he he.

> Så er vi tilbage til, at det eneste du udtaler dig om motoren er, at den
> kan rotere 7.000RPM. Ergo: Sportslighed = mange RPM

Havde du læst hele teksten, ville du ha "oplevet" en række forhold...

> Der er intet at forstå - for du evner åbenbart ikke at forklare det....

Jow jow, men du evner ikke at forstå forklaringerne :)

> Jo - jeg interesserer mig for de fleste biler - men jeg er åbenbart bare
> lidt mere åben overfor udviklingen end du.

Langt fra, du - langt fra.

> Men allerede her halter det: En sportslig bil bør have RWD - og det har
> hverken Seat eller dine seneste Alfaer. Så dine principper er noget
> rodede....

Det halter overhovedet ikke - og principperne er ikke spor rodede. Mine
Alfa'er kunne netop tage omdrejninger, så du evner jo åbenbart ikke at læse
teksten, jeg skrev.

> PD eller CR?????

PD !!!!!!!
(en pumpe pr cylinder)

> VAG har moderne CR, der langt overgår de gamle PD idag - men ikke alle
> koncernens biler har fået dem endnu.

PD'eren var noget af det mest avancerede, der var produceret iflg.
motorsiden.dk:
"VW er nemlig god til det der med dieselmotorer. Det går også igen i Leon
2,0 TDI, for her er der regulært tale om en drømmebil med drømmemotor. Så
god er maskineriet. Måske er en del af grunden, at VW - og dermed også
Seat - gennem en årrække har sværget til den såkaldte pumpe-dyse teknik. I
stedet for et fælles spor (common-rail) har hver cylinder sin egen lille
pumpe, der sprøjter dieselolie igennem hver sin lille dyse. Det er en
kostbar og ret avanceret teknik, men den er med til at give meget stor
præcision i forbrændingen, fordi trykket er langt større end i de motorer,
der anvender common-rail teknikken..."

> Du forsøger at påstå, at jeg bare ikke har forstand på "sportslige
> biler" - men du ved end ikke, hvilken motor din egen bil kører med?

Jow jow, men du evner nok ikke selv at omsætte fakta til model :)

> Du kan ikke forklare, hvad du mener med "sportslig motor"?

Det har jeg så gjort op til flere gange, men du blir ved med at køre ud af
dit eget spor.

> Du dømmer alle dieselmotorer ud fra nogle få, du har prøvet?

FÅ???

> Du bedømmer "sportslighed" udfra fortidens begrænsninger, hvor mange RPM
> var den eneste måde at opnå effekt?

Det er så næppe korrekt med mit link og forklaring til 335i

> Jeg tror, at du skal stoppe her, inden du kommer længere ud....

Det sidste du ska, er at fortælle mig, hva jeg ska - det er fakta.
Hold dig til de franske standardbiler, du normalt omtaler en del.
Så blir "skaden" ikke så stor

Fra : KASO

Dato : 11-10-10 06:48

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Og din udtalelse har intet med fakta som sådan at gøre.

Jo - det handler om følelser - ikke fakta. Når bilen vinder - så _er_ den en
værdig sportsvogn. At den ikke _føles_ som en gammeldags sportsvogn - det er
nostalgi.

> Jeg glæder mig over Tom K's enighed i min holdning til sportslighed :)
> Iøvrigt har jeg talt med ham - om sportlige biler he he.

> Havde du læst hele teksten, ville du ha "oplevet" en række forhold...

Ingen af de øvrige forhold handlede om motoren - og det er motor - eller
rettere: Brændstof, der er emnet her.

> Jow jow, men du evner ikke at forstå forklaringerne :)

Du kan jo prøve - men du er endnu ikke kommet med forklaringer - andet end
søforklaringer - og det er jo skibsfart vi drøfter, for så er det helt andre
brændstoffer, der tæller

> Langt fra, du - langt fra.

Det lader det da ikke til, når du er groet fast i gammel vanetænkning.....

> Det halter overhovedet ikke - og principperne er ikke spor rodede. Mine
> Alfa'er kunne netop tage omdrejninger, så du evner jo åbenbart ikke at
> læse teksten, jeg skrev.

Men de trak i den forkert ende - hvilket diskvalificerer dem som
"sportslige" - så det eneste, der tæller for dig er altså en masse
omdrejninger. Så køb en MC

> PD !!!!!!!
> (en pumpe pr cylinder)

Det forklarer jo så en hel del.....
De gl. PD motorer var nøjsomme - og havde et stort moment - men kun i et
smalt område.

> [...]
> kostbar og ret avanceret teknik, men den er med til at give meget stor
> præcision i forbrændingen, fordi trykket er langt større end i de motorer,

Teorien lød fin - men i praksis holdt VAG kun fast i dem for at undgå
licensen på CR - og for at prøve at skille sig ud. Motorerne var støjende,
ukultiverede og ikke på højde med CR. Det har VAG også erkendt idag, og nu
er de gl. PD stort set væk.

> Jow jow, men du evner nok ikke selv at omsætte fakta til model :)

> Det har jeg så gjort op til flere gange, men du blir ved med at køre ud af
> dit eget spor.

Nej - du har ikke forklaret andet end "omdrejninger". Resten har handlet om
selve bilen, hvilket er irrelevant.

> FÅ???

> Det er så næppe korrekt med mit link og forklaring til 335i

Som handlede om _bilen_. Det eneste du skrev om _motoren_ var, at den kunne
rotere 7.000rpm. Prøv nu at holde dig til emnet....

> Det sidste du ska, er at fortælle mig, hva jeg ska - det er fakta.

Ømme ligtorne?

> Hold dig til de franske standardbiler, du normalt omtaler en del.

Hvorfor dog? Jeg har haft mange forskellige biler - og kørt endnu flere. Man
bliver ikke klogere af at købe dyrere biler - så før du forsøger at spille
"bedrevidende" eller "være nedladende, så skulle du måske prøve at komme ud
af forrige årtusinde og sætte dig ind i sagerne....

> Så blir "skaden" ikke så stor
Du står helt selv for skaderne med dine fjollede udtalelser....

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-10 08:19

> [...]
> en værdig sportsvogn. At den ikke _føles_ som en gammeldags sportsvogn -

Hov hov, nu springer du igen den forkerte vej! Vi kan godt blive enige om,
at bilen Tom K kører, er en sportsvogn. Men det gør så sandelig ikke
nødvendigvis motoren (brændstoffet) sportslig...

Fra : KASO

Dato : 11-10-10 08:54

> Hov hov, nu springer du igen den forkerte vej! Vi kan godt blive enige om,
> at bilen Tom K kører, er en sportsvogn. Men det gør så sandelig ikke
> nødvendigvis motoren (brændstoffet) sportslig...

Hvad er definitionen på "sportslig", hvis ikke det er at kunne vinde sin
sport?

Motoren _føles_ ikke som motoren i en (gammeldags) benzinsportsvogn - men
kører den hurtigere - så _er_ den sportslig (hvis man overhovedet kan tale
om en "sportlig motor").

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 11-10-10 11:55

> [...]

> sagerne....
> Du står helt selv for skaderne med dine fjollede udtalelser....

Hallo - hvem er det lige, som ytrer sig således - det er sgu dig !

Fra : KASO

Dato : 11-10-10 12:17

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hallo - hvem er det lige, som ytrer sig således - det er sgu dig !

Æhh - læs lige, hvad du selv har skrevet - og gå ud og kig dig i spejlet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-10 16:27

KASO skriver:

> [...]
> ukultiverede og ikke på højde med CR. Det har VAG også erkendt idag, og nu

Motorerne var en lang årrække CR overlegne, indtil CR kom op på samme
tryk på railen som PD'eren kunne lave med dyserne. Resultatet var at
en masse af CR motorenen kom til at larme højlydt (anderledes lyd en
PD, men lige så meget larm) før de kom op på siden af PD.

Men med PD kan man ikke styre indsprøjningerne så præcist som man kan
med CR (ej heller selvom man prøvede med piezo drevne dyser), derfor
havde man intet valg, hvis man ville overholde forureningsnormerne.
Derfor greb man til den CR teknik man i VAG gruppen havde brugt i
årevis og fik den tilpasset de små dieselmotorer.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-10 21:04

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> ?????
> Jeg forstår ikke den sætning?
>
> Mener du, at du har haft en Seat Leon TDI 170 FR, men du syntes ikke den
> var sportslig pga. dieselmotoren?

Lige nøjagtig dén bil er et glimrende eksemple på, at diesel falder
igennem - specielt i en direkte sammenligning.
Seat'en findes netop i to FR-udgaver - én benzin og én diesel. Bilerne er ud
over brændstoffet identiske, hvorfor man kan lave en direkte sammenligning.
Hér falder diesel-udgaven igennem på ALT, pånær én ting - brændstoføkonomi.
Men alt hvad der har med sportslighed at gøre ødelægges af diesella'en.

> I så fald: Var det en af VAGs gamle PD motorer - eller en moderne CR?

Det er en CR motor....

Fra : KASO

Dato : 10-10-10 21:58

> [...]
> brændstoføkonomi. Men alt hvad der har med sportslighed at gøre ødelægges

Iflg. dig. Mange test på nettet er stærkt uenige.
Derudover handler det jo også om at gearingen skal være lagt rigtigt - og at
føreren kan finde ud af at omstille sig til ikke bevidstløst at jagte
omdrejninger som man gjorde i gamle dage, hvor man ikke havde andre
muligheder for effekt.

> Det er en CR motor....

Idag er det - tidligere var det en PD. Hvilken var Mogens' ?

Fra : Brian

Dato : 10-10-10 22:27

> Det er en CR motor....

Min kammerats 1 år gamle 170Hk FR TDi Altea er en PD, så ændringen skal da
være sket for nylig.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-10 22:57

> "Brian" skrev i meddelelsen

> Min kammerats 1 år gamle 170Hk FR TDi Altea er en PD, så ændringen skal da
> være sket for nylig.

Dunno. Har oplysningen fra seat.dk
Men den ændrer i øvrigt intet ved forskellen på FR benz og diesel..

Fra : Brian

Dato : 10-10-10 23:19

> Dunno. Har oplysningen fra seat.dk

Jeps, det kan jeg godt se... så må vi vente og høre Mogens om hans var den
ene eller anden

> Men den ændrer i øvrigt intet ved forskellen på FR benz og diesel..

Nope, jég ville også foretrække benzineren, men det er mere fordi PD motoren
er skramlet at høre på... især i en ringe dæmpet Seat.

/Brian

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 11-10-10 05:28

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Jeps, det kan jeg godt se... så må vi vente og høre Mogens om hans var den
> ene eller anden

Min FR var udstyret med den avancerede PD-motor. Det har jeg iøvrigt
tidligere beskrevet, men man ka nok ikke forlange, at folk skal huske 2-3 år
tilbage

> Nope, jég ville også foretrække benzineren, men det er mere fordi PD
> motoren er skramlet at høre på... især i en ringe dæmpet Seat.

Ja lyden er ikke noget at råbe hurra for...

Fra : Brian

Dato : 11-10-10 17:47

> [...]

> Min FR var udstyret med den avancerede PD-motor. Det har jeg iøvrigt
> tidligere beskrevet, men man ka nok ikke forlange, at folk skal huske 2-3

Jeg kan nu fint huske det, men du skulle næsten selv have lov at fortælle...
du har jo skrevet stolpe op og ned om den bils fortræffeligheder og
skavanker

/Brian

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 11-10-10 17:53

> du har jo skrevet stolpe op og ned om den bils fortræffeligheder og
> skavanker

OK, jeg ska nok holde min kæft

Fra : KASO

Dato : 11-10-10 06:50

> Dunno. Har oplysningen fra seat.dk
> Men den ændrer i øvrigt intet ved forskellen på FR benz og diesel..

Det har alt med forskellen at gøre. Lyden er en vigtig del af oplevelsen -
og PD er mildest talt ikke berømt for sit lydbillede. Der er også stor
forskel på forskellige motorers omdrejningsvillighed, området, hvor de
trækker etc. og PD er ikke udskiftet uden grund.....

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-10 08:20

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Det har alt med forskellen at gøre. Lyden er en vigtig del af oplevelsen -

Hvad fan*** er dét for noget vrøvl...

Fra : KASO

Dato : 11-10-10 09:04

> Hvad fan*** er dét for noget vrøvl...

Det er ikke noget vrøvl. Dieselmotoren har tydeligt vist sit værd ved at
kunne konkurrere med benzinmotorer i løb. Alligevel synes nogle, at den ikke
er "sportslig" - men det er et spørgsmål om oplevelsen snarere end
resultater - og oplevelsen præges i høj grad af lyden.

Derudover klipper du behændigt resten af mit indlæg væk og nøjes med at
fokusere på denne detalje istedet for at fokusere på, at dieselmotorer -
ligesom alle andre motorer - kan være meget forskellige, og man kan ikke
skære alle over een kam. Hvis man bygger sine konklusioner på oplevelsen med
VAG's nu udfasede teknik (som de var alene om), så er man på tynd is med
sine generaliseringer.

Tag en Punto 1.2 motor og sammenlign den med din Saab Turbo. Fiat'en er
omdrejningsvillig - men på ingen måde så stærk eller smidig som
Saab-motoren - selv om de begge er benzinmotorer. Tag en gl. Renault 1.6 8V
og sammenlign med den 16V afløser. Der er en verden til forskel på de to
motorer. Selv min 1.9dCi er markant anderledes end den 1.9dCi jeg havde fra
2005 - selv om det er samme motor med lidt opdateringer.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-10 22:00

Den Sat, 9 Oct 2010 20:52:06 +0200 skrev Mogens (K):

> Kør ned til BMW-forhandleren og bed ham om at udlåne en BMW 335i. Med eet
> slag forstår du nu, hvad sportlighed i en bil er !

En familie-bil? Der er sg* da ikke noget sportsligt over en familiebil).

(Hvis den har bagsæde er det en familiebil).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-10-10 07:14

> En familie-bil? Der er sg* da ikke noget sportsligt over en familiebil).
> (Hvis den har bagsæde er det en familiebil).

Noget af det mest sportlige, der findes på landevejen, er BMW M3. Den slår
stort set alt og produceres nu i en 4-dørs udgave. De testede den på Topgear
mod Lexus'øen igår, og BMW'en vandt naturligvis...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-10-10 07:21

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> En familie-bil? Der er sg* da ikke noget sportsligt over en familiebil).
> (Hvis den har bagsæde er det en familiebil).

Alfa Romeo producerer eller har produceret nogle stykker gennem tiden.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-10 22:29

KASO skriver:

> Gamle vaner er svære at lægge fra sig

Ja, det kan vi se, specielt dem der mener at dieselbiler er sporty...

Klaus

Fra : KASO

Dato : 10-10-10 14:17

> KASO skriver:

> Ja, det kan vi se, specielt dem der mener at dieselbiler er sporty...

???

Jeg har både en benzin og en dieselbil - og har haft mange benzinbiler og få
dieselbiler, så det kan vist ikke være mig, der har gamle vaner her. Desuden
påstår jeg ikke, at dieselbiler _er_ sportslige - jeg siger blot, at det
ikke er brændstoffet, der afgør om en bil kan kaldes "sportslig".

At afvise diesel som værende "usportlig" fordi de ikke reagerer som
fortidens "sportslige motorer" er at hænge sig i fortiden.

Fra : Brian

Dato : 10-10-10 15:16

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> At afvise diesel som værende "usportlig" fordi de ikke reagerer som
> fortidens "sportslige motorer" er at hænge sig i fortiden.

Jeg vil også mene at der skal mere til en sportslig bil, end blot motoren.

Der findes en del biler med vidunderlige motorer, der styrer som en
hjuldamper.
Omvendt er de nye udgaver af Mini fantastisk sjove at styre rundt i, næsten
uanset motor.

Vil man så meget back to basic, er man også nødt til at betragte en benziner
med turbo/kompressor som usportslig.

En spøjs diskussion

/Brian

Fra : KASO

Dato : 10-10-10 15:43

> [...]
>
> Vil man så meget back to basic, er man også nødt til at betragte en
> benziner med turbo/kompressor som usportslig.

Jeps - og forhjulstræk - og endda firhjulstræk - er helt håbløst - kun
baghjulstræk er "sportsligt".
Servostyring, servobremser, ABS, ESP, DSG - væk med alt det nymodens pjat -
det er ikke "sportsligt" og fjerner fornemmelsen af at køre bil.

> En spøjs diskussion

Helt enig!