Lidt spørgsmål vedrårende et muligt
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 08-10-10 12:01

Hej

Min jagt efter ny brugt bil er stadig igang og jeg har nu prøvet en tur
i denne "morfar"-bil:

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Opel-Astra-1,4-Classic-Wagon-90-5d_ID652524.htm

Plus-siden: Kører forholdsvis langt på literen. Rummelig. Den billigste
jeg har set på.

Minus-siden: Kedelig bil. Den har ikke fået undervognsbehandling.

Har I andre ting på plus- og minus-siden?

Den har ikke fået skiftet tandrem, så jeg ringede til et opel-værksted
for at høre hvad det ville koste at få den skiftet. Han slog den op via
registreringsnummeret, og fortalte at den ikke har tandrem men kæde (Der
er vel også med til plus-siden?)

Er tandremmen ikke den gummi-rem man fysisk kan røre ved bare ved at
åbne motorhjelmen og som sidder til venstre for motoren? For jeg mener
bestemt at jeg så sådan en gummi-ring...

Så kan jeg fortælle at jeg også har kørt en tur i disse biler:
(De står i prioriteret rækkefølge)
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Opel-Astra-1,6-16V-Comfort-AC-5d_ID108501740.htm

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Renault-Megane-II-1,4-Authentique-Comf.-5d_ID671301005.htm

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Renault-Scenic-II-1,6-Authentique-Comf.-5d_ID656900601.htm

Grunden til at jeg overvejer den kedelige Astra st.car frem for de andre
er at den er billigere på årsbasis at have.

Til de nysgerrige kan jeg i øvrigt fortælle at jeg var tæt på at købe
forden her:
http://www.biltorvet.dk/Biler/Brugtebiler/Brugtbildetalje.aspx?BilID=B872000290
Men jeg havde den til en brugtbilstest hos Applus der gav den 2 ud at 5
stjerner. Begrundelse: Rust var begyndt at boble frem under lakeringen
på alle fire døre nederst på indersiden. (Sælger siger at det ikke er
det store problem at slibe ned og give noget nyt siling(Ved ikke hvordan
det staves eller hvad det er) og så skulle de være gode igen.
Desuden havde den en bule i undervognen bagtil. Sikkert fordi der er
blevet bakket op i en sten. For mig at se var det en bule i den "kasse"
hvor reservedækket ligger i. Det sagde sælger også var af mindre
betydning, for det kunne pladesmeden bare rette op.

Pyh ha... sikke en lang smøre...

Mvh
Anders

Fra : Henning

Dato : 08-10-10 13:32

>Er tandremmen ikke den gummi-rem man fysisk kan røre ved bare ved at
>åbne motorhjelmen og som sidder til venstre for motoren? For jeg mener
>bestemt at jeg så sådan en gummi-ring...

Nope, det er kileremmen, som driver ventilator og generator til
batteriet. Du ved, den der hyler når den er slidt og slap

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 08-10-10 13:42

Den 08-10-2010 14:31, Henning skrev:

> Nope, det er kileremmen, som driver ventilator og generator til
> batteriet. Du ved, den der hyler når den er slidt og slap

Dejligt:) Så er der jo endnu en ting til plussiden!...

Og endnu lidt til min sparsomme viden om biler ;)

Mvh
Anders

Fra : Kent Friis

Dato : 08-10-10 16:26

Den Fri, 08 Oct 2010 14:31:59 +0200 skrev Henning:

> Nope, det er kileremmen, som driver ventilator og generator til
> batteriet. Du ved, den der hyler når den er slidt og slap

Den kan læses på to måder. Den korrekte læsning er "Nope, den gummi-rem
er kileremmen man..."

Ikke "Nope, tandremmen er".

Tandremmen er den rem der sidder inde bag et skjold, og som hvis den
bliver slap og hopper over bare et par tænder, kan bilen ikke starte.
På engelsk hedder den "timing belt", fordi den styrer timingen for
hvornår ventilerne skal åbne.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ole Sørensen

Dato : 09-10-10 09:59

> Nope, det er kileremmen, som driver ventilator og generator til
> batteriet. Du ved, den der hyler når den er slidt og slap

Ved godt at det er lidt flueknep, men det er ikke nødvendigvis en kilerem.
Drivremmene (servo, generator) på min civic ser sådan ud:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=4337692715&n=360460905&pn=1051223227

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 09-10-10 10:08

On Sat, 09 Oct 2010 10:58:45 +0200, Ole Sørensen <ng@kunos.nu> wrote:

>Ved godt at det er lidt flueknep

>--

Jeg er helt enig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ole Sørensen

Dato : 09-10-10 13:09

> Jeg er helt enig.

Tak tak. Vistnok :)

Fra : Leo Jensen

Dato : 08-10-10 05:09

> Er tandremmen ikke den gummi-rem man fysisk kan røre ved bare ved at
> åbne motorhjelmen og som sidder til venstre for motoren? For jeg mener
> bestemt at jeg så sådan en gummi-ring...

Den rem du kan se er bare den almindelige drivrem til generator og den
slags. Tandremmen vil normalt være gemt under et dæksel/afskærmning,
men hvis forhandleren siger den har kæde er det formentlig rigtigt...

Leo

Fra : TDN

Dato : 09-10-10 11:12

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvor reservedækket ligger i. Det sagde sælger også var af mindre
> betydning, for det kunne pladesmeden bare rette op.

Sikkert et godt køb, men det skal rustbeskyttes.

Jeg vil dog overveje motorbestykningen da en 1.4 uden bundtræk, 90 benzin hk
og 0-100 på 13,5 og top på 175 km/t ikke er meget for en bil den størrelse.
Det går sikkert fint når man er alene i bilen, men ferie og andre ture med
læs på vil det føles anstrengt med så lille en motor.

Mvh.
Thomas

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 11-10-10 07:14

Den 09-10-2010 12:12, TDN skrev:

> "Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Sikkert et godt køb, men det skal rustbeskyttes.

Ja, jeg havde tænkt at den skulle rustbeskyttet med det samme!

> Jeg vil dog overveje motorbestykningen da en 1.4 uden bundtræk,

Bundtræk???

> [...]
> den størrelse. Det går sikkert fint når man er alene i bilen, men ferie
> og andre ture med læs på vil det føles anstrengt med så lille en motor.

Jeg skal primært bruge den som transportmiddel for at komme fra Hillerød
til Kbh.

Og så skal den nok læsses 2-3 gange om året for at køre til Fyn eller
Nordjylland. Så tænker lidt at de få ture kan jeg godt klare uden de
store motorkræfter.

Tak for indput:)

Mvh
Anders

Fra : Anders Majland

Dato : 11-10-10 08:47

> Jeg skal primært bruge den som transportmiddel for at komme fra Hillerød
> til Kbh.

Det er det halve hk rigeligt hvis du pendler på sædvanlige tidspunkter

> Og så skal den nok læsses 2-3 gange om året for at køre til Fyn eller
> Nordjylland. Så tænker lidt at de få ture kan jeg godt klare uden de store
> motorkræfter.

Det kan "man" sagtens - har haft en skoda fabia kombi 1.2 benziner med 64hk.
Det er vel en vil i næsten samme størreles og astra'en har alligevel 50%
extra hk. Vi har 110hk i C5'en og den er noget større så sikkert også
tungere.

Imho er det ikke på dansk motorvej at man mangler heste i biler med små
motorer, det er mere på landevej hvor det kan knibe med overskuddet til en
hurtig og sikker overhaling.

Til nordjylland kan man jo også vælge at tage færgen så man slipper for fyn.
Molsliniens gule billetter til 400,- gør at det ikke er billigere at køre
over fyn

/A