/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tunge "låsemøtrikker"?
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 07-10-10 12:36

I forbindelse med mine nye vinteralufælge fulgte der nye kronmøtrikker
med som nu sidder monteret; men jeg ville gerne have mine gamle
låsemøtrikker på, men hver låsemøtrik vejer 25 g. mere end de nye; hvor
meget betyder dét? :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

 
 
Anders Majland (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 07-10-10 12:53


> I forbindelse med mine nye vinteralufælge fulgte der nye kronmøtrikker
> med som nu sidder monteret; men jeg ville gerne have mine gamle
> låsemøtrikker på, men hver låsemøtrik vejer 25 g. mere end de nye; hvor
> meget betyder dét? :)

Jeg tror ikke du vil kunne mærke det da vægtforskellen er tæt på
omdrejningspunktet.


Hans Paulin (6310) (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 07-10-10 17:59

Den 07-10-2010 13:53, Anders Majland skrev:
>
> Jeg tror ikke du vil kunne mærke det da vægtforskellen er tæt på
> omdrejningspunktet.

Ok :)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Uffe Bærentsen (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 07-10-10 15:19


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4cadb097$0$23758$14726298@news.sunsite.dk...

>I forbindelse med mine nye vinteralufælge fulgte der nye kronmøtrikker med
>som nu sidder monteret; men jeg ville gerne have mine gamle låsemøtrikker
>på, men hver låsemøtrik vejer 25 g. mere end de nye; hvor meget betyder
>dét? :)

Hvor stor er vægtforskellen på de gamle møtrikker og så låsemøtrikkerne?
Som Anders også påpeger, så sidder de ret tæt på omdrejningspunktet, så
betydningen er ikke så voldsom.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Hans Paulin (6310) (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 07-10-10 18:01

Den 07-10-2010 16:18, Uffe Bærentsen skrev:
> Hvor stor er vægtforskellen på de gamle møtrikker og så låsemøtrikkerne?

Endnu større! De er ikke kronemøtrikker.

Men jeg tror (!) sommerfælgene var sat op til den vægt via udfræsning!?

> Som Anders også påpeger, så sidder de ret tæt på omdrejningspunktet, så
> betydningen er ikke så voldsom.

Okay; gad bare ikke ha problemer :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Uffe Bærentsen (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 07-10-10 18:11


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4cadfce6$0$23761$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 07-10-2010 16:18, Uffe Bærentsen skrev:
>> Hvor stor er vægtforskellen på de gamle møtrikker og så låsemøtrikkerne?
>
> Endnu større! De er ikke kronemøtrikker.

So what's the problem?

> Men jeg tror (!) sommerfælgene var sat op til den vægt via udfræsning!?

Hvis det er som du indirekte skriver, så skal der jo være en afmærkning af
det hul låsemøtrikken skal låse.
Det tror jeg ikke der er

>> Som Anders også påpeger, så sidder de ret tæt på omdrejningspunktet, så
>> betydningen er ikke så voldsom.
>
> Okay; gad bare ikke ha problemer :)

Hmmmmm, du har jo en bil



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Hans Paulin (6310) (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 07-10-10 18:33

Den 07-10-2010 19:11, Uffe Bærentsen skrev:
> Hvis det er som du indirekte skriver, så skal der jo være en afmærkning af
> det hul låsemøtrikken skal låse.
> Det tror jeg ikke der er

SÃ¥dan ser navet ud:

http://picasaweb.google.dk/hanspaulin/Hans?authkey=Gv1sRgCO3O2JOe2JL1iwE#5525357826442661410

Dét jeg gjorde var at placere den tunge møtrik overfor "klumpen" med
gevind i ;)

>
>>> >> Som Anders også påpeger, så sidder de ret tæt på omdrejningspunktet, så
>>> >> betydningen er ikke så voldsom.
>> >
>> > Okay; gad bare ikke ha problemer:)
> Hmmmmm, du har jo en bil

Men ikke en hvilkensomhelst bil


--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Western (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 07-10-10 18:17


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4cadfce6$0$23761$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 07-10-2010 16:18, Uffe Bærentsen skrev:
>> Hvor stor er vægtforskellen på de gamle møtrikker og så
>> låsemøtrikkerne?
>
> Endnu større! De er ikke kronemøtrikker.
>
> Men jeg tror (!) sommerfælgene var sat op til den vægt via
> udfræsning!?

Hvad mener du med "sat op til"?

Fælgene er ret ligeglade med møtrikkernes vægt. Lidt tungere møtrikker
betyder at bilen bliver tilsvarende tungere, og at hjulenes inertimoment
bliver en anelse større; men det er helt uden praktisk betydning.
--

Leif Westen



Western (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 07-10-10 18:20

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev
>
> Hvad mener du med "sat op til"?
>
> Fælgene er ret ligeglade med møtrikkernes vægt. Lidt tungere møtrikker
> betyder at bilen bliver tilsvarende tungere, og at hjulenes
> inertimoment bliver en anelse større; men det er helt uden praktisk
> betydning.
> --
>
> Leif Westen

Jeg tager lige mine ord i mig igen!

Jeg læste det som om at du havde fået tungere møtrikker på samtlige
bolte


--

Leif Westen



Hans Paulin (6310) (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 07-10-10 20:18

Den 07-10-2010 19:19, Western skrev:
> Jeg tager lige mine ord i mig igen!
>
> Jeg læste det som om at du havde fået tungere møtrikker på samtlige
> bolte

No harm done! :)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Mogens \(K\) (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 07-10-10 16:35

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:4cadb097$0$23758$14726298@news.sunsite.dk...

> hvor meget betyder dét?

Hans P, for helvede - du kører Toyota'er. Havde det nu været din hedengangne
Kadett GSI (fed vogn), var det jo en ganske anden sag


Hans Paulin (6310) (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 07-10-10 17:59

Den 07-10-2010 17:35, Mogens (K) skrev:
>
> Hans P, for helvede - du kører Toyota'er. Havde det nu været din
> hedengangne Kadett GSI (fed vogn), var det jo en ganske anden sag

Havde de ikke rustet så galt havde jeg gerne købt Michaels 8v cabriolet;
har han haft til salg længe :)

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Opel-Kadett-2,0-GSi-Cabriolet-2d_ID607500042.htm

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Mogens \(K\) (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 07-10-10 18:35

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:4cadfc4a$0$23761$14726298@news.sunsite.dk...

>> Hans P, for helvede - du kører Toyota'er.

Hvorfor går det op i det med vægten - er det en joke? :)

> Havde de ikke rustet så galt havde jeg gerne købt Michaels 8v cabriolet;
> har han haft til salg længe :)
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Opel-Kadett-2,0-GSi-Cabriolet-2d_ID607500042.htm

Jow jow - en klassiker. Prisen er vel egentlig meget fair?
Kører han Opel Commodore endnu?


Hans Paulin (6310) (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 07-10-10 20:07

Den 07-10-2010 19:34, Mogens (K) skrev:

> Hvorfor går det op i det med vægten - er det en joke? :)

5 gram ved fælgkanten svarer ved 80 km/t til at én står og hamrer med en
5 kgs. hammer på bilen, har jeg ladet mig fortælle; hvad 25 gram
længere inde kan udrette ved jeg ikke; derfor spørgsmålet.

> Jow jow - en klassiker. Prisen er vel egentlig meget fair?

Der er sket meget med priserne de senere år (finanskrise).

> Kører han Opel Commodore endnu?

Ja, dén har han beholdt.

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Armand (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-10-10 19:54

Den 07-10-2010 18:58, Hans Paulin (6310) skrev:
> Den 07-10-2010 17:35, Mogens (K) skrev:
>>
>> Hans P, for helvede - du kører Toyota'er. Havde det nu været din
>> hedengangne Kadett GSI (fed vogn), var det jo en ganske anden sag
>
> Havde de ikke rustet så galt havde jeg gerne købt Michaels 8v cabriolet;
> har han haft til salg længe :)
>
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Opel-Kadett-2,0-GSi-Cabriolet-2d_ID607500042.htm
>
Hvis en bil kan blive godt og vel 20 år, kan man da ikke ligefrem påstå
at den er rustanfældig!

--
Armand.

Hans Paulin (6310) (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 07-10-10 20:17

Den 07-10-2010 20:53, Armand skrev:

> Hvis en bil kan blive godt og vel 20 år, kan man da ikke ligefrem påstå
> at den er rustanfældig!

Jeg har haft 3 Kadett E'er i træk, og stål, maling osv. i forening
gjorde at de var umulige at holde fri for rust.

Min Kadett GSi havde gravrust i den originale udskæring til soltaget,
rundt om forruden, rundt om bagruden, i panelerne, i inderskærmene, i de
bagerste skærmkanter, i dørbundene, i frontklappen, ved tankstudsen plus
overfladerust over hele bunden m.v.

Min Caravan havde overfladerust over hele karossen, rådne
bagskærmskanter, paneler, inderskærme plus det løse.

Min 1,3S havde gravrust ved tankstudsen, men var ellers blevet svejset
op og lakeret inden jeg overtog den.

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Uffe Ravn (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 07-10-10 20:43


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Hvis en bil kan blive godt og vel 20 år, kan man da ikke ligefrem påstå at
> den er rustanfældig!

Min nu afdøde Kadett nåede at blive 25 år inden den døde med et brag, da en
nyere tysk slæde fik gjort bagagerummt betragteligt mindre.

Da jeg tømte bagagerummet for smadrede dele, kunne jeg se helt ren plade
hvor svejsningerne fuldstændig fri for rust, var blevet flået fra hinanden.
Det var dejligt at se den ikke døde rustdøden, selv om jeg helst ville have
undgået at sidde i en bil, der begyndte at skyde ryg over dørene.

Kadettens skade blev total, min egen skade spinal.

Mvh. Uffe Ravn




Hans Paulin (6310) (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 07-10-10 20:46

Den 07-10-2010 21:42, Uffe Ravn skrev:
> min egen skade spinal

Dét var da h*lvedes :-/

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Uffe Ravn (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 07-10-10 20:53


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Den 07-10-2010 21:42, Uffe Ravn skrev:
>> min egen skade spinal
>
> Dét var da h*lvedes :-/

Tja. det må jeg vel tage på min egen ryg,
Selv om det har være lidt af et drag over nakken,
Og i hvis udstrækning er blevet min egen hovedpine.

Men jeg er i live og går omkring, det er ret fedt at kunne det.

Mvh. Uffe Ravn




Hans Paulin (6310) (07-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 07-10-10 21:04

Den 07-10-2010 21:52, Uffe Ravn skrev:

> Men jeg er i live og går omkring, det er ret fedt at kunne det.

Jo jo, men alivel! :)

Spinalskader er ik for børn.

For ik at tale om hvad man ellers kan fejle.
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Simon (10-10-2010)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 10-10-10 14:24

On 07-10-2010 13:35, Hans Paulin (6310) wrote:
> gamle låsemøtrikkerpå,
> men hver låsemøtrik vejer 25 g. mere end de nye; hvor meget betyder
> dét? :)

Hvorfor har ingen gjort sig den ulejlighed at svare andet end "sikkert
ikke noget"?
... Centrifugalkraft er ligefrem proportional med massen og afstanden fra
centrum.
Dvs. 25 g i 6 cm afstand påvirker hjulet lige så meget som 25 g * 6
cm/20cm = 7,5 g på fælgkanten. (20 cm svarer til 16" fælg)
- Jeg er ikke sikker, men vil præcisionen i en hjulbalancering ikke være
på ca. samme niveau eller dårligere (tungere)?

( I absolutte tal kan kraften beregnes her:
http://www.calctool.org/CALC/phys/newtonian/centrifugal f.eks. 140 km/t =
20 omdr/sek => 24 Newton. Det svarer til tyngdekraften på 2,4 kg. )


--
Simon

Ukendt (10-10-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-10 20:45

Simon <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev :

>Hvorfor har ingen gjort sig den ulejlighed at svare andet end "sikkert
>ikke noget"?
>.. Centrifugalkraft er ligefrem proportional med massen og afstanden fra
>centrum.

Fordi svaret "sikkert ikke noget" nok er temmeligt dækkende - hvilket
du med din udregning nok kunne have regnet ud

Møtrikkerne sidder jo enten som 4 eller 5 , forskudt 90 eller 72grader
- ergo balancen i hjulet er vist urørt.

(selvfølgelig forudsat man skifter dem alle)

Folk svarer jo også i gruppen, efter deres bedste kund/kendskab, og
der er ikke nogen garanti for et korrekt svar (*1), endsige et
kvalificeret sådan - men gudskelov er vi jo alle temmeligt flinke til
at være så hjælpsomme som vi kan - det er styrken i denne gruppe :)


*1 Ej heller kan man forlange et (korrekt) svar

--
Jan_stevns
....det er satme svært at smække med en svingdør !

Hans Paulin (6310) (11-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 11-10-10 09:16

Den 10-10-2010 21:44, jan_stevns skrev:
> Møtrikkerne sidder jo enten som 4 eller 5 , forskudt 90 eller 72grader
> - ergo balancen i hjulet er vist urørt.
>
> (selvfølgelig forudsat man skifter dem alle)

Det er jo kun én møtrik der bliver 25 g. tungere :)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Anders Majland (11-10-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 11-10-10 08:52

> Dvs. 25 g i 6 cm afstand påvirker hjulet lige så meget som 25 g * 6
> cm/20cm = 7,5 g på fælgkanten. (20 cm svarer til 16" fælg)
> - Jeg er ikke sikker, men vil præcisionen i en hjulbalancering ikke være
> på ca. samme niveau eller dårligere (tungere)?

De fleste dækafbalanceringsapparater viser 0 i displayet ved <5g

Klodserne kommer typisk i spring af 5g - så kunne han jo hvis han kan mærke
ubalance smide 5g på indersiden af fælgen modsat den tunge møtrik.

/A


Hans Paulin (6310) (11-10-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 11-10-10 09:15

Den 10-10-2010 15:24, Simon skrev:

> .. Centrifugalkraft er ligefrem proportional med massen og afstanden fra
> centrum.
> Dvs. 25 g i 6 cm afstand påvirker hjulet lige så meget som 25 g * 6
> cm/20cm = 7,5 g på fælgkanten. (20 cm svarer til 16" fælg)

Dét var flot! :)

Har valgt at køre uden låsemøtrikker :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177497
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408492
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste