/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Øge hastigheden ved overhaling - mulighed ~
Fra : Anders Majland


Dato : 01-10-10 09:07

Jeg pusser lige glorien ... Men i bymæssig bebyggelse ligger jeg som regel
højest på hastigehedsgrænsen eller kun meget lidt over ...

Men når jeg så kommer til byskiltet acc jeg som sædvanligt tilbage til
landevejsfart. Men jeg oplever ofte at bliver overhalet efter at jeg er
begyndt at acc.

Principielt må jeg jo ikke øge hastigheden hvis jeg bliver overhalet - men
holder jeg farten nede kan jeg jo blive "holdende". F.eks den typiske
morgentur til Ebeltoft.

Igennem Tåstrup & Feldballe på Djursland kan man nemt være endt i en gang
stangtrafik inden man er ude af Feldballe - Specielt fordi mange tror der er
landevej imellem de to bymæssige bebyggelser. Det er der ikke
hastighedsgrænsen er 50 på hele strækningen - og fotobilen holder ofte foran
skolen.

Hvis jeg så f.eks er nået op på 60 inden en bagvedliggende trækker ud for at
overhale, er det jo til gene for de øvrige bagved hvis jeg forbliver på 60
og de vil også overhale hvis muligt... Så vil jeg kommer til at hænge der
indtil alle bagfra er kommet forbi - eller der kommer en modkørende så jeg
kan slå fartpiloten til igen ...

Er der nogen af jer der afbryder acc i den situation hvis i bliver overhalet
?


 
 
Mcwm (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Mcwm


Dato : 01-10-10 09:17

Den 01-10-2010 10:06, Anders Majland skrev:

> Er der nogen af jer der afbryder acc i den situation hvis i bliver
> overhalet ?

Har man påbegyndt sin acceleration, må det ligesom være et problem for
den der ønsker at overhale.

Har han "kraften til det, fint, lad ham overhale. Har han ikke, kunne
han blot have valgt at blive liggende bag dig, til du have nået DIN
ønskede hastighed.

Det eneste tilfælde hvor jeg ville sætte hastigheden ned/bremse op, var
hvis der kom modkørende og den utålmodige ikke kunne nå forbi. Det er
dog ikke hensynet til ham, men til den modkørende.

Den dag der er "overhalingspligt" ville jeg MÅSKE overveje at give ham
bedre mulighed for at komme forbi. At mange kører som om den pligt
allerede var indført, får mig ikke til at ændre min optræden i trafikken.

Venligst
Mcwm

Leo Jensen (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 01-10-10 02:41

On 1 Okt., 10:17, Mcwm <newsFJ...@glostrup.it> wrote:
> Den 01-10-2010 10:06, Anders Majland skrev:
>
> > Er der nogen af jer der afbryder acc i den situation hvis i bliver
> > overhalet ?
>
> Har man påbegyndt sin acceleration, må det ligesom være et problem for
> den der ønsker at overhale.
>
> Har han "kraften til det, fint, lad ham overhale. Har han ikke, kunne
> han blot have valgt at blive liggende bag dig, til du have nået DIN
> ønskede hastighed.
>
> Det eneste tilfælde hvor jeg ville sætte hastigheden ned/bremse op, var
> hvis der kom modkørende og den utålmodige ikke kunne nå forbi. Det er
> dog ikke hensynet til ham, men til den modkørende.
>
> Den dag der er "overhalingspligt" ville jeg MÅSKE overveje at give ham
> bedre mulighed for at komme forbi. At mange kører som om den pligt
> allerede var indført, får mig ikke til at ændre min optræden i trafikken.
>
> Venligst
> Mcwm

Enig, men vi er jo ude i en gråzone, hvor de involverede skal tænke og
beslutte og hvor man ikke har en (brugbar) lovtekst at støtte sig til.
Det vil altid kunne ende ud i konflikter, men det korrekte må være at
tilpasse sin acceleration så den overhalende kommer forbi og man selv
alligevel kommer op i det ønskede tempo. Det kan så kræve, at man
manuelt ændrer positionen af højrefoden frem for bare blindt at trykke
resume på fartpiloten.

MVH Leo

Anders Majland (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 01-10-10 10:09

> Det vil altid kunne ende ud i konflikter, men det korrekte må være at
> tilpasse sin acceleration så den overhalende kommer forbi og man selv
> alligevel kommer op i det ønskede tempo. Det kan så kræve, at man
> manuelt ændrer positionen af højrefoden frem for bare blindt at trykke
> resume på fartpiloten.

Nu er det som regel i smart'en jeg oplever det. Kendetegnet ved de travle er
at de starter overhalingen længe før byskiltet og acc så hurtigt som nu en
2,0 tdi af tysk oprindelse kan ... Så i praksis er min beskedne acc i
smarten normalt ikke et problem - altså medmindre der kommer modkørende ...

På mc'en sker det også. Men det er så kun dem der begynder at acc når de kan
se frem til byskiltet... Ser ikke nogen grund til at passere byskiltet med
80+ ...

Et andet lignende dillemme - Hvad gør du når du kommer til et vejstykke med
et slæbespor til højre. Hastighedsgrænsen på stedet er 80 og der er skiltet
med en påbudt hastighed på 70km/t. Hvis du kører mindst den tilladte
hastigehed på 80 men bilisten bagved signalerer tydeligt at han har mere
travlt end dig - hvad gør du så ?

a) Fortsætter med de 80+. Han kan bare blive bagved til der er plads til at
overhale.
b) Sætter hastigheden ned til 70 og laver et vognbaneskift til højre, så du
kan køre lovligt i krybesporet og den travle kan overhale.
c) Laver et vognbaneskift til højre men holder hastigeheden - vel vidende at
du står til en bøde hvis bent betjent er ude med riven.

Jeg vælger normalt c) - og holder hastigheden på maks +30% (typsik de 90km/t
jeg alligevel kørte på strækningen). Så risikerer jeg kun en bøde men ikke
klip ... For trækker jeg ikke ind er det næsten så sikkert som amen i kirken
at jeg bliver overhalet højre om eller ihvertfald får lov at se masser af
lysshow og har en helt oppe i røven. Så ahs til trafiksikkerheden trækker
jeg ind trods det at jeg så øger min hastighedsoverskridelse.


Aage Andersen (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Aage Andersen


Dato : 01-10-10 10:28


"Anders Majland"
> Et andet lignende dillemme - Hvad gør du når du kommer til et vejstykke
> med et slæbespor til højre. Hastighedsgrænsen på stedet er 80 og der er
> skiltet med en påbudt hastighed på 70km/t. Hvis du kører mindst den
> tilladte hastigehed på 80 men bilisten bagved signalerer tydeligt at han
> har mere travlt end dig - hvad gør du så ?

Jeg mener det er tilladt at køre 80 km/t i slæbesporet.

Aage



Henrik B. (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 01-10-10 11:01

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4ca5a568$0$50441$14726298@news.sunsite.dk...

> Et andet lignende dillemme - Hvad gør du når du kommer til et vejstykke
> med et slæbespor til højre. Hastighedsgrænsen på stedet er 80 og der er
> skiltet

Hvad er et "slæbespor"? )))))

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/ - http://www.facebook.com/whalewars
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/


Finn Guldmann (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 01-10-10 11:39

Den 01-10-2010 11:09, Anders Majland skrev:
> Et andet lignende dillemme - Hvad gør du når du kommer til et vejstykke
> med et slæbespor til højre. Hastighedsgrænsen på stedet er 80 og der er
> skiltet med en påbudt hastighed på 70km/t. Hvis du kører mindst den
> tilladte hastigehed på 80 men bilisten bagved signalerer tydeligt at han
> har mere travlt end dig - hvad gør du så ?
> a) Fortsætter med de 80+. Han kan bare blive bagved til der er plads til
> at overhale.
> b) Sætter hastigheden ned til 70 og laver et vognbaneskift til højre, så
> du kan køre lovligt i krybesporet og den travle kan overhale.
> c) Laver et vognbaneskift til højre men holder hastigeheden - vel
> vidende at du står til en bøde hvis bent betjent er ude med riven.
>
Jeg har endnu aldrig set at der har været en lavere hastighedsgrænse i
krybesporet end der er i "normalsporet".

Det skiltene betyder er HVIS du ikke kan holde de 70 km/t har du ikke
noget at gøre i "normalsporet", men skal bruge krybesporet. Men de
betyder ikke at du kun må køre 70 km/t i krybesporet.

Anders Majland (03-10-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 03-10-10 13:16

> Det skiltene betyder er HVIS du ikke kan holde de 70 km/t har du ikke
> noget at gøre i "normalsporet", men skal bruge krybesporet. Men de betyder
> ikke at du kun må køre 70 km/t i krybesporet.

Så skal jeg have checket min kilde igen. For et par år siden udersøgte jeg
det - netop pga strækningern derude og den på E45 ved gudenåen (Min scooter
kunne ikke holde 110 km/t opad i modvind - men jeg kørte hurtigere end
tilladt i krybesporet)

Der nåede jeg frem til at såfremt man holdt den skiltede hastigehed
(Djursland 70) måtte man ikke benytte krybesporet, da den er forbeholdt
langsomt kørende.

Men kan se at i andre ikke er enige... Men hvordan tolker i så

Færdselsloven kapitel 14

Stk. 5. Hvor der findes et krybespor, skal dette anvendes af køretøjer, der
fremføres med en lavere hastighed end den, som er angivet på færdselstavlen
ved krybesporet. Andet køretøj må ikke føres i krybespor. Ved udkørsel fra
krybespor skal den kørende sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare
eller unødig ulempe for andre.




Finn Guldmann (03-10-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 03-10-10 14:30

Den 03-10-2010 14:16, Anders Majland skrev:
> Men kan se at i andre ikke er enige... Men hvordan tolker i så
> Færdselsloven kapitel 14
> Stk. 5. Hvor der findes et krybespor, skal dette anvendes af køretøjer,
> der fremføres med en lavere hastighed end den, som er angivet på
> færdselstavlen ved krybesporet. Andet køretøj må ikke føres i krybespor.
> Ved udkørsel fra krybespor skal den kørende sikre sig, at manøvren kan
> udføres uden fare eller unødig ulempe for andre.
>
Ok, jeg tog fejl. Den der; "Andet køretøj må ikke føres i krybespor.",
havde jeg ikke lige fået med.

Løsningen må så enten være at du kører i krybesporet med en hastighed
under det skiltede. "køretøjer, der fremføres med en lavere hastighed"
siger ikke noget om hvor hurtig du kan køre, kun om hvor hurtig du
faktisk kører.

Eller at vognbaneforløbet ændres så det bliver som det er ved Hylkedal
(Kolding), hvor der er lagt et ekstra, almindeligt, spor på i højre
side. Principielt skal alle køre derinde, hvis der ikke er noget at
overhale, men, stort set, kun lastbilerne bruger det.


Mcwm (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Mcwm


Dato : 01-10-10 12:05

Den 01-10-2010 10:40, Leo Jensen skrev:

> Enig, men vi er jo ude i en gråzone, hvor de involverede skal tænke og
> beslutte og hvor man ikke har en (brugbar) lovtekst at støtte sig til.
> Det vil altid kunne ende ud i konflikter, men det korrekte må være at
> tilpasse sin acceleration så den overhalende kommer forbi og man selv
> alligevel kommer op i det ønskede tempo. Det kan så kræve, at man
> manuelt ændrer positionen af højrefoden frem for bare blindt at trykke
> resume på fartpiloten.
>

Nu forstod jeg OPs spørgsmål sådan, at han havde påbegyndt sin
acceleration. Hvis tilfældet så er, at den bagvedkørende ikke finder det
hurtigt nok, står det ham frit for at overhale, såfremt det er
forsvarligt. Er det ikke det, er det ikke OPs problem.

FL forskriver at den overhalende har pligten til at sikre at det kan ske
forsvarligt. Den overhalede har ingen pligter i den sammenhæng, med
mindre man kan forudse et sammenstød med en modkørende. Ellers skal vi
også til at vige, hvis den bagvedkørende ikke vil holde bremseafstand

Venligst
Mcwm

Anders Majland (03-10-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 03-10-10 13:10

> FL forskriver at den overhalende har pligten til at sikre at det kan ske
> forsvarligt. Den overhalede har ingen pligter i den sammenhæng, med mindre
> man kan forudse et sammenstød med en modkørende.

Jo den overhalede har pligt til ikke at øge hastigheden ... -Deraf dilemmaet



folmer@rasmussen.dk (01-10-2010)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 01-10-10 09:42

On Fri, 01 Oct 2010 10:17:18 +0200, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

>Den 01-10-2010 10:06, Anders Majland skrev:
>
>> Er der nogen af jer der afbryder acc i den situation hvis i bliver
>> overhalet ?
>
>Har man påbegyndt sin acceleration, må det ligesom være et problem for
>den der ønsker at overhale.
>
>Har han "kraften til det, fint, lad ham overhale. Har han ikke, kunne
>han blot have valgt at blive liggende bag dig, til du have nået DIN
>ønskede hastighed.
>
>Det eneste tilfælde hvor jeg ville sætte hastigheden ned/bremse op, var
>hvis der kom modkørende og den utålmodige ikke kunne nå forbi. Det er
>dog ikke hensynet til ham, men til den modkørende.
>
>Den dag der er "overhalingspligt" ville jeg MÅSKE overveje at give ham
>bedre mulighed for at komme forbi. At mange kører som om den pligt
>allerede var indført, får mig ikke til at ændre min optræden i trafikken.

>--

Dit indlæg afspejler et ringe kendskab til færdselsloven, men til
gengæld illustrerer det meget godt egoismen ude i trafikken.

--

Venlig hilsen
Folmer

Leo Jensen (03-10-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 03-10-10 09:28

On 3 Okt., 15:29, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Den 03-10-2010 14:16, Anders Majland skrev:> Men kan se at i andre ikke er enige... Men hvordan tolker i så
> > Færdselsloven kapitel 14
> > Stk. 5. Hvor der findes et krybespor, skal dette anvendes af køretøjer,
> > der fremføres med en lavere hastighed end den, som er angivet på
> > færdselstavlen ved krybesporet. Andet køretøj må ikke føres i krybespor.
> > Ved udkørsel fra krybespor skal den kørende sikre sig, at manøvren kan
> > udføres uden fare eller unødig ulempe for andre.
>
> Ok, jeg tog fejl. Den der; "Andet køretøj må ikke føres i krybespor.",
> havde jeg ikke lige fået med.
>
> Løsningen må så enten være at du kører i krybesporet med en hastighed
> under det skiltede. "køretøjer, der fremføres med en lavere hastighed"
> siger ikke noget om hvor hurtig du kan køre, kun om hvor hurtig du
> faktisk kører.
>
> Eller at vognbaneforløbet ændres så det bliver som det er ved Hylkedal
> (Kolding), hvor der er lagt et ekstra, almindeligt, spor på i højre
> side. Principielt skal alle køre derinde, hvis der ikke er noget at
> overhale, men, stort set, kun lastbilerne bruger det.

Sådan er det da alle steder hvor der er 3 spor ?? Kun lastbilerne
kører i højre spor...

Det gas, du kan ta' det

Leo

Martin Bak (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 01-10-10 11:24


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4ca596c4$0$50443$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg pusser lige glorien ... Men i bymæssig bebyggelse ligger jeg som regel
> højest på hastigehedsgrænsen eller kun meget lidt over ...
>
> Men når jeg så kommer til byskiltet acc jeg som sædvanligt tilbage til
> landevejsfart. Men jeg oplever ofte at bliver overhalet efter at jeg er
> begyndt at acc.
>
> Principielt må jeg jo ikke øge hastigheden hvis jeg bliver overhalet -
Jeg var i nøjagtigt den situation til køreprøven, da jeg i hine tider tog
mit kort. Jeg var faktisk bange far at dumpe på det, men der blev ikke
løftet et bryn.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Martin [6000] (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 01-10-10 11:47

> Men når jeg så kommer til byskiltet acc jeg som sædvanligt tilbage til
> landevejsfart. Men jeg oplever ofte at bliver overhalet efter at jeg er
> begyndt at acc.
>
> Principielt må jeg jo ikke øge hastigheden hvis jeg bliver overhalet -

Det gør du jo heller ikke, altså øger hastigheden når du bliver overhalet
- det er tværtom en der overhaler dig MENS du øger hastigheden = ikke dit
problem.

> Er der nogen af jer der afbryder acc i den situation hvis i bliver
> overhalet ?

Nej. Hvis de synes jeg acc. for langsomt så må de betyde de har en så
tilpas hurtig bil til, at de snildt kan nå forbi uanfægtet at jeg
fortsætter min acc.

Det er jo straks noget andet hvis du farer med 80 og en overhaler og du
så sætter farten op.. det er noget helt helt andet ift hvad du beskriver
jo.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Troels [around 9000] (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 01-10-10 13:38

> Det er jo straks noget andet hvis du farer med 80 og en overhaler og du
> så sætter farten op.. det er noget helt helt andet ift hvad du beskriver
> jo.

Gråzonen ligger i, hvorvidt man kan have forudset at bagved kørende ville
overhale - hvis man kan se at vedkommende begynder at orientere sig inden
tegngivning, og derfor påbegynder acceleration, har man sådan set skidt i
nælderne :)

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.


Ukendt (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-10-10 12:56


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4ca596c4$0$50443$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Er der nogen af jer der afbryder acc i den situation hvis i bliver
> overhalet ?
Den gyldne middelvej er så lige at linde lidt på pedalen, så accelerationen
dæmpes en tøddel, og overhalingen kan foregå hurtigt og sikkert.
Altså med mindre man kører i en 2CV, så er det ligegyldigt

Til spørgsmål 2, så trækker jeg ind i krybesporet, hvis der er plads, og jeg
har utålmodige billister bag mig, uden at sænke hastigheden.

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk


Martin [6000] (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 01-10-10 15:30

> Gråzonen ligger i, hvorvidt man kan have forudset at bagved kørende
> ville overhale - hvis man kan se at vedkommende begynder at orientere
> sig inden tegngivning, og derfor påbegynder acceleration, har man sådan
> set skidt i nælderne :)

I så fald er det tid til at være Rasmus Modsat

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177497
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408492
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste