Negative bivirkinger af software opgraderi~
Fra : TL

Dato : 29-09-10 23:37

Efter tre år med problemfri køreglæde kom der endelig lys i
instrumentbrættets advarselslamper ("Engine Malfunction") på min 2007
335i Coupe. Jeg troede, at jeg var blevet ramt at det prblem, der har
ramt et uforholdsmæssigt stort antal af USA-versionen af 335, nemlig
problemer med benzinpumpen.
Har netop fået bilen tilbage fra service, og det viste sig heldigvis
at være noget langt mere trivielt.
Men samtidig med denne mindre reparation, opdaterede værkstedet min
ECU software, helt rutinemæssigt. Bilen er nu mærkbart sløvere - der
er helt tydeligt et turbo lag ved lavere omdrejninger, og trækket
(moment) ved lave omdrejninger føles svagere. Min første tanke er
naturligvis, at værkstedet har bøffet i det, men lidt web research
giver to andre forklaringer:
- BMWs software er adaptiv, dvs. det justerer sig efter kørestil.
Disse tillærte indstillinger bliver nulstillet efter software up-rev,
så jeg skal bare køre lidt frisk de næste to uger, så er jeg tilbage
til normal.
- Eller, den nye software-version har ændringer i indstillingerne for
turboladerens "wastegate" (engelsk-kyndige med mere motorviden end
undertegnede ved måske hvad det hedder på dansk). Disse ændringer
manifesterer sig bl.a. ved en lidt længere turbolag ved 2000-4000rpm.

Så nu håber jeg på, at den første forklaring er den rigtige, slevom
jeg tvivler - kører frisk til de næste par uger, og ser hvad der sker.
Er den anden forklaring korrekt, så er det et alvorligt skår i mit syn
på BMW; jeg købte for f.... den bil fordi jeg ville have en sportslig
bil, og fordi jeg var meget imponeret af, at det var ingen turbo-lag
og bilen kunne trække fra meget lave omdrejninger.

Har allerede talt med værkstedet (autoriseret forhandler) - de kan
ikke gøre noget, andet end at installere den software version BMW
siger skal installeres. Det er ikke muligt at nedgradere igen (eller
de må ikke).

Hvis dette er hvad jeg skal leve (køre) med, så holder denne bil ikke
så længe som forventet før den skal udskiftes, og det bliver ikke til
en ny BMW...

Mogens, hvis det er det samme for Europa-modellen, så lad ikke
mekanikeren komme i nærheden af din software port!

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-09-10 23:56

> [...]
> Disse tillærte indstillinger bliver nulstillet efter software up-rev,
> så jeg skal bare køre lidt frisk de næste to uger, så er jeg tilbage

Det ér her den går galt. Din motorstyring skal lige lære dig at kende igen -
og kører du aggressivt, vil den spoole hurtigere op. Indtil da må du finde
dig i at den, for at prøve at være økonomisk, venter lidt med at puste liv i
alt det sjove.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : TL

Dato : 30-09-10 00:35

On Thu, 30 Sep 2010 00:56:01 +0200, in dk.fritid.bil "Troels [around
9000]" <denne.fjern@computer.dk> wrote:

> [...]
>dig i at den, for at prøve at være økonomisk, venter lidt med at puste liv i

Jeg håber, at det er forklaringen og tingene justerer sig tilbage til
samme kørestil. Jeg er bange for, at det ikke er 100% af forklaringen
- der er mange beretninger på diverse BMW grupper der indikerer dette;
der er endda et class-action sagsanlæg mod BMW-USA relateret til
dette.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-09-10 17:02

> [...]
> - der er mange beretninger på diverse BMW grupper der indikerer dette;
> der er endda et class-action sagsanlæg mod BMW-USA relateret til

Kan du, uden at skamme dig, få dig selv til at bruge et amerikansk sagsanlæg
som argument? Fyyy!

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : TL

Dato : 01-10-10 00:49

On Thu, 30 Sep 2010 18:01:37 +0200, in dk.fritid.bil "Troels [around

>Kan du, uden at skamme dig, få dig selv til at bruge et amerikansk sagsanlæg
>som argument? Fyyy!

det var nu ikke ment som argument, men kombinationen af BMWs interne
service bulletin, og det, at der er en retssag igang, peger i retning
af, at der KAN være noget om sagen.

Fra : Fly Christensen

Dato : 01-10-10 08:02

On Thu, 30 Sep 2010 16:49:12 -0700, TL <tl_dp@roadrunner.com> wrote:

>det var nu ikke ment som argument, men kombinationen af BMWs interne
>service bulletin, og det, at der er en retssag igang, peger i retning
>af, at der KAN være noget om sagen.

Du kan da aldrig bruge et amerikansk saganlæg som belæg for noget som
helst. Bare se sagerne omkring Dojada.

Fly

Fra : TL

Dato : 01-10-10 16:32

On Fri, 01 Oct 2010 09:02:27 +0200, in dk.fritid.bil Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:

>Du kan da aldrig bruge et amerikansk saganlæg som belæg for noget som
>helst. Bare se sagerne omkring Dojada.

Jeg ved ikke, hvad Dojada er, men prøv nu lige at læse, hvad det er
jeg skriver.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 01-10-10 13:32

> det var nu ikke ment som argument, men kombinationen af BMWs interne
> service bulletin, og det, at der er en retssag igang, peger i retning
> af, at der KAN være noget om sagen.

Husk nu, at amerikanerne har sagsøgt efter at have dræbt en kat i en
mikrobøgleovn, fordi der intet sted stod, at man ikke måtte tørre sin kat
der...

Så snart amerikanerne ser grundlag for et sagsanlæg, griber de det...

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-10 00:22

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

> - BMWs software er adaptiv, dvs. det justerer sig efter kørestil.

Du mener Bosch's software? )
Men sådan er det på en del biler i dag (en vis svensker har sågar haft det
de sidste 18 år ).

> Disse tillærte indstillinger bliver nulstillet efter software up-rev,
> så jeg skal bare køre lidt frisk de næste to uger, så er jeg tilbage
> til normal.

Du bør kunne fremme processen selv. Hos Saab skal du blot i højt gear (4. -
5.), lave fire fem fuldgas accel. Adaptionen sker mellem 2750 - 3250 rpm. Så
dette omdrejningsområde skal passeres på ikke under 3 sekunder - deraf de
høje gear. Det er derfor en fordel at gøre det, hvor det går lidt opad.
Jeg ved ikke om Bimmerne har en tilsvarende mulighed, det må du lige selv
goggle.....

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-09-10 05:11

> [...]

> 335i Coupe. Jeg troede, at jeg var blevet ramt at det prblem, der har
> ramt et uforholdsmæssigt stort antal af USA-versionen af 335, nemlig

OK, har jeg ik hørt før...

> [...]
> bil, og fordi jeg var meget imponeret af, at det var ingen turbo-lag
> og bilen kunne trække fra meget lave omdrejninger.

Det er det også !

> [...]
> ikke gøre noget, andet end at installere den software version BMW
> siger skal installeres. Det er ikke muligt at nedgradere igen (eller

Den ska køres på plads. Et forslag kunne være at køre den i sportmode (+
manuel), fordi du derved lærer den de gamle rytmer igen. Jeg spørger lige
min Alpina-forhandler, om der er en hurtig genvej.
(det at lære bilen what to do gælder jo også den adaptive styring og
gearkasse efter reset)

> Hvis dette er hvad jeg skal leve (køre) med, så holder denne bil ikke
> så længe som forventet før den skal udskiftes, og det bliver ikke til
> en ny BMW...

Rolig nu - du har een af de fedeste biler, der er produceret !

> Mogens, hvis det er det samme for Europa-modellen, så lad ikke
> mekanikeren komme i nærheden af din software port!

I know - har læst om resettens virkning. Min er iøvrigt fra USA

Fra : TL

Dato : 30-09-10 05:50

On Thu, 30 Sep 2010 06:10:55 +0200, in dk.fritid.bil "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

>OK, har jeg ik hørt før...

Jeg har en kollega, der er en af de uheldige (en 2008 4dørs). Bilen
ryster og hugger, og er generelt kraftsvag. Du kan finde mere fra
google "BMW 335i problems fuel pump". BMW USA har da også forlænget
garantien på pumpen til 10år.

>Det er det også !

Jeg har overbevist mig selv om, at det er begge dele:
Her er en intern BMW Service Bulletin til forhandlere
<http://www.bmwtis.com/tsb/bulletins/bulletin_graphic_temp/B111307g.htm>
Hvori der bl.a. står
"The updated software causes a small amount of increased "turbocharger
lag" under certain circumstances and, while not substantial, the lag
may be perceptible to the most sensitive BMW drivers. "

Så mon ikke det meste forsvinder når jeg får konditioneret softwaren
til min kørestil...

>Den ska køres på plads. Et forslag kunne være at køre den i sportmode (+
>manuel), fordi du derved lærer den de gamle rytmer igen.

Nemlig. Jeg har kørt i DS hele dagen, med manual kontrol det meste af
tiden. Dertil en relativt tung højrefod. Det er en sur pligt, men det
skal gøres, så jeg lider i stilhed

>Jeg spørger lige
>min Alpina-forhandler, om der er en hurtig genvej.

Lad høre, hvis du får gode oplysninger.

>Rolig nu - du har een af de fedeste biler, der er produceret !

OK, jeg var måske lidt ophidset. Det er svært at forholde sig roligt,
når bilen går fra, som du siger, en af de fedeste biler, til mærkbart
turbolag.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-09-10 16:50

> [...]
> ryster og hugger, og er generelt kraftsvag. Du kan finde mere fra
> google "BMW 335i problems fuel pump". BMW USA har da også forlænget

OK...

> [...]
> Nemlig. Jeg har kørt i DS hele dagen, med manual kontrol det meste af
> tiden. Dertil en relativt tung højrefod. Det er en sur pligt, men det

Han skriver:
"Kør han med en modificeret fil, så vil den informationen være borte, hvis
BMW har omkodet ECU'en. Er det blot reset af adaptionerne, der er sket,
bliver dette bedre med tiden, men der findes desværre ikke en genvej til
dette - dog bør der ikke gå mere end 1.000 km, før at bilen har adapteret
førerens kørselsmønster..."

> OK, jeg var måske lidt ophidset. Det er svært at forholde sig roligt,
> når bilen går fra, som du siger, en af de fedeste biler, til mærkbart
> turbolag.

Jow jow

Fra : TL

Dato : 12-10-10 01:44

On Thu, 30 Sep 2010 17:49:36 +0200, in dk.fritid.bil "Mogens \(K\)"

> [...]
>dette - dog bør der ikke gå mere end 1.000 km, før at bilen har adapteret

Så er der gået næsten to uger, og bilen er mærkbart ændret og
genoplært til *min* kørestil (og lidt til). Der er dog stadig en smule
turbo lag, som jeg ikke husker fra før.
Jeg får snart chance for at køre den helt ud, så ser vi, om der
virkelig er forskel eller det kun er indbildning.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 12-10-10 04:41

> Så er der gået næsten to uger, og bilen er mærkbart ændret og
> genoplært til *min* kørestil (og lidt til). Der er dog stadig en smule
> turbo lag, som jeg ikke husker fra før.

OK - nice nok :)

> Jeg får snart chance for at køre den helt ud

Ska man på bane?

Fra : TL

Dato : 13-10-10 08:57

On Tue, 12 Oct 2010 05:41:23 +0200, in dk.fritid.bil "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

>Ska man på bane?

Næsten... en bekendt bor et stykke udenfor LA, i ørkenen på vej mod
Las Vegas. For et par år siden midt i ejendomsboblen begyndte en
bygherre at udstykke grunde, veje blev asfalteret og forberedt. Så
døde ejendomsmarkedet, ejeren gik konkurs, og nu er der et lille
lækkert og øde vejnet midt i ingenting.
Der er ikke helt plads nok til at teste den elektroniske
max-hastighed, men man kan komme tæt på og der er plads nok til at få
prøvet tingene lidt af.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-10-10 17:05

> [...]
> Der er ikke helt plads nok til at teste den elektroniske
> max-hastighed, men man kan komme tæt på og der er plads nok til at få

Lækkert !

Nu du taler om BMW's adaptive systemer, har jeg lagt mærke til en ændring på
min gearkasse. Da jeg overtog bilen ved 23.500 km, gearede bilen ikke
automatisk ned, hvis jeg lod den løbe farten af hen imod eksempelvis en
rundkørsel. Nedgearing gør jeg normalt i min anden bil (tiptronic), hvorfor
jeg begyndte at anvende de 2 shift-paddles ved rattet til nedgearingen. Dét
behøver jeg så ikke mere, fordi nu gør den det sgu selv
(bilen har iøvrigt nu kørt 49.500 km)

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 12-10-10 19:05

> Så er der gået næsten to uger, og bilen er mærkbart ændret og
> genoplært til *min* kørestil (og lidt til). Der er dog stadig en smule
> turbo lag, som jeg ikke husker fra før.

Selvfølgelig er der lidt, når man er så obs på det

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 12-10-10 20:41

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen

> Selvfølgelig er der lidt, når man er så obs på det

Det er der faktisk ikke. 335'eren reagerer blitz-schnell - wunderbar