Nye h1 forlygte-pærer
Fra : Ukendt

Dato : 26-09-10 23:14

_Jamen - det er så ganske vist

Osram Night Breaker er dælme guf at smide på bilen :)

http://www.bygteknik.dk/film/film1.wmv
--
Jan_stevns
....det er satme svært at smække med en svingdør !

Fra : Jan Vennike

Dato : 27-09-10 05:54

On 27 Sep., 00:13, jan_stevns wrote:
> [...]
> --
> Jan_stevns
> ...det er satme svært at smække med en svingdør !

Jeps - men skidtet holder ikke: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=89&t=4494
- har selv haft dem i den nu hedengangne VW Lupo - og de holdt ikke
engang et år - levetiden er opgivet til 220 timer jvnf linket - og det
er dælme ikke lang tid.

Gik selv over til nogen Phillips X-Treme power som gav cirka samme lys
- og de holdt NOGET længere - men ikke så lang tid som de originale
(>5 år)

/Jan

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 27-09-10 15:46

Hej

"Jan Vennike" <nospam@vennike.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har selv haft dem i den nu hedengangne VW Lupo - og de holdt ikke
>engang et år - levetiden er opgivet til 220 timer jvnf linket - og det

Min nabo som er reservedelsmand oplyser, at problemet kun er tilstæde på H7
modellen - om det passer skal være mig usagt.

Har selv haft H7 i en tidligere Peugeot 207, og tror kun de holdte 2-3
måneder ;)

Mvh
Hans

Fra : Leif

Dato : 27-09-10 17:49

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> passer skal være mig usagt.
>
> Har selv haft H7 i en tidligere Peugeot 207, og tror kun de holdte 2-3 måneder ;)

Der bruges sikkert også flest H7 til nærlys, der jo er tændt dagen lang....
/Leif

Fra : CL

Dato : 27-09-10 19:25

Den 27-09-2010 16:46, Hans Mouridsen skrev:
> [...]
> modellen - om det passer skal være mig usagt.
>
> Har selv haft H7 i en tidligere Peugeot 207, og tror kun de holdte 2-3

Det passer så ikke, havde købt 2 sæt H4, det ene sæt koldt 5000 km det
andet 7000 , så det er sidste gang jeg køber dem.

Carsten Larsen

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 27-09-10 19:37

Hej

"CL" <FFF@FFF.FF> skrev i en meddelelse

> Det passer så ikke, havde købt 2 sæt H4, det ene sæt koldt 5000 km det
> andet 7000 , så det er sidste gang jeg køber dem.

Okay godt så... :)

Har du en fransk bil?

Mvh
Hans

Fra : CL

Dato : 28-09-10 22:17

Den 27-09-2010 20:36, Hans Mouridsen skrev:
> Hej
>
> "CL"<FFF@FFF.FF> skrev i en meddelelse

> Okay godt så... :)
>
> Har du en fransk bil?
>
> Mvh
> Hans

Jep en 12 år gammel citron, har haft den ca 3år/75 kkm og alm no name
pærer holder over 25 kkm så deet.

Carsten Larsen

Fra : oz3bto

Dato : 28-09-10 14:59

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> H7 modellen - om det passer skal være mig usagt.
>
> Har selv haft H7 i en tidligere Peugeot 207, og tror kun de holdte 2-3

Den her hermod modbevist .. Holdte i 14 dage på terranoen .. og det er H4

Fra : TDN

Dato : 27-09-10 17:53

"Jan Vennike" <nospam@vennike.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Gik selv over til nogen Phillips X-Treme power som gav cirka samme lys
- og de holdt NOGET længere - men ikke så lang tid som de originale

Herregud da, jeg giver kr. 120-130 for to Nigth Breaker pærer i Bilka når de
har "30% på Osram" og de er de bedste pærer jeg har prøvet. Mine holdt ca.
20.000 km. så det har kostet ca. 0,0065 kr. pr. km. for at have godt lys ca.
9 mdr. set i forhold til hvad det ellers koster at holde bil er det sgu
småting.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-10 22:18

> [...]

>- har selv haft dem i den nu hedengangne VW Lupo - og de holdt ikke
>engang et år - levetiden er opgivet til 220 timer jvnf linket - og det

Skal nok vende grusommeligt tilbage hvis levetiden er kritisabel :)

Min Glof har H1'ere - så vi må se, alternativet er jo næsten at kaste
HID lygter på den, mit der ganze schweinerei

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-10 03:42

jan_stevns skriver:

> Min Glof har H1'ere - så vi må se, alternativet er jo næsten at kaste
> HID lygter på den, mit der ganze schweinerei

For det første har Golfen en laaang ledning i serie med kørelyset.
Forlygtepærer springer så godt som aldrig på sådan en model (har 7 års
erfaring i bagagen med en Golf 3). For det andet er pæren utroligt let
at skifte og for det tredje er HID på sådan et automobil vidst ikke
særligt lovligt......

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-10 15:32

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>for det tredje er HID på sådan et automobil vidst ikke
>særligt lovligt......

Kodeordet er "mit der ganze schweinerei" ~ oversat til dansk betyder
det lygtevaskeri og niveau-automagik, som ikke er specielt svært at
lave i det lygtehus.

Prototypen kører fint, kan regulere +10 og minus 20 grader indenfor et
halvt sekund og bedst af alt : den lokale synshal er helt med på
ideen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-10 15:47

jan_stevns skriver:

> Kodeordet er "mit der ganze schweinerei" ~ oversat til dansk betyder
> det lygtevaskeri og niveau-automagik, som ikke er specielt svært at
> lave i det lygtehus.

Der er masser af plads.

> Prototypen kører fint, kan regulere +10 og minus 20 grader indenfor et
> halvt sekund og bedst af alt : den lokale synshal er helt med på
> ideen.

Hvad måler du vognens hældning med?

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-10 16:19

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Hvad måler du vognens hældning med?

Jeg er ikke nået dertil endnu - jeg har 1 lygtehus, monteret i noget
der simulerer den faktiske montage i bilen

et "lod" hænger ned på siden af huset, og aftastes med 2 hall
elementer, der styrer en stepmotor.

Problemet lige nu er loddet reagerer for meget på accelleration
(positiv eller negativ) - det er næste hurdle :)

Fra : Kent Friis

Dato : 28-09-10 17:44

Den Tue, 28 Sep 2010 17:18:43 +0200 skrev jan_stevns:

> Jeg er ikke nået dertil endnu - jeg har 1 lygtehus, monteret i noget
> der simulerer den faktiske montage i bilen
>
> et "lod" hænger ned på siden af huset, og aftastes med 2 hall
> elementer, der styrer en stepmotor.

Nu er vi vist ude i noget relativitets-teori - at man ikke kan måle
forskel på acceleration og tyngdekraft.

Men derudover tror jeg ikke du har overvejet hvordan loddet vil
opføre sig når du kører op og ned ad bakke. Lodret er jo lodret,
uanset bakkens hældning. Så det vil nok resultere i at når du kører
ned ad bakke, oplyser du næste bakke i stedet for vejen nedad, og
når du kører op ad bakke, har du super-nærlys.

Du må skulle bruge bilens hældning i forhold til vejen, i stedet for
i forhold til lodret. Noget i retning af at måle på støddæmperne.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-10 19:21

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>Du må skulle bruge bilens hældning i forhold til vejen, i stedet for
>i forhold til lodret. Noget i retning af at måle på støddæmperne.

Overvejelserne er mange :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-10 17:54

jan_stevns skriver:

> et "lod" hænger ned på siden af huset, og aftastes med 2 hall
> elementer, der styrer en stepmotor.

Duer ikke.....

Du skal måle på bagendens højde. Og så skal du have sådan noget der
kan lave et gennemsnit, så den ikke regulerer løs

Klaus

Fra : Brian

Dato : 28-09-10 18:10

> Du skal måle på bagendens højde. Og så skal du have sådan noget der
> kan lave et gennemsnit, så den ikke regulerer løs

Jeg tror nu de fleste biler med den slags, måler både foran og bagi - i
hvert sit hjørne. Det har mine med xenon gjort...

Jeg kan dog ikke helt se hvordan synshallen kan godkende noget, der aldrig
har været igennem en typegodkendelse her i landet - eller noget andet sted i
verden ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-10 18:11

Brian skriver:

> Jeg kan dog ikke helt se hvordan synshallen kan godkende noget, der aldrig
> har været igennem en typegodkendelse her i landet - eller noget andet sted i
> verden ?

Det er vel som med så meget andet et spørgsmål om at være "gode
venner"?

Klaus

Fra : Lars G

Dato : 28-09-10 19:04

On 28-09-2010 19:11, Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:

> Det er vel som med så meget andet et spørgsmål om at være "gode
> venner"?

"Godkendt" kan forstås på mange måder.....

a. Bil er ok og synet.
b. Jeg skriver lige ned på indregistrering at du køre med "hjemmelavet
regulerbar HID"

--
Lars

Fra : Brian

Dato : 28-09-10 19:08

> Det er vel som med så meget andet et spørgsmål om at være "gode
> venner"?

Åbenbart...

Bliver spændende at følge dét lille projekt

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-10 19:19

"Brian" <nej@tak.du> skrev :

>Bliver spændende at følge dét lille projekt

Det er nu ikke så svært endda - der er nogle krav der skal overholdes,
gør de det, har synshallerne sjældent de store kvababbelser.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-10 19:28

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> Det er nu ikke så svært endda - der er nogle krav der skal overholdes,
> gør de det, har synshallerne sjældent de store kvababbelser.

Hvordan påviser du at lygtehuse/paraboler er godkendt til HID?

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Brian

Dato : 28-09-10 19:56

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> Det er nu ikke så svært endda - der er nogle krav der skal overholdes,
> gør de det, har synshallerne sjældent de store kvababbelser.

Nææ, men hvordan ligger det med at finde en lygte der er godkendt til dén
slags pærer ?

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-10 19:17

"Brian" <nej@tak.du> skrev :

>Jeg kan dog ikke helt se hvordan synshallen kan godkende noget, der aldrig
>har været igennem en typegodkendelse her i landet - eller noget andet sted i
>verden ?

Ordet "konstruktive ændringer" kan måske få en klokke til at ringe ?

Sådan lidt i stil med at køre til syn med en Opel Rekord, iført en
Omega motor, med katalysator og hele svineriet :)

Er det lavet korrekt, og godt, er det ikke umuligt, ej heller hos de
værste krakilere.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-10 19:28

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> [...]
> har været igennem en typegodkendelse her i landet - eller noget andet sted

Helle laver lygter, hvor al regulering og teknik sidder i lygtehuset. Disse
er godkendt til eftermontering - selvfølgelig forudsat at der er
visker/vasker på lygterne.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-10 19:27

> Duer ikke.....
>
> Du skal måle på bagendens højde. Og så skal du have sådan noget der
> kan lave et gennemsnit, så den ikke regulerer løs

Ikke nødvendigt! Bl.a. Hella har lavet eftermonteringslygter, til populære
bilmodeller, hvor al regulering sidder i lygten alene. Disse Hella lygter er
godkendt til brug i EU (og DK).

Fra : Brian

Dato : 28-09-10 19:56

> Ikke nødvendigt! Bl.a. Hella har lavet eftermonteringslygter, til populære
> bilmodeller, hvor al regulering sidder i lygten alene. Disse Hella lygter
> er godkendt til brug i EU (og DK).

Jeg tror dog ikke de findes nyere end Golf IV - det var ihvertfald ikke en
option da jeg havde en Golf III for 3-4 år siden.

For mig at se er det største problem selve lygten, og godkendelsen af denne.
Styringen af motoren i lygten, er det mindste problem - man kunne f.eks
"adoptere" styringen fra Golf IV.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-10 20:01

> For mig at se er det største problem selve lygten, og godkendelsen af
> denne.

Netop! For man kan sgutte bare smide en HID-pære i. Og dog, for der er jo
D1R og D2R, som er beregnet til netop reflektor lygter...

Fra : Brian

Dato : 28-09-10 20:23

> Netop! For man kan sgutte bare smide en HID-pære i. Og dog, for der er jo
> D1R og D2R, som er beregnet til netop reflektor lygter...

Men de lygter er jo godkendt til netop dén type pærer. Smider du en alm.
halogen pære i dem, er lygterne jo ikke længere at regne som godkendt.

Skal alt være efter bogen, er der _rigitg_ meget der skal tages hensyn til.
Jeg mener at kunne huske fra tidligigere diskussioner, at det er ECE
regulativ 98 eller 99, der omhandler kravene...

/Brian

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-09-10 10:13

On Mon, 27 Sep 2010 23:18:20 +0200, jan_stevns wrote:

>Min Glof har H1'ere - så vi må se, alternativet er jo næsten at kaste
>HID lygter på den, mit der ganze schweinerei

Måske har Tom stadig sine gamle liggende?

Fly

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-09-10 12:50

On 27 Sep., 20:25, CL <F...@FFF.FF> wrote:

> Det passer så ikke, havde købt 2 sæt H4, det ene sæt koldt 5000 km det
> andet 7000 , så det er sidste gang jeg køber dem.

Du skal jo ikke sætte den slags pærer i en bil der er berygtet for at
springe pærerne. Jeg får ca. 30.000 km ud af Philips Premium i min
2CV, hvor jeg henter generatorspænding direkte ud til lygterelæer og
dermed har ca. 14V over pærerne. Når Pug-biler formår at ødelægge
pærerne så hurtigt må det være fordi de ikke har styr på
spændingsreguleringen.

MVH Leo

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-09-10 21:00

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

dermed har ca. 14V over pærerne. Når Pug-biler formår at ødelægge
pærerne så hurtigt må det være fordi de ikke har styr på

Nu må du så også lige tage i betragtning,
at en generator på en 2CV knap kan levere strøm nok til forlygterne
(H4/55W),
endsige få pærerne til at springe

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-09-10 00:01

> [...]
> holdt ca. 20.000 km. så det har kostet ca. 0,0065 kr. pr. km. for at
> have godt lys ca. 9 mdr. set i forhold til hvad det ellers koster at

Det er muligt, men bliver du underholdt når der skal skiftes pærer? På
mange biler er det et _helvede_, tager tid og er generelt bøvlet.

Derfor: lang levetid er at foretrække

Det er sq ikke prisen "vi" hyler over.. det er besværet!

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-10 00:02

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Derfor: lang levetid er at foretrække
>
> Det er sq ikke prisen "vi" hyler over.. det er besværet!

Køb dog en bil, hvor det er let og ligetil af skifte pærer.... )

Fra : Kent Friis

Dato : 28-09-10 17:46

Den Tue, 28 Sep 2010 01:01:49 +0200 skrev Henrik B.:
> "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Køb dog en bil, hvor det er let og ligetil af skifte pærer.... )

Hvor finder man sådan en?

På min starter besværet med at man skal ud og købe en ny pære, have
fundet den rigtige, stå i kø ved kassen, og så skal man hjem igen...

Næste store opgave er så at få gravet skruetrækkeren frem.

Al den tid kunne være brugt meget mere fornuftigt

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-10 17:53

Kent Friis skriver:

> Næste store opgave er så at få gravet skruetrækkeren frem.

Skruehvadfornoget?

Det kræver 2 fingre og er ret ligetil på en Golf af nyere aftapning.
Skiftede 2 gange på den aflagte. Selv Touran'en er det ret simplet at
komme til i.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-09-10 02:12

On Sep 28, 1:01 am, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Køb dog en bil, hvor det er let og ligetil af skifte pærer....  )

Det er jo derfor jeg turde 'satse' på 2CV'en og modificere den ved at
trække 6-kvadrat ledninger fra generatoren ud til lygterelæer placeret
klods op af pærerne. Åbn een betjeningsvenlig klips med fingrene
(sidder 100% frit og tilgængeligt oven på lygten), vip parabolen ud,
skift pæren, vip parabolen ind, luk klipsen. Praktisk og godt, og der
er pænt meget blus på lyset...

At pærerne så holder til konstant overspænding er da svært at klage
over, men det viser også at de biler der springer mange pærer må have
et problem med at styre spændingen.

MVH Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-10 10:06

Leo Jensen skriver:

> At pærerne så holder til konstant overspænding er da svært at klage
> over, men det viser også at de biler der springer mange pærer må have
> et problem med at styre spændingen.

Jeps. Svogers Peøjgøjt, har derfor fået ny spændingsregulator til
generatoren og har ikke sprunget pærer i 2 år.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 28-09-10 17:47

Den Tue, 28 Sep 2010 11:06:13 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Leo Jensen skriver:

> Jeps. Svogers Peøjgøjt, har derfor fået ny spændingsregulator til
> generatoren og har ikke sprunget pærer i 2 år.

Passer det at der står 16 volt på den gamle?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-10 17:52

Kent Friis skriver:

> Passer det at der står 16 volt på den gamle?

Det vides ikke. Mekkeren dømte den uduelig og smed den ud..

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-09-10 01:50

On Sep 27, 10:00 pm, "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSP...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> spændingsreguleringen.
>
> Nu må du så også lige tage i betragtning,
> at en generator på en 2CV knap kan levere strøm nok til forlygterne

Mht H4 har du kun ret, fordi jeg har opgraderet fra de gode, gamle
Bilux !
Generatoren er kun på 30A, men det skulle jo også række, da der ikke
er ret meget der kan bruge strøm i bilen. Spændingen over pærerne er
14V med lys på, og så kan den jo levere, hvad der er brug for

MVH Leo

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-09-10 10:38

> Køb dog en bil, hvor det er let og ligetil af skifte pærer.... )

Bortset fra det, så er jeg sikker på du ikke er uenig ;)

Fra : Jan Vennike

Dato : 28-09-10 04:17

On 27 Sep., 16:46, "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:
> [...]
> modellen - om det passer skal være mig usagt.
>
> Har selv haft H7 i en tidligere Peugeot 207, og tror kun de holdte 2-3

En Lupo har H4'ere og er uendeligt bøvlet at skifte pærer på, så der
er holdbarhed at foretrække - men så snart der lidt penge på konto'en,
skal jeg have nogle Phillips af de kraftige på min "nye" BMW 735i/
E32

/Jan

Fra : oz3bto

Dato : 28-09-10 14:58

<jan_stevns> skrev i en meddelelse
> [...]
> --
> Jan_stevns
> ...det er satme svært at smække med en svingdør !

De har bare en MEGET kort levetid
Holdte 14 dage på terranoen så var de sprunget .. Ja de sprang faktisk på
første tur vi havde til Rømø strand

Nogen vil så sige at det er pga. offroad kørsel .. Javel .. Men den billige
wurth der kom i istdet for har holdt lige siden dvs. 2 år med betydeligt
hårdere offroad kørsel som Rømø strand

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-10 19:29

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Nogen vil så sige at det er pga. offroad kørsel .. Javel .. Men den
> billige wurth der kom i istdet for har holdt lige siden dvs. 2 år med
> betydeligt hårdere offroad kørsel som Rømø strand

Det var vel en HD LL pære fra Würth?

Fra : oz3bto

Dato : 29-09-10 01:33

> [...]
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
> Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Dunno .. Den kostede en 50er ved thansen