Ny starter efter 78.000 km?
Fra : steen

Dato : 24-09-10 21:21

Halløj

En af mine venners BMW 325i fra 2006 (kørt 78.500 km) opgav at starte da vi
i dag skulle ud på tur. Det viser sig, efter den er slæbt på værksted, at
starteren er slidt op.
Så tænker jeg; 4 år gammel BMW 325i med så få km på tælleren, kan det
virkelig passe at starteren allerede står af? Står vandpumpen så af efter
80.000 km eller hvad?
De er 2 personer som bruger bilen, og har vel ikke flere starter end de
fleste andre mennesker. Starteren er iøvrigt af Bosch herkomst. Det kan jo
være en enlig svale med den defekt, men har I andre hørt om så tidlig død
for en starter? Jeg troede faktisk sådan noget holdt et par hundrede tusinde
km i normal kørselscyklus hos et premiummærke.
Gad nok vide hvor mange starter sådan en fætter er bygget til... 25.000?

Mvh Steen

Fra : Henrik B.

Dato : 24-09-10 21:23

"steen" <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen

> for en starter? Jeg troede faktisk sådan noget holdt et par hundrede
> tusinde km i normal kørselscyklus hos et premiummærke.

Som du selv har bemærket, så er det en Bosch. Så den kunne lige så vel have
siddet i et ikke-"premiummærke".

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : steen

Dato : 25-09-10 02:44

Henrik B. wrote:
> Som du selv har bemærket, så er det en Bosch. Så den kunne lige så
> vel have siddet i et ikke-"premiummærke".

Det kommer vel helt an på hvilke krav BMW har stillet til starteren. Bosch
laver sikkert starteren efter BMW's specifikationer alligevel.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 24-09-10 21:45

On Fri, 24 Sep 2010 22:20:51 +0200, "steen" <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Så tænker jeg; 4 år gammel BMW 325i med så få km på tælleren, kan det
>virkelig passe at starteren allerede står af?
Ja.

>Står vandpumpen så af efter 80.000 km eller hvad?
Vides ikke.

>De er 2 personer som bruger bilen, og har vel ikke flere starter end de
>fleste andre mennesker.
Nej, men hvordan starter de ?
Det er faftsiak muligt at ødelægge en starter på ret kort tid ved
forkert brug.

>Starteren er iøvrigt af Bosch herkomst.

>Det kan jo være en enlig svale med den defekt, men har I andre hørt om så tidlig død
>for en starter?
Ja, masser af gange, også væsentligt kortere.

>Jeg troede faktisk sådan noget holdt et par hundrede tusinde km i normal kørselscyklus hos et premiummærke.
Det tror mange.

Men startere kan godt være med et sæt af gearhjul i plastic, og det
holder altså ikke til samme (mis)brug som en gammeldags starter uden
gear og alt i metal. Så hvis man alt for tit bruger starteren til at
trække elstikken op så dør starteren.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 24-09-10 21:45

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> holder altså ikke til samme (mis)brug som en gammeldags starter uden
> gear og alt i metal. Så hvis man alt for tit bruger starteren til at

Aaaah, mon dog BMW er henfalden til dén type...?

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 24-09-10 22:00

On Fri, 24 Sep 2010 22:45:13 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Aaaah, mon dog BMW er henfalden til dén type...?
Ud fra OP sparsomme oplysninger kan det ikke besvares 100%, men citat:
"Det viser sig, efter den er slæbt på værksted, at starteren er slidt
op" kunne tyde på det.

Og så ser det ud til at kun starteren i BMW 325i 2.5 E30 85-87 er uden
gear i 325i serien. Som så ser ud til at have 12 varianer fordelt over
årgange, med 4 forskellige startere.

/Hans

Fra : steen

Dato : 25-09-10 02:51

Hans Kjærgaard wrote:
> Ud fra OP sparsomme oplysninger kan det ikke besvares 100%, men citat:
> "Det viser sig, efter den er slæbt på værksted, at starteren er slidt
> op" kunne tyde på det.

Værksteder snakkede vidst noget om de "kul" der var i starteren var slidt
op, hvad end det skal betyde. Jeg var med på værkstedet, og det er åbenbart
ikke en sliddel der går i stykker særlig tit, da der ingen startere af den
type var på lager i hele Danmark.
Da der belv spurgt på prisen, var svaret 2500 kr. + moms for reservedelen.
Og derud over var der afsat 1½ time til udskiftning ifølge værkstedsblanket.

Mvh Steen

Fra : Sørensen

Dato : 25-09-10 07:58

"steen" skrev .

> Værksteder snakkede vidst noget om de "kul" der var i starteren
> var slidt op,

Det kan jo være en enkelt smutter som måske ikke er drejet
ordentligt af på komutatoren (hvor kullene køre) for De er vel
ikke "typen" som køre med reservedunk, og køre tør af og til, det
vil kunne slide meget på starteren.

vh.
Sørensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-09-10 08:49

On Sat, 25 Sep 2010 03:51:02 +0200, "steen" <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Værksteder snakkede vidst noget om de "kul" der var i starteren var slidt
>op,
Det også en oplagt mulighed.

>hvad end det skal betyde.
Kul i en starter slides, ligesom kul i en generator og mange andre
slags elektriske motore.

>Jeg var med på værkstedet, og det er åbenbart
>ikke en sliddel der går i stykker særlig tit, da der ingen startere af den
>type var på lager i hele Danmark.
Det kommer nu an på hvor man søger efter dem.
BMW værksted ?

>Da der belv spurgt på prisen, var svaret 2500 kr. + moms for reservedelen.
Står der noget om ombytningsstarter ? for så får man et depositum
tilbage når den detekte starter er indleveret.
Jeg har ikke nogen prisliste, så det kan godt være at 2500 er prisen,
men det kan heller ikke udelukkes at de 2500 er ink. depositum.

>Og derud over var der afsat 1½ time til udskiftning ifølge værkstedsblanket.
Det er nok tiden det tager alt i alt.

/Hans

Fra : hanzen

Dato : 25-09-10 09:35

"steen" <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> åbenbart ikke en sliddel der går i stykker særlig tit, da der ingen
> startere af den type var på lager i hele Danmark.

Det kan også være tegn på det modsatte.
At de ikke kan få dem hjem så hurtigt som de går i stykker.
--

hilzen
hanzen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-09-10 15:24

> [...]
> Så tænker jeg; 4 år gammel BMW 325i med så få km på tælleren, kan det
> virkelig passe at starteren allerede står af? Står vandpumpen så af efter

Samme problem her i husholdningen ved 100.000 på en Peugout 206 fra 06 ...
såhh ...

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 25-09-10 13:00

On 25 Sep., 16:24, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:

> Samme problem her i husholdningen ved 100.000 på en Peugout 206 fra 06 ....
> såhh ...

Godt man har en Lucas-starter i vognen, det kan da holde i modsætning
til Bosch, Ducellier og den slags. Solidt engelsk kram...

MVH Leo

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-09-10 21:06

wrote:
> [...]

Godt man har en Lucas-starter i vognen, det kan da holde i modsætning
til Bosch, Ducellier og den slags. Solidt engelsk kram...

Skærmrens tak!!!!!

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 25-09-10 21:49

On Sat, 25 Sep 2010 11:59:47 -0700 (PDT), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>Godt man har en Lucas-starter i vognen, det kan da holde i modsætning
>til Bosch, Ducellier og den slags. Solidt engelsk kram...
Nu har jeg haft flere engelske vogne, jeg kan ikke lige skrive under
på ovenstående.
Billig i anskaffelse, og skulle så ellers skrues i hele tiden.
Men når det så ellers kørte var køreglæden stor, man havde jo
væsentligt mere bil til pengene end hvis man havde købt en tysker.

Der var en årsag til at man skiftede starter/generator fra Lucas til
Bosch hvor dette var muligt.

/Hans

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-09-10 01:00

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-09-10 01:00

On 25 Sep., 22:48, Hans Kjærgaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> Nu har jeg haft flere engelske vogne, jeg kan ikke lige skrive under
> på ovenstående.

Jeg spøger. Jeg ved udmærket, at de fleste mener det modsatte. Lucas,
Prince of Darkness....

> Billig i anskaffelse, og skulle så ellers skrues i hele tiden.
> Men når det så ellers kørte var køreglæden stor, man havde jo
> væsentligt mere bil til pengene end hvis man havde købt en tysker.

Jeg vil slet ikke eje de tyske alternativer, de er ganske enkelt for
grimme (S-klasse og 7-serie). Men bortset fra det har jeg (7-9-13 osv)
ikke elektriske udfordringer med Jaguaren. 1 stk defekt sprinklerpumpe
på 5 år og 95000 km er vel acceptabelt på en bil fra 1992...

> Der var en årsag til at man skiftede starter/generator fra Lucas til
> Bosch hvor dette var muligt.

Jeg har som sagt ikke haft anledning til at undersøge, om der fås
alternative komponenter, men det gør der garanteret. Lucasstarteren er
i øvrigt en spøjs ting, den lyder helt specielt, og når man først har
opdaget det kan man høre om det er en englænder, der bliver
startet :o )

Leo

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-09-10 12:03

> [...]

i øvrigt en spøjs ting, den lyder helt specielt, og når man først har
opdaget det kan man høre om det er en englænder, der bliver

Må hellere få undersøgt hvad der er specielt ved sådan en fætter.
I langt de fleste tilfælde findes der alternativer, selv til 2CV

Btw., hvis jeg husker rigtigt, så er det Ducellier der sidder i mange 2CV

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i