Saab klar med hybridbiler i 2012.
Fra : Henrik B.

Dato : 24-09-10 17:09

Og endnu engang for alle tvivlerne, som mener at Saab ikke har midler og
mulighed for udvikling af modeller og teknologi:

Den næste generation Saab 9-3, som kommer på markedet i 4. kvartal 2012, vil
kunne fåes med hybrid teknologi, som inbefatter 4-hjulstræk. D.v.s. en
forhjulstrukket bil, som har el-træk på bagakslen - via to mindre
el-motorer, for at spare vægt og strømforbrug.
Saab var under GM ansvarlig for udvikling af 4x4 til europæiske GM-modeller
(Saab, Opel, Alfa m.fl.). De ingeniører som var med til at udvikle det
avancerede Haldex 4x4 skal nu arbejde i et nyt selskab, under Saab. Det nye
selskab hedder e-AAM, og ejes med 1/3 af Saab og 2/3 af AAM (American Axle
Manufacturing). Det nye selskab starter op d. 1. okt. og vil ligge i
Trollhättan.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : alexbo

Dato : 24-09-10 19:02

"Henrik B." skrev

> Og endnu engang for alle tvivlerne, som mener at Saab ikke har midler og
> mulighed for udvikling af modeller og teknologi:
>Den næste generation Saab 9-3, som kommer på markedet i 4. kvartal 2012,

Jeg regner mig selv som tvivler, og tvivlere er ikke interesserede i løfter
langt ud i fremtiden, de ser på konkrete fakta.
Hvis fabrikken sælger biler og kan klare sig selv i 4 kvartal 2012, vil jeg
tvivle lidt mindre.
Jeg tror den lukker når de løber tør for lånte penge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 24-09-10 20:39

> [...]
> jeg tvivle lidt mindre.
> Jeg tror den lukker når de løber tør for lånte penge.

De har stadig "penge i banken", ligesom de sælger rigtig pænt med biler. Og
eftersom de ikke har haft udviklingsomkostninger på hverken 9-5 eller den
kommende 9-4X, så har de alle forudsætninger. Nå ja, og så er den næste 9-3
stort set også klar. Det er kun designet (og sluttest) der stadig arbejdes
på. Al teknikken ér på plads.

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-10 20:44

?

> [...]
> jeg tvivle lidt mindre.
> Jeg tror den lukker når de løber tør for lånte penge.

Enig SAAB er ganske simpelthen ikke stor nok - eller eksotisk nok
til at overleve.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 24-09-10 20:47

"Tom" <nospam> skrev i meddelelsen

> Enig SAAB er ganske simpelthen ikke stor nok - eller eksotisk nok
> til at overleve.

Vrøvl! De har netop alle muligheder, som selvstændig bilfabrik. De kan
handle og udvikle med hvem de vil - hvilket de allerede er i gang med at
lave aftaler omkring...

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-10 21:10

?

> "Tom" <nospam> skrev i meddelelsen

> Vrøvl! De har netop alle muligheder, som selvstændig bilfabrik. De kan
> handle og udvikle med hvem de vil - hvilket de allerede er i gang med at
> lave aftaler omkring...

Der er vist mere sandhed i det end du bryder dig om :)
Skal ikke ret langt tilbage før der ikke var nogen købere til SAAB og der er
jo en
grund til at de skulle have tilført kapital og restruktureres.....de har
ikke tjent nok
til at stå imod med ved dårlige tider.

Og nej de har netop ikke alle mulighederne. De kan ikke dele udgifterne i
samme grad
som andre kan. Prismæssig er Sverige også et dyrt land at producere biler i,
og mærket
har ikke status som Ferrari hvor prisen ikke spiller nogen rolle.

JA de kan handle med hvem de vil, men det er ikke hvem som helst der vil
dele teknologi
med SAAB. Jeg errindrer bare at SAAB blev vraget af amerikanerne......det
havde de næppe gjort
hvis SAAB var sådan et aktiv for hele koncernen.

Det er ikke noget jeg ønsker, men jeg tror stadig ikke på SAAB har en
fremtid ret længe.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 24-09-10 21:21

> Der er vist mere sandhed i det end du bryder dig om :)

Enig - de har alle muligheder.

> Skal ikke ret langt tilbage før der ikke var nogen købere til SAAB

Øh hvornår? Der var interesserede købere i hele perioden Saab var til salg -
i en periode helt op til 6 - 8 stk.

> og der er jo en grund til at de skulle have tilført kapital og
> restruktureres.....de har ikke tjent nok til at stå imod med ved dårlige
> tider.

Hmmmm, var det Saab's skyld, eller var det GM's skyld, tror du?
Med Europa's mest effektive bilfabrik (dobbelt så effektiv som Audi's ene
fabrik), så har de alle muligheder...

> Og nej de har netop ikke alle mulighederne. De kan ikke dele udgifterne i
> samme grad som andre kan.

Hvis man sam-udvikler, køber færdig teknik eller sælger egenudviklet teknik,
så jo...

> Prismæssig er Sverige også et dyrt land at producere biler i, og mærket
> har ikke status som Ferrari hvor prisen ikke spiller nogen rolle.

Enig, men det handler også om effektivitet. M.h.t. pris, så handler det om
at producere produkter der er min. lige så godt som konkurenterne.

> [...]
> dele teknologi med SAAB. Jeg errindrer bare at SAAB blev vraget af
> amerikanerne......det havde de næppe gjort hvis SAAB var sådan et aktiv

Saab var ansvar for motor-, gear og 4x4 udvikling under GM, såååeee...

> Det er ikke noget jeg ønsker, men jeg tror stadig ikke på SAAB har en
> fremtid ret længe.

Tro kan du gøre om søndagen, i kirken. )

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-10 22:39

> Saab var ansvar for motor-, gear og 4x4 udvikling under GM, såååeee...

Undskyld mig, men har Saab nogensinde lavet en bil, der rent faktisk kører
godt?

Efter hvad jeg ved, er de berygtet for at være næsetunge og for at
understyre a H. til.

Jeg har selv skiftet sigte fra en Volvo V50 til en Ford Mondeo.
Selv konen, der har en alvorlig Volvo-Fetish, har set lyset efter, vi blev
lokket på en prøvetur i en 115 Hk's Mondeo.

Så nu kigger vi efter en 143 Hk's

Jeg mener, at ordene "Dynamiske køreegenskaber" bliver brugt i flæng f.eks.
om køreegenskaberne i den Citroên C4, jeg var ude at prøve i forrige uge.
Her kunne man i praksis nå at rykke rattet 10 grader, før bilen bestemte sig
for at køre i den retning, man trak i.
Mage til slatne styreegenskaber!!!

Så er Ford, både Focus og Mondeo, en hel revolution i forhold til. Direkte
og præcist.
Jeg forstår ikke, at de ikke høster mere ros for det.
For Ford er langt bedre til den disciplin end alle deres tyske, franske og
japanske kolleger i de to nævnte segmenter.

Jeg kan kun komme i tanker om BMW, Alfa, og måske Honda, der kan det samme,
og Hondaen er jeg usikker på.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-10 23:02

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev :

>Jeg forstår ikke, at de ikke høster mere ros for det.

Så må du da have sovet lidt i timen - netop Focus har af den samlede
motorpresse, og andre , høstet så meget ros for den køreegenskaber, at
Glofferne gik hen og blev misundelige :)
--
Jan_stevns
....det er satme svært at smække med en svingdør !

Fra : Martin Bak

Dato : 25-09-10 07:32

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Selv konen, der har en alvorlig Volvo-Fetish, har set lyset efter, vi blev
> lokket på en prøvetur i en 115 Hk's Mondeo.

Sådan opleves ting åbenbart forskelligt. Jeg har sådan en ældre 115 HK's
Mondeo. I guder hvor er den bovlam og i det hele taget tung at køre. I
Sammenligning var min gamle 1992 626 en ren racerbil og tilmed både letkørt
og uhyre præcis.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-10 12:01

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Mondeo. I guder hvor er den bovlam og i det hele taget tung at køre. I
> Sammenligning var min gamle 1992 626 en ren racerbil og tilmed både

Det magiske ord her er "ældre"
Prøv du en en Mondeo fra 2007 eller nyere., så skubber de 115 hk pludseligt
fint på, når de kommer fra en Diesel.
Og styreegenskaberne er ret overlegne, i forhold til alt, hvad jeg har
prøvet.

Og årsagen til at Ford pludseligt er blevet så god til at opsætte
undervogne?
Det hemmelige våben er Sir Jackie Stewart, der fungerer som konsulent for
for Ford.
Det er åbenbart ikke helt skidt at have en gammel formel 1 kører til at
stemme undervogne af.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KASO

Dato : 25-09-10 21:06

> Det magiske ord her er "ældre"
> Prøv du en en Mondeo fra 2007 eller nyere., så skubber de 115 hk
> pludseligt fint på, når de kommer fra en Diesel.

Bare de ikke kommer fra den gamle 1.8 Sierra diesel - selv om om den har
fået CR, er den elendig ifht. stort set alt andet på markedet. Ukultiveret,
støjende og spandevis af turbotøven.....

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-10 10:27

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Bare de ikke kommer fra den gamle 1.8 Sierra diesel - selv om om den har
> fået CR, er den elendig ifht. stort set alt andet på markedet.
> Ukultiveret, støjende og spandevis af turbotøven.....

Nah, det er em 2 liters ZSD fra Ford/PSAs joint venture, der også kan fåes
med 143 Hk. eller osse en PSA DW
Samme motor går igen hos både Volvo og Peugeot/Citroên.
Mest sandsynlig PSA DW'en.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine#ZSD

Ford har vist opgivet selv at lave diesel motorer til personvogne. De var nu
heller aldrig gode til det
Her er Fiat, Toyota,, BMW og PSA lant bedre til at lave kultiverede diesel
motorer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KASO

Dato : 26-09-10 16:47

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Nah, det er em 2 liters ZSD fra Ford/PSAs joint venture, der også kan fåes
> med 143 Hk. eller osse en PSA DW

Så er jeg mere rolig

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine#ZSD
>
> Ford har vist opgivet selv at lave diesel motorer til personvogne. De var

Enig!

> Her er Fiat, Toyota,, BMW og PSA lant bedre til at lave kultiverede diesel
> motorer.

Jeps - og du kan nu også skrive Renault på listen - deres 1.5dCi er ret
efterspurgt, og de har problemer med at producere nok af dem. Deres
dieselmotorer findes bl.a. hos Renault, Dacia, Nissan, Mitsubishi, Suzuki,
Opel. Jeg kører selv med deres 1.9dCi på 131hk - en fin motor, som til næste
år udgår til fordel for en 1.6dCi med 131hk/300Nm - en pæn ydelse for
størrelsen.
Deres 2.0dCi fåes med op til 180Hk. Udvalget i DK er desværre ret begrænset
ifht. f.eks. Tyskland. (Sorry for OT).

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-10 17:03

> [...]
> Deres 2.0dCi fåes med op til 180Hk. Udvalget i DK er desværre ret
> begrænset ifht. f.eks. Tyskland. (Sorry for OT).
Renault havde jeg helt glemt, nok mest fordi min svoger på et tidspunkt
havde en Megane stationcar med en 1,9 l 110 hk diesel.
Og den var temmelig ukultiveret og rå. Deres nyere 1,5 l Megane går
væsentligt bedre i motoren end den gamle.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KASO

Dato : 26-09-10 18:27

> [...]
> Og den var temmelig ukultiveret og rå. Deres nyere 1,5 l Megane går
> væsentligt bedre i motoren end den gamle.

Det lyder som den 1. generation CR de havde i Megane I. De nyere
generationer har 120-131hk og 270-300Nm og er langt mere kultiverede end 1.
generation.

Generation I: http://bilmagasinet.dk/article/19202
Generation II: http://bilmagasinet.dk/article/30906,

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-10 21:04

> Det lyder som den 1. generation CR de havde i Megane I. De nyere
> generationer har 120-131hk og 270-300Nm og er langt mere kultiverede end
> [...]

Jeps, det var den! gamle model. Motoren var bestemt ikke spændende i den
bil.

Sjovt som søsteren og hendes mand altid har holdt sig til Renault.
Det er vist nr 7, de slider på nu.
2 skt. Renault Dauphine, to Renault 12, en afstikker til en Toyota Carina,
så en 19, siden en Megane 1 stc. og nu en ny Megane stc.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 26-09-10 22:05

> Det magiske ord her er "ældre"
> Prøv du en en Mondeo fra 2007 eller nyere., så skubber de 115 hk
> pludseligt fint på, når de kommer fra en Diesel.

Jeg har kørt i en Focus med dén motor. P.g.a. boostfunktionen kan den
umiddelbart synes hurtig og frisk. Men skindet bedrager...

> Og styreegenskaberne er ret overlegne, i forhold til alt, hvad jeg har
> prøvet.

Hmmm....dit referenceniveau må ikke være særlig højt?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-09-10 20:19

> Jeg har kørt i en Focus med dén motor. P.g.a. boostfunktionen kan den
> umiddelbart synes hurtig og frisk. Men skindet bedrager...

> Hmmm....dit referenceniveau må ikke være særlig højt?

Det synes jeg da ikke. Samtidigt berømer min storebror ford Mondeo og Focus
forr deres køreegenskaber, og han er BMW mand om en hals - Kører BWM 330 til
dagligt.
TV-programer som Topgear fremhæver også både Focus og Mondeo som bedst
styrende i klassen.

Når jeg taler om køreegenskaber, henviser jeg til evnen at til at følge
rattets udslag præcist og hurtigt uden at over- eller understyre.

En Citroen C3 og i særdeleshed C4 er tilbøjelig til at reagere meget trægt
på ratudslag for derefter at gå over i en kraftig overstyring, hvis ikke der
gives kraftigt gas for at trække bilen ud af det.
Det er ikke en særllig siker reaktion, fordi urutinerede folk ikke giver
gas, hvis bilen overrasker dem.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 26-09-10 22:04

> [...]

> godt?
>
> Efter hvad jeg ved, er de berygtet for at være næsetunge og for at

Der er to ting i det, da alt er relativt. 1. Hvis du med "kører godt" mener
Brian-kørsel på de små sogneveje, eller banekørsel, så nej så har Saab
aldrig lavet biler der "kører godt". Mener du derimod retningsstabil
højhastighedslokomotiv, med fremragende sæder, retningsstabilitet og
overskud, så jo så har Saab lavet biler der "kører godt".
2. Én ting er hvad fortiden har bragt. Andre bilmærker, som i dag laver fine
biler, har også tidligere lavet modeller af tvivlsom kvalitet, eller med
"specielle" køreegenskaber.
Kan man bruge dét til noget i dag? Nope, ikke en skid! Grund? Det hedder
udvikling.

Jeg synes at du skal smutte i koisken og købe den aktuelle udgave af
Bilmagasinet - det blad, som i sin 20+ årige historie aldrig tidligere har
skrevet særligt positivt om Saab. De har i den nye udgave en gruppetest med
Saab 9-5, Mercedes 250 CGI, Audi A6 og BMW 523i. Prøv at gætte, hvilken bil
var den sjoveste på banen? Hvilken bil som kørte hurtigere omgangstider en
BMW'en, og generelt vurderet på køreegenskaberne var bedre end BMW'en? Jeg
tror du får dig en mindre overraskelse...

> [...]
> For Ford er langt bedre til den disciplin end alle deres tyske, franske
> og japanske kolleger i de to nævnte segmenter.

Sjovt at du nævner Focus, som din Volvo rent faktisk deler platform med...

Jeg kører til dagligt i en C-Max (højere Focus). Den styrer da helt fint.
Men den elektriske servo er sgu speciel og direkte lort på motorvejen....

Fra : Brian

Dato : 26-09-10 22:11

> [...]
> omgangstider en BMW'en, og generelt vurderet på køreegenskaberne var bedre
> end BMW'en? Jeg tror du får dig en mindre overraskelse...

Jeg tror du skal læse det én gang til - især den del hvor de nævner
forskellen i dækmonteringen, og hvilken indflydelse det har

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 26-09-10 22:16

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Jeg tror du skal læse det én gang til - især den del hvor de nævner
> forskellen i dækmonteringen, og hvilken indflydelse det har

Det ændrer ikke på resultatet, eller det faktm at det var den bil, som efter
et par timer på banen, gav journalisterne det bredeste smil på læben...

Fra : Brian

Dato : 26-09-10 22:29

> Det ændrer ikke på resultatet, eller det faktm at det var den bil, som
> efter et par timer på banen, gav journalisterne det bredeste smil på
> læben...

Nææ, det er blot lidt baggrundsinfo omkring hvorfor 5-serien pludselig
bliver kørt agterud af 9-5'eren.

At dækmonteringen i virkeligheden sikkert ville være omvendt på de to biler,
er så en helt anden sag...

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 26-09-10 22:38

> Nææ, det er blot lidt baggrundsinfo omkring hvorfor 5-serien pludselig
> bliver kørt agterud af 9-5'eren.
>
> At dækmonteringen i virkeligheden sikkert ville være omvendt på de to
> biler, er så en helt anden sag...

Hvorfor? Du mener at 5-serie ejere oftest kører rundt på 20-tommer?

Fra : Brian

Dato : 26-09-10 22:49

> Hvorfor? Du mener at 5-serie ejere oftest kører rundt på 20-tommer?

Nej, men jeg mener at BMW ejere går mere op i "sporty" køreegenskaber, end
Saab ejere gør.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 26-09-10 23:08

> Nej, men jeg mener at BMW ejere går mere op i "sporty" køreegenskaber, end
> Saab ejere gør.

Ok. Men i dette tilfælde vil dækmonteringen jo ikke være omvendt, qua
9-5'eren er standard monteret med pågældende dækmontering...

Fra : KASO

Dato : 26-09-10 22:13

> 2. Én ting er hvad fortiden har bragt. Andre bilmærker, som i dag laver
> fine biler, har også tidligere lavet modeller af tvivlsom kvalitet, eller
> med "specielle" køreegenskaber.

Jeg kan da huske en del BMW'ere, der havde forholdsvist svært ved at ramme
vejen og som var ganske lumske mht., hvornår bagvognen overhalede fronten.
Det har de da vist fået styr på efterhånden

Ford Scorpio var heller ikke ligefrem berømt for sine køreegenskaber....

Til gengæld er Fiat blevet en del kedeligere end de var engang - så det kan
gå begge veje.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-09-10 22:17

> Jeg kan da huske en del BMW'ere, der havde forholdsvist svært ved at ramme
> vejen og som var ganske lumske mht., hvornår bagvognen overhalede fronten.
> Det har de da vist fået styr på efterhånden

My point exactly!

> Ford Scorpio var heller ikke ligefrem berømt for sine køreegenskaber....

*LOL*

> Til gengæld er Fiat blevet en del kedeligere end de var engang - så det
> kan gå begge veje.

Netop - udvikling går ikke altid fremad....

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-10 16:44

?

> [...]

> vejen og som var ganske lumske mht., hvornår bagvognen overhalede fronten.
> Det har de da vist fået styr på efterhånden

Jeg er også positivt overrasket i forhold til f.eks de sierra'er jeg havde
som også var baghjulstrækkere. BMW er med sit antispin og elektronik blevet
så drønhamrende kedelig at køre i at bilen næsten er unuligt at få til at
skride ud.
Værre er det at enten virker knapperne til deaktivering af samme ikke, eller
også skal de aktiveres på en special måde. Det er i hvert fald ALDRIG
lykkedes mig at frakoble det så man kan lege i sne og lign......men lampen
blinker da lystigt når vejen er våd eller glat

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 28-09-10 18:18

> [...]

> ALDRIG lykkedes mig at frakoble det så man kan lege i sne og lign......men
> lampen blinker da lystigt når vejen er våd eller glat

Første tryk deaktiverer DSC, holder du knappen nede i 3 eller 5 sekunder, er
alt deaktiveret.
Jeg mener at der er en ekstra lampe der tændes når alt er slået fra, men jeg
husker det ikke længere... måske google ved det.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-10 13:07

> [...]
> højhastighedslokomotiv, med fremragende sæder, retningsstabilitet og
> overskud, så jo så har Saab lavet biler der "kører godt".

Ingen tvivl om at Saab har lavet hurtige biler med masser af kraft.
Hvad angår retningsstabilitet, hvis det er det samme om uvillighed til at
skifte retning ved høj fart, så har jeg en anelse svært ved at se
sikkerhedsfeaturen ved det

> [...]
> med "specielle" køreegenskaber.
> Kan man bruge dét til noget i dag? Nope, ikke en skid! Grund? Det hedder

Det var mere en henvisning til, at hvis alle hidtidige Saab kører som en
træsko, der bliver kastet, hvad er så eksistensberettigelsen for mærket?
Det er årtier siden Saab solgte mange biler, og gav overskud. Og siden de
fandt på at pynte fronten op med "Dame Edna" udstyr på de sidste modeller,
har bilerne direkte været, Undskyld udtrykket, grimme - De Ligner gamle
tanter med for meget sølvtøj i ansigtet.
Jeg har ikke noget i mod Saab som sådan. De sidste 15 års Saaber har lissom
ikke haft nogen eksistensberettigelse. Før da var de besynderlige i forhold
til resten af verden, hvilket retfærdiggjorde dem på ene eller anden vis.
Men nu? Nah. Måske hvis de kommer med noget spændende.

> [...]
> omgangstider en BMW'en, og generelt vurderet på køreegenskaberne var bedre
> end BMW'en? Jeg tror du får dig en mindre overraskelse...

Det er jo fint så, hvis den er blevet så god. Volvo har også alle dage været
relativt ringe i den henseende, men den nye S60 skulle være rigtig skarp.
Jeg har kigget lidt på Opel Insignia, som lægger platform til den nye Saab,
og den klarer sig ret fint. Det var også nødvendigt, for Vectraen var
direkte en spand.
http://www.youtube.com/watch?v=2FHLzWwghmU

> Sjovt at du nævner Focus, som din Volvo rent faktisk deler platform med...

En ting er at dele platform, en anden er opsætningen af undervognen.
Volvoen kører skam bestemt fint, men den er slet ikke så skarp som en Focus.

> Jeg kører til dagligt i en C-Max (højere Focus). Den styrer da helt fint.
> Men den elektriske servo er sgu speciel og direkte lort på motorvejen....

Jeg kender så ikke C-Max.
Noget andet er så, at jeg lige har hørt, at 1,6 l PSA motoren i Focus, V50,
Citroen, Peugeot mm.
har et problem.
Den danner slagger i motorolien og æder derfor turboen.
Man har iflg, hvad jeg har hørt, måttet nedsætte serviceinervallet ned til
15.000 km for at undgå døde turboer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-10 13:56

> [...]
> Hvad angår retningsstabilitet, hvis det er det samme om uvillighed til at
> skifte retning ved høj fart, så har jeg en anelse svært ved at se

Det giver en afslappet kørsel, specielt på lange ture.
Men det er en saga blot, med den nye 9-5, hvor bl.a. Audi A6 i dén
sammenligning er bilen, som virker næsetung og træg til at ændre retning.
I øvrigt er den nuværende Saab 9-3 ganske drejevillig.

> Det var mere en henvisning til, at hvis alle hidtidige Saab kører som en
> træsko, der bliver kastet, hvad er så eksistensberettigelsen for mærket?

Som sagt, man (dig) skal følge udviklingen, og lade være med at hænge i
fortiden.

> Det er årtier siden Saab solgte mange biler, og gav overskud.

Undskyld, men mon ikke du skal lade være med at tro så meget på aviserne?
De år hvor Saab solgte flest biler ligger i perioden 2003 - 2008!
Og m.h.t. underskud, så har de efter år 2000, min. ét år givet overskud.
Igen, glem fortiden, det kan ikke bruges til ret meget...

> Jeg har ikke noget i mod Saab som sådan. De sidste 15 års Saaber har
> lissom ikke haft nogen eksistensberettigelse.

Fordi? Det er blot din holdning - mange andre mener noget andet.

> Før da var de besynderlige i forhold til resten af verden, hvilket
> retfærdiggjorde dem på ene eller anden vis.

De designede meget ud fra devicen funktion før form. Hvilket er dét mange
faldt for, at bilen havde en masse smarte løsninger, som andre ikke havde.
Og rent teknologisk har den lille bilfabrik været helt på forkant i
bilverdenen, hvilket også i mine øjne har givet en eksistensberettigelse.

> Jeg har kigget lidt på Opel Insignia, som lægger platform til den nye
> Saab, og den klarer sig ret fint. Det var også nødvendigt, for Vectraen
> var direkte en spand.

Og Saab 9-5 er på flere områder væsentlig bedre en Insignia'en...

> En ting er at dele platform, en anden er opsætningen af undervognen.
> Volvoen kører skam bestemt fint, men den er slet ikke så skarp som en
> Focus.

Netop! Insignia -> Saab 9-5.

> Jeg kender så ikke C-Max.

Og så alligevel, eftersom det er en Focus.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-09-10 18:07

> Og så alligevel, eftersom det er en Focus.

Med en elefant på ryggen!
Pukkelryggede mennesker løber sjældent lige så hurtigt som ranke mennesker.

Mvh'
--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-10 19:36

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Med en elefant på ryggen!
> Pukkelryggede mennesker løber sjældent lige så hurtigt som ranke
> mennesker.

Nej, hvorfor?
En elefant er måske overdrevet - der er 145 Kg i forskel på de to...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-10 20:05

"Henrik B." skriver:

> Nej, hvorfor?
> En elefant er måske overdrevet - der er 145 Kg i forskel på de to...

Har du prøvet at køre dem begge?

Jeg tror nok at jeg har kørt det C-max jeg skal.........

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-10 20:14

> Har du prøvet at køre dem begge?

Jep.

> Jeg tror nok at jeg har kørt det C-max jeg skal.........

Det kan jeg sgutte prale af - der går lige et par år.

Fra : KASO

Dato : 25-09-10 07:49

> [...]
> jeg tvivle lidt mindre.
> Jeg tror den lukker når de løber tør for lånte penge.

Præcis!

Men Henrik tror, at al marketingsmateriale med fremtidsdrømme fra
Trollhättan er en 100% sikker forudsigelse om fremtiden

Lad os nu se nogle resultater fremfor drømme - så kan vi afgøre, om Saab
er/var en dødssejler eller ej. Indtil videre giver de fortsat dundrende
underskud, og de har været nødt til at nedjustere forventningerne (som
diskuteret i tidligere tråd).

Fra : Henrik B.

Dato : 25-09-10 08:21

> Præcis!
>
> Men Henrik tror, at al marketingsmateriale med fremtidsdrømme fra
> Trollhättan er en 100% sikker forudsigelse om fremtiden

Fremvis nu det marketingsmateriel, hvor der står sådanne oplysninger?
I har stadig ikke fattet, at nogle får interne oplysninger...

> [...]
> er/var en dødssejler eller ej. Indtil videre giver de fortsat dundrende
> underskud, og de har været nødt til at nedjustere forventningerne (som

Og igen forholder du dig ikke til fakta, men tror blindt på journalister!
Tag f.eks. Saab Center i Søborg. De havde forhåndsordre på 50 stk. af den
nye Saab 9-5, og det uden kunderne nogensinde havde trillet én meter i
bilen.

Fra : KASO

Dato : 25-09-10 17:37

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Fremvis nu det marketingsmateriel, hvor der står sådanne oplysninger?
> I har stadig ikke fattet, at nogle får interne oplysninger...

Hvis de var "interne" måtte du jo ikke skrive dem her. Oplysninger, der får
lov til at komme ud, har et formål - i dette tilfælde at fastholde
interessen for firmaet for investorer, kunder og långivere.

> [...]
> Tag f.eks. Saab Center i Søborg. De havde forhåndsordre på 50 stk. af den
> nye Saab 9-5, og det uden kunderne nogensinde havde trillet én meter i

50 biler redder ikke en fabrik. Lad os nu se, når nyhedens interesse har
lagt sig og entusiasterne har købt deres biler. Hvis der stadig skulle være
et stabilt salg i tilstrækkeligt omfang til at generere overskud, kan vi
begynde at tale om, at Saab er reddet. Indtil da, er det blot drømme......

Fra : Henrik B.

Dato : 26-09-10 21:15

> Hvis de var "interne" måtte du jo ikke skrive dem her. Oplysninger, der
> får lov til at komme ud, har et formål - i dette tilfælde at fastholde
> interessen for firmaet for investorer, kunder og långivere.

Nu taler jeg generelt! Meget af det info der kommer "indefra",
offentliggøres også senere. Tag f.eks. redningen af Saab. Det kunne jeg
fortælle om, dagen før det kom i medierne. ))

> [...]
> være et stabilt salg i tilstrækkeligt omfang til at generere overskud, kan
> vi begynde at tale om, at Saab er reddet. Indtil da, er det blot

For helv*** KASO, hold dig nu til det der skrives, i stedet for at negligere
alting - det fremmer ikke en sober debat!
De 50 stk. er jo ved én forhandler i lille lorte Danmark. Prøv så at lave et
estimat på, hvad det er for et tal der fremkommer på verdensplan?
De store leasingselskaber har ligeledes meldt deres interesse for den nye
Saab 9-5...

Fra : KASO

Dato : 26-09-10 21:31

> [...]
>
> For helv*** KASO, hold dig nu til det der skrives, i stedet for at
> negligere alting - det fremmer ikke en sober debat!

Det er præcis, hvad jeg gør: Jeg forholder mig til virkeligheden - ikke til
romantiske drømmer om, hvad der måske kan ske - modsat visse andre

> De 50 stk. er jo ved én forhandler i lille lorte Danmark. Prøv så at lave
> et estimat på, hvad det er for et tal der fremkommer på verdensplan?

Nu _ved_ vi jo intet om, hvad der vil blive solgt på verdensplan. At en
(1!!!) forhandler tilfældigvis har en ordre på 50 eksemplarer, siger intet
om, hvad de øvrige har ordrer på - eller om den fremtidige efterspørgsel.
Det er altsammen blot dine drømme!

> De store leasingselskaber har ligeledes meldt deres interesse for den nye
> Saab 9-5...

Igen: Lad os tales ved, når bilerne rent faktisk er solgt - og der er et
stabilt salg, der kan sikre Saab overskud. Alt det andet er bare drømme og
forhåbninger, som du forsøger at "sælge" som fakta.

Fra : alexbo

Dato : 25-09-10 17:48

"Henrik B." skrev

> Tag f.eks. Saab Center i Søborg. De havde forhåndsordre på 50 stk. af den
> nye Saab 9-5, og det uden kunderne nogensinde havde trillet én meter i
> bilen.

Jeg synes det giver indtrykket af en lille sekt af SAAB entusiaster der vil
købe den nye SAAB uanset hvordan den ellers er.
Der får mig til at mene at de SAAB købere ikke er for kloge, og uanset at
jeg synes der er mange af den slags mennesker, så køber de trods alt ikke
SAAB allesammen.

Jeg troede at SAAB var til ingenører og arkitekter, men den er åbenbart til
blinde og døve.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-09-10 21:17

> Jeg synes det giver indtrykket af en lille sekt af SAAB entusiaster der
> vil
> købe den nye SAAB uanset hvordan den ellers er.

Gang det nu op med et gennemsnit solgt pr. forhandler på verdensplan...

> Jeg troede at SAAB var til ingenører og arkitekter, men den er åbenbart
> til

Så kan nogle jo leve i "flower-power-forstillinger" om stereotyper, uden
nogensinde at komme videre. Blot synd for den slags snæversynede
mennesker...

Fra : Brian

Dato : 26-09-10 22:08

> Gang det nu op med et gennemsnit solgt pr. forhandler på verdensplan...

Hvordan vil du beregne det gennemsnit ?
Såvidt jeg ved, er SAAB Center Søborg den SAAB butik der sælger flest i DK,
hvorfor det næppe kan bruges repræsentativt for hele landet, at de har 50
ordrer.

Det er dog lidt spøjst at brugpriserne ikke har været hårdere ramt.
Prisniveauet er stort set uændret, siden jeg solgte min 9-3SS for knap 2 år
siden - der er ikke sket et drastisk fald, som ellers fik mig til at
fremskynde salget af bilen.

Men det er da positivt at 9-5 er blevet så positivt modtaget af
motorjournalisterne her i landet.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 26-09-10 22:11

> [...]
> DK, hvorfor det næppe kan bruges repræsentativt for hele landet, at de har

Det er heller ikke det jeg siger. Jeg siger blot, tag gennemsnittet og gang
det med det totale antal af forhandlere...

> [...]
> Prisniveauet er stort set uændret, siden jeg solgte min 9-3SS for knap 2
> år siden - der er ikke sket et drastisk fald, som ellers fik mig til at

Det havde Bilmagasinet en go' forklaring på, tilbage i januar - både på TV2
og i Bilmagasinet.

> Men det er da positivt at 9-5 er blevet så positivt modtaget af
> motorjournalisterne her i landet.

Og andre steder... )