DN-01, hvor, hvordan, hvorfor...
Fra : jespr

Dato : 23-09-10 02:38

Jeg går og funderer (som så mange andre sikkert gør tit) over hvad
cykel jeg skal have næste gang. Min lille CB500 har været fantastisk
stabil og er en virkelig god pendlercykel til den tur jeg dagligt
kører til og fra arbejde på i alt 60km ad små snoede veje, men vil
samtidig gerne have en lidt større model som bedre passer til længere
ture og så kunne det osse være rart at af kæresten bagpå, og her føles
CB'en lidt lille.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal hoppe på cruiserstilen og har
prøvet en Yamaha Midnight Star (900), som var ganske sjov at køre på,
ELLER jeg måske mere er til sportstourermodeller.
Så var det at jeg kom til at tænke på Honda DN-01 og hvad den mon
koster - finder så ud af at den ikke er i programmet og altså er taget
ud efter 1 år! Hvorfor? Den havde jo (måske) appel til noget
mellem...Jeg synes den ser fed ud og vil høre her om nogen har prøvet
sådan en fætter og hvad de synes om den.

Der er jo masser af reviews, videoer og links på den, men jeg vil
gerne høre det fra en "ganske almindelig" bruger, så har du prøvet en
DN-01, så gi' lyd!

/Jesper

http://www.automobilesnews.com/wp-content/uploads/2008/10/dn01_us_5.jpg

anmeldelser:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/videos/2009/June/jun1909-video-honda-dn-01-test/

http://www.motorcycle.com/manufacturer/2009-honda-dn01-review-quick-ride-88080.html
http://www.themotorcyclereview.com/component/content/article/192-honda/335-2008-honda-dn-01-review

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-09-10 09:56

jespr <jesper.undall@gmail.com> writes:

> [...]
> mellem...Jeg synes den ser fed ud og vil høre her om nogen har prøvet
> sådan en fætter og hvad de synes om den.

Den er rigtig dyr! 270.000 fra ny. Jeg synes ikke den er pengene værd i
forhold til hvad man ellers kan få for de penge. Men fedt at der trods
alt er lidt ny-tænkning fra fabrikanternes side.

Jeg prøvede en DN-01 for en god måneds tid siden. Den kører skam fint,
og det er en sjov engangs-oplevelse, men jeg ville aldrig selv købe en.

Man sidder på den nogenlunde som man sidder på en chopper, altså med
arme og ben fremme. Det bryder jeg mig ikke så meget om, men det er jo
en smagssag.

Den har automatgear, som har to indstillinger, Drive og Sport. I Sport
kører den generelt bare et gear lavere end i Drive. Man kan også sætte
den til manuelt gearskift, så skifter man på en knap på venstre
styrkonsol. Det er dog ikke mere manuelt end at den selv skifter ned når
man standser/sætter farten ned.

Gearskiftene foregår meget flydende, og man mærker dem faktisk ikke ret
meget.

Jeg synes den bedre sammenlignes med en scooter end med en motorcykel på
grund af automatgearet og siddestillingen.

Udlægningen gør også at man bruger bagbremsen langt mere end du fx gør
på din CB 500, men som man fx gør på en Harley Road King, som jeg lejede
for et par år siden.

Jeg tror ærlig talt jeg meget hurtigt ville kede mig ved at køre på en
DN-01. Jeg synes det er langt sjovere at man selv skal skifte gear osv.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : jespr

Dato : 23-09-10 04:53

On 23 Sep., 10:55, Jacob Bunk Nielsen <s...@bunk.cc> wrote:

> Den er rigtig dyr! 270.000 fra ny. Jeg synes ikke den er pengene værd i
> forhold til hvad man ellers kan få for de penge. Men fedt at der trods
> alt er lidt ny-tænkning fra fabrikanternes side.

Jeg tænkte nu osse på den som en mulighed når den havde flere år på
bagen - som brugt cykel, altså.

> [...]
>
> Man sidder på den nogenlunde som man sidder på en chopper, altså med
> arme og ben fremme. Det bryder jeg mig ikke så meget om, men det er jo

Og ja, det er dét - hvodden uglen i hulen finder jeg ud af om jeg kan
holde det ud i længden??? Ja, selvfølgelig ved at erhverve én, og så
er det vel ikke værre end man må gøre sig den erfaring og få valgt en
anden type. Eller som nogle sikkert gør: skifte stil fra tid til
anden.

> [...]
>
> Jeg tror ærlig talt jeg meget hurtigt ville kede mig ved at køre på en
> DN-01. Jeg synes det er langt sjovere at man selv skal skifte gear osv.

Lyder ikke specielt lovende... Du har nok ret i det med scooter-
sammenligningen og så går det sjove jo lidt af det. Men tak for for
kommentaren

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-09-10 12:16

jespr <jesper.undall@gmail.com> writes:

> Jeg tænkte nu osse på den som en mulighed når den havde flere år på
> bagen - som brugt cykel, altså.

Så skal du nok passe på at det ret avancerede gearsystem ikke skal
repareres alt for meget. Det lyder som noget der let kan blive dyrt
og/eller besværligt.

> Lyder ikke specielt lovende... Du har nok ret i det med scooter-
> sammenligningen og så går det sjove jo lidt af det. Men tak for for
> kommentaren

Ud fra de ønsker du har, så tror jeg det kloge valg er at købe en
relativt standard MC. Så bliver værditab og vedligeholdelse ikke
kæmpedyrt, selv om du kører en del kilometer hver dag. Den er også
sjovere på de små veje end en DN-01. Skal du endelig lidt i den retning,
så kig på Aprilia Mana. Den er noget billigere, og har også automatgear.

Husk at der er væsentlig mere krudt i en 600 ccm række-4 end i din
CB500, så måske kunne sådan en også være et godt bud.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : jespr

Dato : 23-09-10 10:53

Ja, jeg vil ihvertfald tjekke sådan én ud.
Går med overvejelser om en cruiser er det mest fornuftige fremfor en
hurtigere cykel. Jeg synes jo det er sjovt og rart at man hurtigt kan
komme frem - og så kører jeg "kun" en lille mc med 55 heste, så der er
jeg lidt nervøs for om jeg kan holde mig i ave hvis jeg fik mere
"fart" under rumpen... altså et fornuftsvalg der måske vil tvinge mig
til at køre på en anden måde (ikke dermed sagt at jeg kører råddent
el. noget der minder om det...).

Tak for inputtet!

/Jesper

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 24-09-10 03:45

On 23 Sep., 12:53, jespr <jesper.und...@gmail.com> wrote:

> Jeg tænkte nu osse på den som en mulighed når den havde flere år på
> bagen - som brugt cykel, altså.

Ja, der er den mere tilgængelig:
http://123mc.dk/find/viewAd.php?directlinkID=15994

Fra : Robert Eriksen

Dato : 24-09-10 10:52

Jesper Pedersen wrote:

> Ja, der er den mere tilgængelig:
> http://123mc.dk/find/viewAd.php?directlinkID=15994

Democykel eller ej, så er det da noget af et hak i prisen. Nok en cykel
man skal være sikker i sin sag på at købe, hvis man bekymrer sig en
smule om vidersalgsværdien.

Fra : Begbie

Dato : 25-09-10 00:49

Kan en nyere Burgman 400/650 ikke klar den samme opgaven til væsentlig
mindre pris?

De er måske bare for meget "scooter"...

Fra : jespr

Dato : 25-09-10 04:00

On 25 Sep., 08:48, Begbie <y2j66...@yahoo.dk> wrote:
> Kan en nyere Burgman 400/650 ikke klar den samme opgaven til væsentlig
> mindre pris?
>
> De er måske bare for meget "scooter"...

Ja, jeg er heller ikke interesseret i helt at slippe fornemmelsen af
at køre mc
Jeg tror bare jeg skal ud at prøvekøre nogle forskellige maskiner
inden næste køb. Hondaen kører fint nok - er jo konstrueret til at
køre mere end 300K uden de store problemer, og der er laaaangt endnu.
Desuden har den lige fået nye dæk og batteri - det er jo også en slags
investering

Det med moms og afgifter er desværre ret foruroligende.. Jeg så i det
svenske "Allt om MC" fra januar, ganske vist, men en Honda NSA 700
koster der kr. 129.900,- og så er det jo svenske kronor!!!!!!!!!!!!!
Sparer man ikke en del ved at tage over sundet og handle og så betale
afgiften herhjemme? Det er nok for lidt ellers blev der vel ikke solgt
MC'ere i landet længere...

/Jesper