Punkteret i lastbil
Fra : Allan Møller

Dato : 21-09-10 20:15

Nogen herinde som har prøvet at fordækket sprænger på en tungt lastet
lastbil ?

Jeg kører selv lastbil til daglig - 4 akslet og ofte lastet til max.
totalvægt - dvs. 32 tons +/- et par tons.
Har aldrig selv prøvet at dækket sprænger man højst en punktering.

Faldt over et klip på youtube forleden hvor en lastbil kører galt gennem et
autoværn og ender
med en eksplosion i modkørende retning på en motorvej - ret voldsomme
billeder.
Det fik mig så til at tænke over hvad der kan ske hvis uheldet skulle være
ude.

Men har nogen prøvet det ? Hvad sker der ? Er lastbilen umulig at styre ?

Mvh. Allan

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-10 20:18

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i meddelelsen
> Nogen herinde som har prøvet at fordækket sprænger på en tungt lastet
> lastbil ?

Nope.....ej heller en punktering. Men flere kollegaer har prøvet
punkteringer - eller rettere slidbaner der smutter....

> Det fik mig så til at tænke over hvad der kan ske hvis uheldet skulle være
> ude.
>
> Men har nogen prøvet det ? Hvad sker der ? Er lastbilen umulig at styre ?

Men 4-akslet er du lidt mere "sikker", i forbindelse med en punktering, da
du har en ekstra styrende aksel, som kan aflaste og styre...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-09-10 20:40

> Nope.....ej heller en punktering. Men flere kollegaer har prøvet
> punkteringer - eller rettere slidbaner der smutter....

Jeg har kun selv prøvet, at et baghjul på anhængeren punkterede.

Til gengæld har jeg oplevet, at en lastvogn punkterer (eksplosion) på
venstre forhjul, idet vi passerer lastvognen. Kæft et chok at få, men
lastvognen blev på vejen...

Fra : -=JF=-

Dato : 21-09-10 20:52

Den 21/09/10 21.17, Henrik B. skrev:
> eller rettere slidbaner der smutter....

Det er vist heller ikke helt sjældent, at dømme efter hvor forholdsvis
ofte man ser sådan en slidbane ligge (oftest) på motorvejen.

--
Mhv.
John

Fra : Allan Møller

Dato : 21-09-10 20:53

> Nope.....ej heller en punktering. Men flere kollegaer har prøvet
> punkteringer - eller rettere slidbaner der smutter....

http://www.youtube.com/watch?v=1RyDoPro1XE

Prøv lige at se det - ser altså alt for uhyggeligt ud.
Nu har jeg lige lidt mere og kan ikke se at der står skrevet noget om dækket
sprænger
men noget sker der da.

> Men 4-akslet er du lidt mere "sikker", i forbindelse med en punktering, da
> du har en ekstra styrende aksel, som kan aflaste og styre...

Ja det er jeg med på men sidst jeg havde en "almindelig" punktering på
venstre forhjul stod den
helt nede på fælgen og en totaltvægt den morgen på ca. 34 tons.

Mvh. Allan

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-10 20:56

> Ja det er jeg med på men sidst jeg havde en "almindelig" punktering på
> venstre forhjul stod den
> helt nede på fælgen og en totaltvægt den morgen på ca. 34 tons.

Jep, men du mister ikke kontrollen over bilen....

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-10 20:58

> [...]

> Prøv lige at se det - ser altså alt for uhyggeligt ud.
> Nu har jeg lige lidt mere og kan ikke se at der står skrevet noget om

Der står i rulleteksten at det med stor sandsynlighed, var en fejl på
lastbilens venstre ophæng....

Fra : Claus Frørup

Dato : 22-09-10 07:24

Isang tao pinangalanan, Allan Møller nagsulat:

>Nogen herinde som har prøvet at fordækket sprænger på en tungt lastet
>lastbil ?

Ikke helt det samme, men jeg har prøvet det i en dobbeltdækkerbus.
Farten var ca 50 og bussen trak mindrfe end en halv meter til højre da
dækket sprang.

Det mest dramatiske var lyden....
Det siger godt nok BUM, i den helt store stil

--
Previa.
Der er dælme plads til store armbevægelser

Nu med Honda Shadow VT750 årg.1983

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-09-10 02:55

On 22 Sep., 08:23, Claus Frørup <Cl...@froerup.dk> wrote:
> [...]
> dækket sprang.
>
>  Det mest dramatiske var lyden....
>  Det siger godt nok BUM, i den helt store stil

Jep, man vågner. Jeg har siddet i passagersædet, da højre fordæk
sprang på en Mercedes 1318, dvs en ret lille lastbil, og det giver et
forbavsende højt brag. Fuldt lastet med ophugbiler: 4 på forvogn, 4 på
hænger.
Det skete på en tilkørsel til motorvej i et langt højresving og betød
ikke det store på stabiliteten, men hvis det havde været venstre
forhjul eller vi havde været oppe i tempo hvavde det nok været noget
andet...

Leo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-09-10 19:10

Den 22-09-2010 10:54, Leo Jensen skrev:

> [...]
> ikke det store på stabiliteten, men hvis det havde været venstre
> forhjul eller vi havde været oppe i tempo hvavde det nok været noget

Det er svært at sige noget om udfaldet. For mange år siden kørte jeg en
dobbletdækker i Belgien. På veje med dybe sporriller. I Belgien kører
der mange tunge køretøjer med mindre sporvidde. Der tænkte jeg netop på
hvad der ville ske ved en punktering på et forhjul ville medføre. Nogle
timer senere var vi kommet til Sjælland, og det var min kollega der sad
bag rorpinden. Han havde kørt 90 km/t da venstre fordæk lukkede siden op
med en flænge på 15cm. Den var stille og roligt sunket ned på fælgen og
havde ikke voldt fare eller problemer. Jeg vågnede først da gæsterne
trampede på trappen lige uden for sovekabinen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 22-09-10 20:50

On Wed, 22 Sep 2010 20:10:14 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>havde ikke voldt fare eller problemer. Jeg vågnede først da gæsterne
>trampede på trappen lige uden for sovekabinen.

Hvis der har været en smule sidevind, kan man godt komme i tvivl om,
hvorfor skidtet er lidt ustabilt, indlit man har kigget ordentligt på
sådan en dobbeltdækker, og fundet ud af hvor lidt luft den slipper
nedenud.

Har man vænnet sig til det, kan man sove fra hvad som helst.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-09-10 22:47

Den 22-09-2010 21:50, folmer@rasmussen.dk skrev:

> [...]
> hvorfor skidtet er lidt ustabilt, indlit man har kigget ordentligt på
> sådan en dobbeltdækker, og fundet ud af hvor lidt luft den slipper

Åh ja. Den ligger rimeligt fast med bagenden. Men forenden kan blive
presset en del ved kraftig sidevind. Jeg prøvede en gang i at der skulle
styres op til en halv omgang på roret for at holde kursen.

Og at der er lille frihøjde er ikke løwn. Den måtte lirkes op på to
donkrafte for at kunne skifte hjul. På et tidspunkt ville kollegaen ind
under bussen for at placere en donkraft under hjulophænget. Han blev sur
over jeg skubbede reservehjulet ind under bussen i tilfælde at den
første donkraft skulle smutte. Så faldt den da kun ned på dette. Hvilket
også skete da han lå under den. Så ville han godt give mig ret i det var
en god ide.

> Har man vænnet sig til det, kan man sove fra hvad som helst.

Tro mig. Det har aldrig været et problem.

Det er først når kuvøsen ikke vugger man vågner.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-10 08:28

> [...]
>
> Jeg kører selv lastbil til daglig - 4 akslet og ofte lastet til max.

> Men har nogen prøvet det ? Hvad sker der ? Er lastbilen umulig at styre ?

Jeg har ikke prøvet det, men for en del år siden skete det for min bror med
en tre-akslet Mercedes 2635. Det var på et sted hvor der er ca 2-3 meter
skrænter langs vejen. Den bil kom aldrig ud og køre igen!!

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 22-09-10 20:44

On Tue, 21 Sep 2010 21:14:56 +0200, Allan Møller <allan@allanm.dk>
wrote:

>Nogen herinde som har prøvet at fordækket sprænger på en tungt lastet
>lastbil ?

>--

Ikke rigtigt, men jeg har kørt bagved en kollega som det skete for.
Hans venstre fordæk eksploderede, og hele arrangementet flyttede sig ½
vognbane. Ham i Mazda'en som var på vej forbi ham sked vist nok i
bukserne. o))

Sammen med braget kommer der nemlig en temmelig stor sky af alt muligt
snask oppe fra skærmkassen. det ser ret voldsomt ud.

> [...]

>billeder.
>Det fik mig så til at tænke over hvad der kan ske hvis uheldet skulle være

Jeg vil påstå at det sker 1 gang pr. million punkteringer.

>--

>Men har nogen prøvet det ? Hvad sker der ? Er lastbilen umulig at styre ?

>--

Den kan sagtens styres, men der er et lille kuriosum, fordi hvis man
kører med et megavogntog ( det hedder de når de har stor indvendig
læssehøjde og derfor små hjul), så er det næsten umuligt at få en
donkraft ind under bilen.

--

Venlig hilsen
Folmer