Hvilke fælge må benyttes
Fra : Jens

Dato : 21-09-10 18:31

Hvordan er det nu det er med fælge til biler-
Må jeg kun benytte fælge og dæk som har samme mål som de i
typegodkendelsen angivet?

Min bil er typegodkendt med 7x16 fælge, men jeg kunne godt tænke mig at
benytte en 6,5x16 fælg til mine vinterdæk
Kan den synes med sådan nogle fælge?

hvad med dæk, må jeg benytte dæk som er smallere end de 205/55R16, som
angivet i typegodkendelsen?

Hvad er i øvrigt den optimale bredde vinterdæk til en 6,5" fælg?
Synes jeg læste noget med at 185 er a fortrække...?

Jens
--
The quickest way to find if your computer is infected!
http://quickscan.bitdefender.com

Fra : Anders Majland

Dato : 21-09-10 19:00

> Min bil er typegodkendt med 7x16 fælge, men jeg kunne godt tænke mig at
> benytte en 6,5x16 fælg til mine vinterdæk
> Kan den synes med sådan nogle fælge?

Prøv at kigge syd herfor om der findes en tuv godkendelse af den
fælgstørrelse - f.eks ved at kigge på nye fælge i de de dimensioner.

Tyskerne er ret krakilske på det område - altså med at både fælg og dæk skal
være godkendt til bilen. Så kan du finde en godkendelse til brug i tyskland
er det sikkert også godt nok i dk

/A

Fra : Armand

Dato : 21-09-10 21:50

Den 21-09-2010 19:59, Anders Majland skrev:

> [...]
> skal være godkendt til bilen. Så kan du finde en godkendelse til brug i
> tyskland er det sikkert også godt nok i dk

På Peugeot-dk's hjemmeside ved jeg at man kan grave sig frem til
tilladte fælg-mål for de enkelte modeller, men er ens bil udenfor
produktions-rækken er man ikke hjulpet dér alligevel.
Ligeledes er der, som også gældende for resten af nettet, kollossal
forskel på de forskelle mærkers hjemmesider. Jeg var på Fiat's i går og
til trods for at der på det senestee er blevet skrevet meget i
bilpressen om Fiats nye to-cylindrede motor til 500'eren, incl.
prissætningen, har Fiat endnu ikke ulejliget sig med at kaste et ord om
sagen på deres hjemmeside selvom lanceringen efter sigende skulle stå
lige for døren :-|

--
Armand.

Fra : Mikael

Dato : 26-09-10 15:22

On 21 Sep., 19:31, Jens <Skriv-i-grup...@tak.invalid> wrote:
> [...]
>
> Hvad er i øvrigt den optimale bredde vinterdæk til en 6,5" fælg?
> Synes jeg læste noget med at 185 er a fortrække...?

Hvorfor vil du have smallere dæk end bilen er typegodkendt med?

Mikael

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-09-10 00:45

On 26 Sep., 23:22, Mikael <miklar...@gmail.com> wrote:

> Hvorfor vil du have smallere dæk end bilen er typegodkendt med?

Det bruger man til rally i Finland i sne, og så er det vel også godt
her i DK ? Jeg ville da også vælge 185 frem for 235, hvis 205 var
standard.

Og til emnet: Dine dæk OG fælge skal være godkendt til tilladt
aksellast, du må ikke ændre sporvidden ret meget (vist nok minus 0 til
plus 20mm), skærmene skal dække hjulets fulde bredde og dækkets
omkreds må ikke ændres mere end nogle få procent (5% ?). Ellers er der
frit slag i Danmark.
Du kan sagtens montere 205 på en 6.5" fælg, der er også på den front
et ret stort tilladt spekter. Din dækmand kan slå det op for dig, og
Google kan formentlig også.

MVH Leo

Fra : Mikael

Dato : 27-09-10 05:32

On 27 Sep., 08:44, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:

> Det bruger man til rally i Finland i sne, og så er det vel også godt
> her i DK ? Jeg ville da også vælge 185 frem for 235, hvis 205 var
> standard.

Hvis jeg ikke tager meget fejl er de dæk som man bruger til rally i
Finland udstyret med temmelig lange pigge?

Jeg forstår bare ikke bekymringen for at sætte 205 dæk på som
vinterhjul. Desuden er 205/55 16 en meget udbredt str. og derfor
koster de faktisk heller ikke alverden.
Jeg vil være langt mere bekymret for at sætte smallere dæk på end
bilen er født/godkendt med.

Mikael

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-09-10 08:32

On Tue, 21 Sep 2010 19:31:04 +0200, Jens <Skriv-i-gruppen@tak.invalid>
wrote:

>Hvordan er det nu det er med fælge til biler-
>Må jeg kun benytte fælge og dæk som har samme mål som de i
>typegodkendelsen angivet?
Ja det er jo lige som ideen med typegodkendelsen.
Har du fundet din typegodkendelse
http://www.fstyr.dk/koretojer/Typegodkendelser/Find%20typegodkendelse.aspx
?
Der kan jo godt være flere størrelser fælge og dæk nævnt på
typegodkendelsen.

>Min bil er typegodkendt med 7x16 fælge, men jeg kunne godt tænke mig at
>benytte en 6,5x16 fælg til mine vinterdæk
>Kan den synes med sådan nogle fælge?
Ja og nej, det kommer an på hvad du mener med "Kan", er det chancen
for at den bliver kasseret, eller risikoen for at de opdager "fejlen",
eller er det du gerne vil vide om monteringen er helt efter bogen ?

Til de to første er svaret, går den, så går den, og gik den ikke så må
du hjem og skifte hjul. Er det det sidste du er bekymret for så må man
sige at du skal følge typegodkendelsen (ellers har denne jo ingen
værdi)
Dog siges det at man altid kan gå et nummer op/ned i dækbredde ift.
typegodkendelsen, om det er noget der er nedskrevet eller om det bare
er noget der ses i gemmen fingerne med ved jeg ikke.

Har du set i denne, afs. 8.02, 8.02.003 ?
http://www.fstyr.dk/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/vejled_syn_01042010.ashx

/Hans

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-09-10 03:10

On Sep 27, 9:32 am, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
> typegodkendelsen, om det er noget der er nedskrevet eller om det bare
> er noget der ses i gemmen fingerne med ved jeg ikke.

Der står jo det jeg skriver, nemlig ikke et ord om at man ikke må
afvige fra de typegodkendte dimensioner på fælge og dæk (bortset fra
regler ang. ET), så det må man gerne. For 10-20 år siden var sagen en
anden, men idag må man gerne køre med eksempelvis 225/35R18 på sin
Golf 3, bare reglerne omkring rulleomkreds, sporvidde og afskærmning
er overholdt.

MVH Leo

8.02.003 Fælge
På køretøj, der er forsynet med to-delte fælge (militærhjul), skal de
bolte, der sammenholder
de to halvdele, være forsynet med hoved på bagsiden af den inderste
halvdel, således at hovedet er svejset eller slagloddet til
fælgpladen.
Enhver form for bearbejdning af fælge og omfanget heraf skal foretages
i overensstemmelse
med køretøjsfabrikantens forskrifter.
(1) Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type
og dimension,
såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller
bremsernes
funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
1. Ændringer, der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses
ikke
som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og
registrering:
1.1 Generelt gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende
krav om
belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se
Detailforskrifter
for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
justeringer/
kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må
forskellen
i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
og 2% større bagdæk).
- Hvis typegodkendelsen indeholder særlige bemærkninger om specielle
krav til dækstørrelse, skal disse krav opfyldes. Der kan også være
angivet
tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for
“Maks. afvigelse til fordæk” er anført en tankestreg “-”, betyder det,
at
alle kombinationer af dækrulleomkreds anført under “Min./maks.
rulleomkreds
fordæk og bagdæk” kan godkendes.
1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
opfylde pkt. 1.2.
1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog
pkt.
1.7.
1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
- Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
- Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som
godkendes
af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/40R18).
1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt
totalvægt
på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977
eller
senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
»M+S«-mærkning) på alle hjul.
1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/
original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på
typegodkendelsen
angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af
alternativt angivne
hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til
den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant

typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den
af køretøjsfabrikanten
oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for
personbiler,
der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på
fælgene
med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
sporvidde.
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til
fælgen ved
hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af
bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så
korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres.
2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive
ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en
synsvirksomhed,
hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på
køretøjet.
Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
2.2 Ved synet skal foreligge:
- Anmeldelsesblanket MO2A med afkrydsning i rubrikken »ja« til
teksten:
»Der er foretaget konstruktive ændringer på køretøjets styreapparat,
bremser, motor eller bærende konstruktion«. Anmeldelsesblanketten
skal afleveres ved et motorkontor, så ændringen kan blive registreret
Centralregisteret for Motorkøretøjer. Det anbefales, at ejeren efter
godkendelse
hos synsvirksomheden tager en kopi af for- og bagside af
anmeldelsesblanketten, idet den i påkommende tilfælde kan
overflødiggøre politiets eller synsvirksomhedens henvendelse til
Centralregisteret
for at få oplysning om hvilke ændringer, der er godkendt (ændringerne
bliver nærmere angivet af synsvirksomheden på bagsiden af
anmeldelsesblanketten
og registreret i Centralregisteret men ikke angivet på
bilens registreringsattest af EDB-tekniske årsager).
og
- Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af
køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten
eller
dennes repræsentant.
eller
- Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
praksis TÜV-godkendelse eller udenlandsk registreringsattest på brugt
importeret bil med angivelse af hjulmontering). Montering af fælge,
der
forøger sporvidden med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende
TÜV-godkendelse, kan endvidere godkendes.
Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet
foreligge:
- Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i
dækomkreds
overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og
bagdæk
overstiger 5% (fx 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk
og 1% mindre bagdæk).
2.3 Generelt gælder også i ovennævnte tilfælde, at de valgte hjul skal
væresåledes, at gældende krav om belastning, hastighed, frigang og
afskærmning
er opfyldt (fx kan andre landes bestemmelser om afskærmning afvige
fra de danske krav). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
justeringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og
taxameter.
3. Specielt for quadricykel og tre-hjulet motorcykel
Quadricykel er godkendt som bil på specielt lempelige vilkår, og
enhver
ændring i dæk- og fælgstørrelse på quadricykel anses som en
konstruktiv
ændring, der kun kan godkendes, hvis der fremlægges dokumentation for,
at den alternative dæk-/fælgstørrelse indgår i e-godkendelsen.
Tilsvarende gælder for tre-hjulet motorcykel, hvor enhver ændring i
dæk- og
fælgstørrelse anses som konstruktiv ændring, der kun kan godkendes,
hvis
der fremlægges dokumentation fra motorcykelfabrikanten herom,
eventuelt
i form af fremlæggelse af en e-godkendelse, hvor den alternative dæk-
/fælgstørrelse er angivet.
(2) Nav- og hjulmøtrikker skal ligge inden for dækkets yderside eller
være afskærmet
ved hjulkapsel eller lignende.
Der må ikke findes udragende dele, fx hjulattrapper, hvis disse er
sådan udformede,
at de kan være til fare for andre trafikanter. Vingemøtrikker kan ikke
godkendes.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-09-10 10:35

On Mon, 27 Sep 2010 02:09:43 -0700 (PDT), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

Så kan du måske besvarer "hvornår skal en bil leve op til sin
typegodkendelse" ?
Og spørgsmålet er ikke en joke, der ligger jo ret meget andet bag
typegodkendelsen (eller EU godkendelsen) end det på Færdselsstyrelsens
hjemmesside fremviste datablad.

/Hans

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-09-10 04:04

On Sep 27, 11:35 am, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:
> On Mon, 27 Sep 2010 02:09:43 -0700 (PDT), Leo Jensen
>
> <leo.5...@gmail.com> wrote:
>
> Så kan du måske besvarer "hvornår skal en bil leve op til sin
> typegodkendelse" ?

Selvfølgelig kan jeg ikke det, men det er i hvert fald ikke mht hjul,
lygter, udstødningssystem, affjedringskomponenter og sikkert meget
mere. Delene skal være godkendte (e-mærkede), men det skal da ikke
være med på den enkelte bils typegodkendelse.

I Tyskland går de voldsomt op i den slags og skriver en stribe
standard hjuldimensioner i deres Fahrzeugbrief. Hvis man så vil have
andre hjul skal man stille med bilen hos TÜV/Dekra (eller hvad de nu
hedder) og få skrevet den nye dimension i brevet, dvs du kan sagtens
køre med noget der ikke er typegodkendt, det skal bare lige skrives i
brevet først, hvis det ellers kan godkendes.

Typegodkendt støjniveau er et eksempel på noget, der skal overholdes
inden for en ret snæver tolerance, men der er da ikke krav til hvem
der har lavet udstødningssystemet eller om rør og potter har samme
dimensioner og forløb.

> Og spørgsmålet er ikke en joke, der ligger jo ret meget andet bag
> typegodkendelsen (eller EU godkendelsen) end det på Færdselsstyrelsens
> hjemmesside fremviste datablad.

Jeg har været med til at typegodkende trailere, så jeg ved da
nogenlunde hvordan det foregår. Synshallerne bruger disse datablade +
deres sunde fornuft. De aner da ikke hvad baggrunden er for
fabrikantens valg af diverse dimensioner og komponenter og kan derfor
kun holde sig til om det er noget, som skal være standard (eller
bedre). På området hjul er der så lavet nogle brugbare regler, da der
nok er mange flere, der skifter dimensioner på hjul end på eksempelvis
bremser.

MVH Leo

Fra : Jens

Dato : 28-09-10 18:48

Den 21-09-2010 19:31, Jens skrev:
> Hvordan er det nu det er med fælge til biler-
> Må jeg kun benytte fælge og dæk som har samme mål som de i
> typegodkendelsen angivet?

Tak for alle svar og den diskussion det har medført!

Jeg spørger fordi jeg har et sæt vinterhjul, 205x16 Conti 810 på
stålfælge. Sidste år havde jeg rigtig god mulighed for at teste dem, da
sneen lå højt og længe :)

Jeg synes ikke de var specielt gode, det føltes som om bilen sejlede
rundt, trods "blød hat stil, med højt ratgreb" :)

Så tænkte jeg, at jeg ville investere i nogle smallere dæk,
f.eks. 185 x 16 på alufælge og i den forbindelse læste jeg at 6,5" fælg
passer godt til 185 dimensionen - noget med at dæksiden yder mere
stabilitet ved en lidt smallere fælg - ?

Jeg har været en tur inde på FS og hente typegodkendelsen på min bil
(Alfa Romeo 159 - 1,9 JTDm) som kører glimrende på 225 R17 aluhjul om
sommeren!, men altså dårligt på de "brede" vinterhjul i sneen.

Jeg er med på logikken i at sporvidden ikke må være smallere og at
hjulene skal holdes inde i skærmkasserne, samt akseltryk/dæk.
Disse krav har jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at svække på.

Fra : -

Dato : 29-09-10 21:51

Den 28-09-2010 19:48, Jens skrev:

> [...]
> hjulene skal holdes inde i skærmkasserne, samt akseltryk/dæk.
> Disse krav har jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at svække på.

Det er generelt sådan at folk gerne vil sætte bredere dæk på og have
større sporvidde, og det er typisk der myndighederne blander sig.

Holder man sig inden for rimelighedens grænser, og ikke ændrer på
sporvidde og rullediameter, vil jeg æde min hat på at ingen vil bekymre
sig om smallere dæk, hvis de passer på fælgen og har rigtig vægt- og
hastighedskode.

Næsten alt hvad der kører på vejene er alligevel overdimensioneret
voldsomt i bredden i forhold til folks kørselsmønster.

Sæt du bare 165/85-13 på en 4,5" fælg. Så skærer du dig gennem isen.

/Claus