Hvor ser jeg fælgbredde?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-09-10 13:32

Overvejer "Komplett-raeder" til vinter og vil i den forbindelse vide
hvilke fælge der for nuværende sidder på min bil; piller man navkapslen
står der - ikke overraskende - 114,3, ET35 men derudover osse "R9"

Fælgens bredde har jeg målt til omkring 22 cm: er de "R9" et tomme-mål?
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-10 13:36

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev :

> [...]
>står der - ikke overraskende - 114,3, ET35 men derudover osse "R9"
>
>Fælgens bredde har jeg målt til omkring 22 cm: er de "R9" et tomme-mål?

Alubanditter eller stålfælge ?

De plejer at være mærket op f.eks 15 x 7 ~ 15" 7" brede

--
Jan_stevns
....det er satme svært at smække med en svingdør !

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-09-10 13:51

Den 21-09-2010 14:35, jan_stevns skrev:
> Alubanditter eller stålfælge ?

Ali ;)

> De plejer at være mærket op f.eks 15 x 7 ~ 15" 7" brede

9 x 2,54 bliver ca. dét jeg målte, så mon ikke? :)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-10 15:48

>Ali ;)

>9 x 2,54 bliver ca. dét jeg målte, så mon ikke? :)

tæt på da - har du 205 dæk på ?

( eller tyskerdæk 165/15 på en 9" fælg )

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-09-10 17:13

Den 21-09-2010 16:47, jan_stevns skrev:

> tæt på da - har du 205 dæk på ?

Yes :)

> ( eller tyskerdæk 165/15 på en 9" fælg )

Dét kender jeg så ikke ;)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-10 17:59

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev :

>Yes :)

anede det :)

>Dét kender jeg så ikke ;)

Det er ellers mode blandt de unge - alt for smalle dæk, på for brede
fælge

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-09-10 18:39

Den 21-09-2010 18:58, jan_stevns skrev:

> Det er ellers mode blandt de unge - alt for smalle dæk, på for brede
> fælge

Nu r d et par dage siden nogen kaldte mig ung; og jeg frekventerer
heller ikke slige grupper

Hvad opnår man ved ovennævnte opsætning? :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian

Dato : 21-09-10 19:06

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Hvad opnår man ved ovennævnte opsætning? :)

"De unge" er jo naturligvis miljøbevidste, hvorfor de er hoppet med på
dillen hvor smallere dæk = lavere brændstof forbrug

/Brian

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 21-09-10 19:10

On Tue, 21 Sep 2010 20:05:47 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>"De unge" er jo naturligvis miljøbevidste, hvorfor de er hoppet med på
>dillen hvor smallere dæk = lavere brændstof forbrug

>--

Buuuuuuuuuuuuuuuuullllllllllllllllllllllllllshit!!!!!!!!!!!!!!!! )

Men der er ikke nogen dækside til at beskytte fælgkanterne, så man
kører måske pr. automatik lidt mere forsigtigt? A wed det ikk'.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 21-09-10 19:45

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Buuuuuuuuuuuuuuuuullllllllllllllllllllllllllshit!!!!!!!!!!!!!!!! )

Jeg kan forstå du er uenig ?

Well... du er jo heller ikke ung, så hva' ved du om det

Ærlig talt synes jeg også det ser fjollet ud - især når det kombineres med
overdreven negativ camber.

/Brian

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 21-09-10 19:57

On Tue, 21 Sep 2010 20:45:00 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Jeg kan forstå du er uenig ?

>--

Marginalt. ,-)

>--

>Well... du er jo heller ikke ung, så hva' ved du om det

>--

Kun hvad jeg har set gennem mine bifokale øjenkrykker.

>--

>Ærlig talt synes jeg også det ser fjollet ud - især når det kombineres med
>overdreven negativ camber.

>--

Rent undtagelsesvist nærer jeg ingen ønsker om at modsige dig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ole Sørensen

Dato : 21-09-10 20:13

> Ærlig talt synes jeg også det ser fjollet ud - især når det kombineres
> med overdreven negativ camber.

Pjat!
Følgende video beviser at det er supersejt:
http://www.youtube.com/watch?v=VVU-oXEwfIs

..... eller noget :)

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-09-10 20:57

"Ole Sørensen" <ng@kunos.nu> skrev i meddelelsen

> Pjat!

Jep - Volvo er sgu begyndt at køre med det på deres STCC-racere !
Det er endnu mere end dette billede indikerer:
http://www.volvo.com/dealers/sv-se/Swecon/newsmedia/eventkalender/STCC/STCC-2010.htm

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-09-10 04:16

On 21 Sep., 19:39, "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> wrote:

> Nu r d et par dage siden nogen kaldte mig ung; og jeg frekventerer
> heller ikke slige grupper
>
> Hvad opnår man ved ovennævnte opsætning? :)

Du får et sideværts stivere hjul (hjul = dæk + fælg), da dækket ikke
har samme mulighed for at flekse sideværts som på en smallere fælg.
Det sidder jo nærmest udspændt mellem fælgkanterne. Derudover opnår du
et look, som for nogle er latterligt og for andre topmoderne.

205-dæk på 9" er da lidt derhenad ? Jeg kører med 215/65R15 og
225/60R16 på 7" brede fælge på min Jaaag, men det er bestemt også både
konservativt og komfortabelt. Lige som det skal være

Leo

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-09-10 12:50

Den 22-09-2010 12:16, Leo Jensen skrev:
> Derudover opnår du
> et look, som for nogle er latterligt og for andre topmoderne.

I mine øjne latterligt; men sådan er det at blive ældre :)

> 205-dæk på 9" er da lidt derhenad ?

Jam, det' da rigtigt; hér de sidste dage hvor jeg har ledt efter
(vinter)fælge til min kan jeg i øvrigt godt se at der er utrolig langt
mellem 9" fælge og så endda med ET35; som jeg har det nu skærer jeg
igennem og køber standard stålfælge med standardstørrelse vinterdæk på
når vi når lidt længere hen:)

> Jeg kører med 215/65R15 og
> 225/60R16 på 7" brede fælge på min Jaaag,

Bredere bagtil?

Lovligt?

> men det er bestemt også både
> konservativt og komfortabelt. Lige som det skal være

Okay :)

Havde selv 205/225 for/bag da jeg overtog min; nu er det 4x205 så jeg
osse ka sove om natten ;)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-09-10 06:54

On Sep 22, 1:49 pm, "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> wrote:

> [...]
> mellem 9" fælge og så endda med ET35; som jeg har det nu skærer jeg
> igennem og køber standard stålfælge med standardstørrelse vinterdæk på

Næ, jeg kører med 4 ens af gangen...

Det er hhv mine vinter og sommerhjul, og dem blander jeg ikke...

Leo

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-09-10 16:48

Den 22-09-2010 14:54, Leo Jensen skrev:
> Næ, jeg kører med 4 ens af gangen...
>
> Det er hhv mine vinter og sommerhjul, og dem blander jeg ikke...

Troede ellers lige... ;)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 22-09-10 16:50

> Troede ellers lige... ;)

Det er da ellers meget almindeligt - har begge mine biler abfabrik...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-09-10 17:00

Den 22-09-2010 17:50, Mogens (K) skrev:

> Det er da ellers meget almindeligt - har begge mine biler abfabrik...

Gennemsnitsbilen har det vel næppe

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian

Dato : 22-09-10 17:38

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Gennemsnitsbilen har det vel næppe

Det giver vel også kun mening med baghjulstræk

BMW har en forkærlighed for at tilbyde det. Min bil er ret gennemsnitlig,
men har også forskellig montering for/bag ab fabrik.

/Brian

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-09-10 18:54

Den 22-09-2010 18:37, Brian skrev:

> Det giver vel også kun mening med baghjulstræk

Jo, hvis det ikke kun er lir; min havde det som sagt da jeg købte den :)

> BMW har en forkærlighed for at tilbyde det. Min bil er ret
> gennemsnitlig, men har også forskellig montering for/bag ab fabrik.

Jeg kendte egentlig kun Supra og så forskellige amerikanerøser.

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 22-09-10 19:18

> Jeg kendte egentlig kun Supra og så forskellige amerikanerøser.

Kan så tilføje at det også gælder den lille smart* og den gamle vw boble

* Mindste er 155/60 R15 for og 175/55 R15 bag, mens dem med motor har lidt
bredere både for og bag. Forskellen 155 på 4,5" <> 175 på 5,5" ser ikke ud
af meget på papir men forskellen er voldsom når man står med fælgene i
hånden.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-09-10 20:21

Den 22-09-2010 20:17, Anders Majland skrev:

> Kan så tilføje at det også gælder den lille smart* og den gamle vw boble

Jeg mener at i min tid som lagerekspedient hos VW kørte type 1 med samme
fælge for og bag :)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 22-09-10 20:24

> Jeg mener at i min tid som lagerekspedient hos VW kørte type 1 med samme
> fælge for og bag :)

Medmindre den havde fået en behandling af en beach boggie ombygger

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 22-09-10 20:34

On Wed, 22 Sep 2010 21:24:03 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

>Medmindre den havde fået en behandling af en beach boggie ombygger

>--

Og så ville ikke engang Hans være i tvivl.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-09-10 20:38

Den 22-09-2010 21:24, Mogens (K) skrev:

> Medmindre den havde fået en behandling af en beach boggie ombygger

Jow; ved ikke hvornår dét blev tilladt med "valser" bagpå :)

Men mener at huske at da jeg var i lære (mellem 1970-1972) var der kun 2
bilmodeller hvor man måtte ændre fælgbredden og det var VW type 1 samt
Mascot (Mini osv.) hvor man måtte øge fælgbredden med ikke mindre end ½" :)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 22-09-10 20:53

> Jow; ved ikke hvornår dét blev tilladt med "valser" bagpå :)
>
> Men mener at huske at da jeg var i lære (mellem 1970-1972) var der kun 2
> bilmodeller hvor man måtte ændre fælgbredden og det var VW type 1 ...

Nu er min erfraing med bobler ganske begrænset - jeg var som barn passager i
en 1971'er som jeg husker som havende forskellig dækmontering (uden jeg dog
er sikker - så skal jeg finde gamle album frem). Men den havde alligevel
gjort så stort indtryk at jeg som brudekarat havde fået fat i en cabriolet -
og så var det jeg huskede hvor effektiv varmeapperatet var i sådan en. Blev
gift i december og vi blev kørt fra viborg til herning i den dog med
kalechen oppe

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-09-10 21:48

Den 22-09-2010 21:53, Anders Majland skrev:
> Nu er min erfraing med bobler ganske begrænset - jeg var som barn
> passager i en 1971'er som jeg husker som havende forskellig dækmontering
> (uden jeg dog er sikker - så skal jeg finde gamle album frem).

Det har så været en senere ejer end VW-koncernen der har forsynet den
med dét

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 21-09-10 22:01

Den 21-09-2010 14:31, Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
> står der - ikke overraskende - 114,3, ET35 men derudover osse "R9"
>
> Fælgens bredde har jeg målt til omkring 22 cm: er de "R9" et tomme-mål?

Af med hjulet og kig på bagsiden: Dér står tydeligt indstøbt et mål á
f.eks. 15X7, som Jan Stevns nævnte!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-09-10 22:03

Den 21-09-2010 23:01, Armand skrev:

> Af med hjulet

Det vejer hundrede kg!

De 9 tommer må være nok :)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 22-09-10 18:24

Den 21-09-2010 23:02, Hans Paulin (6310) skrev:

> Det vejer hundrede kg!

SÃ¥ kravl ind bagved med en pandelampe

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-09-10 18:52

Den 22-09-2010 19:24, Armand skrev:
> SÃ¥ kravl ind bagved med en pandelampe

Den er sænket og jeg vejer knap 90 kg ;)

Kiggede i øvrigt på bagsiden af konens vinterstålfælge som ligger på et
hjuletræ i værkstedet; dér står ikke en sk*d! :)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-09-10 18:57

"Hans Paulin (6310)" skriver:

> Den er sænket og jeg vejer knap 90 kg ;)

Tøs!

Klaus

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-09-10 18:59

Den 22-09-2010 19:57, Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Tøs!

Vi arbejder på sagen!
--
Med venlig hilsen Hans