nokian vs. michelin vinterdæk
Fra : Vandmanden

Dato : 19-09-10 05:04

Ja så nærmer tiden for vinterdæk sig jo desværre, og jeg skal have
anskaffet et sæt vinterhjul til min nyerhvervede swift.

Valget står mellem Michelin Alpin A4 og Nokian WR G2

Jeg har ikke planer om vinterkørsel i Nordnorge eller eller is-rally i
Finland - Kun alm. kørsel i DK ...

Nogen bud på hvad der vil være det bedste valg ? Støj er heller ikke
nogen uvæsentligt faktor

mvh.
Per

Fra : Carsten Andersen

Dato : 19-09-10 12:35

> [...]

>Finland - Kun alm. kørsel i DK ...

>Nogen bud på hvad der vil være det bedste valg ? Støj er heller ikke

Hej Per,

Jeg kører selv med WR G2 i størrelsen 205/55/16. Min oplevelse er at dækket
danner flader når bilen er parkeret, og selv efter flere km opvarmning
hopper de stadig mærkbart. Samme oplevelse har jeg dog osgå med et sæt
Nokian 18" sommerdæk, som jeg dog ikke kører med mere. Det er gået ned af
bakke for Nokian i de sidste par år (min påstand). Der er tilgengæld mange
km i WR G2, og de har gode vinteregenskaber, den ros skal de have, bl.a.
også derfor jeg har mine endnu. Jeg ville gå efter Michelin'en, alternativt
Continental.

mvh

Carsten

Fra : oz3bto

Dato : 19-09-10 15:53

[...]

Hvis en nordmand skal have pigfrie dæk så ville han tage
Nokian WR G2 eller hakkapalita 5 .. De sælges dog vist ikke i DK

Støj vil jeg ikke udtale mig om da jeg selv køre på en model med pigge og de
er jo ikke ligefrem støjsvage

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-09-10 20:53

[...]

--------

Jeg ville tage Michelin, Nokian har i bedste fald været middelmådige i de
test jeg har set.
De bedste i 2009 var dog Continental TS830 og Goodyear Ultra Grip 7+, så dem
ville jeg selv vælge imellem.

Mvh Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 19-09-10 21:10

?"Vandmanden" <perhandel@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Valget står mellem Michelin Alpin A4 og Nokian WR G2

Fordi?

Hér er der investeret i et sæt Conti WinterContact TS830.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-09-10 22:25

Den 19-09-2010 22:09, Henrik B. skrev:

> Hér er der investeret i et sæt Conti WinterContact TS830.

Er dét toppen af poppen pt?

Skal bruge 4 stk. 205/55/x16 e.l.

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-09-10 23:01

Den 19-09-2010 23:25, Hans Paulin (6310) skrev:

> Skal bruge 4 stk. 205/55/x16 e.l.

Jeg synes det er svært at finde ET35 til min (Camry)?:

http://ssl.delti.com/cgi-bin/komplettrad.pl

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 19-09-10 23:03

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Er dét toppen af poppen pt?
>
> Skal bruge 4 stk. 205/55/x16 e.l.

De ligger absolut i top tre....

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-09-10 23:08

Den 20-09-2010 00:03, Henrik B. skrev:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> De ligger absolut i top tre....

Oki ;)

Sidste år ville jeg ha haft Alpin til Carinaen, men var for sent ude ;)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 19-09-10 23:37

> Oki ;)
>
> Sidste år ville jeg ha haft Alpin til Carinaen, men var for sent ude ;)

Tjah, rigtig mange "kom for sent" sidste år. )
Havde et helv**** bøvl at blive ved med at få fat i vintersutter til
Taxa'erne...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-10 07:53

Den 20-09-2010 00:37, Henrik B. skrev:

> Tjah, rigtig mange "kom for sent" sidste år. )

Fik aldrig til min egen; kun til konens, så hun måtte lægge bil til ;)

Nu vil jeg være tidligere ude i år; købte til konens hér:

http://www.reifen-thomsen.de/

sidste år og satser på at finde noget til Camryen samme sted i år, men
det er ikke så nemt at finde fælge som sådan og helst i ET35 til min.
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 19-09-10 23:32

> Er dét toppen af poppen pt?
>
> Skal bruge 4 stk. 205/55/x16 e.l.

Hej Hans

Det er IMHO topppen af poppen. Kører med dem i den størrelse og har gjort
det i en del år (TS810'erne før dem - de var også gode og kan ind imellem
findes til en billig penge - eneste forskel er svjv en ændring i mønstret -
kan ikke mærke synderlig forskel).
Gode egenskaber hele vejen rundt til en fornuftig pris.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Henrik B.

Dato : 19-09-10 23:38

?"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> mønstret - kan ikke mærke synderlig forskel).
> Gode egenskaber hele vejen rundt til en fornuftig pris.

TS830'eren er specialudviklet til biler med ESP....
Men funker selvfølgelig også godt på biler uden.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-09-10 07:48

Den 20-09-2010 00:31, Ole Gaarde Kristensen skrev:
> [...]
> kan ikke mærke synderlig forskel).
> Gode egenskaber hele vejen rundt til en fornuftig pris.

Tak :)

Mangler så "bare" at finde nogle ET35-fælge til dem som ser hæderlige ud
og som jeg kan/vil betale ;)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 20-09-10 07:53

On Mon, 20 Sep 2010 08:47:55 +0200, "Hans Paulin (6310)"
<me@privacy.net> wrote:

>Tak :)
>
>Mangler så "bare" at finde nogle ET35-fælge til dem som ser hæderlige ud
>og som jeg kan/vil betale ;)

>--

Ak, så bliver der ingen vinterdæk til dig i år, kan jeg forstå.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-10 05:58

On 20 Sep., 12:57, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> Og hvor ofte opstår den situvation så lige, hvis man ellers følger
> færdselslovens bogstav om afstand og hastighed iforhold til forholdene
> ? Stort set aldrig.
> Det argument kan kun bruges til at sælge dæk med, hvilket det så også
> er godt til.

> Så længe dækkene er lovlige at bruge er det helt i orden at benytte
> dem, uanset hvilken placering de måtte have i den ene eller den anden
> test.

Ja selvfølgelig. Men bare fordi noget er lovligt eller tilladt behøver
det jo hverken at være godt eller bare endda rimeligt.

> Disse test er jo oftest lavet på nye dæk og det passer dårligt til
> virkeligheden da de færeste smider deres dæk ud efter en vinter/sommer
> eller 5000km.

De dårlige bliver jo også ringere så forskelle er der jo hele
levetiden.

> Det er indiskutabelt at der er forskel på dæk, både "normal" og vinter
> dæk, og disse typer indbyrdes, stor forskel.
> Der er også stor forskel på det samme dæk når det er nyt og slidt (men
> stadig overholder lovens krav).

Ja, men de dårlige dæk bliver jo også ringere.

> Derfor kan man ikke sige noget om hvilken kvalitet af dækmontering der
> køres med sådan helt generelt.

Jo, generelt ender de store velrenommerede dækmærker i toppen og de
mere ukendte og billige i bunden.

> Derfor kan man heller ikke have en forventning om at alle kører rundt
> med dæk der gør at man altid kan kører lige til grænsen af fysikkens
> love.

Nej, og jeg har heller ikke valgt mine dæk efter muligheden for altid
at køre til grænsen, men for at når jeg (gud forbyde det) får brug for
det i en nødsituation, så er dækkene så gode som muligt.

--
Christian

Fra : Vandmanden

Dato : 19-09-10 15:41

On 19 Sep., 22:09, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Fordi?
>
> Hér er der investeret i et sæt Conti WinterContact TS830.

Fordi det er dem jeg kan få til fordelagtig pris og som stadig er
kendte mærker.

Men det ser ud til at det bliver Michelin der vinder.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-09-10 23:03

> Fordi det er dem jeg kan få til fordelagtig pris og som stadig er
> kendte mærker.

Utroligt som folk kigger dybest i tegnebogen, med det eneste som holder
bilen på vejen.. (

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-09-10 08:00

On Mon, 20 Sep 2010 00:02:43 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>?"Vandmanden" <perhandel@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Utroligt som folk kigger dybest i tegnebogen, med det eneste som holder
>bilen på vejen.. (

Nej, det er nemlig stort set ligegyldigt hvilke dæk du monterer på din
bil, underforstået et de passer i størrelse og bilen er godkendt til
den størrelse.

Når der sker uheld pga. "dæk" er det manglende mønstre, forkert
dæktryk og punktering der er årsagen, og ikke at man havde nogle dæk
på der ikke kunne holde bilen på vejen.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 15:11

?"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Nej, det er nemlig stort set ligegyldigt hvilke dæk du monterer på din
> bil, underforstået et de passer i størrelse og bilen er godkendt til
> den størrelse.

Øh nå!

> Når der sker uheld pga. "dæk" er det manglende mønstre, forkert
> dæktryk og punktering der er årsagen, og ikke at man havde nogle dæk
> på der ikke kunne holde bilen på vejen.

Så du påstår at et dæk ikke kan være forskellen på et uheld, eller ej?

Fra : oz3bto

Dato : 20-09-10 15:03

> [...]
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
> Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Bare ofte at billige dæk står ige så godt fast som de dyre

Taxaerne heroppe køre KUN på nokian dæk med pigge
Bedste dæk til prisen og klare fint de 7 mdr. vi har vinter heoppe
Var selv i problemer en gang sidste vinter da jeg forsøgte på at vende et
sted hvor der ikke var plads.. Kom dog fri igen med hjælp fra et sæt
snekæder

De dyre danske og tyske dæk klare det faktisk ikke lige så godt som de
billigere nokian som vi køber her i Norge.. Ser vi bla når de danske og
tyske ski turister skal op og ned af denne vej
http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=33882

Fra : ABJ

Dato : 20-09-10 16:51

> [...]
> billigere nokian som vi køber her i Norge.. Ser vi bla når de danske og
> tyske ski turister skal op og ned af denne vej

Du tænker åbenbart ikke på at vinterføret i Danmark/Tyskland er meget
anderledes end i Norge/Sverige, i kører det meste af tiden på fastkørt sne
og is hvor selve dækkets egenskaber er uvigtige, det der holder jer fast på
vejen er piggene.

90% af dansk/tysk vinterkørsel er på våd (saltet) vej hvor dækkets
egenskaber er meget vigtige, ADAC og FDM vurderer disse egenskaber meget
højt.

For nogle år siden læste jeg en artikel i et svensk motorblad hvor UG7
dækket (som dengang var testvinder) blev beskrevet som meget dårligt, det er
det også i høj sne og på iskørt sne, men de forhold er sjældne her.

Jeg har selv kørt temmelig meget i Nordsverige, men i lejet bil med pigge,
og det er det eneste rigtige der.

Fra : oz3bto

Dato : 20-09-10 18:03

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> [...]
> er det også i høj sne og på iskørt sne, men de forhold er sjældne her.
>
> Jeg har selv kørt temmelig meget i Nordsverige, men i lejet bil med pigge,

Vi køre skam også en del på veje der godt kunne ligne de dansk .. specielt
når vi er i gardemoen o.l. og da har dækkene stadig super godt greb
selvom piggene godt kan gøre dem lidt glatte

Fra : Anders Majland

Dato : 21-09-10 09:56

> De dyre danske og tyske dæk klare det faktisk ikke lige så godt som de
> billigere nokian som vi køber her i Norge.. Ser vi bla når de danske og
> tyske ski turister skal op og ned af denne vej

Lige præcis min oplevelse .... som dansk skiturist på friske michelin alpin

Fra : oz3bto

Dato : 21-09-10 18:07

> Lige præcis min oplevelse .... som dansk skiturist på friske michelin
> alpin ...

Du kan jo tjekke den norske dæk test http://www.naf.no/vinterdekk09

Nokian ligger faktisk nr. 2 heroppe både med og uden pigge
Continental ligger ligger ret tæt på bunden

Fra : Anders Majland

Dato : 21-09-10 20:38

> Nokian ligger faktisk nr. 2 heroppe både med og uden pigge
> Continental ligger ligger ret tæt på bunden

JA det med valg er dæk er svært ... Enten vælge dæk efter hvad man tror man
får mest brug for i DK (mest våde veje - og som sidste vinter pludseligt
masser af sne) eller efter hvad man skal bruge en uge på sne.

Det skal så også sige at vi sidste vinter måtte gå hjem flere gange - men
jeg ved naturligvis ikke om andre dæk havde gjort det bedre ... En
4hjulstrækker med stor frihøjde ville nok være bedre end c5'en ... Men så er
der lige det med at købe bil efter behovet få dage om året - kunne jo også
bare købe en gammel traktor som supplement ....

/A

Fra : oz3bto

Dato : 21-09-10 21:13

> [...]
> er der lige det med at købe bil efter behovet få dage om året - kunne jo
> også bare købe en gammel traktor som supplement ....

Nu har jeg aldrig kørt en C5er men der er stor forskel på hvordan biler
klare vinterføre.. Visse modeller dur bare ikke til det .
Nu køre jeg selv mest med bare rwd i terranoen og kommer op af vejene til
div. hytter alligevel.. Ja bare vores egen indkørsel er på 10-12% stigning

Jeg vil dog mene at ligger du snekæder på evt. snesok så kommer de fleste
biler frem selvom dækkene ikke er super
Vi har enkelte taxaer heroppe med 2 hjuls træk.. Alle har enten snesokker
eller kæder de bruger om nødvendig

Alle der køre vagt (5 ud af 30 biler) har 4wd og snekæder i bilen.. kæder er
lovkrav

Fra : Anders Majland

Dato : 21-09-10 20:46

> Du kan jo tjekke den norske dæk test http://www.naf.no/vinterdekk09
>
> Nokian ligger faktisk nr. 2 heroppe både med og uden pigge
> Continental ligger ligger ret tæt på bunden

"Vi har testet 8 piggfrie dekk til vinterdekktesten 2009. Michelin X-Ice Xi2
vinner denne testen."

"Men Michelin har også bra grep på våt asfalt, " Det er jo her vi ligger i
dk en meget stor del af tiden ...

Og det dansk/tyske alpin ligger næstsidst med: "Men på våt eller tørr asfalt
er det helt omvendt. Her er det mye bedre enn de nordiske vinterdekkene.
Kjører du stort sett på våte vinterveier og har ESP på bilen, kan dette være
et alternativ."

Nu punkterede jeg på et vinterdæk sidste år så de 2 af nærmest helt friske
og der er stadig masser af mønster på de andre... Men næste gang jeg skal
have vinterdæk vil jeg nok vende tilbage til den norske test. For jeg er
parat til at ofre lidt på komfort og levetid for fremkommelighed på sne og
is.

Fra : Lars G

Dato : 24-09-10 19:18

On 21-09-2010 21:46, Anders Majland wrote:
> Men næste gang
> jeg skal have vinterdæk vil jeg nok vende tilbage til den norske test.
> For jeg er parat til at ofre lidt på komfort og levetid for
> fremkommelighed på sne og is.

Og "Men på våt eller tørr asfalt er det helt omvendt."

Som er det der mest af på de saltede danske veje.

Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 04-10-10 14:52

> Og "Men på våt eller tørr asfalt er det helt omvendt."
>
> Som er det der mest af på de saltede danske veje.

Men det hjælper mig jo ikke hjem (eller opad bjerget på en skiferie). Jeg
blev gedigent træt af snekæderne sidste år, så hvis jeg kunne undgå at
montere dem bare en 5-10 gange kan jeg nok leve med et lidt ringere greb på
våd vej.

Som regel skal jeg jo kun 1-3km væk inden jeg når en ryddet vej og kæderne
skal af. Tror længste stræk jeg har kørt i dk med kæder er omkring 12km men
der var vejret også rigtig skidt og jeg skulle kun ud for at hente fra
dagpleje og skole (der lukkede pga vejret)

Det er jo ikke sådan et de ikke kan bremse - der er bare andre dæk der er
bedre i disiplinen.

Dæk er og bliver et kompromis - og jeg har vist i denne tråd tydeligt gjort
opmærksom på at jeg mener at _jeg_ prioriterede forkert med michelin alpin
til _mine_ forhold.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-10 01:32

On 20 Sep., 09:00, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
> Når der sker uheld pga. "dæk" er det manglende mønstre, forkert
> dæktryk og punktering der er årsagen, og ikke at man havde nogle dæk

Det passer da ikke. Der er stor forskel på dæks bremseevne, specielt i
regn.
Og de par meter kan være forskellen på at stoppe i tide eller skulle
besøge bilsygehuset.

--
Christian

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-09-10 08:55

On Mon, 20 Sep 2010 00:31:48 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Det passer da ikke. Der er stor forskel på dæks bremseevne, specielt i
>regn.
>Og de par meter kan være forskellen på at stoppe i tide eller skulle
>besøge bilsygehuset.
Korrekt der er forskel, men man har yderst sjældent brug for denne
"bedste bremseevne", og der er også så stor forskel på bilisters evne
til at køre deres bil, at bilens evner set under et, er væsentligt
bedre end bilistens, så derfor betyder det i virkelighedens verden
ikke ret meget at man ikke benytter de bedste dæk.

Ligeså er der indbygget i færdselsloven at du faktisk ikke må kører på
det yderste bilers evner, du vil pr definition være til fare for
andre.

Det der har betydning for folks valg af dæk, udover at de skal skiftes
pga. slid, er prisen, status/præstige, herunder udseende/placering i
div. test, og så er der nogle få der ulejliger sig med selv at afprøve
nogle forskellige dæk og så vælger det de finder bedst.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 15:14

> [...]
> bedre end bilistens, så derfor betyder det i virkelighedens verden
> ikke ret meget at man ikke benytter de bedste dæk.

Dét udsagn kan man da ikke bruge til noget som helst! Så længe der er en
teoretisk risiko - mikroskopisk eller ej - så skal der i min verden gøres
hvad man kan, for at eliminere denne risiko...

> Ligeså er der indbygget i færdselsloven at du faktisk ikke må kører på
> det yderste bilers evner, du vil pr definition være til fare for
> andre.

Og? Du kan da ikke bruge færdselsloven til en skid, når en eller anden tosse
pludselig skifter retning, eller ikke overholder sin vigepligt.

> [...]
> div. test, og så er der nogle få der ulejliger sig med selv at afprøve
> nogle forskellige dæk og så vælger det de finder bedst.

Ja dem for hvem vejkontakten rent faktisk betyder noget..

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-10 09:00

> Det passer da ikke. Der er stor forskel på dæks bremseevne, specielt i
> regn.
> Og de par meter kan være forskellen på at stoppe i tide eller skulle
> besøge bilsygehuset.

Da jeg sidst var på skiferie i 2008 var dækvalget skyld i at jeg fik
skrammer ... Nye Michelin Alpin havde ikke det fornødne grep på is. Havde
jeg kørt på michelin x-ice istedet (for at blive i samme fabrikat) havde jeg
sikkert klaret frisag.

(Nogen kan så argumnetere for at jeg rettidigt burde have monteret
snekæderne)

/A

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-09-10 09:43

On Mon, 20 Sep 2010 10:00:04 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>sikkert klaret frisag.
>
>(Nogen kan så argumnetere for at jeg rettidigt burde have monteret
Eller at du ret beset havde overvurderet dine egne evner med den
valgte dækmontering, ikke at jeg tror at et andet dækvalg havde gjort
den store forskel.
Man skal altid have en vis tilvændingstid til nye dæk og/eller ændrede
kørebetingelser, og ofte vil man vælge at køre efter hvordan det var
før end at vælge at køre konservativt.
Dette gælder kun indtil man pludseligt opdager at "det er sgu glat" så
bliver mange meget mere konservative end hvad der er nødvendigt.

/Hans

Fra : ABJ

Dato : 20-09-10 11:26

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-09-10 11:57

Fra : ABJ

Dato : 20-09-10 14:47

> [...]
> Stort set aldrig.
> Det argument kan kun bruges til at sælge dæk med, hvilket det så også

Vrøvl, de situationer opstår meget tit fordi der er tåber der mener at
lovlige dæk er ensbetydende med at det er forsvarligt at køre med dem.
F.eks. slidgrænsen på 1,6 mm. et dæk der er slidt så langt ned har så ringe
egenskaber på våd vej at det efter min mening er uforsvarligt at køre med
det. (Skifter selv ved 3 mm.)

Mener du alvorligt at det er ligegyldigt om man kan standse på 50 m. eller
80m?

Det kunne være interessant at vide hvor i landet du kører, så har vi andre
da en mulighed for at være ekstra påpasselige hvis vi kommer der.

> [...]
> Derfor kan man heller ikke have en forventning om at alle kører rundt
> med dæk der gør at man altid kan kører lige til grænsen af fysikkens

Det kan man ikke, men man kan prøve på at få folk til at tænke mere på egen
og andres sikkerhed end på de sidste 500 kr for et sæt dæk.
Husk på at det eneste der forbinder din bil med vejen er fire gummiflader
hver på størrelse med en håndflade.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 15:21

> [...]
>
> Og hvor ofte opstår den situvation så lige, hvis man ellers følger
> færdselslovens bogstav om afstand og hastighed iforhold til forholdene

Og lige dér gennemhuller du jo så dit eget argument!

> Så længe dækkene er lovlige at bruge er det helt i orden at benytte
> dem, uanset hvilken placering de måtte have i den ene eller den anden
> test.

Huh? Så bremselængde m.v. er ligegyldige begreber for dig?

> Disse test er jo oftest lavet på nye dæk og det passer dårligt til
> virkeligheden da de færeste smider deres dæk ud efter en vinter/sommer
> eller 5000km.

Nu er helt nye dæk så ringere, end dæk der har kørt 500 km...

> [...]
> Derfor kan man heller ikke have en forventning om at alle kører rundt
> med dæk der gør at man altid kan kører lige til grænsen af fysikkens

Nej, men jo bedre dæk - nyt eller slidt - desto mere skal der til, for
grænsen overskrides.

Fra : Anders Majland

Dato : 21-09-10 09:41

> Eller at du ret beset havde overvurderet dine egne evner med den
> valgte dækmontering, ikke at jeg tror at et andet dækvalg havde gjort
> den store forskel.

Det var i slutningen af ferien så jeg var klar over dækkenes ringe
egenskaber. Jeg kunne ikke køre op til hytten uden snekæder mens mange andre
på bla michelin x-ice (uden pikke) gjorde det uden større problemer.

> [...]
> Dette gælder kun indtil man pludseligt opdager at "det er sgu glat" så
> bliver mange meget mere konservative end hvad der er nødvendigt.

Og det var så på en skrånende p-plads hvor jeg fik oplevelse at her er squ
glat få bilen skred fra mig fra under 5km/t. Andre kom også der rundt på
"norske" vinterdæk uden pigge.

Sjovt nok lagde jeg efterfølgende mærke til at michelin.dk reklamerede for
alpin mens michelin.no reklamerede for x-ice ....

Vinterdæk er ikke bare vinterdæk

Fra : oz3bto

Dato : 20-09-10 15:18

> [...]
> jeg sikkert klaret frisag.
>
> (Nogen kan så argumnetere for at jeg rettidigt burde have monteret

Vil sige at uanset dækket så er man FUCKED på is . medmindre vi snakker pig
dæk .. Meeen de er jo ret svære at finde i DK

Fra : Anders Majland

Dato : 21-09-10 09:55

> Vil sige at uanset dækket så er man FUCKED på is . medmindre vi snakker
> pig dæk .. Meeen de er jo ret svære at finde i DK

Medmindre at hastigheden er meget lav har du helt ret - men jeg oplevede så
en situation hvor marginalerne var imod mig...

Nu ved jeg ikke om en c5 stationcar er så meget ringere end andre
tilsvarende biler. Der var da bagage i bagagerummet men kun børn på bagsædet
så den var langt fra at være fuldtlastet. Og heller intet på taget

/A

Fra : oz3bto

Dato : 21-09-10 18:04

> [...]
> tilsvarende biler. Der var da bagage i bagagerummet men kun børn på
> bagsædet så den var langt fra at være fuldtlastet. Og heller intet på

Min erfaring kommer fra caraveller på pig dæk og pigfri dæk .. samme mode
bil

På ren is da kan man intet gøre med pigfrie dæk .. udover at håbe på at det
går godt

Med pig dæk kan man næsten køre almindeligt

Skal siges at bilerne vi køre i har 4wd/syncro/4motion og det er noget der
funker

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-10 03:48

On 20 Sep., 09:54, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
> bedre end bilistens, så derfor betyder det i virkelighedens verden
> ikke ret meget at man ikke benytter de bedste dæk.

Det er jo netop i de uventede situationer man har det.

> Ligeså er der indbygget i færdselsloven at du faktisk ikke må kører på
> det yderste bilers evner, du vil pr definition være til fare for
> andre.

Det er da rigtigt nok, men det forhindrer jo ikke andre i at køre som
idioter.

> [...]
> div. test, og så er der nogle få der ulejliger sig med selv at afprøve
> nogle forskellige dæk og så vælger det de finder bedst.

Nå jeg skal købe dæk lægger jeg stor vægt på tests, lavet af seriøse
organer som ADAC, Auto motor und Sport, FDM.
Og jeg går efter meget gode egenskaber i det føre som er det sværeste,
det vil sige i regn mht. sommerdæk og vinterdæk og også sne mht.
vinterdæk.
Stort set alle dæk kan bremse godt nok på tør vej.
Vi bor på landet og der er sne hver vinter, sidste vinter endda meget
af den.

--
Christian

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-09-10 11:39

On Mon, 20 Sep 2010 02:48:15 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Det er jo netop i de uventede situationer man har det.
Hvor de fleste når det er glat alligevel reagerer uhensigtsmessigt, så
hvad skal det dog hjælpe at de har de bedst tænkelige dæk på ?

>Nå jeg skal købe dæk lægger jeg stor vægt på tests, lavet af seriøse
>organer som ADAC, Auto motor und Sport, FDM.
Jeg køber dem jeg nu kan få fat i til fornuftige penge.
I tests er der altid tabere og vindere og intet af det kan jeg bruge
til ret meget ud over at brilliere med om jeg nu skulle køre rundt på
et sæt testvindere, rent blær og ikke andet.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 15:17

> Hvor de fleste når det er glat alligevel reagerer uhensigtsmessigt, så
> hvad skal det dog hjælpe at de har de bedst tænkelige dæk på ?

At man f.eks. får udlyttelse af ens ABS- og ESP-systemer - i modsætning til
alle de tåber som året rundt ræser rundt på sommerdæk.

> Jeg køber dem jeg nu kan få fat i til fornuftige penge.

Dæks pris er i det samlede bilregnskab ligegyldigt, hvorfor det i mine øjne
er langt vigtigere at have de bedst mulige sutter på.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-09-10 16:18

Hans Kjaergaard skriver:

> [...]
> til ret meget ud over at brilliere med om jeg nu skulle køre rundt på
> et sæt testvindere, rent blær og ikke andet.

Nu står der ingen steder at Christian køber "testvinderen", men at han
lægget væægt på tests og ud fra dette køber dæk.

Det kunne jo tænkes at man læser hele testen, frem for at blot se hvem
vinderen er, for det er jo ikke sikkert at man vægter samme ting som
bladet for at finde vinderen. Nogle gåår efter mange km i dækket,
andre efter vejgreb.

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 20-09-10 15:12

wrote:

> [...]

Stort set alle dæk kan bremse godt nok på tør vej.
Vi bor på landet og der er sne hver vinter, sidste vinter endda meget

----------------------

De tyske tester er lige til at lukke op og skide i rent ud sagt

Man skal have dæk der er lavet til det land man bor i ... Stor forskel på
hvilke temprature de er lavet til

Den gamle havde sidste vinter nogen halvdyre dæk på hans Xtrail.. Mener det
var noget continental vinterdæk købt i tyskland
På terranoen sad der de biligste vinterdæk dækmanden kunne fremskaffe ..
Kuhmo

Begge biler har 4x4 Xtrailen er dog lidt lettere som terranoen
Han havde MEGET ringere vejgreb på vejene heroppe som jeg havde .. Ja
xtrailen var nærmest skræmmende at køre i iforhold til terranoen

Vi var nede og runde 25minus menes de var her .. Fatters dæk var stenhårde i
den kulde ,, Kuhmoerne var stadig bløde .. Ja det var de faktisk stadig da
vi var nede og snuse til minus 45 grader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-09-10 16:11

oz3bto skriver:

> Man skal have dæk der er lavet til det land man bor i ... Stor forskel på
> hvilke temprature de er lavet til

Netop derfor passer de tyske tests fint til biler i Danmark og ikke i
Norge.

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 20-09-10 16:49

> oz3bto skriver:

> Netop derfor passer de tyske tests fint til biler i Danmark og ikke i
> Norge.
>

> Klaus
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Tyske vinterdæk er lavet til høj hastighed på våd autobane ... Ikke sne/salt
sjap i DK

Men håber det giver vinter i dec i DK .. Så skal jeg da hjertens gerne
stille op til en test af dyre tyske dæk og billige finske dæk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-09-10 17:13

oz3bto skriver:

> Tyske vinterdæk er lavet til høj hastighed på våd autobane ... Ikke sne/salt
> sjap i DK

Inden du skriver mere, så læs de tests dækkene er igennem og som vi
kan vurdere ud fra, når vi køber dæk.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 17:47

?"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Tyske vinterdæk er lavet til høj hastighed på våd autobane ... Ikke
> sne/salt sjap i DK

Eftersom det danske og det tyske vintervejr er stort set identisk, må det
også antages at vinterdækkene er ens. Jeg véd at de er det, når det gælder
Conti-dæk!

> Men håber det giver vinter i dec i DK .. Så skal jeg da hjertens gerne
> stille op til en test af dyre tyske dæk og billige finske dæk

Nu kan man ikke sammenligne danske/tykse vinterdæk, og så vinterdæk som
sælges i Norge, Sverige og Finland. Eftersom temperaturerne ofte er meget
lavere i disse lande, vil gummiblanding og mønster være anderledes.

Fra : oz3bto

Dato : 20-09-10 18:01

> [...]
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
> Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Hvilket gør at de er SUPER i Dk når det giver sne og frost

Tyskland får jo ikke ret meget sne om vinteren .. isåfald skal man temlig
langt ned i landet

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 19:10

> Tyskland får jo ikke ret meget sne om vinteren

Nå? De får da som minimum det samme som DK.....

... isåfald skal man temlig
> langt ned i landet

Ja, der kommer jo endnu mere...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-10 03:49

On 20 Sep., 10:00, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> jeg kørt på michelin x-ice istedet (for at blive i samme fabrikat) havde jeg

Er de med pigge ?

> (Nogen kan så argumnetere for at jeg rettidigt burde have monteret
> snekæderne)

Er snekæder ikke endnu værre på is ?

--
Christian

Fra : oz3bto

Dato : 20-09-10 15:24

wrote:

> [...]
> jeg kørt på michelin x-ice istedet (for at blive i samme fabrikat) havde

Er de med pigge ?

> (Nogen kan så argumnetere for at jeg rettidigt burde have monteret
> snekæderne)

Er snekæder ikke endnu værre på is ?

--
Christian

-------------------

Snekæder kan fåes i liddt forskellige modeller .. Den der bare er en kæde er
ikke super gode på is .. men bestemt bedere som pigfrie dæk
Så er der en model kæder med pigge i de er GUD på is.. Men efter hvad jeg
ved så sælges de ikke i DK

Kan iøvrigt anbefale jari auto hvis i skal have snekæder.. De er billige
nemme at montere også holder de så godt at det er de samme de slger her i
Norge

Fra : Anders Majland

Dato : 21-09-10 09:53

> Er de med pigge ?

Nej - det er blot det dæk som michelin anbefaler i norge. Og som jeg lagde
mærke til var monteret på mange biler i skiområdet.

> Er snekæder ikke endnu værre på is ?

Nej. For at sig det kort. Så lånede c5'en sig op ad en audi. Og først efter
montering af kæder blev det muligt at flytte den mod tyngdekraften ...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-10 04:42

On 20 Sep., 12:39, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> Hvor de fleste når det er glat alligevel reagerer uhensigtsmessigt, så
> hvad skal det dog hjælpe at de har de bedst tænkelige dæk på ?

Det giver ABS og ESP de bedste muligheder for at redde situationen.

> Jeg køber dem jeg nu kan få fat i til fornuftige penge.

Hvad er fornuftige penge ?

> I tests er der altid tabere og vindere og intet af det kan jeg bruge
> til ret meget ud over at brilliere med om jeg nu skulle køre rundt på
> et sæt testvindere, rent blær og ikke andet.

Overhovedet ikke, og testvindere behøver ikke være de dyreste.

--
Christian

Fra : oz3bto

Dato : 20-09-10 15:16

wrote:

> Hvor de fleste når det er glat alligevel reagerer uhensigtsmessigt, så
> hvad skal det dog hjælpe at de har de bedst tænkelige dæk på ?

Det giver ABS og ESP de bedste muligheder for at redde situationen.

---------------------
ABS osv hjælper ikke en skid hvis du gør som 99% af danskerne gør når bilen
skrider .. Nemlig hugge bremsen i og dreje på rattet .. Det kan hverken dyre
dæk eller ABS/ESP osv.redde dig ud af
_________________________--

> Jeg køber dem jeg nu kan få fat i til fornuftige penge.

Hvad er fornuftige penge ?

---------------
Ikke de billigste og heller ikke de dyreste
----------------------------

> [...]
> et sæt testvindere, rent blær og ikke andet.

Overhovedet ikke, og testvindere behøver ikke være de dyreste.
---------------------------------
Men de er satme heller ikke i den billige ende
--------------------------------------

Christian
------------------------

Også igen .. det intrassante er i hvilken tempratur testen er lavet .. Der
er MEGET stor forskel om vi snakker 0 10 eller 20 minus grader

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 15:23

> [...]
> bilen skrider .. Nemlig hugge bremsen i og dreje på rattet .. Det kan
> hverken dyre dæk eller ABS/ESP osv.redde dig ud af

Du skal vist en tur på glatbane, eller ud og køre på sne/is....

Fra : oz3bto

Dato : 20-09-10 15:34

> [...]
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
> Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Køre taxa i Norge om vinteren .. Tror jeg har lært det der er værd at vide
om kørsel i sne og is

Fejlen danskere gør når bilen skrider ud er at hugge bremsen i og dreje på
rattet og det ender tit galt selvom man har ABS ESP osv ..

Reagere man som man bør og enten bremser eller styre sig ud af det ja så
hjælper det ellers ikke

Vi slår desuden ESP osv. fra på slyngvejene heroppe netop fordi du nemmere
selv kan redde bilen som elektronikken hvis du ved hvad du gør

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 15:37

> Køre taxa i Norge om vinteren .. Tror jeg har lært det der er værd at vide
> om kørsel i sne og is

Men åbenbart ikke nok om, hvordan ESP og ABS fungerer....

> [...]
> rattet og det ender tit galt selvom man har ABS ESP osv ..
>
> Reagere man som man bør og enten bremser eller styre sig ud af det ja så

Øh nå.....det er ellers dét ABS og ESP hjælper med.

> Vi slår desuden ESP osv. fra på slyngvejene heroppe netop fordi du nemmere
> selv kan redde bilen som elektronikken hvis du ved hvad du gør

Ok, når bare du tror på det....

Fra : oz3bto

Dato : 20-09-10 16:46

> ?"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Men åbenbart ikke nok om, hvordan ESP og ABS fungerer....

ABS sørger for at bilen ikke blokere hjulene
ESP bremser et eller flere hjul for at redde bilen
Er biln allerede røget sidelæns pga. riven i rattet så gør ESP det bare
værre

> Øh nå.....det er ellers dét ABS og ESP hjælper med.

Hvis man reagere som man bør .. Hvilket de færreste dansker gør .. Skrider
bilen går de i panik og hugger bremsen i og river i rattet også hjælper ESP
ikk en skid .. ABSen hjælper på at de ikke får blokeret hjulene

Havde man enten trådt på bremsen eller styret sig ud af det så havde ESP
hjulpet

> Ok, når bare du tror på det...

100% .. Alle gør det unge som gamle

Jeg vil nødig komme ned af slyngvejen også ESPen blokere det ene forhjul
fordi den mærker bilen skrider lidt ud i et af svingene

Vi ser tit danske og tyske billister der midster bilen i hårnåle svingene
netop fordi at ESP bla. blokker et hjul

..

> [...]
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
> Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Vinteren varede sidst i 7mdr. med snedækkede veje .. Kørte vel 40-50.000km
på de veje.. Ikke en enstye gang måtte jeg i grøften så noget må jeg jo
gøre rigtig

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 17:44

> ABS sørger for at bilen ikke blokere hjulene
> ESP bremser et eller flere hjul for at redde bilen
> Er biln allerede røget sidelæns pga. riven i rattet så gør ESP det bare
> værre

Øh nej. Det er klart at hvis hele bilen kurer sidelæns, så kan der ikke
gøres noget, for at ændre retning. Men er det kun for- eller bagende som
kurer sidelæns, og der stadig er fremadbevægelse, så vil ESP'en redde bilen.
Og ESP'en sørger netop for, at det ikke når til den sideværts kurren.
Computeren som styrer ESP'en er tusinde gange hurtigere end den menneskelige
hjerne, ligesom den har nogle reguleringsmuligheder, som et menneske ikke
har med bilen...

> [...]
> ESP ikk en skid .. ABSen hjælper på at de ikke får blokeret hjulene
>
> Havde man enten trådt på bremsen eller styret sig ud af det så havde ESP

Det er ikke enten eller. ESP og ABS samarbejder om at holde kursen (den vej
rattet drejer).

> 100% .. Alle gør det unge som gamle

Jamen det er jo helt fint, at i kan nogle ting, som en computer der er mange
gange hurtigere end jer, ikke kan.

> Jeg vil nødig komme ned af slyngvejen også ESPen blokere det ene forhjul
> fordi den mærker bilen skrider lidt ud i et af svingene

ESP'en blokerer aldrig hjulene! Den bremser hjul ned - uden at blokere. Og
er du ved at skride over et forhjul, vil den bremse på den modsatte
baghjul...

> Vi ser tit danske og tyske billister der midster bilen i hårnåle svingene
> netop fordi at ESP bla. blokker et hjul

Nej, elektronikken blokerer ikke hjulene...

Fra : oz3bto

Dato : 20-09-10 18:00

> [...]
> menneske ikke har med bilen...

> Det er ikke enten eller. ESP og ABS samarbejder om at holde kursen (den

Du er da HELT gal på den .. Enste ABS gør er at sørge for at hjulene ikke
blokere .. Den har INTET med ESPen at gøre .. Godtnok bruger ESPen bremsen
til at forsøge på at redde bilen men udover det har den ikke noget med
ABSen at gøre

> Jamen det er jo helt fint, at i kan nogle ting, som en computer der er
> mange gange hurtigere end jer, ikke kan.

Pointen er jo netop at for at tage sådanne sving med normal fart så SKAL
bilen skride lidt ud
Vi har altså ikke tid til morfar kørsel

> [...]
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
> Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Så syntes jeg du skulle prøve en passat eller caravelle på glatbane den
blokker nemlig det ene forhjul ganske kort for at redde bilen .. Har jeg
efterhånden prøvet MANGE gange i caravellen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 19:09

> [...]
> blokere .. Den har INTET med ESPen at gøre .. Godtnok bruger ESPen bremsen
> til at forsøge på at redde bilen men udover det har den ikke noget med

Igen, læs op på, hvordan ESP fungerer! ESP er en påbygning på ABS-systemet.
Det er et almindeligt ABS-system, hvorpå der yderliger er monteret en
rat-positionssensor og en sensor som måler accelleration og drejning omkring
egen (bilens akse). Dertil en opdateret styreenhed. Styreenheden får input
fra sensorerne (inkl. ABS-følerne), og benytter derefter ABS-systemet til at
nedbremse - uden blokering - for individuelle hjul. Det er ABS'en som giver
muligheden for denne individuelle regulering. Og en bil kan ikke pludselig
blokere med ABS, blot fordi der er bygget ESP ovenpå....

> Pointen er jo netop at for at tage sådanne sving med normal fart så SKAL
> bilen skride lidt ud
> Vi har altså ikke tid til morfar kørsel

Det er jo herligt, at i udfordrer fysikkens love, blot for at vinde få
sekunder på jeres tur....

> Så syntes jeg du skulle prøve en passat eller caravelle på glatbane den
> blokker nemlig det ene forhjul ganske kort for at redde bilen .. Har jeg
> efterhånden prøvet MANGE gange i caravellen

Igen - nej! Hjulene blokerer IKKE - der er ABS på bilen (som er det ESP'en
benytter). Der vil, som ved almindelig ABS, forekomme pedalvibration og
"skurelyd", når ESP'en arbejder, netop p.g.a. at det er ABS'en der
regulerer...

Fra : oz3bto

Dato : 20-09-10 19:35

> [...]
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
> Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Caravelle og passat blokere stadig hjulet ganske kort .. Jeg kan nemt høre
forskellen om det er absen der snakker eller hjulet der blokker

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 21:45

> Caravelle og passat blokere stadig hjulet ganske kort .. Jeg kan nemt høre
> forskellen om det er absen der snakker eller hjulet der blokker

Hva' ka' jeg sige - VW må have en elendig implementering af ABS'en....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-09-10 21:50

"Henrik B." skriver:

> Hva' ka' jeg sige - VW må have en elendig implementering af ABS'en....

Det kan jeg så sige at de ikke har.....

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 21:51

?"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> "Henrik B." skriver:

> Det kan jeg så sige at de ikke har.....

Hvis hjulet starter med at blokere?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-09-10 22:36

"Henrik B." skriver:

> Hvis hjulet starter med at blokere?

Det er aldrig oplevet trods en del km i VW's af diverse aftapning. Den
"sparker hårdt" tilbage og hjulene hyler godt, men ingen blokering.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-10 13:02

> Det er aldrig oplevet trods en del km i VW's af diverse aftapning. Den
> "sparker hårdt" tilbage og hjulene hyler godt, men ingen blokering.

Jeg synes også at det lyder underligt, hvis det skulle være tilfældet...

Fra : Lars G

Dato : 24-09-10 19:05

On 20-09-2010 23:35, Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Henrik B." skriver:

> Det er aldrig oplevet trods en del km i VW's af diverse aftapning. Den
> "sparker hårdt" tilbage og hjulene hyler godt, men ingen blokering.

Hyler ?

Snakker du/i om sommer eller is

Jeg blev tvunget til at "teste" min ABS for en måned siden fra ca 90 til
0km/t. Ingen hylen nærmere små piv. Men det er jo også en Fiat

Lars

Fra : Henrik B.

Dato : 20-09-10 21:52

?"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Caravelle og passat blokere stadig hjulet ganske kort .. Jeg kan nemt høre
> forskellen om det er absen der snakker eller hjulet der blokker

Og selvom hjulet skulle starte med at blokere kort, skal ESP'en stadig rette
op på tingene...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-09-10 00:47

On 20 Sep., 16:16, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> [...]

> skrider .. Nemlig hugge bremsen i og dreje på rattet .. Det kan hverken dyre

Det kan man da (til en vis grad), det er jo sådan set meningen med ABS
og ESP.....

> ---------------
> Ikke de billigste og heller ikke de dyreste

Prisen er jo heller ikke det rigtige at vælge ud fra.
Det er derfor at jeg bruger tests og bedømmelser til at vælge og har
valgt hvilke kriteriere jeg bedømmer som vigtigst for mig.

> Men de er satme heller ikke i den billige ende

Nej, kvalitet koster oftest.

> Også igen .. det intrassante er i hvilken tempratur testen er lavet ..  Der
> er MEGET stor forskel  om vi snakker 0  10 eller 20 minus grader

Ja det er selvfølgelig rigtigt, men da man næppe har 3-4 sæt dæk så må
man jo forlede sig på at det dæk man vælger er godt nok både ved 0 og
-20.
--
Christian