Partikelfilter eftermontering = ny kat. ??
Fra : Mathias

Dato : 16-09-10 20:46

Hej NG

Jeg overvejer at eftermontere et partikelfilter på vore Pug 206.
Man kan få et HJS City-Filter som praktisk taget er
vedligeholdelsesfrit, og meget nemt at montere.
MEN: HJS skriver, at hvis bilen er ældre end 5 år eller har kørt mere
end 80.000 km, skal kat'en også skiftes!?!

Kan det virkelig være rigtigt?

Mvh Mathias

Fra : Klaus G.

Dato : 17-09-10 10:22

> Kan det virkelig være rigtigt?
Har du overvejet om det kan betale sig at få et PF på bilen? Det er laaangt
de færreste biler hvor det kan svare sig. Det holder jo ikke uendeligt, så
enten køre man så mange km at det skal skiftes på den konto, eller også
bliver PF'eret for gammelt og skal også skiftes. Og prisen for at skifte det
er så høj og selv om man betaler 1000kr. ekstra om året, så er det billigere
end at skifte filter...

--
Klaus G.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-09-10 12:00

> [...]
> prisen for at skifte det er så høj og selv om man betaler 1000kr. ekstra
> om året, så er det billigere end at skifte filter...

Og hvis man gør det for samvittighedens skyld for at være god mod
miljøet, så gør man nok også sig selv en bjørnetjeneste:

http://ing.dk/artikel/109439-landets-foerende-bilsyn-aabne-partikelfiltre-virker-som-vinden-blaeser
http://ing.dk/artikel/110363-dieselfilter-producent-partikelfiltre-stopper-til-ved-bykoersel

--
Mvh. Martin

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-09-10 13:22

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Og hvis man gør det for samvittighedens skyld for at være god mod miljøet,
> så gør man nok også sig selv en bjørnetjeneste:

> [...]

Du glemte at henvise til denne.
http://www.fdm.dk/bladet-motor/filteret-tager-partiklerne

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-10 17:31

"Mathias" <no@no.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> MEN: HJS skriver, at hvis bilen er ældre end 5 år eller har kørt mere
> end 80.000 km, skal kat'en også skiftes!?!

Mener sidst jeg hørte tallene var der tale om 45 biler i danmark ud af ?
million dieselbiler som havde valgt at få det eftermonteret, så ikke den
store succes.
Jeg er heller ikke en af dem der kunne drømme om at få det eftermonteret,
det er for dyrt.....og hvad værre er det skulle tage nogle af hestene
hvilket jeg slet ikke vil kunne leve med.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 17-09-10 19:04

"Tom" <nospam> skrev i meddelelsen

> [...]
> det er for dyrt.....og hvad værre er det skulle tage nogle af hestene
> hvilket jeg slet ikke vil kunne leve med.

Til gengæld er der så en række europæiske byer, du må holde dig fra, da det
typisk er nødvendigt med filteret for at komme i miljøzonerne. Kører man
ikke i disse byer, er det selvfølgelig ligegyldigt.

Fra : Anders Majland

Dato : 17-09-10 22:03

> Til gengæld er der så en række europæiske byer, du må holde dig fra, da
> det typisk er nødvendigt med filteret for at komme i miljøzonerne. Kører
> man ikke i disse byer, er det selvfølgelig ligegyldigt.

En kollega har lige gået det monteret på en octavia - vist nok årgang
~2006-2008. Kan ikke huske om det var 6000kr det kostede men mener at det
var i det niveau. Så strengt taget er det ikke sikkert at det kan svare sig
i hans ejertid, men den vil helt sikkert være nemmer at sælge som brugt så
mon ikke det alligevel er en god forretning hvis han når at få størstedelen
af udgiften hjem i hans ejertid ...

Fra : Mathias

Dato : 20-09-10 12:45

Tak for Jeres tilbagemeldinger, men nu gik mit spørgsmål ikke så meget
på hvorvidt det kunne betale sig, men mere om nogen kender til at det er
nødvendigt med ny kat ifm. montering af filteret

Så er der nogen der ved det?

På forhånd tak!
- Mathias