Skat og ikke momset MPV på gule plader
Fra : Søren B

Dato : 16-09-10 17:16

Hej

Jeg har i 5 år haft en leaset Touran som servicevogn, om 1 måned udløber
leasingkontrakten og den kan ikke forlænges ønsket er naturligvis en ny
Touran og det er også godkendt af min afdelingschef

Problemet er så bare at efter der var tvivl om at hvorvidt skat acceptere
MPV med ruder ibag, som arbejdsvogne, har koncernen besluttet at der ikke må
leases Touran, Zafira og lignende vogne på gule plader

umiddelbart er de jo grotesk at man gerne må køre i en Caddy med ringe sidde
og køre komfort, men ikke i en Touran blot fordi der er ruder i bag.

Er der nogen der ved hvad det blev til med sagen og hvordan skat tolker
reglerne idag?

Søren

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 16-09-10 17:52

> Er der nogen der ved hvad det blev til med sagen og hvordan skat tolker
> reglerne idag?

SKAT tolker stadig biler med ruder i bag i en dyrere afgiftklasse end dem
uden.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : alexbo

Dato : 16-09-10 18:25

"Troels skrev

> SKAT tolker stadig biler med ruder i bag i en dyrere afgiftklasse end dem
> uden.

Det er ganske enkelt noget vås.
Der er ingen problemer i at få reg. en Touran som varevogn på gule plader,
ruder eller ej.

Jeg tolker Sørens spørgsmål på den måde at det handler om at tage bilen med
hjem uden at blive beskattet, at bilen er sådan indrettet sådan at den ikke
falder ind under bil til rådighed.
Det kender jeg ikke svaret på, kontrusktionskravene for varevogn er noget
helt andet.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110582

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren B

Dato : 16-09-10 18:38

> [...]
> med
> hjem uden at blive beskattet, at bilen er sådan indrettet sådan at den

Korrekt som jeg husker det blev sagen aktuel da politiet og skat stoppede
MPV ér og luksusbiler som Porche cayenne og Audi Q7 uden nogen for for
indretning eller værktøj, og som var registreret som varebil typisk i et
1mands firma med lille eller slet ingen omsætning

Søren

Fra : alexbo

Dato : 16-09-10 19:10

"Søren B" skrev

> [...]
> indretning eller værktøj, og som var registreret som varebil typisk i et
> 1mands firma med lille eller slet ingen omsætning

Ja men hvorfor mener du det har noget med ruderne at gøre?
Kører man privat i en firma-Caddy er situationen den samme.

Hvis de pågældende i Porsche og Audi kan redegøre for at det er firmakørsel
sker der ingenting.
Kører du i biografen i din nye Caddy og bliver standset af SKAT, hjælper
det ingenting at der ikke er ruder i.

Som sagt er det ikke noget jeg helt har styr på, men generelt er det sådan
at man ikke tage en firmavarevogn med hjem det er privatkørsel, men er bilen
indrettet som værksted og kørslen foregår fra hjem til udearbejdsplads er
det muligt.

Det er selvfølgelig nemmere at påvise arbejdsbehovet med en Transporter der
er indrettet som blikkenslagerværksted, end en Porche med en lille mappe
liggende bagi.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-10 16:27

Den Thu, 16 Sep 2010 20:10:16 +0200 skrev alexbo:

> [...]
> sker der ingenting.
> Kører du i biografen i din nye Caddy og bliver standset af SKAT, hjælper

Hvad hvis man er elektriker? Sådan en biograf bruger jo en del strøm.

Det har faktisk undret mig, når man hører at de kører rundt i sommerhus-
områder og tager billeder af alle gulpladebiler og så sender en regning
uden at spørge hvorfor bilen holder der (sådan har de selv fået det til
at lyde når de (Skat) har været i TV)... Hvordan får man repareret sit
sommerhus, det kræver da mindst lige så meget besøg af elektrikere,
VVS-folk, TV-installatører osv, som et parcelhus.

Er det Skat der lyver om at de bare sender regningen?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Elmand

Dato : 17-09-10 17:20

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> VVS-folk, TV-installatører osv, som et parcelhus.
>
> Er det Skat der lyver om at de bare sender regningen?

Fik en henvendelse fra skat vedr. min transporters ophold i en havn søndag
eftermiddag.-
Returnerede en fakturakopi betalt af kunden, en havnekiosk,der var uden
strøm.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-10 17:25

Den Fri, 17 Sep 2010 18:19:44 +0200 skrev Elmand:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Fik en henvendelse fra skat vedr. min transporters ophold i en havn søndag
> eftermiddag.-

Glemt at trække håndbremsen?

> Returnerede en fakturakopi betalt af kunden, en havnekiosk,der var uden
> strøm.

Ok. Det lyder jo fornuftigt nok, det er måske bare for at skræmme
snyderne at de får det til at lyde som om der ikke er plads til alm.
fornuft.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 16-09-10 18:56

> Det er ganske enkelt noget vås.
> Der er ingen problemer i at få reg. en Touran som varevogn på gule plader,
> ruder eller ej.

Ah, det er det ikke. Den kan sagtens være gulplade / varevogn, men den er på
en lidt dyrere afgiftsats end hvis den var uden ruder. Ikke en
hvidpladesats, men "bare" en forhøjet gulpladesats.

Den er go' nok.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-09-10 18:13

On Thu, 16 Sep 2010 19:55:49 +0200, "Troels [around 9000]"
<denne.fjern@computer.dk> wrote:

>Ah, det er det ikke. Den kan sagtens være gulplade / varevogn, men den er på
>en lidt dyrere afgiftsats end hvis den var uden ruder. Ikke en
>hvidpladesats, men "bare" en forhøjet gulpladesats.

Findes der mon noget dokumentation på at der er forskellig afgiftsats
hvor eneste forskel er med og uden ruder(r) i bag ?

/Hans

Fra : bme

Dato : 17-09-10 18:06

Den 16-09-2010, skrev alexbo:
> [...]
> falder ind under bil til rådighed.
> Det kender jeg ikke svaret på, kontrusktionskravene for varevogn er noget

Det er korrekt at touran, zafira mv. ikke kan falde ind under
kategorien specialindrettet firmabil - det er dog ikke umuligt.

Jeg har været turen igennem med en Touran. Det krævede en meget nøje
beskrivelse af indretningen, foto og indretningsforslag fra prof.
indretningsfirma mv. Der skal også være en argumentation for behovet
for at den skal specialindrettes. Endvidere en grundig redegørelse for
behovet for at det netop skal være en touran og ikke en f.eks. caddy.
Vi brugte nogle argumenter med ergonomi og komfort grundet lange ture.

Endvidere krævede de dokumentation for at indretningen ikke umiddelbart
kunne tages ud, dette er løst ved at hylder, skuffer mv er popnittet
fast.

Det kræver en konkret forespørgsel, koster et gebyr og man får en smøre
tilbage på min. 8 sider.

/bme