KN filtre på CB??
Fra : Buck

Dato : 07-08-01 13:16

Hejsa,
jeg har en lille sjov detalje med min CB550. Den er vandskræk!!
Dvs. når jeg har været ude at køre i regnvejr kører den ikke særlig godt
dagen efter...
Problemet er at der kommer vand i karburatoren, og det brænder jo ikke lige
så godt som benzin...
Jeg kan dog godt tappe vandet af, og derefter kører maskinen fint igen, men
det er jo lidt irriterende at skulle tappe maskinen for vand når man skal ud
at køre dagen efter et regnvejr.

Den har monteret KN filter, og jeg har egentlig disse under mistanke for at
lukke vand ind, da de jo sidder ret frit tilgængelig for både regn og vand
der sprøjtes op fra forhjulet.

Er der nogen der har gjort lignende erfaringer med at der kommer vand i
karburatoren hvis man kører med KN filtre i regnvejr??
Eller skal jeg gå ud fra at vandet kommer et andet sted fra?

Bortset fra det, så kører den rimeligt med KN filtre, men hvis vandet kommer
den vej ind må jeg nok hellere se mig om efter en original luftfilterkasse
istedet... :o/
--
/Buck
CB550F1 ´75

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 07-08-01 14:46

Hej
Du kan jo også overveje at ændre forskærmen, evt. m. en stænkklap?

Martin
gsx750EX

Fra : Armand

Dato : 08-08-01 01:54

Buck <buck@ehj.dk> skrev i en

> [...]
> Er der nogen der har gjort lignende erfaringer med at der kommer vand
> i karburatoren hvis man kører med KN filtre i regnvejr??

Ikke decideret erfaring; men er filtrene ikke olierede, sådan som det
sig hører og bør?
I så fald skulle de ikke kunne lade selv vandtåge passere!

> Eller skal jeg gå ud fra at vandet kommer et andet sted fra?

Normalt kommer vandet til karburatoren fra bunden af tanken (kondens)
når man en sjælden gang får brug for res.tanken, og derigennem tapper
helt i bunden af tanken!!
Måske dét også har været dit problem; men at du har bebrejdet filtrene
sagen istedet eftersom at det har haft sammenfald med regnkørsel :-/

> Bortset fra det, så kører den rimeligt med KN filtre, men hvis vandet
> kommer den vej ind må jeg nok hellere se mig om efter en original
> luftfilterkasse istedet... :o/

Link:
www.davidsilverspares.co.uk (evt. uden: .co !)

--
Armand.

Fra : Buck

Dato : 08-08-01 07:26

> Ikke decideret erfaring; men er filtrene ikke olierede, sådan som det
> sig hører og bør?
> I så fald skulle de ikke kunne lade selv vandtåge passere!

hmm... forhandleren, der solgte mig noget rensevæske til KN filtre, bildte
mig ind at det ikke var nødvendigt at oliebehandle filtrene bagefter... Jeg
skulle måske nok gøre det alligevel, om ikke andet så for at udelukke den
mulighed.

ang. vand i tanken har jeg forsøgt mig med en halv liter karburatorsprit
sidste gang jeg tankede, og det burde da egentlig fjerne vandet i tanken?
Eller skal man flere gange efter det med karburatorsprit?

--
/Buck

CB550F1 ´75

Fra : Sand

Dato : 08-08-01 09:55

"Buck" <buck@ehj.dk> wrote in message
> [...]
bagefter... Jeg
> skulle måske nok gøre det alligevel, om ikke andet så for at udelukke
IMO er det helt forkert. I stedet for at have solgt dig det dyre
rensevædske, skulle han have solgt dig imprægneringsolien, som mætter
filten og lukker af for støv/regn udefra. Til rensning af filteret kan
man blot bruge petroleum.

> [...]
tanken?
> Eller skal man flere gange efter det med karburatorsprit?
Det kommer an på mægden af vand!

Mvh. Sand

Fra : Armand

Dato : 09-08-01 05:10

Buck <buck@ehj.dk> skrev i en
> [...]
egentlig fjerne
> vandet i tanken?
> Eller skal man flere gange efter det med karburatorsprit?

Det afhænger af mængden; meeen én kur med max. sprit-mængde (og det er ½
l til 15l!), skulle kunne få has på selv den værste sjat :-/
Noget andet er at kondens jo vil kunne dannes igen med tiden

Men det ser jo ud til at manglende oliering, er problemet!
Forøvrigt er det meningen at skidtet skal fanges i K&N'ernes oliehinde
og ikke af netvirkningen af vævet, der alene vil slippe en mængde finere
partikler igennem! Olieringen gør endvidere også rensningen (hvad gav
han dig rensevædske med for???) lettere derved at snavset følger den
afrensede (v.h.a: "motorrens") oliehinde!

--
Armand.

Fra : Buck

Dato : 09-08-01 09:43

Jeg går ud fra at jeg skal bruge "Silkolene FOAM filter oil" som kan fås
gennem MC-Nøglen til 81,- for en liter?

Jeg vil nok be vores lokale cykelhandler skaffe væsken, istedet for at køre
ud til den forhandler jeg vildledt af!!

Er der nogen speciel måde det skal bruges på? Eller skal filtrene blot
dyppes?
Går ud fra at filtrene skal renses først.

--
/Buck
CB550F1 ´75

Fra : boe

Dato : 09-08-01 10:54

> Jeg går ud fra at jeg skal bruge "Silkolene FOAM filter oil" som kan fås
> gennem MC-Nøglen til 81,- for en liter?

Du skal bruge originalt KN filterolie. Køb et rensesæt til omkring 100 kr.
Rækker til mange behandlinger. Lad nu være med at forsøge med alt muligt
lo... for at spare 10 kroner
Læs i øvrigt her: http://www.dot-e.dk/knfilter.dk/index.htm om hvorfor man
skal have olie på filtrene.

Bo, VF1000F

Fra : Buck

Dato : 09-08-01 12:30

Var lige et smut i Tyskland i frokostpausen, hos MotoLine Racing i Harislee.
Der fik jeg en spraydåse med noget imprægneringshalløj for 30 kr. incl moms.
Det vil jeg nu lige prøve inden jeg investerer i originale olier.

--
/Buck
CB550F1 ´75

Fra : Sand

Dato : 09-08-01 13:07

> [...]
moms.
> Det vil jeg nu lige prøve inden jeg investerer i originale olier.
Til oplysning gav jeg 70kr. for org. KN-filterspray, som nu har været
brugt 2gg. og jeg vil tro der er til de næste 5gg. (~ 5 år).
Rensning foregår med pensel og petroleum.

Mvh. Sand
|| Bol d'Or ||

Fra : Armand

Dato : 09-08-01 13:11

Buck <buck@ehj.dk> skrev i en
> [...]
> dyppes?
> Går ud fra at filtrene skal renses først.

Nix!
Foamfilter-olie er noget nærmest gearolietykt stads. som lukker et
K&N-filter totalt!
Skaf den originale K&N filterolie ved den nærmeste autotilbehørs-bix
(ellers ring til K&N-ka'lene i Ulfborg for at få adressen på nærmeste
forhandler)
Olien fåes såvel i litervis, som i mindre spray-dåser, og eftersom du
aldrig får brugt en liter og spray-dåsen er væsentlig nemmere at dosere
(á: ét pift langs hver lamel på filteret) med, er det hvad jeg vil
anbefale dig at købe.

Rens først filteret grundigt, slyng derefter vandet ud af det og lad det
slutteligt tørre helt, førend at du gensmører og monterer sagerne!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-08-01 17:00

"Buck" <buck@ehj.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg går ud fra at jeg skal bruge "Silkolene FOAM filter oil" som kan fås
> gennem MC-Nøglen til 81,- for en liter?

FOAM filter oil er til FOAM filtre, og det kan man vist ikke kalde et KN
filter.
Bruger du skum-filter olie ville det undre mig meget om motorcyklen kunne
starte bagefter...

Rittig
(5 cykler med foam filter, og stort forbrug at foamfilter oil)