Grums på lakken, bedste fremgangsmåde ?
Fra : Brian

Dato : 14-09-10 21:17

Hej,

Jeg har været så dum/uheldig at holde et sted, der har svinet bilen til. Det
er en masse små "korn" (muligvis metalstøv) der har sat sig overalt på
bilen - inklusiv min spritnye forrude. Jeg opdagede det ved, at viskerne lød
som om de kørte hen over en ru overflade - og de små korn kan da også
mærkes, hvis man kører oversiden af hånden henover ruden... for nogen, er
det muligvis også mærkbart med håndfladen

Jeg har prøvet at gratte lidt i det der sidder på forruden, og umiddelbart
lader det sig fjerne med en skarp negl. Men at tage hver eneste korn med en
negl, vil tage 3 år - desuden kan det der sidder på lakken ikke umiddelbart
fjernes med en negl.

Jeg er ikke den store poleringsørn, og mangler derfor lidt tips om hvad der
skal bruges - lidt mere detaljeret end bare lakrens/voks. Jeg kan forestille
mig at det er smartest at starte med det mindst skrappe middel, og
selvfølgelig et sted der ikke kan ses. Forruden skal også gerne poleres op
igen, ellers bliver det halvdyrt i viskerblade

Jeg vil prøve at skyde et billede imorgen...

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 14-09-10 21:25

"Brian" skrev

> Jeg har været så dum/uheldig at holde et sted, der har svinet bilen til.
> Det er en masse små "korn" (muligvis metalstøv) der har sat sig overalt på
> bilen - inklusiv min spritnye forrude.

Hvis der er risiko for at du har holdt et sted hvor en håndværker har stået
i nærheden og slebet jern har du fået flyverust, små jernpartikler der
danner rust, det skal der gøres noget alvorligt ved hurtigt.

Måske i virkeligheden noget for forsikringen, din eller en andens.

Prøv med en magnet en køleskabmagnet f.eks. om kornene er jern.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 14-09-10 22:36

> Hvis der er risiko for at du har holdt et sted hvor en håndværker har
> stået i nærheden og slebet jern har du fået flyverust, små jernpartikler
> der danner rust, det skal der gøres noget alvorligt ved hurtigt.

Jeg ved ikke helt hvordan det er sket, den holdte natten over på et værft i
Polen. Der har ingen aktivitet været omkring bilen natten over, men 1½ times
tid om morgenen hvor der muligvis har været svejseapparater igang, 30-40
meter fra bilen.

> Måske i virkeligheden noget for forsikringen, din eller en andens.

Det bliver i så fald min egen, jeg vil prøve at kontakte dem imorgen

> Prøv med en magnet en køleskabmagnet f.eks. om kornene er jern.

God idé, det vil jeg forsøge...

/Brian

Fra : TGJ

Dato : 14-09-10 21:41

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
> [...]
> og selvfølgelig et sted der ikke kan ses. Forruden skal også gerne poleres
> op igen, ellers bliver det halvdyrt i viskerblade

Claybar?

> Jeg vil prøve at skyde et billede imorgen...

Spændende :/

/thomas

Fra : Brian

Dato : 14-09-10 22:37

"TGJ" <somewhere@theinternet.com> skrev i meddelelsen

> Claybar?

Jeg er som sagt ikke den store polér entusiast, men er det ikke noget der
bruges på en ren lak der skal renses i dybden ?

> Spændende :/

Makro funktionen kommer i hvert fald på prøve

/Brian

Fra : TGJ

Dato : 15-09-10 10:55

> Jeg er som sagt ikke den store polér entusiast, men er det ikke noget der
> bruges på en ren lak der skal renses i dybden ?

Jeg bruger det konsekvent når jeg skal fjerne flyverust fra lakken
dvs rester fra bremser, små stålspåner fra slidjernet fra sneplove etc

Brugte 6 timer på at fjerne flyverust efter sidste vinter

plejer at købe hos Michael:
http://shop.bilvask.nu/claybar-klargoringsler.html

Prøv at kontakte ham, alletiders fyr

Evt tag på et af hans poleringskurser
Jeg syntes det var MEGET lærerigt

/Thomas

Fra : Brian

Dato : 15-09-10 21:37

> [...]

> dvs rester fra bremser, små stålspåner fra slidjernet fra sneplove etc
>
> Brugte 6 timer på at fjerne flyverust efter sidste vinter

Well, skidtet er ikke magnetisk, så det er nok ikke flyverust. Den slags
bliver vel også ret hurtigt rust-rødt i det her vejr...

> plejer at købe hos Michael:
> http://shop.bilvask.nu/claybar-klargoringsler.html
>
> Prøv at kontakte ham, alletiders fyr
>
> Evt tag på et af hans poleringskurser
> Jeg syntes det var MEGET lærerigt

Jeg har ret begrænset tålmodighed til at nusse med den slags, medmindre det
kan foregå i den opvarmede garage jeg ikke længere har adgang til

Vi har et Sonax service center her i byen. Kan jeg betale mig fra en
polering for relativ få penge, bliver det nok løsningen.

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 16-09-10 19:26

"Brian" skrev

> Well, skidtet er ikke magnetisk, så det er nok ikke flyverust. Den slags
> bliver vel også ret hurtigt rust-rødt i det her vejr...

Ja måske noget nedfald fra en skorsten.

Når det sidder fast må det næsten have været varmt da det ramte, nedfald fra
træer er noget snask og vil næppe kunne betegnes som grums.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 16-09-10 20:45

> Ja måske noget nedfald fra en skorsten.

Der er mange sjove ting i luften i visse dele af Polen...

> Når det sidder fast må det næsten have været varmt da det ramte, nedfald
> fra træer er noget snask og vil næppe kunne betegnes som grums.

Det er bestemt ikke fra et træ, det er alt for ru... jeg må følge dit
indledende råd, og blande forsikringen ind i det.

/Brian

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-09-10 15:32

Den 14-09-2010 22:17, Brian skrev:

> [...]
> eneste korn med en negl, vil tage 3 år - desuden kan det der sidder på
> lakken ikke umiddelbart fjernes med en negl.

Lakken klares med knofedt. Surt med nødvendigt. Glasset klarer du med et
gammeldags barberblad. Eller den man bruger til glaskeramiske komfurer.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Brian

Dato : 15-09-10 21:39

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Lakken klares med knofedt. Surt med nødvendigt.

Jow... jeg er bare bange for at tvære noget rundt i lakken - det føles lidt
for ru.

> Glasset klarer du med et gammeldags barberblad. Eller den man bruger til
> glaskeramiske komfurer.

Den tanke havde strejfet mig, jeg er jo bare ikke meget for at ridse min
spritnye forrude - jeg mangler vidunder kemikaliet der opløser det, så der
bare skal tørres efter

/Brian

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-09-10 19:26

> [...]
> spritnye forrude - jeg mangler vidunder kemikaliet der opløser det, så der

En svag opløsning af fosforsyre er hvad nogen proffer bruger.

Du kan her læse lidt om et produkt som indeholder fosforsyre:
http://www.kemilux.fo/documents/00051.pdf

Nej, jeg kender ikke brugskoncentrationen og tager ingen ansvar for evt
skader på lakken.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Brian

Dato : 16-09-10 20:47

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://www.kemilux.fo/documents/00051.pdf
>
> Nej, jeg kender ikke brugskoncentrationen og tager ingen ansvar for evt

Jeg tør ikke begynde at rode for meget med det. Jeg har skrabet forruden
fri, andet er for farligt i dette vejr.

/Brian

Fra : Brian

Dato : 16-09-10 18:19

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Lakken klares med knofedt.

Det gør den så desværre ikke. Jeg har prøvet med en gang Turtle lak cleaner,
der ikke gav andet resultat end at den underliggende lak står fint - men de
hvide pletter er der stadig :(

Jeg må hellere kontakte forsikringen imorgen...

/Brian

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-09-10 19:18

Den 16-09-2010 19:19, Brian skrev:

> Det gør den så desværre ikke. Jeg har prøvet med en gang Turtle lak
> cleaner, der ikke gav andet resultat end at den underliggende lak står
> fint - men de hvide pletter er der stadig :(

Det var et forsøg værd. Det kan være enten direkte sprøjt fra
vinkelsliber. Men så er det som regel ikke på alle flader. Eller det kan
være støv af stålspåner. Førstenævnte er brændt ned i lak og glas. Og
danner kratere. Sidstnævnte er landet og rustet. Efterlader som regel
ikke skader på glas. Men har gnavet sig ned i lakken.

Begge dele er noget møg........

> Jeg må hellere kontakte forsikringen imorgen...

.........så fat i forsikringen. jo før jo bedre. Det kan blive dyrt.

Ps. Hvilken bil og farve?. Af ren og skør nysgerrighed.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Brian

Dato : 16-09-10 20:49

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> ........så fat i forsikringen. jo før jo bedre. Det kan blive dyrt.

Jeps... min selvrisiko er gudskelov ikke alarmerende høj - længere

> Ps. Hvilken bil og farve?. Af ren og skør nysgerrighed.

Sort BMW... det ligner næsten bare en del af metal lakeringen. Var det ikke
fordi viskerne skrabede hen over ruderne, havde jeg formentlig ikke opdaget
det foreløbigt. Derfor er jeg også kommet i tvivl om hvor længe det egentlig
har sat...

/Brian

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 17-09-10 18:27

Den Tue, 14 Sep 2010 22:17:05 +0200 skrev Brian:

> [...]
> kan da også mærkes, hvis man kører oversiden af hånden henover ruden...
> for nogen, er det muligvis også mærkbart med håndfladen

Jeg har lige prøvet det samme. Det viste sig at være sprøjtestøv fra et
tag der blev malet og bilen var som beklædt med velour.

Det varede nogle timer a fjerne det, men det er relativt let med det
rigtige produkt.

Først skal bilen vaskes så det løse snavs er fjernet.

Dernæst skal bilen have en omgang med rengøringsler som det hedder på
dansk eller claybar som det kaldes på engelsk.

Rengøringsler er noget syntetisk modellervoks-lignende-noget som nemt
snupper urenhederne.

Rengøringsler er oprindelig lavet til autolakerer der fik sprøjtestøv
hvor der ikke skulle være lakeret. Det fjerner sprøjtestøv, tjære,
flyverust, harpiks og sikkert også andre lign. ting.

Når man bruger rengøringsler skal der sprøjtes sæbevand over bilens
renvaskede lak inden man bruger rengøringsleret og det er vigtigt at man
hele tiden sørger for at der er sæbevand på lakken ellers kan man ridse
eller lave fedtede spor fra rengøringsleret.

Det rengøringsler jeg brugte er fra 3M og du kan se det her:
http://www.3mshop.dk/product.asp?product=996

I dåsen er et stykke på 200 gram. Halver det så du har en god størrelse
at arbejde med.

Klumpen opvarmes med hænderne og klemmes en smule flad. Den flade klump
køres så hen over lakken i sæbevandet UDEN AT TRYKKE men ganske let og du
vil mærke/høre hvordan den æder snavset op af lakken. Når lakken er ren
(og tro mig den bliver lige så glat som da bilen var nylakeret) er det
nemt at mærke at du er færdig med området.

En tur hen over hele bilen tager et par timer og kræver lidt tålmodighed,
men det er så let at selv fruen her i huset gjorde det ved sin 2½ år
gamle bil og var begejstret for resultatet.

Når du er færdig bør du tørre bilen og give den en grundig omgang voks.

I øvrigt fungerer det også rigtig fint på ruderne.

Og så et tip: Efterhånden som snavset sætter sig i leret kan du se de
sorte pletter og mår du synes at du ikke længere vil arbejde med det på
lakken så klemmer du leret en smule mere fladt inden du folder det og
klemmer det til passende størrelse igen. På den måde gemmer du snavset
ind i lerklumpen og når du ikke længere kan få et rent stykke at arbejde
med kan du smide klumpen ud.

100 gram rengøringsler (det halve at 3Ms pakke holder til flere omgange
på bilen også selv om den er virkelig snavset.

God arbejdslyst
Claus

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 17-09-10 18:37

Den Fri, 17 Sep 2010 17:27:16 +0000 skrev Claus Nygaard-Pedersen:

> Først skal bilen vaskes så det løse snavs er fjernet.
>
> Dernæst skal bilen have en omgang med rengøringsler som det hedder på
> dansk eller claybar som det kaldes på engelsk.

Jeg fandt et klip på Youtube der viser hvordan:
http://www.youtube.com/watch?v=bo35vb68G-0&feature=related

Mvh
Claus