Så blev det tid til vinterdæk
Fra : oz3bto

Dato : 13-09-10 16:53

Blev vækket kl 7 her til morgen af underboen.. Om jeg kunne køre hende på
job

Viser sig at der ligger 10cm nyfalden sne og de havde stadig sommerdæk på
merceren (RWD) så den kunne ikke komme op ad indkørslen (Stigning på 10-12%)

Fair nok .. Terranoen har helårs dæk på så var helt sikker på at den kunne
komme op .. Der troede jeg så forkert.. End ikke med 4WD aktiveret kunne jeg
komme op

Måtte så sparke liv i taxaen .. Land cruiser oså monteret med tyske
vinterdæk.. Den kom op .. Efter jeg havde aktiveret spær på bagakslen

Så nu er der bestilt 2 nye vinterdæk til terranoen samt en pose pigge jeg
selv kan jorde i dækkene når sneen bliver permanent heroppe

Det er dog lidt tideligt at vi har fået sne heroppe så mon ikke at DK får
en snefyldt vinter igen :D

Lærte ihvertfald en ting idag .. Helårs dæk og sne er NO GO selvom man har
4WD på bilen

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 16:56

"oz3bto" <no@in.dk> skrev :

>Det er dog lidt tideligt at vi har fået sne heroppe så mon ikke at DK får
>en snefyldt vinter igen :D

Det må lige vente til jeg har fået Unimog'en på banen - tak !

--
Jan_stevns
....det er satme svært at smække med en svingdør !

Fra : oz3bto

Dato : 13-09-10 17:13

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Det må lige vente til jeg har fået Unimog'en på banen - tak !
>
> --
> Jan_stevns
> ...det er satme svært at smække med en svingdør !

Jeg går egentlig og håber på at der ligger et godt lag når vi skal til DK
midt i Dec.
4wd og norske pigdæk så jeg nok komme frem

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 18:49

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Lærte ihvertfald en ting idag .. Helårs dæk og sne er NO GO selvom man
> har 4WD på bilen

hehe, troede ellers at vinterdæk var noget opreklameret f*s

--
Tom

Fra : Leif

Dato : 13-09-10 19:17

"Tom" <nospam> skrev i meddelelsen news:4c8e6402$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> hehe, troede ellers at vinterdæk var noget opreklameret f*s
>
> --
> Tom

Ja, og mange andre med dig - derfor ser vi altid for mange i grøften,
når den 1. vinterdag / nat ankommer.

Og jo - det eneste ekstra det koster er nogle billige stålfælge, samt en
ombytning 2 gange årligt - er man gør-det-typen får bremserne også
et eftersyn, når man nu skifter begge veje.

Mvh, Leif
Med Michelin M+S / Alpine siden ´75.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 21:42

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ombytning 2 gange årligt - er man gør-det-typen får bremserne også
> et eftersyn, når man nu skifter begge veje.

hmmm, synes nu mine vinterdæk var en del dyrere end sommerdækkene.....og det
blev heller ikke
billigere af at jeg har valgt vinteralu til vinterdækkene...da jeg synes
sorte stålfælge til så dyr en
bil ligner noget der er løgn.
Mit indtryk da jeg kiggede dæk sidste år var er vinterdæk er pænt dyrere end
sommerdæk
i hvert fald i de størrelser som min BMW må køre med.

--
Tom

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-09-10 21:51

"Tom" <nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> det blev heller ikke
> billigere af at jeg har valgt vinteralu til vinterdækkene...da jeg synes

Skal det gøres, så skal det også gøres ordentligt
Til gengæld holde de jo mange år hvis man passer lidt på dem.

> Mit indtryk da jeg kiggede dæk sidste år var er vinterdæk er pænt dyrere
> end sommerdæk
> i hvert fald i de størrelser som min BMW må køre med.

Hvilke størrelser "spiser" den da? (og hvad er "pænt dyrere"?)
Jeg synes generelt der ikke er den store forskel.
Specielt ikke hvis man holder lidt øje - eller lader sin dækmand holde øje.

Sidste år var jeg så heldig at han fandt nogen der var 3 år gamle fra
produktionsdato.
De var helt vildt nedsat hos grossisten. Formentlig fordi de fleste
privatbiler skal bruge dem i adskillige sæsoner og dermed bliver for gamle.
På taxaen er det (næsten) ligegyldigt hvor gamle de er for de holder kun 1
sæson alligevel.
De endte faktisk med at være billigere end sommerdæk.
Så min dækpusher har fået besked på at holde øjnene godt åbne igen i år
Og for en god ordens skyld, så er jeg *ikke* typen der bare skal have noget
rundt og sort.
Helst Conti - alternativt Pirelli eller Nokian (og størrelsen her er
205/55-16).

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 22:22

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg synes generelt der ikke er den store forskel.
> Specielt ikke hvis man holder lidt øje - eller lader sin dækmand holde

Sommerdæk er 225/50-17 og vinterdæk 205/55-16
Prøver at vælge dæk som scorer "Sehr empfehlenswert" eller lige under fra
ADAC test når jeg vælger dæk.
og som jyde skanner jeg så markedet ganske nøje for at få dem billigt. Både
Reifendirect, ebay og lokale
dækpushere i dk og tyskland bliver undersøgt før valget træffes.
Synes at 4 stk vinterdæk med ovenstående kriterier er ca. 1000 Kr dyrere en
sommerdæk.

--
Tom

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-09-10 23:00

> Sommerdæk er 225/50-17 og vinterdæk 205/55-16

Det er jo meget almindelige størrelser.

> Prøver at vælge dæk som scorer "Sehr empfehlenswert" eller lige under fra
> ADAC test når jeg vælger dæk.

Sikkert ikke nogen dum metode.
Jeg har indtil videre baseret mit valg på erfaring.
Måske er der noget bedre "derude", men så må jeg leve i lykkelig uvidenhed

> [...]
> dækpushere i dk og tyskland bliver undersøgt før valget træffes.
> Synes at 4 stk vinterdæk med ovenstående kriterier er ca. 1000 Kr dyrere

Hmmmm... Siden jeg skrev sidst har jeg ledt som en gal efter en faktura på
dæk, men har nu opdaget de er hos revisoren endnu, så kan ikke lige nu finde
ud af præcis hvad jeg gav.
Når jeg tænker efter er jeg dog tilbøjelig til at give dig ret i at de nok
er dyrere, men mavefornemmelsen siger mig det ikke er så meget.
Håber jeg kan bakke det op med fakta senere
Synes jeg plejer at gi' 3500-4000 for 4 stk (af begge slags) inklusiv alt.
(skift, miljø og afbalancering).
Og bare for en god ordens skyld så er det ikke nogen særlig firmaaftale de
er købt på.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 14-09-10 10:10

> Lærte ihvertfald en ting idag .. Helårs dæk og sne er NO GO selvom man
> har 4WD på bilen

Helårsdæk er da også den værste gang bras, både sommer og vinter. De duer
kun i den sidste ekstrem, som jeg ikke lige er klar over hvad er

Jeg har alle dage sværget til at have et sæt sommerhjul, og et sæt
vinterhjul.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : HKN

Dato : 16-09-10 14:32

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> wrote in message

> [...]
> kun i den sidste ekstrem, som jeg ikke lige er klar over hvad er
>
> Jeg har alle dage sværget til at have et sæt sommerhjul, og et sæt

Goodyears Wrangler dæk (som er M+S mærkede) fungerer nu ganske godt på 4WD i
sne når de er nye, men der er absolut forskel på dem og så "rigtige"
vinterdæk, når de bare er et par sæsoner gamle.

Mvh
Henrik