Strækbolte på Honda CRX ZC1 motor?
Fra : Trolden

Dato : 11-09-10 10:29

Hej,

Nogen der ved om en CRX ZC1 motor kører med strækbolte, om de evt. kan
genbruges?

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-10 20:55

"Trolden" <plougmann@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej,
>
> Nogen der ved om en CRX ZC1 motor kører med strækbolte, om de evt. kan
> genbruges?

man genbruger aldrig strækbolte uanset motor af nyere årgang....muligt man
gør på 40 år gamle biler.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-10 23:13

"Tom" <nospam> skrev i meddelelsen

> "Trolden" <plougmann@gmail.com> skrev i meddelelsen

> man genbruger aldrig strækbolte uanset motor af nyere årgang....muligt man
> gør på 40 år gamle biler.

Har TIS til både Ford og BMW. Her er citat....

BMW
Achtung!
Zylinderkopfschrauben nur einmal verwenden.

Ford
Achtung!
Zylinderkopfschrauben grundsãtlich ersãtzen

TIS er fabrikkens officielle vejledning til mekanikeren og værkstedet
oversat BMW - "Strækbolte må kun bruges en gang"
oversat Ford - "strækbolte udskiftes i princippet"

--
Tom

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-09-10 21:00

On Sat, 11 Sep 2010 09:29:19 -0700 (PDT), Trolden
<plougmann@gmail.com> wrote:

>Hej,
>
>Nogen der ved om en CRX ZC1 motor kører med strækbolte, om de evt. kan
>genbruges?
Den har været oppe ove vende et par gange før, den med genbrug af
strækbolte.
Nogen siger man i visse tilfælde kan (evt. et begrænset antal gange),
andre siger at det er engangs bolte.
Jeg holder på det sidste, med mindre man har troværdige kilder til det
modsatte.

/Hans

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-09-10 21:32

Den 11-09-2010 22:00, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> andre siger at det er engangs bolte.
> Jeg holder på det sidste, med mindre man har troværdige kilder til det

Er MB's ingeniører troværdige nok?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 11-09-10 21:41

"Trolden" <plougmann@gmail.com> skrev

>Nogen der ved om en CRX ZC1 motor kører med strækbolte, om de evt. kan
genbruges?

Jeg tror ikke at nogen Honda bruger strækbolte, men selv hvis de gør ville
jeg ikke være bange for at genbruge en pænt udseende bolt.

Volvo foreskriver højst 5 gange, de må åbenbart regne med at man mærker for
hver gang.
Nogen Ford kan genbruges 2 gange og skal mærkes.
Andre har en maxlængde, andre igen skal man bare sikre at de ikke kan nå
bunden,

Se på boltene om de er strukket, d.v.s at de på midten af det blanke stykke
er tyndere end resten.
Nogen fabrikker med bolte med gevind hele vejen foreskriver at man holder en
retteskinne på bolten, kan alle gevinderne ramme skinnen er de gode nok.

mvh
Alex Christensen

Fra : Trolden

Dato : 12-09-10 11:36

> [...]

> retteskinne på bolten, kan alle gevinderne ramme skinnen er de gode nok..

Alle er lige lange, med undtagelse af 1 som skal være ved "hul 8", som
ifølge alle manualer skal være ca. 15 mm længere end de andre.

De resterende 9 topbolte er eksakt lige lange, "ensformede" og uden
skader.

De skal iøvrigt spændes over blot 2 trin:

~25 nm og slutteligt 65 nm. Ikke noget med gradspænding.

Synes ikke det lyder af meget, men når Hondas værkstedshåndbog
foreskriver det, må den være god nok. Den nævner iøvrigt også blot
"always use new head gasket", intet om topboltene.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 12-09-10 19:02

"Trolden" skrev

> [...]

>foreskriver det, må den være god nok. Den nævner iøvrigt også blot
>"always use new head gasket", intet om topboltene.

Netop gradspænding er typisk for strækbolte, så det er det næppe, bare på
med dem igen.
Hjulbolte skruer man af og på masser af gange der er ingen der bekymrer sig
om det, de bliver endda ofte spændt alt for hårdt og er derfor i større
risiko for at få strækskader.

Alle bolte er strækbolte, man spænder gevindet længere ind og da hovedet
ikke kan komme længere strækker bolten sig, det er det der holder emnerne
sammen.
Nogle bolte er så mere strækbare end andre, og spændes på en anden måde.
Nogle Ford Seirra f.eks. spændes med 35 Nm det er faktisk bare til hovedet
har fast kontakt med topstykket, og derefter 180 gr.
Med en stigning på 1,5 mm betyder det at bolten strækker sig 0,75 mm.

Du kan jo prøve at se hvor mange grader der skal til for at komme for 25 nm
til 65, det er nok også lige omkring en halv omgang.

Man skal så passe på med den olie man smører bolten med, den skal på
gevindet og ikke ligge nedenunder skiven, det kan koste måske 0,25 mm, en
trediedel af strækket.

Brug en slange eller en klud/snor til at suge vand og olie op af
gevindhullerne i motorblokken, så det ikke vælter op langs bolten og ud
under skiven.

Forøvrigt er der en teknikgruppe, dk.teknik bil, der drukner teknikspørgsmål
ikke i alt muligt andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 12-09-10 23:36

Først skal jeg beklage det andet nick, det har Google Groups åbenbart givet
mig, havde ikke adgang til min sædvanlige newsreader i weekenden.

> [...]
> sig
> om det, de bliver endda ofte spændt alt for hårdt og er derfor i større

Jeg havde også på fornemmelsen at det havde noget at sige, men better safe
than sorry!

> [...]
>
> Brug en slange eller en klud/snor til at suge vand og olie op af
> gevindhullerne i motorblokken, så det ikke vælter op langs bolten og ud

Dét er da rene ord for pengene Tak for info!

Desværre fandt jeg ud af at topstykket så ud til at have en lillebitte revne
fra én vandkanal over mod en anden (ikke mod forbrændingskammer eller
oliekanal), så den står vel på trykprøvning. Øv!

> Forøvrigt er der en teknikgruppe, dk.teknik bil, der drukner
> teknikspørgsmål
> ikke i alt muligt andet.

I min egoisme spekulerede jeg lidt i større trafik herinde - det skal jeg
beklage.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 15:42

> Alle bolte er strækbolte, man spænder gevindet længere ind og da hovedet
> ikke kan komme længere strækker bolten sig, det er det der holder emnerne
> sammen.

Diskussionen har været her før, men selve teorien bag boltespænding er som
følger.

Første gang man spænder en skrue eller bolt, så opnår man en væsentlig
højere klemkraft end man gør ved 2. 3. osv. gang man spænder bolten.
Det samme når man olierer bolten så opnås også en væsentlig højere klemkraft
end på en usmurt bolt som alle spændes med samme moment.

Risikoen ved at genanvende en bolt er at klemkraften sagtens kan være
halveret i forhold til en ny bolt.
Så at spænde med f.eks 100 Nm på en ny bolt kan let svare til at skulle
spænde en genbrugsbolt med 150 Nm for at topstykket er klemt lige så godt
fast.

Personligt er jeg ligeglad med om folk vil genbruge deres strækbolte og
måske leve med at motoren bruger lidt kølervæske, men at en bolt er den
samme anden gang den bruges som første gang, er i hvert fald ikke tilfældet.
(det bør enhver kontruktør kunne bekræfte)

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-09-10 19:24

Den 13-09-2010 16:42, Tom skrev:

> men at en bolt er den samme anden gang den bruges som første gang, er i hvert fald ikke tilfældet.
> (det bør enhver kontruktør kunne bekræfte)

Ok. Så tager vi den fra. Der er intet beregningsmæssigt der siger at det
er tilfældet. Det er blevet terpet ind med modermælken. Og tykke tyske
lærebøger.

Hvis man anser en bolt (skue) som en elastik, At den strækker sig ud
over flydegrænsen gør som bekendt at den får en ny totallængde på x mm.
Til gengæld er den så deformationshærdet i den zone den er strakt. Hooks
lov gælder vel endnu.

Men ok, vi har haft diskussionen før. Og der blev vi heller ikke enige.
Og noget tyder på vi nok heller ikke gør det denne gang. Mindes du sagde
noget om du havde konstrueret skruemaskiner osv......

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 20:50

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Ok. Så tager vi den fra. Der er intet beregningsmæssigt der siger at det
> er tilfældet. Det er blevet terpet ind med modermælken. Og tykke tyske
> lærebøger.

som vel næppe har MÅLT klemkraften nogensinde

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-09-10 21:25

Den 13-09-2010 21:50, Tom skrev:

> som vel næppe har MÅLT klemkraften nogensinde

Ikke personligt. Men jeg ved de to professorer der underviste brugte
rimeligt meget tid på DTU med slige sager.

Men som Alexbo er inde på så er der intet der siger det skulle forholde
sig anderledes. altså at klemkraften mindskes. Kort sagt, hvor skulle
den blive af ?.

Hvis det du siger skulle hænge sammen, så svarer det til at et 100kg lod
skulle blive lettere for hver gang det bliver løftet. Hvad enten trækket
i bolten kommer fra et lod eller et gevind der trækker kommer ud på et.
Begge giver anledning til en kraft der trykker emnerne sammen. Kraften
under begge bolthoveder vil være den samme.

Men jeg ved du har arbejdet med emnet. Prøv at komme med årsagen til det
skulle forholde sig anderledes?. Eventuelt teori. Det kunne jo være jeg
havde lidt skolepenge jeg skulle have retur.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 22:15

> Men jeg ved du har arbejdet med emnet. Prøv at komme med årsagen til det
> skulle forholde sig anderledes?. Eventuelt teori. Det kunne jo være jeg
> havde lidt skolepenge jeg skulle have retur.

Nej ikke skolepenge retur.

Men en ikke ubetydelig del af de kræfter du overfører fra momentnøglen
bliver afsat
som kraft til overvinde den øgede gnidningsmodstand i gevindet. Et nyt
gevind kan du
i princippet sammenligne med to stykke glas evt. med lidt olie imellem. Så
vil du se at
glassene meget let glider over hinanden selv om du sætter noget vægt på.
Prøver du billedlig talt at lægge to plader med sandpapir mod hinanden vil
de være
nærmest umulige at flytte fra hinanden......ved godt at det er 2 sort/hvide
sammenligninger.

Jo mere du spænder en bolt, jo mere kraft bliver afsat til at overvinde
gnidningsmodstanden
og jo mindre er der tilbage til at lave klemkraft med.

I et gammelt projekt til 2 større bilproducenter arbejdede vi med en
kombination
af dels at måle vinkelspænding samt momentmåling.
Dette for at løse en opgave med at montere hjulbolte på bilerne i et stort
styktal hvor man ville
sikre sig korrekt tilspænding. Man ville bl.a sikre sig at selv om nogle
bolte måske havde lidt
maskinolie på sig (rustbeskyttelse) og andre var knas tørre, så sad hjulene
altid fast.

Jeg ved også at en større vindmølleproducent har gjort sig erfaringer på den
hårde måde
og har måtte udskifte ALLE boltene i soklen mellem rør og
cementblok/jernring da deres møller
var ved at falde fra hinanden selv om de var monteret med (husker ikke
tallet men lad os sige 100
bolte). Disse bolte var dimensioneret til spænding lige før trækbruddet kom,
men pga. genbrug,
gamle bolte blandet med nye (nogle anløbet osv) så fik vibrationerne fra
møllen boltene til både
at knække og gå løs.

De momenter jeg nævnte er meget typisk det man kan måle med samme bolt ved
første og anden
tilspænding, altså noget der ligner 50% forskel i klemkraften. Har også
forsket noget i forskelle på
fedt og olier samt forskellige overfladebehandlinger af bolte. Det hele
giver temmelig store forskelle
i de klemkrefter man får ud af samme spændemoment.

Til sidst skal jeg lige tilføje at hvis man aldrig får sin momentnøgle
kalibreret, så har man også
en MEGET stor usikkerhed i denne. Bilfabrikkernes momenter er nøje udregnede
men en vis
spillerum plejer der at være tilladt, men som skrevet andet steds, tror jeg
motorkonstruktøren
anbefaler nye strækbolte da netop topstykket er det mest kritiske
overhovedet. De skal jo
bådes løsnes og spændes i flere "tempi" for at få det tæt og at det ikke
bliver skævt.

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-09-10 22:39

Den 13-09-2010 23:14, Tom skrev:

> Nej ikke skolepenge retur.

Satans. Så må jeg afbestille de vinterdæk jeg lige regnede med at skulle
køre på til vinter. Men der er også noget med at sommerdæk er meget
bedre.

> [...]
> overhovedet. De skal jo
> bådes løsnes og spændes i flere "tempi" for at få det tæt og at det ikke

Jeps, så kom vi i mål. Se mit andet indlæg. Min verden (Og vist også
alexbos) er den håndværksmæssige gode og ideelle verden.

Din verden, og erfaring, tager højde alle de "uheldige" parametre der
kan optræde. Og det som jeg vil kalde sjusk. Så som anløbne, med
oliefingere begramsede gevind. Og så kan man komme godt på vej i mål med
at sige nye bolte. Med de lig man må købe. Selv med nye bolte bliver det
kun en halvgod løsning. Gevindet i motorblokken er stadig gammelt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 22:54

> [...]
> bolte. Med de lig man må købe. Selv med nye bolte bliver det kun en
> halvgod løsning. Gevindet i motorblokken er stadig gammelt.

Tja, bare man har brugt bolten en enkelt gang hvor den er spændt til spec.

har den fået rivninger i gevindet der gør at næste gang den anvendes så er
klemkraften temmelig meget lavere. Så dette sker allerede på bilfabrikken.
De rivninger er mikroskopiske men tager man måleudstyret frem bliver
man sikkert overrasket over at der er SÅ stor variation.
Det sker ved ALLE boltene at de ved genbrug ikke klemmer så hårdt anden
gang de bruges og at de bliver ringere og ringere for hver gang de anvendes.
Og vi taler om 2 cifrede procenter for hver gang de genbruges.

Det får når ikke topstykket til at gå løst da kraften til at løsne boltene
er rigtig
nok. Men klemkraften er væsentlig mindre end hvis man bruger nye bolte, så
mit personlige gæt vil være at topstykket er knap så tæt.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 13-09-10 20:22

"Tom" <nospam> skrev

> Første gang man spænder en skrue eller bolt, så opnår man en væsentlig
> højere klemkraft end man gør ved 2. 3. osv. gang man spænder bolten.

Hvorfor gør man det?

Hvis der skal bruges 100 NM for strække bolten, må spændkraften være den
samme uanset gammel eller ny bolt, stor eller lille, lang eller kort.
Det eneste der kan gøre en forskel er modstanden i selve gevindet, det
koster måske 10 Nm at dreje bolten i gevindet resten går til spændkraft.
Men netop strækbolte er så anderledes der spænder man som regel ikke med
moment men i grader, der kan være en forskel, at en halv omgang betyder mere
for en ny end for en gammel.

Men bare at skrive at der er forskel på første og senere gange er for tyndt,
når man forsøger at give en redegørelse for teorien.

> Det samme når man olierer bolten så opnås også en væsentlig højere
> klemkraft end på en usmurt bolt som alle spændes med samme moment.

Ja det skyldes at selve gevindet giver en større modstand uden olie,
gevindet bruger en større del af momentet.
Men det er ikke "det samme" det er noget helt andet.
Jo mindre modstand i gevindet jo større spændkraft opnås med et bestemt
moment, det har intet med nye eller gamle bolte at gøre, faktisk har gamle
bolte formentlig mindre modstand end nye der ikke er slidt til i gevinderne.

> [...]
> Så at spænde med f.eks 100 Nm på en ny bolt kan let svare til at skulle
> spænde en genbrugsbolt med 150 Nm for at topstykket er klemt lige så godt

Der er ikke rigtigt, spænder man med 100 NM bliver begge bolte strukket så
meget at klemkraften er ens, en svagere bolt bliver måske strukket længere
end en stærkere, den ender måske med at knække fordi den ikke kan spændes så
meget, men den klemmer nøjagtig det
samme hvis den spændes med samme moment og glider ens i gevindet.

Hvis man hiver i en fjeder med 20 kg. så hiver den tilbage med 20 kg,
uanset om det er en kæmpefjeder man kun kan hive 2 cm. eller en mindre
fjeder man kan hive en halv meter.
Uanset om det er helt ny fjeder eller en gammel slatten, kan man hive med
20 kg, så trækker den med 20 kg.
Nøjagtig det samme gør sig gældende for bolte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 21:37

> [...]
> Men netop strækbolte er så anderledes der spænder man som regel ikke med
> moment men i grader, der kan være en forskel, at en halv omgang betyder

Spændekraft når du drejer på en bolt er ikke det samme som klemmekraft og
nej du taber MEGET mere end
de 10 Nm /10%.

> Men bare at skrive at der er forskel på første og senere gange er for
> tyndt,
> når man forsøger at give en redegørelse for teorien.

Nej det er ikke for tyndt, det er en simpel forklaring på mekaniske
kontrukselementer.
De afvigelser jeg skriver om er ikke grebet ud af luften men MÅLT i praksis.
Da de færreste nok har tryktransmittere til at efterprøve det, bliver det
bare en endeløs
diskussion på noget man tror eller gamle bøger og ukalibrerede momentnøgler
osv.

> Ja det skyldes at selve gevindet giver en større modstand uden olie,
> gevindet bruger en større del af momentet.
> Men det er ikke "det samme" det er noget helt andet.

Det er rene spekulationer. Hvis du havde mulighed for at måle klemkraften,
ville du
bekræfte mine udsagn. Du afsætter RIGTIG meget af spændekraften i gevindet
og
det kan måles.

> [...]
> moment, det har intet med nye eller gamle bolte at gøre, faktisk har gamle
> bolte formentlig mindre modstand end nye der ikke er slidt til i

At du kan skrive dette, indkerer over for mig at du aldrig har målt disse
fænomener i
praksis. Det er ganske simpelthen IKKE hold i det. Men det kræver som sagt
at man
har udstyret til at kunne måle det.

> [...]
> så
> meget, men den klemmer nøjagtig det
> samme hvis den spændes med samme moment og glider ens i gevindet.

Jo mine udsagn er netop RIGTIGE, jeg ved godt at nogle tror at når man
spænder
en bolt med 100 Nm så svarer det til et eller andet antal Kg som 2 flader
presser
mod hinanden helt uafhængig af bolten. Men sådan forholder det sig IKKE, det
afhænger temmelig meget af om bolten er ny eller brugt og om den er smurt
eller
overfladebehandlet osv.
Som jeg tolker diverse TIS cd'ere fra bilfabrikkerne, så har deres
motorkonstruktører
netop denne viden og fraråder derfor af samme grund af man genbruger
strækboltene.
Det er min egen formodning, men jeg tror ikke det er for at de kan sælge et
par bolte
mere at bilfabrikken fraråder genbrug. I øvrigt skal man ikke forveksle en
værkstedsbog
med fabrikkens anbefalinger. TIS opdateres løbende med sidste nye viden og
er skrevet
med viden fra konstruktørene. Rep. bøger er oftest skrevet af mekanikere som
vist sjældent
bruger tid på større undersøgelser. Men som sagt det er min egen udlægning
af hvorfor
fabrikkerne ikke anbefalder genbrug af strækbolte.

> [...]
> 20 kg, så trækker den med 20 kg.
> Nøjagtig det samme gør sig gældende for bolte.

Nu er et gevind ikke at sammenligne med en elastik som du gør her.
Du kan vælge at sige mine skriverier er det rene vås og at jeg har aldrig
sat mig ind i den
større teori omkring boltespænding. Men tro mig, den dag hvor du ville måle
klemkraften
på nye og brugte bolte og smute og ikke smurte osv. så ville du blive
temmelig meget
overrasket.

og igen, jeg skriver ikke dette her for at få "trolden" til at købe
strækbolte, det er jeg
fuldstændig ligeglad med. Jeg skriver dette fordi der vist hersker en del
gammel/forkert
viden omkring det at spænde bolte.
Det generer mig heller ikke sønderligt at jeg sansynligvis næppe vil
overbevise enkelte
i rigtigheden af den store variation der er ved boltespænding, men jeg deler
gerne ud
af den viden jeg har på området.

En større afhandling af hvad der sker når 2 metaller gnider mod hinanden jo
større
trykket på dem er, vil jeg ikke trætte folk med, men det er disse fænomener
der er i
gevind og nej et gevind et ikke tabsfrit endsige < 10%....der er meget stor
kræfter der
går tabt her.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 13-09-10 22:16

"Tom" <nospam> skrev

> Jo mine udsagn er netop RIGTIGE,

Så forklar dem.
Hvori ligger forskellen på en ny og gammel bolt der skrues ned i et gevind
med samme moment.

Gevindet tvinges rundt og ned, det trækker i bolthovedet der kan ikke komme
længere fordi det rammer emnet, bolten strækkes og den fjedervirkning der
holder emnerne sammen opstår.
Hvis gevindet tvinges rundt med samme moment hvordan kan trækket så blive
forskelligt?

>Nu er et gevind ikke at sammenligne med en elastik.

En bolt er en elastik, der er det elastiske der gør at den kan spændes,
ellers ville den knække med det samme.
Hvis ikke den kunne strækkes som en elastik, kunne man jo ikke spænde
gevindet længere ned efter bolthovedet havde ramt emnet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-09-10 22:20

Den 13-09-2010 22:37, Tom skrev:

> [...]
> fænomener der er i
> gevind og nej et gevind et ikke tabsfrit endsige < 10%....der er meget

Jeg lader lige undtagelsesvis det hele blive.

Nu ser jeg at vi nok snakker lidt forbi hinanden. Det jeg snakker om de
teoretiske fakta. Det du snakker om er den praktiske brug af
skruer/bolte/gevind. Altså med de usikkerhedsmomenter det indebærer. Og
så kan der være noget om snakken. For beder man ti mand om at spænde 100
Nm med den samme momentnøgle så får man ti forskellige resultater. Og
hvad er et smurt gevind?. Tilføres der ikke samme mængde smøremiddel er
der forskel på klemkraften.

Så er det sgu nemmere at sige "nye bolt", og så er den parameter ude af
billedet.

Men når det er sagt, så vil jeg stadig mene at for den omhyggelige og
dygtige håndværker vil man få meget ens klemkraft efter første, anden
tredie........x spænding. Forudsat der ikke er direkte slid i gevindet
og grater under hovedet.

Nok om det. Mest korrekt er det nok at trække med hydraulik og spænde
møtrikken med fingrene. Men der der mest på store konstruktioner det
foregår.

Men jeg har endnu tilgode at se en ommer ved genbrug af strækbolte. Men
jeg arbejder ikke med et mere, og vil derfor nok ikke opleve det.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 22:43

> [...]
> kan der være noget om snakken. For beder man ti mand om at spænde 100 Nm
> med den samme momentnøgle så får man ti forskellige resultater.

Ikke hvis man stopper med spænde når nøglen klikker....eller giver lyd hvis
man
bruger en digital.
Enig at der vil være variation fra bolt til bolt, men den er ikke 50% eller
mere
når boltene er nye.

> Og hvad er et smurt gevind?. Tilføres der ikke samme mængde smøremiddel er
> der forskel på klemkraften.

Ved samme type olie/fedt varierer klemkraften med samme tilspændingsmoment
ikke
mere end 10-15% selv om mængden varierer. Her danner olien/fedtet den
bærende
hinde som nedsætter friktionen i gevindet.

> [...]
> dygtige håndværker vil man få meget ens klemkraft efter første, anden
> tredie........x spænding. Forudsat der ikke er direkte slid i gevindet og

Jeg VED at det gør man ikke når man genbruger bolte.

> Men jeg har endnu tilgode at se en ommer ved genbrug af strækbolte. Men
> jeg arbejder ikke med et mere, og vil derfor nok ikke opleve det.

Et ikke korrekt spændt topstykke vil højst sandsynligt være spændt med for
lille en
klemkraft, så resultatet vil jeg mene er et mindre/større forbrug af
kølervæske, måske
lidt hurtigere forurening af motorolien fordi gasser og lign fra
forbrændingen ryger
over i motorolien osv. Nok ikke noget alvorligt, men alligevel det der får
en bil til at
virke træt.

Igen min personlige holdning at bilfabrikkerne ikke er knivskarpe i deres
udmelding
hvor for f.eks Ford, siger at de anbefaler at de skiftes fordi det kan have
nogle negative
bivirklinger. Det er jo træls at skulle gå og holde øje med vandstanden
hele tiden hvis
man er forvent med stort set ingen efterfylding.
Vil tro at problemerne bliver proportionlt større når tid taler om højere
kompression
som ved diesel-biler og jo mere brændstof der pustes ind.

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 14-09-10 00:24

> Men jeg har endnu tilgode at se en ommer ved genbrug af strækbolte. Men
> jeg arbejder ikke med et mere, og vil derfor nok ikke opleve det.

Tja, jeg satser da på at kunne berette, at du stadig har det til gode.
Beslutningen går ihvertfald på at genbruge de gamle bolte. Motornummeret er
det originale og speedometeret har stelnrstempling svarende til bilens, så
den har gået 321.000 km. Der er godt med kvitteringer indtil 250.000 km, så
jeg tvivler stærkt på at et toppakningsskift har fundet sted (specielt
udokumenteret), hvorfor man må gå ud fra det er anden gang boltene bliver
brugt.

Gevind bliver renset, det samme med boltene, der så får en smule olie, som
den tekniske manual foreskriver. Hvis Honda har gjort det sådan første gang,
må det vel også være fint anden gang.

Der er komplet pakningssæt på vej hjem fra Kamerika, et pakningssæt derovre
fra koster 420 kr. alt inkl. - både fragt, oliehætter, alt i pakdåser og
hvad har vi af ting og sager. Pris i DK for toppakning alene? 580 kr... Jow
jow

Nyt topstykke er fundet, det gamle havde nogle uregelmæssigheder der ikke er
værd at forsøge sig ud fra - så skal der bare demonteres, renses ventiler,
slibes ventilsæder, monteres nye oliehætter og hvad har vi.. Om jeg glæder
mig - JO TAK! - det er første gang jeg har fingrene SÅ dybt inde i en motor,
men med alle redskaber på plads, inklusive den tekniske læsning, samt et par
hænder der indtil videre har vendt rigtigt, skal det nok blive godt.

Glæder mig virkeligt til at høre ZC1'eren snurre 4 overraskende langslagne
og hastigt rejsende stempler velvilligt rundt i en teknisk symfoni hvor
krumtappen via en tandrem driver 2 overliggende knaster rundt lækkert
ophængt i en oliefilm, der sparker til nogle perfekt justerede "rockers",
ja, jeg kunne blive ved...

Om jeg er motorliderlig? Det tror jeg nok! Teknisk fascinerer mig.

Jeg mangler bare at overbevise min bedre halvdel om, at selvgjort er
velgjort. Hun ser på mig som jeg var idiot, når jeg storsmiler mens jeg
drejer nøglen i f.eks. en gammel E30er, man lige har smidt en noget nyere
M50-motor i, og det bare springer til live i første hug. Det der feel af
selvgjort, UHA!

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 19-09-10 19:12

> Men jeg har endnu tilgode at se en ommer ved genbrug af strækbolte. Men
> jeg arbejder ikke med et mere, og vil derfor nok ikke opleve det.

Det har du stadig tilgode, motoren er skruet sammen nu, med brugte bolte, og
spiller bare 100%

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.