90 km/t på landevej i Jylland !
Fra : Per

Dato : 06-09-10 05:49

Man vil hæve hastigheden på udvalgte strækninger i Jylland som et forsøg.

http://www.berlingske.dk/politik/farten-op-paa-landevejene

Gad vide om det også gælder for lastbiler

Mvh. Per

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-09-10 07:13

On Mon, 6 Sep 2010 06:49:04 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Man vil hæve hastigheden på udvalgte strækninger i Jylland som et forsøg.
>
>http://www.berlingske.dk/politik/farten-op-paa-landevejene
>
>Gad vide om det også gælder for lastbiler

>--

Hvis du har et reelt ønske om at udnytte en eventuel hævning af
fartgrænsen, får du da mest ud af det, hvis lastbilerne og må være
med.

Så vidt kommer det nok ikke. Det er ikke in at give lastbiler noget
som helst lige i øjeblikket.

Og ved at beholde status quo for lastbilerne, øger man også muligheden
for at folk bliver pissed off, når lastbilen stadig kører 80. Det er
jo også godt. Det er i hvert fald vand på lastbilhadernes mølle.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : SvenP

Dato : 06-09-10 07:28

> Og ved at beholde status quo for lastbilerne, øger man også muligheden
> for at folk bliver pissed off, når lastbilen stadig kører 80. Det er
> jo også godt. Det er i hvert fald vand på lastbilhadernes mølle.

Du mener da vel 70 km/t ikke?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-09-10 07:54

On Mon, 6 Sep 2010 08:28:10 +0200, "SvenP" <saerlig@gmail(ns).com>
wrote:

>Du mener da vel 70 km/t ikke?

>--

N ååårrrh jo, vi er jo ikke ude på motorstien.

Men problemet er vder stadigvæk.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : oz3bto

Dato : 08-09-10 20:59

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> N ååårrrh jo, vi er jo ikke ude på motorstien.
>
> Men problemet er vder stadigvæk.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer

ahh lastbilen må mig bekendt da køre 80 på landevej også .. så længe den
ikke har noget bagefter

Fra : Anders Majland

Dato : 08-09-10 21:21

> ahh lastbilen må mig bekendt da køre 80 på landevej også .. så længe den
> ikke har noget bagefter

Godt du fik disclaimeren "mig bekendt" med

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302#K5
§ 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må
hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.

Stk. 2. For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg
(lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj må hastigheden på andre veje end motorveje uanset § 42 aldrig
overstige 70 km i timen.

Stk. 4. For de i stk. 2 og 3 nævnte køretøjer må hastigheden på motorveje
uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-09-10 02:04

On 6 Sep., 08:13, fol...@rasmussen.dk wrote:

> Hvis du har et reelt ønske om at udnytte en eventuel hævning af
> fartgrænsen, får du da mest ud af det, hvis lastbilerne og må være
> med.

Betyder vel ikke noget, de kører jo alligevel max hele tiden, i hvert
fald dem man møder i Jylland.

--
Christian

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 06-09-10 16:12

> Betyder vel ikke noget, de kører jo alligevel max hele tiden, i hvert
> fald dem man møder i Jylland.

Ja déeeet, ligger man slavisk på 80 på Viborgvejen (på GPS...), bliver man
overhalet af lastbiler. Punktum.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Anders Majland

Dato : 07-09-10 07:19

> Ja déeeet, ligger man slavisk på 80 på Viborgvejen (på GPS...), bliver man
> overhalet af lastbiler. Punktum.

Men deraf kan du jo ikke udlede at alle lastbiler kører hurtigere end 80....
Du ser jo mest lovbryderne der overhaler dig ... Samme argument som alle
motorcyklister kører for stærkt ud fra at man bliver overhalet af en del ...

Og ja det er ikke altid sjovt at blive overhalet af en lastbil der ikke
holder bare nogenlunde sideafstand og måske trækker så snart den næsten er
forbi ....

(Jeg er også vaneforbryder så det er ikke så tit jeg bliver overhalet af
lastbiler ... )

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 06-09-10 09:33

> Og ved at beholde status quo for lastbilerne, øger man også muligheden
> for at folk bliver pissed off, når lastbilen stadig kører 80. Det er
> jo også godt. Det er i hvert fald vand på lastbilhadernes mølle.

I torsdags prøvede jeg at køre øko-kørsel i smarten fra Silkeborg og hjem
nord for Viborg. Det var tidligt aften og myldertidstrafikken var væk og jeg
kørte præcist efter hastighedsgrænserne (GPS) og . Jeg endte på 29km/l -
lidt skuffende når den nu er opgivet til 30,3km/l ... Men der er mange
rundkørsler på strækningen og jeg blev også "afbrudt" af håndfuld traktorer
og en enkelt mejetærsker.

Eneste episode var en sættevogn der valgte at overhale et sted med dårlig
oversigt og over spærrelinier for at komme videre - han blev åbenbart
"pissed off" når bilen foran kun kørte de lovlige 80km/t (Udlænding - vist
hollanske plader)

Men sålænge det kun er 2sporede veje så er en fælles hatighedsgrænse ikke
nogen dum ide - og det kunne passende være de 90 flertallet af lastbiler
ligger på.

/A