østbiler museum
Fra : zillyink

Dato : 03-09-10 13:44

Findes noget sted i Europa et "museum" for biler fra de gamle
kommunistlande, Skoda, Zastava, Lada, Zil, Trabant, Melkus, Wartburg,
Gaz, Moskwitch osv.? Gerne samlet på et sted!

Nogle er fasinerende, andre fasinerende grimme og andre igen, bare
grimme.

Fra : AlRo

Dato : 04-09-10 07:10

> [...]
>Gaz, Moskwitch osv.? Gerne samlet på et sted!

>Nogle er fasinerende, andre fasinerende grimme og andre igen, bare

Hej du skriver godt nok Europa,
men jeg var i Letland i 09 og besøgte:
http://www.motormuzejs.lv/pub/index.php?id=21
lidt udenfor Riga, de havde da et par "guldkorn"
linket er på original sproget da fotos ellers ikke virker.
Jeg har selv taget lidt foto hvis du er int.

Hilsen AlRo

Fra : AS

Dato : 04-09-10 11:09

> Hej du skriver godt nok Europa,
> men jeg var i Letland ...

Det lyder, som Letland er ikke i Europa. Hvor den saa?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-09-10 13:08

On Sat, 4 Sep 2010 12:08:42 +0200, "AS" <no@mail.com> wrote:

>Det lyder, som Letland er ikke i Europa. Hvor den saa?

Jeg vil mene at OP med Europa mener det man tidligere kaldte
vesteuropa dog med tilføjelse af Østtyskland og Polen.

Det er korrekt at Letland er en del af Europa, lige så med de to andre
baltiske lande og Rusland til og med Uralbjergene.

/Hans

Fra : Menabra

Dato : 04-09-10 08:24

"zillyink" <zillyink@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Gaz, Moskwitch osv.? Gerne samlet på et sted!
>
> Nogle er fasinerende, andre fasinerende grimme og andre igen, bare

Hej

Var her i år :
http://www.eisenach.de/automobile-welt-eisenach.476.0.html

mvh
Menabra

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 04-09-10 08:46

Den 03-09-2010 21:43, zillyink skrev:
> [...]
> Gaz, Moskwitch osv.? Gerne samlet på et sted!
>
> Nogle er fasinerende, andre fasinerende grimme og andre igen, bare

Skønhed er noget meget subjektivt og relativt. Mange er i dag glade for
Trabanten.

Hvad er det, der får folk til at elske nutidens standarddesign? Vil vi i
virkeligheden gerne ligne hinanden?

Jeg har altid syntes godt om den klassiske velkendte Lada (fransk
inspireret) og Wolga, der blev meget brugt som taxi.
En hel del af bilmodellerne ligner formentlig ældre modeller fra Vesteuropa.

I DDR Museum i Berlin kan man kravle ind i en Trabant.

Det er pudsigt at tænke på, at folk engang var mindst lige så ægte glade
for at få en brugt Trabant, som folk i dag er for at købe en typisk bil
af standarddesign, der ligner alle de andre biler i dag.

Men der var jo også engang for længe, længe siden, at der levede
mennesker på jorden, som ikke vidste, at de ikke kunne undvære en
mobiltelefon.

Bjarne

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-09-10 09:22

Bjarne S Nielsen skriver:

> Det er pudsigt at tænke på, at folk engang var mindst lige så ægte glade
> for at få en brugt Trabant, som folk i dag er for at købe en typisk bil
> af standarddesign, der ligner alle de andre biler i dag.

Sjovt du skriver sådan, for for dem der kunne arbejde i mange mange år
og gøre sig fortjent til at kunne købe en Trabant var en Tranbant
netop en typisk bil i standarddesign der lginede alle de andre.

Klaus

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 07-09-10 08:29

Den 04-09-2010 10:22, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> og gøre sig fortjent til at kunne købe en Trabant var en Tranbant
> netop en typisk bil i standarddesign der lginede alle de andre.

Lige præcis.
Og ejeren af en brugt Trabant var formentlig hverken mere eller mindre
glad for sin bil end du er for din.

Jeg kender en DDR-familie, som fik Trabant og var begejstrede.
Senere fik de en Lada Samara og virkede ikke ret meget lykkeligere for den.
Nogle år efter en ny Volvo på afbetaling...

Bjarne

Fra : Kim Olsen

Dato : 04-09-10 21:09

I Tjekkiet (Mlada Boleslav) findes Skoda museet. De har foruden Skoda, Praga
og lidt Tatra.

http://new.skoda-auto.com/COM/about/tradition/museum/Pages/Museum.aspx

Hilsen
Kim