/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Downsizing
Fra : Benny


Dato : 29-08-10 18:23

Hej

Læste en artikel i DBA okm den nye 2 cylindrede motor som Fiat har
udviklet til den nye Fiat 500.

2 cylinder på 0,9l med turbo og 85 HK. Den skulle erstatte den
nuværende 4 cylindrede motor, bare veje og fylde mindre, og gå
betydelig længere pr. liter benzin.
Det er helt i tråd om artiklen om VW Golf motorene der åbenbare er
(lige som Lupo 3l motoren) udviklet af Bosch. Bosch påstår at i 2016
er std. motoren i Golf en 1,4l diesel med 3 cyl. og 140 HK. Den vil
kunne præstere 40 km/l. Den 4 cylindrede er på det nærmeste udgået
pga. pris.

Nåh ja. Lupo'en var også 3 cylindret.

Men 1,4 l og 140 hk. Da jeg var i lære havde chefens 2,4 l Mercedes 60
HK og 0-100 på en madpakkes tid + det løse.

Benny

 
 
Klaus D. Mikkelsen (30-08-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-08-10 05:35

Benny skriver:
>
> Men 1,4 l og 140 hk. Da jeg var i lære havde chefens 2,4 l Mercedes 60
> HK og 0-100 på en madpakkes tid + det løse.

Jeg er så en af dem der så småt er begyndt på det der downsizing motor
halløj.

Det er så en benziner med 160 HK på en 1,4 - det har jeg ike fortrudt
- det spiller maks sammen med en DSG kasse.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Dennis Hellan Peders~ (30-08-2010)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 30-08-10 08:58



"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4C7B34DE.AF55E6F5@du.kan.finde.den...

> Jeg er så en af dem der så småt er begyndt på det der downsizing motor
> halløj.
>
> Det er så en benziner med 160 HK på en 1,4 - det har jeg ike fortrudt
> - det spiller maks sammen med en DSG kasse.


Hej.

Spændende bil, har prøvet såån en svend i en Golf også med DSG, hvor langt
kører du på literen ?


Hilsen Dennis.


Klaus D. Mikkelsen (30-08-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-08-10 17:00

Dennis Hellan Pedersen skriver:
>
> Spændende bil, har prøvet såån en svend i en Golf også med DSG, hvor langt
> kører du på literen ?

Over 15.....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Palle Bugtrup (30-08-2010)
Kommentar
Fra : Palle Bugtrup


Dato : 30-08-10 08:49


"Benny" <hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:c28142e6-0116-4347-b107-fb10206b8202@l20g2000yqe.googlegroups.com...
Hej

Læste en artikel i DBA okm den nye 2 cylindrede motor som Fiat har
udviklet til den nye Fiat 500.

2 cylinder på 0,9l med turbo og 85 HK. Den skulle erstatte den
nuværende 4 cylindrede motor, bare veje og fylde mindre, og gå
betydelig længere pr. liter benzin.
Det er helt i tråd om artiklen om VW Golf motorene der åbenbare er
(lige som Lupo 3l motoren) udviklet af Bosch. Bosch påstår at i 2016
er std. motoren i Golf en 1,4l diesel med 3 cyl. og 140 HK. Den vil
kunne præstere 40 km/l. Den 4 cylindrede er på det nærmeste udgået
pga. pris.

Nåh ja. Lupo'en var også 3 cylindret.

Men 1,4 l og 140 hk. Da jeg var i lære havde chefens 2,4 l Mercedes 60
HK og 0-100 på en madpakkes tid + det løse.

Benny

Så er du jo næsten lige så gammel som mig?

Palle



KASO (30-08-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 30-08-10 18:20


"Benny" <hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:c28142e6-0116-4347-b107-fb10206b8202@l20g2000yqe.googlegroups.com...
Hej

Læste en artikel i DBA okm den nye 2 cylindrede motor som Fiat har
udviklet til den nye Fiat 500.

2 cylinder på 0,9l med turbo og 85 HK. Den skulle erstatte den
nuværende 4 cylindrede motor, bare veje og fylde mindre, og gå
betydelig længere pr. liter benzin.
Det er helt i tråd om artiklen om VW Golf motorene der åbenbare er
(lige som Lupo 3l motoren) udviklet af Bosch. Bosch påstår at i 2016
er std. motoren i Golf en 1,4l diesel med 3 cyl. og 140 HK. Den vil
kunne præstere 40 km/l. Den 4 cylindrede er på det nærmeste udgået
pga. pris.

Nåh ja. Lupo'en var også 3 cylindret.

Men 1,4 l og 140 hk. Da jeg var i lære havde chefens 2,4 l Mercedes 60
HK og 0-100 på en madpakkes tid + det løse.

Benny
----------------------------------------------------------------------------------

Der er da sket en del. Den lille 2-cyl Fiat kommer iøvrigt også med
105Hk....

VAG har også en 1.2 (med respirator (turbo)) på 105hk - i en Octavia kan den
køre omkring 16-17km/l.

Fiat har også andre på programmet - f.eks. en 1.4 på 170hk.


Benny (30-08-2010)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 30-08-10 13:04

On 30 Aug., 19:19, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> "Benny" <hojvae...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:c28142e6-0116-4347-b107-fb10206b8202@l20g2000yqe.googlegroups.com...
> Hej
>
> Læste en artikel i DBA okm den nye 2 cylindrede motor som Fiat har
> udviklet til den nye Fiat 500.
>
> 2 cylinder på 0,9l med turbo og 85 HK. Den skulle erstatte den
> nuværende 4 cylindrede motor, bare veje og fylde mindre, og gå
> betydelig længere pr. liter benzin.
> Det er helt i tråd om artiklen om VW Golf motorene der åbenbare er
> (lige som Lupo 3l motoren) udviklet af Bosch. Bosch påstår at i 2016
> er std. motoren i Golf en 1,4l diesel med 3 cyl. og 140 HK. Den vil
> kunne præstere  40 km/l. Den 4 cylindrede er på det nærmeste udgået
> pga. pris.
>
> Nåh ja. Lupo'en var også 3 cylindret.
>
> Men 1,4 l og 140 hk. Da jeg var i lære havde chefens 2,4 l Mercedes 60
> HK og 0-100 på en madpakkes tid + det løse.
>
> Benny
> ---------------------------------------------------------------------------­-------
>
> Der er da sket en del. Den lille 2-cyl Fiat kommer iøvrigt også med
> 105Hk....
>
> VAG har også en 1.2 (med respirator (turbo)) på 105hk - i en Octavia kan den
> køre omkring 16-17km/l.
>
> Fiat har også andre på programmet - f.eks. en 1.4 på 170hk.

Bil fabrikanterne har også travlt. 26 km/l som gennemsnit i 2020 :-
O .EU norm.

Og der er ikke bare brænstofforbrug som gulerod. Færrer cylinder gør
også en motor billigere at lave. Tjah en enebanker er nu nok ikke så
sjov at køre med.


Benny

Anders Majland (01-09-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 01-09-10 07:00


> Og der er ikke bare brænstofforbrug som gulerod. Færrer cylinder gør
> også en motor billigere at lave. Tjah en enebanker er nu nok ikke så
> sjov at køre med.

Hvorfor ikke ?

Kunne jo evt kombineres med noget svinghjul/balanceaksel eller lign. Men
hvorfor skulle det være værre end for en 3 cylindret ?

Men en 2cylindret er nok nemmere at få i balance...




Leo Jensen (01-09-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 01-09-10 00:44

On Sep 1, 8:00 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Og der er ikke bare brænstofforbrug som gulerod. Færrer cylinder gør
> > også en motor billigere at lave. Tjah en enebanker er nu nok ikke så
> > sjov at køre med.
>
> Hvorfor ikke ?
>
> Kunne jo evt kombineres med noget svinghjul/balanceaksel eller lign. Men
> hvorfor skulle det være værre end for en 3 cylindret ?

Flere cylindre betyder kortere pauser mellem tændingsimpulserne, og
det giver lækker motorgang, Når man kommer op på 6 cylindre begynder
forbrændingsimpulserne at overlappe, og så bliver det godt.
Amerikanske V8'ere falder så vidt jeg ved uden for dette
mønster...

> Men en 2cylindret er nok nemmere at få i balance...

1 eller 2 cylindre betyder nok ikke det store. Jeg har ikke lige kunne
google mig frem til om Fiat's 2-cyl er en paralleltwin, men det er det
formentlig. Så kører stemplerne synkront op og ned, mens de 2 cylindre
skiftes til at tænde. Det betyder at massekræfterne (vibrationer fra
bevægelige dele) i motoren er nøjagtig som 2 stk 1-cylinderede, der
kører i takt, mens tændingsimpulserne skiftevis kommer fra den ene og
den anden cylinder, hvilket giver en fornuftig motorgang.
En balanceaksel kan udbalancere en del af en 2-cylindret twinmotors
vibrationer. Stemplernes masse kører op og ned, og en del af det
udligner man ved kontravægte på krumtappen, men da krumtappen roterer
tilfører disse modvægte samtidig vibrationer 'på tværs'. En
modsatroterende balanceaksel i samme omdrejningstal som krumtappen kan
så bruges til at modvirke disse bevægelser på tværs, men den skal være
temmelig stor hvis man vil have udbalanceret alt, og så står man med
en tung og træg motor, og det er jeg sikker på at der ikke er nogen
der ønsker...

MVH Leo

Fly Christensen (01-09-2010)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 01-09-10 15:32

On Tue, 31 Aug 2010 23:43:58 -0700 (PDT), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:


>Flere cylindre betyder kortere pauser mellem tændingsimpulserne, og
>det giver lækker motorgang, Når man kommer op på 6 cylindre begynder
>forbrændingsimpulserne at overlappe, og så bliver det godt.

Jeg kan mærke en markant forskel på min V6 og konens R4. V6'eren er mere
rolig i det.

>Amerikanske V8'ere falder så vidt jeg ved uden for dette
>mønster...

Både og. Ford havde for en del år siden optimeret tændingdrækkefølgen på
en af deres V8, husker ikke modellen. De solgte så godt som ingen biler,
på trods af en meget rolig motorgang. Da de så ændrede
tændingsrækkefølge, så motoren blev urolig men bluprede, så kunne de
sælge bilen.

Fly

Benny (02-09-2010)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 02-09-10 04:34

On 1 Sep., 08:43, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:
> On Sep 1, 8:00 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
> wrote:
>
> > > Og der er ikke bare brænstofforbrug som gulerod. Færrer cylinder gør
> > > også en motor billigere at lave. Tjah en enebanker er nu nok ikke så
> > > sjov at køre med.
>
> > Hvorfor ikke ?
>
> > Kunne jo evt kombineres med noget svinghjul/balanceaksel eller lign. Men
> > hvorfor skulle det være værre end for en 3 cylindret ?
>
> Flere cylindre betyder kortere pauser mellem tændingsimpulserne, og
> det giver lækker motorgang, Når man kommer op på 6 cylindre begynder
> forbrændingsimpulserne at overlappe, og så bliver det godt.
> Amerikanske V8'ere falder så vidt jeg ved uden for dette
> mønster...
>
> > Men en 2cylindret er nok nemmere at få i balance...
>
> 1 eller 2 cylindre betyder nok ikke det store. Jeg har ikke lige kunne
> google mig frem til om Fiat's 2-cyl er en paralleltwin, men det er det
> formentlig. Så kører stemplerne synkront op og ned, mens de 2 cylindre
> skiftes til at tænde. Det betyder at massekræfterne (vibrationer fra
> bevægelige dele) i motoren er nøjagtig som 2 stk 1-cylinderede, der
> kører i takt, mens tændingsimpulserne skiftevis kommer fra den ene og
> den anden cylinder, hvilket giver en fornuftig motorgang.
> En balanceaksel kan udbalancere en del af en 2-cylindret twinmotors
> vibrationer. Stemplernes masse kører op og ned, og en del af det
> udligner man ved kontravægte på krumtappen, men da krumtappen roterer
> tilfører disse modvægte samtidig vibrationer 'på tværs'. En
> modsatroterende balanceaksel i samme omdrejningstal som krumtappen kan
> så bruges til at modvirke disse bevægelser på tværs, men den skal være
> temmelig stor hvis man vil have udbalanceret alt, og så står man med
> en tung og træg motor, og det er jeg sikker på at der ikke er nogen
> der ønsker...

Ja, det var en tanketorsk omkring enebankeren

Fiat er næsten tvunget til twin. Kørte stemplerne 180 grader forskudt
er der nok stor mulighed for samme vibrations problemer som den 3
cylindrede.

Benny

Leo Jensen (02-09-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 02-09-10 04:50

On Sep 1, 4:32 pm, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:
> On Tue, 31 Aug 2010 23:43:58 -0700 (PDT), Leo Jensen
>
> <leo.5...@gmail.com> wrote:
> >Flere cylindre betyder kortere pauser mellem tændingsimpulserne, og
> >det giver lækker motorgang, Når man kommer op på 6 cylindre begynder
> >forbrændingsimpulserne at overlappe, og så bliver det godt.
>
> Jeg kan mærke en markant forskel på min V6 og konens R4. V6'eren er mere
> rolig i det.
>
> >Amerikanske V8'ere falder så vidt jeg ved uden for dette
> >mønster...
>
> Både og. Ford havde for en del år siden optimeret tændingdrækkefølgen på
> en af deres V8, husker ikke modellen. De solgte så godt som ingen biler,
> på trods af en meget rolig motorgang. Da de så ændrede
> tændingsrækkefølge, så motoren blev urolig men bluprede, så kunne de
> sælge bilen.

Hvis kunderne forbinder V8 med pludren er det jo også nødvendigt at
lave motoren sådan. Harley ville jo heller ikke slippe afsted med at
montere en balanceaksel eller ændre på at plejlstængerne sidder samme
søle.

En lille historie: Jeg arbejdede sidst i 90'erne for Brenderup
Trailers i udviklingsafdelingen. Vi testede nye trailermodeller på MAN/
Iveco's testbane i samarbejde med vores akselleverandør AL-KO, og de
havde en overgang en 5-serie BMW uden betegnelse på smækken som
trækbil.
Jeg havde da kørt efterhånden en del omgange i bilen, og på et
tidspunkt får bilen en defekt, der gør at motorhjelmen skal op. Jeg
blev temmelig overrasket over at se en V8-motor, for som chauffør var
oplevelsen nøjagtig den samme som med deres 6-cylindrede 'turbiner'.
Om det var en 530 eller 540 har jeg ingen anelse om, men den virkede
ikke voldsomt stærk med et par ton på krogen, så mon ikke det var den
lille...

MVH Leo


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste