alexbo skrev:
> "Morten" skrev
>
>> I går oplevede jeg under en køretur at motoren blev ekstremt varm, og der
>> kom en advarsel i displayet.
>
> Du skriver ikke noget om at du har kontrolleret vandstanden, eller at det
> stod ud af køleren med røg og damp.
> Så indtil videre formoder jeg at det er som det skal være.
> Dine ekstra sikringer kan være til aircon og oliekølerblæser.
>
> Motoren må ikke blive ekstrem varm under kørsel uanset om blæser kører eller
> ej, den blæser er kun for erstatte fartvinden ved stilstand eller langsom
> kørsel.
> Så bliver motoren varm under alm. kørsel kunne det tyde på en defekt
> termostat.
>
Hvorfra ved man at motoren er for varm? Termometeret!?
Dét kan ligesåvel være dér hvor fejlen forekommer!
>> Da jeg åbnede hjelmen, kunne jeg se at ventilatoren/blæseren foran ved
>> radiatoren ikke kørte.
> Den burde starte når motoren bliver så varm, der sidder en kontakt i
> køleren, du kan prøve at enten måle om der kommer strøm frem, eller tage
> stikket af og stikke en skruetrækker ned i benene for at danne forbindelse,
> så bør blæseren starte.
>
Jup, og dét er også et fint trick til at nød-igangsætte blæseren
(permanent) hvis man virkelig er ude i tovene!
> Kontakten ser nogenlunde sådan ud.
>
http://www.refako.dk/product_info.php?cPath=1_100000021_245004172_110004172_120019008&products_id=1-4007.5145159110319008
>
Andre kontakter kan have kun én ledning der går til. I så fald danner
kontakten forbindelse til stel når den slutter (= tænder) - I så
tilfælde kan man kontrollere blæseren ved at trække stikket af kontakten
og kortslutte det til et pålideligt stelpunkt!
Jeg synes ikke at der skrives om hvorvidt at der er vand nok på systemet!?
Så kontrollér lige dét også!
--
Armand.