"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:4c5da37e$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> news:4c5d8c8d$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
>> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
>> news:4c5d5be6$0$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>>>
>>>> I øvrigt forbavsende at der endnu ikke er fortaler for at hastigheden
>>>> skal ligge på drejningsmomentet ...
>>>>
>>>
>>> Det er jo snart også nede lige over tomgang på mange biler
>>>
>>> (OK - på min er det "først" ved 1750rpm, at jeg får mine 300Nm, men den
>>> kan da trække længere nede også - men bilen mener selv (med pile i
>>> omdrejningstælleren) at det er mest økonomisk at ligge tæt på de
>>> 1700rpm. Jeg har endnu ikke haft den længe nok til at få brugbare
>>> erfaringer til at efterprøve det - jeg har kun tanket 2 gange).
>>
>> Prøv at køre med jævne 4.000 omdrejninger i første gear og se om det er
>> økonomisk ifølge dine pile. Det var det på visse ganske vist ældre
>> benzinbiler - mere økonomisk end at køre i et højere gear med lidt
>> speeder. Jeg husker ikke hvilken bil det var ..
>>
>
> Dét har jeg ikke lyst til at høre på
> Men jeg agter at sammenligne pilene lidt med kørecomputerens mål for
> aktuelt forbrug...
> (omend den viste sig at være pessimistisk(!) ved første kontrolmåling -
> jeg havde faktisk kørt længere på literen, end den angav)
>
>> Din er formentlig en dieselbil. Det er alligevel billigere at køre med
>> lave omdrejninger frem for at køre på drejningsmomentet.
>
> Jeps - og ja - det var det ihvertfald på den forrige, jeg havde! Den havde
> maksimalt moment ved (svjh.) 1800 RPM - jeg lå ofte omkring 12-1300, hvor
> den kørte langt mere økonomisk.
Jeg har testet lidt den sidste måneds tid - jeg har ca. 12 km på arbejde ad
meget små veje - og jeg kan fortælle at jeg kører et par km eller 3 længere
på literen (ifølge computeren), om hastigheden er 48 (gps) eller 52 km/t.
Altså tæt på 30 km/l ved 48 og 26-28 stykker ved 52 km/t.
48 km/t er meget tæt på tomgang, 950 rpm efter tællleren.
Alle målinger bliver lavet fra kold motor.
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.