Arona 36 Hk motor
Fra : Arne Riis

Dato : 01-08-10 13:09

Hej
er i begreb med at købe en motorbåd med en Arona 36 Hk motor, 3 cyl.
Er der nogen her der ved noget om dette motorfabrikat.
Data, typebetegnelse, drifsikkerhed, reservedele etc.
alle svar modtages med tak
mvh Arne

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 03-08-10 01:22

On 1 Aug., 14:08, "Arne Riis" <famr...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Er der nogen her der ved noget om dette motorfabrikat.
> Data, typebetegnelse, drifsikkerhed, reservedele etc.

Hej Arne.

Alt hvad der er værd at vide om Arona Diesel kan findes på denne
adresse: http://people.plan.aau.dk/~poul/Arona/

Væsentlige fakta er, at fabrikken, som producerede Arona Diesel på
basis af nogle italienske luftkølede industrimotorer, lukkede i 1983.
Derfor kan det godt være vanskeligt at finde reservedele til dem.
Mange stumper passer med dele til Lombardini Diesel motorer, men det
er ikke noget som den danske importør eller andre fra Lombardini vil
stå inde for.

Jeg har en Arona Diesel i min egen båd og den har indtil nu ikke givet
problemer. Vandpumpen er en Johnsson og generator og dieselpumpen er
fra Bosch. Disse dele er ikke vanskelige at få reservedele til.
Motoren i min båd larmer og ryster forfærdeligt, men starter hvis bare
jeg kigger på tændingsnøglen og har trukket familien på sommerferie
uden vanskeligheder eller problemer i de 2 sæsoner jeg har haft
båden.

Med venlig hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie"
Hejlsminde

Fra : Arne Riis

Dato : 03-08-10 18:23

Fra : Arne Riis

Dato : 03-08-10 19:05

> [...]

jeg kigger på tændingsnøglen og har trukket familien på sommerferie
uden vanskeligheder eller problemer i de 2 sæsoner jeg har haft

Hej Ole
tak for meldingen, det var rart at høre lidt fra det virkelige liv. Linket
er jeg kommet til at kende i mellemtiden , det er rigtig godt.
Det var da meget oplysende at høre at den larmer og ryster meget. Larm og
især vibrationer kan kan meget vel skyldes
enten for gamle dæmpere eller at de er ude af justering.
Over tid vil der være en vis sætning og gummiet i dæmperne bliver samtidig
hårdere.
mvh Arne

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-08-10 02:16

Mange B-31ére blev leveret med éncylindrede Aronamotorer 11, 12, 15
HK.
Selvfølgelig sker der over årene en sætning i dæmpernes gummi; men en
Aronamotor er ikke lydløs larmer/støjer/vibrerer meget lige fra
begyndelsen, meget mere end andre motorer.
Jeg har selv haft 2 stk installeret i min båd. Den første kørte 45
timer og brugte ca 45 liter diesel men spyded tillige ca 45 liter
motorolie ud gennem pakningerne. Den blev skiftet på garanti, efter
megen slåskamp med importøren Thomas Schmidt. Den næste holdt i 16 år
og var ude 16 gange for rep./ udskiftning af mange forskellige
komponenter.
Til sidst eksploderede den og motorhuset havde adskillige revner på op
til 20 cm´s længde og åbninger på op til 6 mm´s bredde.
Arona havde gennem årene et komponentsamarbejde med Buck i Kalundborg.
Dette samarbejde bestod i hjemkøb af underkomponenter og
sammenstilling heraf. Derfor kan man f.eks. godt have et pumpehus der
står Bosch på men pumpeelementet inden i kan være fra Cipa.
Vandpumpe, starter, dieselpumper, dyser kan stadig fås men alle andre
komponenter på råmotoren laves ikke mere. Fabrikken gik konkurs i
1983, startede igen men lukkede endeligt i 1986.
Du skal nok lægge penge til side til en ny og moderne motor om du
køber båden.

Mvh/Harding