Max 100 km/t på mortorveje.
Fra : Søren Blom

Dato : 29-07-10 11:00

ja, det måtte jo komme, EU vil have hastigheden ned på max 100km/t på de
europæiske motorveje, for at mindske udslip af diverse gasser, se
http://nyhederne.tv2.dk/politik/article/32523702/.
Personligt tror jeg bare, at det bliver som at slås mod vindmøller, for en
ting, er at man nedsætter hastighederne, hvilket vil kræve mere end bare at
skifte skiltene på vejene, især her i Tyskland, men det er hele holdningen
hos befolkningen der skal ændres og her i Tyskland, tror jeg ikke på, at man
slipper nemt om, ved at sætte hastighedsgrænsen ned til 100 km/t på
motorvejene og det vil heller ikke mindske trafikmængden ved at sætte
hastighederne ned.

For mig at se, så det som der skal til, er at mest mulig godstransport skal
over på skinner, som skal fragtes på skinner så langt så muligt og ikke bare
til store knudepunkter i landene, med gøre brug af de mindre togstrækninger
til gods transport, vi skal have bedre og hurtigere passagerne tog der køre
på strøm, der kan blive en direkte konkurrent til indrigsfly og generelt en
konkurrent til fly på mellemdistancerne i Europa, der ser man allerede i
lande som Tyskland, Frankrig, Spanien og Japan, hvor togene direkte
konkurrere med fly om passagerne.

Men det korte af det lange er, at jeg tror at den bliver mere end svær med
at overbevise den europæiske befolkning, om at der er max 100 km/t på
motorvejene.

Hvad siger I andre?

--
Venlig Hilsen

Søren Blom

Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Fly Christensen

Dato : 29-07-10 12:32

On Thu, 29 Jul 2010 11:59:54 +0200, Søren Blom <soren@blom.dk> wrote:

> [...]
>http://nyhederne.tv2.dk/politik/article/32523702/.
> [...] men det er hele holdningen
>hos befolkningen der skal ændres og her i Tyskland, [...]

Freie Fahrt für freie Bürger!

Fly

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-07-10 12:36

Den 29-07-2010, skrev Søren Blom:

> Hvad siger I andre?

Jeg lover jeg vil holde de 100 i lige så høj grad som jeg holder de 80!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-10 12:46

"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i meddelelsen
> ja, det måtte jo komme, EU vil have hastigheden ned på max 100km/t på de
> europæiske motorveje, for at mindske udslip af diverse gasser, se
> http://nyhederne.tv2.dk/politik/article/32523702/.

min bil kører bedst ved 150+ så det harmonerer ikke så godt med politikernes
ønsker

--
tom

Fra : DK

Dato : 29-07-10 13:22

On Thu, 29 Jul 2010 13:45:38 +0200, "Tom" <nospam> wrote:

>min bil kører bedst ved 150+ så det harmonerer ikke så godt med politikernes
>ønsker

Min krop fungerer bedst når den får lov at slå løs på nogen så det
harmonerer ikke så godt med politikernes ønsker

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-07-10 06:11

On Jul 29, 1:45 pm, "Tom" <nospam> wrote:

> min bil kører bedst ved 150+ så det harmonerer ikke så godt med politikernes
> ønsker

Køb en Kia Picanto og problemet er løst...

Leo

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-07-10 16:15

Den 29-07-2010 11:59, Søren Blom skrev:
> [...]
> Europa, der ser man allerede i lande som Tyskland, Frankrig, Spanien og
> Japan, hvor togene direkte konkurrere med fly om passagerne.

En typisk "Alle må lide, så længe det ikke er mig det går ud
over"-holdning.

Men lad os lige få det slået fast med syv-tommer-søm; Du løser ingen
trafikproblemer ved at fjerne lastbilerne fra motorvejene.

Og du løser kun i mindre grad miljøproblemer ved helt at fjerne lastbilerne.

Lastbilerne står for ca. 25% af forureningen fra vejtrafikken. Hvor tror
du de øvrige 75% kommer fra? Netop! Personbilerne. Så miljømæssig er der
langt mere at vinde ved at sætte ind overfor dem.

Og en generel max hastighed på 100 km/t komme være en måde.

Det eneste der så mangler er at hvis personbilerne sættes ned til 100
km/t på motorvejene bør lastbilerne sættes op til 100 km/t på
motorvejene. Så vil vi opnå at trafikken bliver mere homogen, mere
sikker og meget mindre forurenende.

> Men det korte af det lange er, at jeg tror at den bliver mere end svær
> med at overbevise den europæiske befolkning, om at der er max 100 km/t
> på motorvejene.
> Hvad siger I andre?

Nu går der jo normalt 10 år fra idé til virkelighed når det er EU. Men
vi har da lov at håbe.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-07-10 16:24

Finn Guldmann skriver:

> Lastbilerne står for ca. 25% af forureningen fra vejtrafikken.

Kilde?

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-07-10 16:30

Den 29-07-2010 17:24, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Kilde?

DS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-07-10 17:22

Finn Guldmann skriver:

> DS

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=DS&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=bc4eab2cef05e756

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 29-07-10 17:56

> [...]
> forurenende.

> Nu går der jo normalt 10 år fra idé til virkelighed når det er EU. Men vi

hvis det så bliver gennemført med max 100kmt på motor vej og lastbilerne
også får lov til at køre 100 kmt så må vi jo have smidt en begrænsing i
personbilerne så de ikke kan køre mere som de 100kmt .. Så ville der helt
sikkert også blive færre uheld pga fart

Fra : Kent Friis

Dato : 29-07-10 19:50

Den Thu, 29 Jul 2010 18:56:22 +0200 skrev oz3bto:

> [...]
> også får lov til at køre 100 kmt så må vi jo have smidt en begrænsing i
> personbilerne så de ikke kan køre mere som de 100kmt .. Så ville der helt

Det er da noget du tror.

Jeg har endnu ikke set ET ENESTE tilfælde af et uheld der skyldes fart.
Der er mange hvor farten af politiske årsager får skylden, uanset at
der i virkeligheden er tale om helt andre årsager.

Antallet af uheld hvor farten får skylden af politiske årsager ændres
ikke ved at reducere farten, men ved at udskifte politikerne.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-10 18:32

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen
> Den 29-07-2010 11:59, Søren Blom skrev:

> Og du løser kun i mindre grad miljøproblemer ved helt at fjerne
> lastbilerne.

Findes der virkelig stadig folk der tror på at miljøproblemerne kan løses
ved sådanne tiltag.
Den olie som vi evt. kan spare, vil da bare blive brændt af i Kina, Usa og
Indien.
Vores Co2 udledning stopper ikke før olien er opbrugt eller der er kommet et
reelt
alternativ til olien.

Der er vel stadig 2 milliarder mennesker i østen som skal have bil, når
velstanden er høj nok.
Det hele hjulpet godt på vej af biler som Tata Nano der er så billige at
selv fattige kan få råd
til en bil.

Vi kan kun udskyde miljøproblemerne ved at spare lidt olie, men standse det,
det kan vi ikke (mere)

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-07-10 23:49

Den 29-07-2010 19:31, Tom skrev:
> [...]
> selv fattige kan få råd
> til en bil.
> Vi kan kun udskyde miljøproblemerne ved at spare lidt olie, men standse

Men derfor skal vi vel ikke bare læne os tilbage i sædet og sige; "OP et
vist sted med deres miljøproblemer."?

Og når der nu er andre gevinster at hente ved det også?

Fra : Jens Hansen

Dato : 29-07-10 20:03

"Finn Guldmann" ...

> [...]
> vil vi opnå at trafikken bliver mere homogen, mere sikker og meget mindre

Det forstår jeg ikke?
Hvordan kan det give mindre forurening at lastbiler skal køre 25% hurtigere?

Hilsen
Jens
(det stadig tror at en lastbil med sættevogn kun kører med 80Km/t på
motorvej og 70Km/t på landevej))

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-07-10 23:55

Den 29-07-2010 21:02, Jens Hansen skrev:
> Det forstår jeg ikke?
> Hvordan kan det give mindre forurening at lastbiler skal køre 25% hurtigere?

Som det er i dag "driver" lastbilerne op og ned i fart, dels fordi de
kommer hinanden i vejen, og dels fordi der er for mange
personbilbilister der mener at lastbiler kan alt, når det handler om ar
bringe hastigheden ned til nul, på nul tid.

Meget af det kan undgås hvis alle kører med ca. samme hastighed.

Der vil, f.eks., heller ikke være grund til overhalingsforbud, for
personbilerne må jo så ikke køre hurtigere end lastbilerne, og er der så
en bil der ligger og snøvler er det bare uden om, alle sammen.

> Hilsen
> Jens
> (det stadig tror at en lastbil med sættevogn kun kører med 80Km/t på
> motorvej og 70Km/t på landevej))

Man siger tro kan flytte bjerge, men din tro tror jeg ikke flytter noget
ved lastbilernes hastighed.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-10 05:02

Finn Guldmann skriver:

> [...]
> personbilbilister der mener at lastbiler kan alt, når det handler om ar
> bringe hastigheden ned til nul, på nul tid.

Det er da det samme for personbilerne.

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-07-10 07:35

Den 30-07-2010 06:01, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Det er da det samme for personbilerne.

Jamen så vil der jo også bare blive mange penge og meget forurening at
spare der.

Og da personbilerne jo er den store forurener i trafikken ville det
måske kunne lade sig gøre at gøre det så interessant at selv politikerne
fik øje på det.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-10 12:32

Finn Guldmann skriver:

> Og da personbilerne jo er den store forurener i trafikken ville det
> måske kunne lade sig gøre at gøre det så interessant at selv politikerne
> fik øje på det.

Hvor har du de tal fra?

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-07-10 13:56

Den 30-07-2010 13:32, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Hvor har du de tal fra?

DS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-10 14:24

Finn Guldmann skriver:

> DS

Dansk Supermarked?

Klaus

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 30-07-10 15:26

On Fri, 30 Jul 2010 15:24:14 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Finn Guldmann skriver:

>Dansk Supermarked?

>--

Du bliver så vidunderligt dum at høre på, når du løber tør for
argumenter.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-10 15:47

folmer@rasmussen.dk skriver:

> Du bliver så vidunderligt dum at høre på, når du løber tør for
> argumenter.

Sjovt nok er jeg ikke løbet tør for argumenter, men Finn henviser til
DS, han kunne lige så godt bare have skrevet "internettet".

Det mindste var da at skrive hvor man har tallene fra.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 30-07-10 16:03

Den Fri, 30 Jul 2010 16:47:12 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> [...]
> DS, han kunne lige så godt bare have skrevet "internettet".
>
> Det mindste var da at skrive hvor man har tallene fra.

Det er da velkendt at DS er en forkortelse for Dansk Standard.

Det er måske Euro-normerne han hentyder til?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kent Friis

Dato : 29-07-10 19:44

Den Thu, 29 Jul 2010 11:59:54 +0200 skrev Søren Blom:
> ja, det måtte jo komme, EU vil have hastigheden ned på max 100km/t på de
> europæiske motorveje, for at mindske udslip af diverse gasser, se
> http://nyhederne.tv2.dk/politik/article/32523702/.

Det bedste af det hele - argumentet om at 100 km/t skulle gøre det for
besværligt at tage bilen / lastbilen, og så vil vi minimere transporten.

Det forudsætter at alternativet er at blive hjemme. Cyklen kan ikke
konkurrere på afstande hvor motorvejen bliver relevant, og toget tager
jo dobbelt så lang tid som bilen også selvom man ikke tager motorvejen
(men så får man til gengæld mulighed for at komme "Ud og se" Lunderskov
by i ventetiden).

Og de forventer vel ikke at godstransport skal gøres lokalt, så danskere
nøjes med B&O fastnet-telefoner[1] og Picoline computere, imens
mobiltelefonerne og PC'er bliver i asien?

Mvh
Kent

[1] Jeg var lige ved at skrive "og B&O TV", men der er noget med at
de bruger Panasonic plasmapaneler "Made in Japan"
--
"The Brothers are History"

Fra : .J.S...

Dato : 29-07-10 20:29

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message
> ja, det måtte jo komme, EU vil have hastigheden ned på max 100km/t på de
> europæiske motorveje, for at mindske udslip af diverse gasser, se -.....

Man kunne også pløje alle vejene op, så gider folk ikke kører nogen steder
og der sker i øvrigt næsten ingen uheld på grusveje herhjemme...

Fra : cykelsmeden

Dato : 30-07-10 14:24

Den 29-07-2010 21:29, .J.S... skrev:

> Man kunne også pløje alle vejene op, så gider folk ikke kører nogen
> steder og der sker i øvrigt næsten ingen uheld på grusveje herhjemme...

nu var der ikke noget om uheld involveret i oplægget!

men uheldsstatistikken ændres garanteret ikke hvad enten folk kører 100
eller 110. - det vil være statistisk manipulation!

finn

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-07-10 00:46

On 29 Jul., 18:56, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> [...]
> sikkert også blive færre uheld pga fart- Skjul tekst i anførselstegn -

Jep, og så er vi her:

http://www.ruf.dk/

Ingen overhalinger, ingen køer, ingen problemer. Alle kører 'tog' og
alle holder deres plads i køen. Alle er glade, lige glade...

Leo

Fra : cykelsmeden

Dato : 30-07-10 14:20

> [...]
> ja, det måtte jo komme, EU vil have hastigheden ned på max 100km/t på de
> europæiske motorveje, for at mindske udslip af diverse gasser, se
Jeg har ikke teknisk viden til at dokumentere, men hvis min egen tese
med at flest km/l giver mindst CO2, tror jeg ikke på gevinsten.

Jeg opnår absolut fleste km/l hvis jeg på langture holder autopiloten på
110-120 fremfor 95. - prøvet flere gange!

finn

Fra : Kent Friis

Dato : 30-07-10 16:06

Den Fri, 30 Jul 2010 15:19:46 +0200 skrev cykelsmeden:
> Jeg har ikke teknisk viden til at dokumentere, men hvis min egen tese
> med at flest km/l giver mindst CO2, tror jeg ikke på gevinsten.

Hovedargumentet var at hvis vi gør transport så besværligt, holder folk
op med at køre så langt.

Min påstand er så at det ændrer ikke på hvor langt man har på arbejde
(som man ikke kan sige nej til når man bliver henvist af jobcentret),
hvor langt væk familien bor, eller hvor langt der er til den butik der
har det man nu lige skal bruge.

Det kunne måske flytte nogle flere turister fra bilferien til
flyrejser, men jeg er ikke sikker på at det er den rigtige vej at gå.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-07-10 16:53

On 30 Jul 2010 15:06:20 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
>Det kunne måske flytte nogle flere turister fra bilferien til
>flyrejser, men jeg er ikke sikker på at det er den rigtige vej at gå.

Hvor meget tid tjener man egentlig i DK ved at køre over 100? Ikke ret
meget. (måske 10 minutter hvis man uhindret kan køre 120
Lolland-København, men det er jo nærmest umuligt når de fleste er ude
at køre - jeg er godt klar over at midt om natten vil 100 føles som at
gå)

Til gengæld ville vi slippe for klager over, at biler ikke lever op
til EU-normen - det lidt svært med den generelle holdning til "jeg
skal fandme hurtigst muligt frem". (hvorfor så købe en øko-bil og ikke
en der virkelig kan flytte sig?)

Jeg tror ikke på ideen med max 100 lige nu - men fremtiden indeholder
krav om adaptiv fartpilot, GPS-overvågning af hastigheden og evt.
GPS-styret max. hastighed. (det er lige klar til at montere her og nu)

Så vi kan ligesågodt vænne os til tanken. Fik lastbiler, busser og
polyesterhytter også lov til at køre 100 er det kun nødvendigt at
overhale "fatter Jensen" på vej til genbrugspladsen med en vaklende
sofa på traileren og så de obligatoriske vindmøller på langfart. Så
slap vi måske for den kommende weekends ulykker på Fyn med timelange
køer til følge?

Og en anden nævnte "RUF-konceptet" - vi får det nok bare på en lidt
anden måde - men det er nok den eneste vej frem, hvis ikke vi skal
ende med et uoverskueligt antal spor med deraf følgende ulykker pga.
vognbaneskift.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-08-10 07:13

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg opnår absolut fleste km/l hvis jeg på langture holder autopiloten på
> 110-120 fremfor 95. - prøvet flere gange!

Jeg har prøvet hele mit liv, og jeg kan slet ikke få det til at stemme med
noget som helst i nogen af mine 4 dieselbiler jeg har haft.

--
Per

Fra : claus.b.p.

Dato : 01-08-10 10:42

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> "cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har prøvet hele mit liv, og jeg kan slet ikke få det til at stemme med
> noget som helst i nogen af mine 4 dieselbiler jeg har haft.

Jeg har også målt på det, og den bedste økonomi opnås 100% sikkert når man
kører så stærkt at man kan blive i overhalingsbanen.
Er trafikken derimod minimal, kan jeg registrere et merforbrug på max. 2-3
liter på en tankfuld ved 130 i stedet for 110. Det er simpelthen ikke værd
at spare, når man kan komme 1/2 time hurtigere fra København til
Nordjylland, efter min mening.

/Claus

Fra : claus.b.p.

Dato : 31-07-10 11:55

> [...]
> ja, det måtte jo komme, EU vil have hastigheden ned på max 100km/t på de
> europæiske motorveje, for at mindske udslip af diverse gasser, se
//

> Men det korte af det lange er, at jeg tror at den bliver mere end svær med
> at overbevise den europæiske befolkning, om at der er max 100 km/t på
> motorvejene.
>
> Hvad siger I andre?

At den samfundsstruktur vi har opbygget gør transport nødvendig, og jo bedre
det kører for samfundsøkonomien, jo mere trafik er der på vejene. I alle
lande udover Tyskland er der allerede et max. på mellem 100 og 130km/t på
motorvejene, og allerede idag er Tysklands motorveje forsynet med lokale
hastighedsgrænser på størstedelen af vejnettet. En reduktion i den tilladte
hastighed er bevisligt ikke lig med den samme reduktion i hastighed eller
forurening, men lidt vil det selvfølgelig bidrage. Det er bare spørgsmålet
om det reelt giver særlig meget, om ikke der er andre midler der vil give
langt mere. Fx. at påbyde byerne at sørge for at kørsel ind i, og gennem
byerne kommer til at foregå langt mere glidende, ved at vejkapaciteten
tilpasses den faktiske trafikmængde, lyssignalerne koordineres, vejarbejder
og andre forhindringer organiseres smartere, fx. med tilpassede
omkørselsveje, P-huse efter behov osv..

For at illustrere min pointe, så kig på København idag. Man har i de sidste
mange år gjort alt for at forhindre bilerne i at komme ind, samtidig med at
man har udbygget havnefronten med flere arbejdspladser, bygget flere boliger
og undladt at udbygge den offentlige trafik, samt helt undladt at bygge
parkeringspladser ved omegnens tog, S.- og Metrostationer. De steder hvor
der er parkeringspladser, er de ofte tidsbegrænsede eller man skal betale
for dem.
Det betyder at man selv uden for myldretiderne ikke kan komme gennem Kbh.
med mere end 20-25km/t i snit, et uendeligt antal stop-start ved
lyssignaler, selv hvor der ingen tværkørende trafik er, og dermed forurener
man langt mere end det overhovedet er nødvendigt. Jeg vil tro at man kan
nedbringe den samlede mængde forurening og CO2 udslippet fra trafikken med
25% ved at sætte ind i byerne, frem for at blive ved med at reducere
vejarealer og P pladser, smart IT teknologi til trafikstyring mm. Dertil
kommer de mange tusinde timers arbejdskraft der bliver frigivet fra folk,
der ikke længere sidder i kø.

Men ultimativt, det eneste der vil virke, globalt set, på vores stigende
forbrug og forurening, er at reducere jordens population af mennesker. Det
er simpelthen ikke holdbart med op mod 10 milliarder mennesker på jorden,
som vi bevæger os hen imod. Men her er vi inde i nogle globale upopulære
beslutninger, som vi aldrig får politikerne med på.
Men bare prøv at forestille jer menneskemængden i Legoland på en
sommerferiedag, udstrakt til hele Danmarks areal, - eller hele verdens...

/Claus

Fra : cykelsmeden

Dato : 01-08-10 13:22

Den 31-07-2010 12:55, claus.b.p. skrev:
> [...]
> jorden, som vi bevæger os hen imod. Men her er vi inde i nogle globale
> upopulære beslutninger, som vi aldrig får politikerne med på.

Jeg må tilstå, selv om jeg er inkarneret kødspiser, at jeg tror på at en
kraftig reduktion af kødindtag globalt set, vil give en mindst ligeså
stor reduktion af co2 og forurening??
men den får vi heller aldrig politikerne med på

finn

Fra : Benny

Dato : 02-08-10 05:39

On 1 Aug., 14:22, cykelsmeden <n...@not2old.dk> wrote:

> [...]
> stor reduktion af co2 og forurening??
> men den får vi heller aldrig politikerne med på

Bare rolig Finn

Min niece er i kokkelære og der har de fået at vide at de er den
sidste generation der ikke kommer i berøring med "vegetabilsk" kød.

Her havde læren været på kursus i udlandet (eller lignende), hvor der
blev fortalt at industrien var forholdsvis langt fremme med syntetisk/
vegetabilsk kød at det vil komme på markedet om 10- 15 år og om et
kvart århundrede ville det have en stor andel af markedet. Ifølge
læren kan kun en gen-splejsning af kør og grise så de producerer
mindre gas rede den alm husdyrproduktion.

Benny

Fra : claus.b.p.

Dato : 02-08-10 21:49

Benny wrote:

> [...]
> læren kan kun en gen-splejsning af kør og grise så de producerer
> mindre gas rede den alm husdyrproduktion.

Nu kan man jo håbe på at CO2 hysteriet bliver neddæmpet lidt, hvis det
skulle lykkes at få prioriteret menneskehedens problemer.
Et langt større problem end CO2 er at vores energiforbrug er større end
hvad der er langtidsholdbart. Får vi nedbragt energiforbruget, vil CO2
udslippet også blive reduceret. Men skal vi have 10-15-20 milliarder
mennesker på jorden med en levefod der tilnærmer den europæiske, så skal der
mere end at skifte oksekød ud med tofu til at opretholde en balance. - - Men
måske er diskussionen lidt på vej væk fra fritid.bil. Sorry!

/Claus