blæserkøl nogen fordele ?
Fra : Per

Dato : 12-07-10 19:06

Hej !

Har blæserkølede motorer nogen fordele fremfor vandkølede.

Scootere er typisk blæserkølede og det undrer mig at stort set ingen andre
typer køretøjer bruger blæserkøl. Er der overhovedet nogen (moderne)
motorcykler, der bruger blæserkøl

Den eneste fordel jeg kan se, er, at den bliver afkølet selvom den står i
tomgang eller kører meget langsomt.

For det må både være larmende, effektnedsættende og øge benzinforbruget.

Mvh. Per

Fra : Rene Joergensen

Dato : 12-07-10 20:13

Per <mesked@hotmail.com> wrote:

> Scootere er typisk blæserkølede og det undrer mig at stort set ingen andre
> typer køretøjer bruger blæserkøl. Er der overhovedet nogen (moderne)
> motorcykler, der bruger blæserkøl

Der er da ganske sikkert blæser på radiatoren på vandkølede :)

--
-René

Fra : daniel

Dato : 12-07-10 14:29

On Jul 12, 8:05 pm, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> tomgang  eller kører meget langsomt.
>
> For det må både være larmende, effektnedsættende og øge benzinforbruget.

Der er jo flere slags køling.
den simpleste er nok luft køling, hvor cylinderen er "udstyret" med
finner, som fungere ved at varmen føres ud i finnerne og køles af
luft.
Billig, simpel god til "ting" der bevæger sig.

den næste i rækken vil vre blæserkølet, ofte også set på stationære
motorer. Men luftkøler stadig, men man montere en blæservinge på
motorens krank eller lign. derved skabes luftflowet med motoren selv.
Jo hurtigere motoren køre, desto mere luftflow til at køle.
For scootere og andet auto-gearet udstyr, som er afhængig af høje
omdr. tal kan det betale sig som producent at investere den smule mere
det koster at montere et vingehjul samt luft "fordeler".

og så i den dyre ende...vandkølning, det billigste jeg kender til
indenfor MC-verdenen er de små vandkølede Zündapp knallereter(små
MCer) fra slut 70erne, de fungerede ved at varmt vand stiger op, i
toppen af cylinderen var afløbet til varmt vand, som blev ført ind i
en lille aluminimums grill, hvor det blev kølet af, og ført tilbage
til bunden af cylinderen.
men i fleste tilfælde af vandkølning er der tale om en termostat til
at styre ved hvilken temperatur vandet skal køles, en vandpumpe som
sørger for cirkulation (som ydermere køler) og lidt udstyr til at
holde styr på sagerne (temp. måler osv.) derved også dyreste løsning.
Men med vandkølning kan man være som konstruktør sikre sig en stadig
temperatur (bedre levevilkår for reservesdele, olie forbrug osv.)

ah ok, det må være nok... vandkølning er klart bedst, men dyrt.

Fra : scootergrisen

Dato : 12-07-10 17:24

> Har blæserkølede motorer nogen fordele fremfor vandkølede.

De er mere simple.
Altså færre dele.
Lettere af tage topstykke og cylinder af fordi man ikke skal dræne
kølevæske.
Billigere.

> For det må både være larmende, effektnedsættende og øge benzinforbruget.

Jeg kan overhovedet ikke hører at min scooters blæse køling larmer.
Effektnedsættende... det tror jeg ikke. Mener du fordi blæser skulle
give modstand for motoren ?
Blæserhjulet er skruet fast på svinghjulet som jo alligevel drejer
rundt så det må være yderst begrænset hvor effektnedsættende det er.
Øge benzinforbruget... tjaaa jeg har blæsekøling på min scooter og jeg
har lige målt den til at kører 40 km/liter. Det der vist ikke så mange
andre kørertøjer der kan.

Jeg har skrevet om køling af scootere hvis i vil se :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/koling.php

Fra : Western

Dato : 13-07-10 16:52

"scootergrisen" <fedblindkat@yahoo.dk> skrev

KLIP

>Blæserhjulet er skruet fast på svinghjulet som jo alligevel drejer
>rundt så det må være yderst begrænset hvor effektnedsættende det er.

KLIP

Det er bestemt ikke gratis at drive sådan en "møllevinge" rundt. Af
samme grund er man for længst i bilverdenen gået over til elektrisk
drevne kølerventilatorer i stedet for remdrevne, så ventilatoren kun
kører når der er behov for det.

--

Leif Westen

Fra : BoA

Dato : 13-07-10 17:15

Den 13-07-2010 01:24, scootergrisen skrev:

> [...]
> andre kørertøjer der kan.
>
> Jeg har skrevet om køling af scootere hvis i vil se :

En blæser skal flytte luft. Luft gør modstand mod at blive flyttet
("luftmodstand"). Hvis blæseren skal flytte dobbelt så meget luft ved
højere omdrejningstal, så stiger luftmodstanden til det firedobbelte !!
Dette er basal fysik, som gælder uanset hvordan blæserhjulet er drevet.
At din lille motor kan køre 40 km/l er fint, men siger intet om hvor
langt den eventuelt ville kunne køre, hvis den var forsynet med passive
køleribber i stedet for blæser. Du kan imidlertid være HELT sikker på at
det koster energi = brændstof at drive en blæser, uanset hvordan det gøres.
Undskyld den lidt skolemesteragtige formulering, men jeg har ikke lige
tid til de helt store, forchromede forklaringer.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Christian Stidsen

Dato : 13-07-10 05:46

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> tomgang eller kører meget langsomt.
>
> For det må både være larmende, effektnedsættende og øge benzinforbruget.

Buell bruger en blæser til køle den bageste cylinder på V-motoren.
Jeg tror ikke den kører når cyklen er i fart, men ved stilstand og når
motoren slukkes kan blæseren finde på at køre lidt.

M.v.h.

Christian

Fra : Richard

Dato : 13-07-10 11:50

On 12 Jul., 20:05, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

> Har blæserkølede motorer nogen fordele fremfor vandkølede.

Vægten og færre dele og samlinger at vedligeholde.

> Scootere er typisk blæserkølede og det undrer mig at stort set ingen andre
> typer køretøjer bruger blæserkøl. Er der overhovedet nogen (moderne)
> motorcykler, der bruger blæserkøl

Rokon's terræncykler, Trailblazer m.fl. – godt nok lidt specielle –
kører med blæserkølede Honda- eller Kohler-motorer. Sidstnævnte blev
også brugt i den finske Winha ordonnans-mc for ikke alt for længe
siden

> Den eneste fordel jeg kan se, er, at den bliver afkølet selvom den står i
> tomgang  eller kører meget langsomt.

> For det må både være larmende, effektnedsættende og øge benzinforbruget.

Ja, ulemperne er effektforbruget, som formentlig er større end til en
vandpumpe, og at blæserkølingen forsinker opvarmningen og sikkert i
mange situationer overkøler motoren. Af praktisk erfaring ved jeg, at
skyllekanalerne på Tomos' ikke-blæserkølede motor til Cross-modellen i
sen-60erne var snævrere end på cylindre til de blæserkølede varianter.

Og min salig kammerat fra den gang opdagede på den sure måde, at den
ikke-blæserkølede Tomos-cylinder ikke i længden kunne klare at køre
uden kølekappe og blæserhjulet. Knallerten gik vel 3-4 km hurtigere
uden blæserhjulet, så han kunne følge med min Tomos Sport på en
ferietur DK rundt. Men hans stempel satte sig efter formentlig 4-500
kms kørsel en hed sommerdag i flyvefart ned ad bakken på hovedvejen
ind i Randers by nordfra. Så han måtte hænge på min arm helt til
Grenå, hvor vi med nød og næppe nåede færgen, og videre hjem fra
Hundested – på DK-siden dog aflastet for hans bagage, som moderen var
sød nok at komme hente i bil

Blot for at advare om, at blæserhjulet næppe kan fjernes uden
straf

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 15-07-10 21:06

Per skrev:

> Har blæserkølede motorer nogen fordele fremfor vandkølede.

Blæserkøling = Luftkøling med de pro&con's der følger dé principper!

> Scootere er typisk blæserkølede og det undrer mig at stort set ingen
> andre typer køretøjer bruger blæserkøl. Er der overhovedet nogen
> (moderne) motorcykler, der bruger blæserkøl

Jup!
på stort set alle vandkølere er der blæser!

> Den eneste fordel jeg kan se, er, at den bliver afkølet selvom den står
> i tomgang eller kører meget langsomt.

Kig på hvorledes din cylinder ville kunne klare at blive luftkølet uden
en decideret blæser!
Tip: Scootermotorer er generelt temmeligt indpakkede og fjernt fra
kølende luftstrømme.

> For det må både være larmende, effektnedsættende og øge benzinforbruget.

Kølevandspumper bruger også effekt!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 16-07-10 11:15

On 15 Jul., 22:05, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Kig på hvorledes din cylinder ville kunne klare at blive luftkølet uden
> en decideret blæser!
> Tip: Scootermotorer er generelt temmeligt indpakkede og fjernt fra
> kølende luftstrømme.

Og i den modsatte ende var spanske luftkoelede Sanglas 1cyl. 500cc
m.fl. bygget til at kunne staa i timevis i spanske temperaturer og
koere i tomgang for at lave stroem til havariblink og andet el-udstyr,
naar Guardia Civil var ude og regulere trafikken mm. En bomstaerk
slider og vist sjaelden i DK?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK