On 21 Jun., 23:40, "Per V. Misser" <per_mis...@mail.dk> wrote:
> Hej
>
> "Per" skrev i en meddelelse
>
>
>
>
>
> > Hej Ng !
>
> > Jeg så en skøn MZ250 i dag - sådan en her:
> >
http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://de.academic.ru/pictures/dew....
>
> > Og så slog det mig igen, at dens cylinder (køleribberne) er overdrevent
> > stor.
>
> > Det er trods alt kun en 250ccm med 19HK = ikke pint på nogen måde..
>
> > Så hvofor er den så stor ??
>
> > Cylinderen på MZ´en er større end på min XT600, hvor motoren er langt mere
> > "kompakt og kopmpliceret".
>
> > Der er ingen andre luftkølede 250 ccm med så store cylindre - så hvorfor
> > lige netop MZ´en ? ER den beregnet til at køre i ekstrem varme over
> > 50grader C+ ?
>
> > En RD350 med langt højre litereffekt har meget mindre cylindre
> >
http://classic-motorbikes.net/images/gallery/yamaha_rd350.jpg
>
> > Bliver MZ´en så overhovedet gennemvarm i det danske klima ?
>
> > Og et sidespørgsmål:
> > Bliver to-taktere ligeså varme som fir-taktere ? Jeg vil selv mene at
> > firtakteren bliver varmer pga. mange flere mekaniske dele. Hvad siger I ?
>
> Det, der styrer hvor meget varme der produceres i cylinderen er især 2 ting.
> For det første, hvor meget effekt producerer kraftværket i dette øjeblik. En
> vis fast procentdel af det forbrændte brændstof afsættes som varme i
> cylinderen. Jeg formoder at varmeafsætningen stiger lineært med den
> producerede effekt.
> For det andet spiller forbrændingens forløb en meget væsentlig rolle. Hvis
> blandingen af brændstof og luft bliver mager (for lille dyse eller for højt
> åbnet gasspjæld i forhold til aktuel belastning og omdrejningstal)) sker
> forbrændingen langsommere og kan evt fortsætte i udstødningsslaget /
> skylleperioden. Herved afsættes effekten ikke som nyttigt arbejde med at
> bevæge stemplet, men som temperatur på stempel, cylinder og i udstødningen.
> Motoren varmer, og der brændes evt. hul i stemplet, hvis køleforholdene ikke
> er tilsvarende dimensionerede.
> Man kunne godt tro at MZén er designet til at kunne modstå dårlig
> benzinkvalitet, dårlig 2-taktsoliekvalitet, og spareiver eller dårlige
> muligheder for at trimme karbureringen, hvilket altsammen producerer varme.
> Endelig er der jo også imponere-effekten af den flotte ribbede cylinder
>
> --
> Per V. Misser
> CX500E82
Jeg har fået afvide at det er fordi de altid har været dyset så magert
at man har valgt de store ribber :) Måske har man også bare valgt at
køre videre med det fordi man så ikke skulle ændre på design af
motorophæng, De første TS250'ere var ikke SÅ vilde at se på.
http://static.howstuffworks.com/gif/1974-mz-ts250-1.jpg
Det er typen hvor man allerførst gik over til at hænge motoren op i
topstykket.