"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4c1dcd40$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 20-06-2010 02:01, Per V. Misser skrev:
>> Hej
>> Jeg er lige parat til at smutte 800 km ned i Tyskland efter den MC jeg
>> drømmer om. Jeg vil køre hjem på den, og betaler med Bargeld dernede. Et
>> par
>> spørgsmål i den anledning...
>> 1) Hvad hedder de nødvendige registreringspapirer som jeg skal have med
>> hjem?
>
> Den hedder fahrzeugbrief. Du kan søge på det og se hvordan det ser ud. Det
> udstedes i stor og lille udgaver så man også kan have et med i bilen/på
> mc.
>
>
>> 2) Kan jeg undersøge om der er bankgæld i en tysk indregistreret MC?
>
> Har sælger ikke det er det fordi det er i pant. Så ingen papir er lig med
> gæld.
Fahrzeugbrief svarer til de 2-delte registreringsattester vi bruger i
danmark nu om dage, altså som Ib skriver består det af en del 1 og en del 2.
I Tyskland er det sådan, at såfremt man skal have pant i cyklen skal
panthaver være i besiddelse af den ene af de 2 dele, dvs. at såfremt sælger
kan give dig både del 1 og del 2 er der ikke pant i cyklen.
Man kan ikke omregistrere cyklen uden at have både del 1 og del 2, og du kan
heller ikke få den indregistreret i danmark uden at være i besiddelse af
begge dele.
>> 3) Kan jeg købe en dansk prøvenummerplade i Padborg, så jeg kan køre
>> lovligt
>> det sidste stykke hjem til Auning?
>
> Du beder bare sælger om at stelnummer. Og henter en klisterplade på det
> lokale motorkontor. Mener det var i efteråret at man lavede reglerne om så
> man må bruge dem i Tyskland. Men verificer lige dette når du henter
> pladen. Det kunne være lavet om igen.
Ikke helt korrekt, du må ikke køre cyklen op igennem tyskland på de danske
prøvenumre, men hvis du kører cyklen fra sælger i Tyskland på en TYSK
korttidsnummerplade må du køre den til bestemmelsesstedet i Danmark på den
tyske plade.
Kører du den fra sælger på de almindelige tyske nummerplader, skal du stoppe
i Padborg og få et par klistermærker (danske prøveplader) til turen i
danmark, du skal så aflevere de tyske plader på dansk motorkontor (Skat) så
cyklen bliver afmeldt i tyskland.
Det sidste er nok den letteste og billigste løsning hvis sælger vil gå med
til det.
Emnet omkring tyske korttidsnummerrpader har været oppe i gruppen i foråret-
læs evt. denne tråd.
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/tree/browse_frm/thread/1e56af5b9155cf6b/56fbacf39d035d7d?hl=da&rnum=1&q=tyske+pr%C3%B8veplader&_done=%2Fgroup%2Fdk.fritid.motorcykel%2Fbrowse_frm%2Fthread%2F1e56af5b9155cf6b%2F56fbacf39d035d7d%3Fhl%3Dda%26tvc%3D1%26q%3Dtyske%2Bpr%25C3%25B8veplader%26#doc_56fbacf39d035d7d
--
Steen
GL 500 SilverWing '84