erfaring søges: Simrad rorpingspilot TP32
Fra : HO

Dato : 10-06-10 16:32

Hej
En kammi skal have ny rorpindspilot, nogen der kan sige noget om Simrad -
god / dårlig ?
Link:
http://kortlink.dk/7umm

--
Med Venlig hilsen
HO

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-06-10 17:43

HO har bragt dette til os:
> Hej
> En kammi skal have ny rorpindspilot, nogen der kan sige noget om Simrad - god
> [...]

Selv om det er nogle år (4-5 år) siden jeg skiftede til Raymarine's
tilsvarende (ST1000 / ST2000) var min erfaring:

- Raymarine's var mere støjsvag.
- Den har et lækkert lille display hvor du kan se alle indstillinger og
løbende informationer når den styrer mod waypoint eller styrer efter
vinden.
- Den styrede noget bedre i urolig sø, og jeg syntes også at den bedre
kunne klare springende vind.
- Den var langt lettere at 'kompas kalibrere'. Raymarine's er altid OK
efter første forsøg. På Simrad'en skulle man gøre flere forsøg inden
den accepterede.
- Jeg kan se fra Simrad manualen at der kun er ganske få parametre
(Gain og Seastate) som man kan justere og fintrimme med. Raymarine's
selvstyrere har adskilligt flere. Det kan selvfølgelig være en ulempe,
hvis man slet ikke er til teknik. (især styring- og reguleringsteknik).

--
/ Ole

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-10 18:19

Ole Pagh wrote:
> HO har bragt dette til os:
>
> Selv om det er nogle år (4-5 år) siden jeg skiftede til Raymarine's
> tilsvarende (ST1000 / ST2000) var min erfaring:

Mine erfaringer er ligesom Oles vedr. Raymarines autopilot - gode,
men, men, men ... vi havde problemer med, at den ikke var helt
vandtæt, hvilket jeg mener er diskvalificerende til vores brug ...
Måske vi bare var uheldige?

Flemming Torp

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-06-10 18:26

Flemming Torp skrev:

> [...]
> mener er diskvalificerende til vores brug ... Måske vi bare var uheldige?

Ja, tætte skal de være . Det har jeg nu ikke haft problemer med,
selv om jeg har haft min adskilt flere gange for at smøre spindlen.
Var det pakningen rundt kanten eller ved displayet eller evt. ved
knapperne den blev utæt?

Der hvor kablet går ind i selvstyreren, er den ikke 100% tæt, men det
vender jo altid nedad, så det anser jeg ikke for et stort problem.

--
/ Ole

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-10 19:40

Ole Pagh wrote:

> [...]
> selv om jeg har haft min adskilt flere gange for at smøre spindlen.
> Var det pakningen rundt kanten eller ved displayet eller evt. ved

Nu er det et stykke tid siden, men jeg mener utætheden var ved "den
lille rude", der dækker displayet - eller tasterne (?) ... Den
Raymarine autopilot, jeg har nu, er blot "et rundt rør" med motor og
uden display eller åbning (udover spindlen og ledningen forstås ...
...) i styreenheden, så det problem er jeg ude over ...

Flemming Torp

Fra : steffen skov

Dato : 10-06-10 18:56

Hejsa
Vandtæt bliver den aldrig, så jeg tager en "frostpose" og klipper hul til
"stangen" og fører posen ned over enheden og binder en elastik om. Jeg kan
stadig se displayet og den kan tåle selv en lille smule regn. Køb
frostposerne i et supermarked, det er billigere end en havnekiosk
God sommer
Steffen
---
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus, 1451-1506

Fra : blueocean

Dato : 11-06-10 02:03

On 10 Jun., 20:40, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:

> [...]
> uden display eller åbning (udover spindlen og ledningen forstås ...
> ...)  i styreenheden, så det problem er jeg ude over  ...

Min er en ST4000 den er næsten 15 år gammel vil jeg tro, den blev i
1995 opgraderet til det display som autohelm havde på det tidspunkt,
(ligner det der bruges i dag), den er kano, og Vandtæt, har aldrig
haft problemer med den, jeg vil tro den efterhånden har sejlet 30.000
sm, den styrede næsten halvdelen af vejen over atlanten og tilbage
igen.
Jovist den er vi ret glade for. Men rigtig den skal kalibreres rigtig,
jeg har lavet 4 onsvejninger med i den tid vi har brugt den.

Gert

Fra : HO

Dato : 11-06-10 14:56

> Hej
> En kammi skal have ny rorpindspilot, nogen der kan sige noget om Simrad -
> [...]
Hej
Tak for svarene - men det blev vist mest til Ray-marine debat?
Lidt svært at skelne hvornår det er Simrad der omtales.
mvh
HO

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-06-10 00:54

"HO" <ho@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> En kammi skal have ny rorpindspilot, nogen der kan sige noget om Simrad -
> [...]

Hej Hans

Jeg har haft en TP22 til min tidligere båd.

Efter endt installation skulle den naturligvis prøves...

Min tidligere båd var meget luvgerig og var vinden stødende eller for hård
kunne piloten ikke følge med, jeg prøvede at justere på seagate m.v. men i
stødende vind blev det aldrig godt.
Det skal lige nævnes at min tidligere båd var meget luvgerig og jeg tror
ikke andre piloter ville kunne gøre det bedre, prisen taget i betragtning.

Men for motor og i jævn vind 5-6 meter gik det fint.

Og dog... den havde en fejl... efter den havde kørt 10-25 min gik den i fejl
og bippede eller styrede pludselig en anden kurs... hvilket jeg naturligvis
klagede over, den blev sendt ind til
fabrikken og kom retur, hvor de ikke kunne måle nogen fejl. men ude i
virkeligheden var fejlen der stadig...

Jeg klagede igen og den røg til England... her målte man og jeg fik den
retur, men kunne ikke finde nogen fejl.

Men ude i virkeligheden var fejlen der stadig!!!

Den røg til England endnu engang og her fandt man ud af at deres
underleverandør (dem der laver tandremmen inde i selve piloten) havde
skiftet leverandør på gummimaterialet remmen blev fremstilet af, uden at
oplyse Simrad om det.Der er ingen tvivl om at underleverandøren har sparet
penge, men men... det nye materiale lavede statisk elektricitet hvilket fik
piloten til at te sig underligt, og efterfølgende skulle der tilbagekaldes
en række piloter der skulle have skiftet rem...

De renoverede min pilot totalt, og gav mig en fjernbetjening med i pakken
som kompensation.

Og jeg må sige... helt fra første henvendelse til Simrad fik jeg en top
service og behandling, og min følelse var under hele forløbet, at de
virkelig arbejdede for at få løst problemet.

Og problemet blev løst.... den kørte perfekt efterfølgende... Det ændrede
naturligvis ikke på problemet med luvgerrigheden... men ud fra min erfaring
ville jeg ikke have problemer med at købe en TP igen.

Mvh
JR

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-06-10 06:05

Jan Rasmussen formulerede spørgsmålet:

> [...]
> leverandør på gummimaterialet remmen blev fremstilet af, uden at oplyse

Sjovt du nævner lige netop det, for min tidligere TP22 havde nøjagtig
samme fejl med statisk elektricitet der dræbte nogle halvlederkredse i
rorpinden. Det er 4-5 år siden, så jeg nævnte det ikke i det 1. indlæg
for fejlen er jo forlængst rettet fra fabrikantens side.

Den var til rep. 3-4 gange, men gik igen i udu midt under en ferietur.
Efter en telefonsnak med importøren, kunne jeg bare sejle til den
nærmeste bådudstyrsforretning og købe en ny på deres regning, men ak..
den svigtede også på den næste ferietur.

Så gav jeg op og fik uden problemer hele købesummen refunderet selv om
jeg trods alt havde sejlet med piloten i ca. 1½ år.

Så også herfra vil jeg sige at importørens håndtering af
reklamationerne var forbilledelig.

--
/ Ole