VHF med rør og/eller AIS ?
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 09-06-10 23:37

Min VHF er gammel og Lyngby radio siger at lydkvaliteten er dårlig, så jeg
overvejer at købe en anden.

Jeg forsøger kun at købe Raymarine for så passer alt så dejligt nemt sammen.
Og kvaliteten er bare i orden.

Lige med VHF'en er jeg bar blevet i tvivl, for Raymarines VHF'er har
tilsynelandende ikke ret mange af de nye features. fx AIS

Jeg vil gerne have en med 'rør' for det funker bare bedre når man bruger
den. I min tidligere båd havde jeg en Simrad RS8400 og så vender man sig
bare ikke nemt af med at have en rør at tale i.

Men jeg vil jo også gerne have integreret AIS og nu ser jeg så tilbuddet
fra shipshop på
http://www.shipshop.dk/navicom_vhf_med_ais__ekstra_trådløst_håndsæt___mob_watch__alle_internationale_kanaler___lystkanaler-p-26957.html
og det er jo smart med en falde overbord ting. Har lige sejlet 300 sømil
solo og alt kan jo gå galt. Måske mine børn og min kæreste ville være glad
for hvis jeg havde sådan en.....

Findes der en VHF med rør, AIS og en 'falde-over-bord' ting ? Eller skal jeg
bare glemme det rør (og Raymarine mærket), hvis jeg vil have den smarte
integrerede løsning ?

Er den omtalt VHF iøvrigt den der tidligere er blevet rost meget her i
gruppen ? elelr er det en anden ?

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-06-10 00:28

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> smarte integrerede løsning ?
>
> Er den omtalt VHF iøvrigt den der tidligere er blevet rost meget her i

En anden løsning kunne være at købe en ekstern højtaler, det giver væsenlig
bedre lyd, måske noget i den stil
http://www.vhfshoppen.dk/product.asp?product=1452

Mon ikke det var RO4800 som også har AIS og virker som intercom
http://www.vhfshoppen.dk/product.asp?product=1360

Har selv overvejet den, hvis den har VOX (stemme aktiveret afsendelse) på de
trådløse enheder, således man kan tale sammen mens man har begge hænder fri
til skøder, fortøjninger m.v.

Har også set nogle modeller der både er VHF, DSC, AIS, og NAVTEX i en. men
så har de ikke intercom. kan bare ikke lige huske hvor!!!

Mvh
JR

Fra : HKN

Dato : 10-06-10 07:03

> Mon ikke det var RO4800 som også har AIS og virker som intercom
> http://www.vhfshoppen.dk/product.asp?product=1360

Ifølge ½ pålidelig kilde (en sælger!) så er det kun Furuno'en der kan
fungere som VHF og AIS samtidigt. De andre (og billigere) mærker som også
har AIS, kan kun det ene, eller det andet af gangen (hhv 2 vs. 1 kanal)

Jeg har selv en RS 8300 og kan også godt lide at den har "rør", men vil nu
hellere have intercom og AIS på bekostning af røret.

Mvh
Henrik

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-06-10 12:38

Hej begge,

Hvad bruger I intercom til ? Min båd er kun 33 fod, så der er man jo aldrig
særlig langt fra hinanden.....

Mht den oplysning om Furuno, er det så ikke klasse B vs Klasse D DSC han
mener. Jeg kan sagtens leve med at radioen ikke modtager på kanal 70 og
modtager AIS informationer når jeg taler i den. Det kør man jo stort set
aldrig. Det er vigtigere for mig at jeg ikke skal have 2 VHF antenner.

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-06-10 15:29

> [...]
> modtager AIS informationer når jeg taler i den. Det kør man jo stort set
> aldrig. Det er vigtigere for mig at jeg ikke skal have 2 VHF antenner.

Så længe det er smukt vejr og vindstille så er det jo let nok at snakke
sammen men blæser det synes jeg hurtigt at lyden drukner, så slipper man
for at råbe og skrige.... specielt ved havne manøvre

Endvidere er den brugbar når den bedre halvdel er nede om læ og man selv er
på dækket, og endelig er den også god at have når man er i havn og man har
glemt at bestille kage til kaffen!!!

Mvh
JR

Fra : HKN

Dato : 10-06-10 15:45

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> wrote in message
> [...]
> modtager AIS informationer når jeg taler i den. Det kør man jo stort set
> aldrig. Det er vigtigere for mig at jeg ikke skal have 2 VHF antenner.

Jeg tror heller ikke at du skal have 2 antenner pga det - det er jeg
ihvertfald ikke blevet orienteret om.

Min egen båd er nu heller ikke større end at man kan råbe hinanden op - det
er kun ved solosejlads at jeg synes det er rart at man kan have Intercom
hængende om halsen...
Jeg tror aldrig at jeg ville kunne lokke fruen til at tage den med på
fordækket

Mvh
Henrik

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-06-10 16:14

OK, hvis i med intercom mener at have det løse håndsæt, så kan jeg godt se
ide'en. Det vil også spare min hånd-VHF. Da jeg forrige lørdag lå i den
tykke tyåge fra Helsingår og til Hundested, der ville jeg gerne have kunnet
betjene VHF'ern uden at gå om læ. Normalt betyder ' intercom' jo bare det at
tale sammen internt på skibet. Det har jeg ikke behgov for.

Klasse B DSC (der kan sende og modtage på kanal 70 samtidig) har to
antenner. Det er en del af standarden. Det samme gør sig selvfølgelig
gældende for AIS. Hvis man vil modtager AIS medens man sender, så kræver det
2 antenner. Alt andert ville kræve nogle overnaturligt gode filtre.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-06-10 00:46

Dimsen du snakkede om kunne måske også være denne her

http://www.hellers.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=164:spot-tracker&catid=33:Info

Mvh
JR

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-06-10 12:52

Nej, det var det nu ikke for den kan jo ikke mærke om man falder i vandet.
Men den er nu smart nok, så venner og familie kan se ens position. Den har
sikkert bedre dækning end min løsning (www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm),
men jeg har aldrig kunne gennemskue hvad den orange dims koster i abb.

Bjarke

Fra : steffen skov

Dato : 10-06-10 15:05

Hej Bjarke
Vi har haft den op før i gruppen. Jeg tog 2 billeder af min installation som
virker upåklageligt. Se:
http://www.steffenskov.dk/23590389
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-06-10 16:26

Men Steffen, var din en Furuno eller et andet mærke ? Men man kan vist ikke
få MOB dimsen til Furuno. Nogen der har prøvet Navicom'en ? Mon kvaliteten
er OK ? Det vil jo være super at have det hele samlet i et sæt.

(Jeg er blevewt ultra inspireret af hvor let mit liv er blavet af at skifte
alle mine instrumenter og selvstyre til Raymarine. Så kan jeg sejle istedet
for at rode med ledninger.)

Bjarke

Fra : HO

Dato : 10-06-10 16:38

> (Jeg er blevewt ultra inspireret af hvor let mit liv er blavet af at
> skifte alle mine instrumenter og selvstyre til Raymarine. Så kan jeg sejle
> istedet for at rode med ledninger.)
Hej
Jeg er af samme mening Bjarke, høj pris men også super topkvalitet, jeg har
også Raymarine.
Men min VHF røg godt nok ud, vi blev aldrig gode venner, hvorfor konkret kan
jeg ikke sige - blev bare aldrig "dus" med den.
MVH
HO

Fra : steffen skov

Dato : 10-06-10 18:49

Hej Bjarke
Nu er vejret til at jeg sidder hjemme, men min VHF er (vist nok) en RO4800
(som er Furuno med andet navn) med AIS-modtager over samme antenne. Det er
kun en AIS-modtager og kan ikke sende AIS-signaler. Det håndfrie håndsæt er
genialt. Sidste sommer (lige efter installeringen) rendte jeg ind i en
kuling af manér. Min kammerat stod på broen og ventede i havnen, men vi
havde hele tiden kontakt med hinanden over VHF via den håndholdte. Jeg skal
aldrig under dæk for at høre eller snakke VHF, for den håndholdte ligger
under spayhooden og kommunikerer med basisstationen, så der sendes med fuld
styrke. Lidt lige som en mobiltelefon. Jeg er glad for systemet.
AIS vises på en Garmin 520 kortplotter, og det virker også fint.
Udstyret blev i øvrigt købt billigt på Amagerbrogade sidste sommer, så det
er ikke så langt fra dig.
Hilsen Steffen

PS.: Der er kun 2 tynde ledninger at forbinde mellem Garmin og RO4800

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-06-10 20:04

Hmmm sjovt .... Furuno's heddder også RO4800, men der er øjensynligt mange
VHF radioer der bærer det navn.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-06-10 18:31

Bjarke@Escape wrote:
> Jeg vil gerne have en med 'rør' for det funker bare bedre når man bruger
> den. I min tidligere båd havde jeg en Simrad RS8400 og så vender man sig
> bare ikke nemt af med at have en rør at tale i.

heh, i første omgang læste jeg det som du ville have radiorør i din VHF.
De tider er vist ovre for længst hvor det var bedre end moderne
transistorer (til dette formål).

Anyway, ville du ikke kunne finde en radio hvor kan skifte det
traditionelle håndsæt der følger med radioen til et "telefon"-rør? Du
skal naturligvis finde en radio uden multi mange knapper i håndsættet og
hvor ledningen sidder til radioen med et stik. Det er ikke helt nemt
efterhånden.
Jeg synes egentlig det er meget upraktisk med disse special håndsæt der
kun lige netop passer til den radio eller hvor det ikke umiddelbart er
muligt at skifte. Jeg ville foretrække at kunne skifte håndsæt hvis
ledningen skulle blive strukket lidt for langt, komme i klemme eller på
anden måde blive beskadiget. Men sådan skal det åbenbart ikke være mere.

- Lars